پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۶
کد خبر: ۶۵۶۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
در آیین گرامیداشت سالروز شهادت شهیدعباس دوران
همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) و به مناسبت سالروزشهادت شهید عباس دوران خلبان قهرمان دفاع مقدس ، فرماندهان و خلبانان حماسه آفرین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس تجلیل شدند.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 ، در این مراسم که شامگاه چهاردمین شب از ماه مبارک رمضان ، با مشارکت اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در آیین رمضانی برآستان جانان در بوستان جوانمردان برگزار شد ، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید خلبان دوران ، از خانواده و همرزمان وی در جمع بیش از 6 هزار تن از شهروندان روزه دار تجلیل شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم مهندس امیررضا دوران فرزند شهید دوران ، سرتیپ خلبان فریدون صمدی فرمانده شهید دوران در پایگاه هوایی بوشهر ، خلبان آزاده تيمسار سرتيپ منصور کاظمیان خلبان کابین عقب این شهید در زمان شهادتش، امير خلبان سرتيپ محمود ضرابي دبیر کانون خلبانان نیروی هوایی ارتش ، امیر سرتیپ خلبان فرج‌الله برات‌پورقهرمان عملیات حمله به پایگاه هوایی الولید (اچ 3)، امیرسرتیپ خلبان والی اویسی فرماندهی هواپیمايی ساها(سرويس ارتباط هـوايی ارتش) ، امیر سرتیپ خلبان علی خان اشرفی از خلبانان پیش کسوت نیروی هوایی ارتش ، خلبان رضا قره باغی همرزم شهید دروان ، امیر سرتیپ خلبان سعید عسکری فرد، خلبان عبدالرسول عزیزی و خلبان جانباز محمود غلامحسینی نویسنده کتاب "میهمان صخره ها " از جمله فرماندهان و خلبانان حماسه آفرین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و همرزمان شهید دوران در هشت سال دقاع مقدس بودند که در این مراسم حضور یافته و مورد تقدیر قرار گرفتند.

این گزارش می افزاید : خاطره گویی خلبانان دفاع مقدس برای شهروندان ، اجرای نواهای حماسی توسط گروه ارکستر فرماندهی آموزش های هوایی شهید خضرایی و ترسیم زنده تصویر شهید دوران توسط یک هنرمند نقاش و اهدای آن به فرزند شهید دوران ، از جمله بخش های این برنامه بود.
گفتنی است شهید عباس دوران از خلبانان نیروی هوایی ایران بود که در ماه‌های آغازین جنگ ایران و عراق نقش مهمی در بمباران اهداف دشمن عراقی ایفا کرد. خلبان عباس دوران در دو سال اول جنگ بیش از ۱۲۰ عملیات و پرواز برون مرزی داشت. دوران در تاریخ ۷ آذر ۱۳۵۹ و در جریان جنگ ایران و عراق، اسکله الامیه و البکر را غرق کرد و در عملیات فتح‌المبین نیز بسیار موفق عمل کرد. باس دوران در سحرگاه ۳۰ تیر ۱۳۶۱ بر فراز حریم هوایی بغداد به‌ پرواز درآمد و پالایشگاه الدوره در ضلع جنوبی بغداد را نشانه رفت. وی، تمامی بمب‌های خود را بر روی پالایشگاه فرو ریخت، اما هواپیمایش در آسمان بغداد مورد اصابت موشک‌های ضد هوایی ارتش عراق قرار گرفت. در حالی که خلبان کاظمیان ، همراهش به دستور وی ، با چتر نجات به بیرون پرید ، وی با صرف نظر کردن از خروج اضطراری، هواپیمای فانتوم (اف۴) صدمه‌دیدهٔ خود را که در آتش می‌سوخت ، با هدف ناامن جلوه دادن شهر بغداد ، به هتل محل برگزاری هفتمین دوره اجلاس سران جنبش غیر متعهدها کوبید و مانع از برگزاری این اجلاس در کشور عراق شد. این عملیات شهادت طلبانه تحت عنوان عملیات بغداد نام گرفت. از پیکر وی، بیست سال بعد در سال ۱۳۸۱ تکه‌ای از استخوان به ایران بازگشت که در ۱۰ مرداد ۱۳۸۱ خانواده وی آن‌ را در شیراز به خاک سپردند.
بر اساس این گزارش در چهاردهمین شب از اجرای چهارمین  دوره جشن رمضانی " برآستان جانان " در بوستان جوانمرادان ایران ، پس از تلاوت مجلسی قرآن توسط مجید احمدی قاری بین المللی قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ، کلیپ ویژه رمضان برای روزه داران پخش شد و در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین حیدری پژوهشگر حوزه و دانشگاه در بخش " حرف های فیروزه ای " این مراسم ، در باره مهربانی با خدمتگزاران جامعه سخنرانی کرد.
در این مراسم هم چنین در بخش استعدادهای محلی یکی از شهروندان میانسن قطعاتی از ترانه های محمد اصفهانی را همراه با موسیقی به صورت پلی بک برای همشهری های خود اجرا نمود.
مراسم نورافشانی به مناسبت شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) ، اجرای زنده موسیقی سنتی توسط گروه نی و دف صورآوا به سرپرستی شهرام صالحی ، ترتیل خوانی کریم توسط قاری بین المللی قرآن کریم  و اجرای دعا و نیایش پایان بخش برنامه های دوازدهمین شب از جشن رمضانی "برآستان جانان" بود.
شهروندان تهرانی می توانند تا هفدهم ماه مبارک رمضان هرشب از ساعت 21 تا 24 با حضور در بوستان جوانمردان ایران واقع در انتهای بزرگراه حکیم غرب ، بلوار دهکده ، میدان المپیک ، خیابان صدرا از ویژه برنامه های تدارک دیده شده از سوی فرهنگسرای تهران برای جشن رمضانی برآستان جانان و نمایشگاه شب های رمضان بهره مند شوند.
نظر شما