چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۱
کد خبر: ۶۶۰۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 153 رای موافق خواستار رسیدگی قوه قضائیه به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره غائله 22 بهمن قم شدند.
به گزارش شهر، گزارش کمیسیون امنیت و سیاستی خارجی مجلس شورای اسلامی در باره غائله روز 22 بهمن قم روز سه شنبه توسط نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

پس از قرائت این گزارش طبق  ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارجاع گزارش برای رسیدگی به قوه قضائیه رای گیری به عمل آمد و نمایندگان مجلس با 153 رای موافق، 36 رای مخالف و 15 رای ممتنع از 224 نماینده حاضر با ارجاع این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

توضیحات حسینی از کمیته پیگیری حادثه
نقوی حسینی پیش از قرائت گزارش نکاتی را در مورد چگونگی تشکیل کمیته پیگیری حادثه 22بهمن قم و همچنین تاکید بر حمایت از تمامی نهادها و ارگان‌هایی که در برقراری نظم و امنیت نقش دارند مطرح کرد. 

در 22 بهمن گذشته، علی لاریجانی رئیس مجلس به هنگام سخنرانی در صحن حرم حضرت فاطمه معصومه در قم مورد حمله فیزیکی افرادی قرار گرفت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه قبل از قرائت گزارش این حادثه، ‌سه نکته را به عنوان مقدمه مطرح می‌کند، گفت: نظر به اینکه در این گزارش به مسئولیت برخی از اشخاص شاغل در نهادها و ارگان‌های نظامی، انتظامی و امنیتی اشاره شده، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید و تقدیر از زحمات بی‌شائبه نهادها و ارگان‌های مسئول که در پایداری نظام جمهوری اسلامی و برقراری نظم و امنیت نقش بی‌بدیل و اساسی داشتند اعلام می‌دارد که همچون گذشته با تمام توان در جهت حمایت و تقویت و پشتیبانی از آنها ادامه خواهد داد و آن را افتخار خود می‌داند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اقدامات خودسر معدود افراد مذکور را شایسته نهادها و ارگان‌های انقلابی نمی‌دانیم.

نقوی‌حسینی به بیان نکته دوم خود پرداخت و گفت: گزارش جامع هیات، نتیجه کاری دقیق، فنی و با حدود دو هزار ساعت / نفر وقت‌گذاری است که بر اساس روندی کاملا قانونی انجام شده است که در این راه بیانات مقام معظم رهبری هیات را مصمم‌تر کرد.

وی افزود: درد و دل مراجع عظام و علمای اعلام مبنی بر ضرورت التیام زخم کهنه‌ی نظام آن هم در مرکزیت شیعه بر مسئولیت هیات افزود تا مشکل را ریشه‌یابی و شناسایی کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: نکته سوم در مورد نحوه انتخاب اعضای هیات، بحث‌ و حدیث‌هایی مطرح شد که در این رابطه لازم است این توضیحات را بدهم که طبق روال کاری کمیسیون هم در سال‌های گذشته و هم در این دوره وقتی ماموریتی ویژه به کمیسیون ارجاع می‌شد رییس کمیسیون در جلسه رسمی ماموریت را اعلام کرده و افرادی را برای پیگیری موضوع مشخص می‌کردند.

نقوی‌حسینی ادامه داد: هیچگاه برای انتخاب اعضای هیات در جلسه رسمی کمیسیون رای‌گیری نشده و در این رابطه نیز این کار انجام نشد. البته اگر اعضای کمیسیون پیشنهاداتی برای عضویت هیات داشتند در کمیسیون مطرح می‌کردند.

وی با بیان اینکه انتخاب اعضای هیات بررسی غائله قم طبق روال گذشته انجام شد، افزود: اگر این نحوه را انتخابات می‌دانید، انتخابات است و اگر به ظن شما انتصاب است به این شکل و روند و طبق روال گذشته انجام شده است.

