جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۹
کد خبر: ۶۲۲۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
نماينده محمدرضا عارف، يکي از 8 نامزد انتخابات رياست جمهوري نسبت به شيوع رو به افزايش بيماريهاي رواني طي سالهاي اخير هشدار داد و گفت: بار بيماريهاي رواني در سال 80 ، 21 درصد بوده است که اين روند در سال 87به 34درصد افزايش يافته است.

به گزارش شهر، دکتر علي اکبر سياري در نشست نمايندگان حوزه سلامت نامزدهاي رياست جمهوري گفت:‌ پزشک خانواده اين نيست که يک عده‌ در مطب بنشينند و بيماران را ويزيت کنند. پزشک خانواده بايد بر مبناي پيشگيري و سلامت حرکت کند، بهداشت محيط و ايمني کار و غذا را در نظر بگيرد.


وي با بيان اين مطلب که 4.5درصد کودکان خياباني مبتلا به ويروس ايدز هستند، افزود: در حالي که شيوع اين بيماري در جامعه عمومي يک درصد است. در ميان اين کودکان معتاد، الکلي،‌ قاچاقچي وجود دارد، عده زيادي از آنها به مدرسه نمي‌روند. اگر پزشک خانواده به معناي واقعي خود باشد. بايد به اين مسائل رسيدگي و از آنها پيشگيري کند در حالي که هنوز زيرساخت آن هم ايجاد نشده است.


سياري گفت: سلامت فقط بيمار نبودن نيست، سلامت يعني برخورداري از رفاه کامل جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي اما در جامعه‌اي که فقر رو به افزايش است و تورم بالاي 30درصد است و قدرت خريد مردم روز به روز کمتر مي‌شود. اولويت اول دولت بايد کاهش فقر و اصلاح اقتصاد کشور باشد و براي اين کار بايد هرم قدرت اصلاح شود.


نماينده عارف در حوزه سلامت گفت:‌ فردي که بيکار است، سلامت روانش در خطر است،‌ بايد حمايت از فقرا و رفع بيکاري در اولويت اول دولت باشد و اين کار قطعاً به اصلاح حوزه سلامت و کار بار بيماريها کمک مي‌کند. افراد فقير هم زودتر و هم بيشتر مريض مي شوند و زودتر هم مي‌ميرند.


سياري افزود:‌ در سال 80شيوع بيماريهاي رواني در کشور 21درصد بود اما در سال 87اين ميزان در تهران به 34درصد رسيد و در حال حاضر به 40درصد رسيده است. کسي که اختلال رفتاري و رواني دارد از همسرش طلاق گرفته و فرزندش جدا شده است، سلامتش را از دست مي‌دهد، اين مشکل اساسي حوزه سلامت است نه فقط بخش درمان و هزينه‌هاي پرداختي مردم که قسمت کوچکي از مسائل و معضلات حوزه سلامت است.


استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي گفت: عوامل اجتماعي موثر بر سلامت عامل 75درصد مخاطرات سلامت مردم است اگر اينها را کنترل کنيم، چون که صد آمد نود هم پيش ماست. وي افزود: ما در برنامه توسعه چهارم که بنده مسئول تدوين بخش سلامت آن بودم با بکارگيري افراد متخصص و با تجربه قويترين برنامه اصلاح نظام سلامت را تدوين کرديم اما دولت نهم و دهم نتوانست آن را اجرا کند. در اين برنامه کاهش بيماريهاي واگير و غير واگير، اصلاح سيستم اورژانس کشور و اجراي نظام سطح بندي خدمات و پزشک خانواده ديده شده بود و قرار بود سهم مردم از هزينه‌هاي سلامت کم شود اما هيچکدام از اين اهداف عملي نشد.


سياري ادامه داد:‌ ما نمي‌توانيم در هر شهر کم جمعيت و مثلا 20هزار نفري يک بيمارستان تخصصي ايجاد کنيم گاهي با راه‌اندازي يک اورژانس قوي و انتقال به موقع بيماران مي توانيم نياز مردم را برآورده کنيم تا پرت منابع نداشته باشيم. اين همان نظام سطح بندي بود که در قانون برنامه توسعه چهارم آمده بود و اجرا نشد


|مهر|
نظر شما