متن گزارش
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گزارش قائله 22 بهمن 1391 قم را به شرح زیر قرائت کرد:
متن گزارش به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

گزارش غائله 22 بهمن 1391 قم

الف: مقدمه

مقامات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بنا به آموزه‌های دینی، بیشترین تماس را با قاطبه مردم در سطوح مختلف برقرار می‌نمایند، با این ارتباط چهره به چهره قطعاً منتج به حفظ مردم در دفاع از انقلاب اسلامی و کشور می‌گردد و مسئولین فاصله خود را در ارتباطات با مردم به حداقل می‌رسانند. آفت این حضور مردمی، قرار گرفتن مستقیم مسئولین در معرض انواع تعرضات فیزیکی و شخصیتی است. آثار ترور شخصیتی کمتر از ترور فیزیکی نبوده و بنظر می‌رسد طراحی ساز و کاری مناسب جهت جلوگیری از این آفات که همسو با سیاست‌های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، همچنین جلوگیری از اقدامات عده‌ای خودسر یا سازماندهی شده که اقدام به بر هم زدن مراسمات، تجمع و اهانت مقابل بیت مراجع عظام، مسئولین ارشد نظام و ائمه جمعه می‌نمایند کاملاً ضروری به نظر می‌رسد که قطعاً این قبیل اعمال، لزوم برخورد سیاسی، فرهنگی و امنیتی را توأمان طلب می‌نماید.

یکی از حوادثی که قلب مقام معظم رهبری را جریحه دار کرد قائله 22 بهمن 91 در شهر مقدس قم و درجوار حضرت معصومه (س) در یوم الله 22 بهمن 91 بود که همگان را به شگفتی درآورد و موجب شد تا این حادثه فضای رسانه‌ای به دست دشمنان این مرز و بوم بدهد تا جایی که حماسه با عظمت، با شکوه مردم را دچار خدشه نماید.

در همین راستا، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته ای مرکب آقایان منصور حقیقت‌پور، جواد جهانگیرزاده، مهدی دواتگری و سیدحسین نقوی‌حسینی را مسئول بررسی این حادثه نمود.

ب: نقطه نظرات مقام معظم رهبری، مراجع اعزام تقلید و علمای حوزه علمیه قم

1- مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان فرمودند: من مخالف هستم کسانی راه بیافتند، افراد را ضد ولایت فقیه، بی بصیرت معرفی کنند و علیه او صحبت کنند. من با اقدامی که در قم صورت گرفت مخالفم، من با اقدامی که در حرم امام (ره) صورت گرفت مخالفم، بارها به مسئولین برای جلوگیری از این وقایع تذکر داده‌ام.

اگر این افراد واقعاحزب اللهی هستند و مومن هستند، این کار را نکنند.

2- در خصوص قائله 22 بهمن 91 در حرم مطهر حضرت معصومه علما و مراجع بزرگ تقلید (حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی، سعیدی امام جمعه قم، حسینی بوشهری، غروی، فاضل لنکرانی، مقتدایی، امینی نجف آبادی، مسعودی خمینی، سید جواد شهرستانی) در قالب سخنرانی، صدور بیانیه و ارائه نقطه نظرات درمقالات با هیئت تحقیق انزجار خود را اعلام داشته‌اند.مشروح بیانات علما و مراجع اعزام مبنی بر ضرورت پیگیری و خشکاندن ریشه قائله موجود است.

ج: سابقه موضوع

سابقه اینگونه اقدامات متأسفانه در شهرستان قم وجود داشته و به کرات جریانات تند و افراطی خودسر با دریافت‌های شخصی یا محفلی، حوادثی در قم یا مناطق دیگر را ایجاد نموده‌اند که از جمله این اقدامات:

1-غائله 15 خرداد 1385 و مخالفت با سخنرانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و اهانت به ایشان.

2-حضور در نمازجمعه قم و دادن شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه در هنگام ایراد خطبه توسط حضرات آیات: امینی، جوادی‌آملی و استادی که باعث تکدر خاطر این عزیزان و وهن اساتید حوزه علمیه قم گردیده است.

3- غائله حضور عده‌‌ای در حرم مطهر حضرت امام‌خمینی (ره) و مخالفت با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و اهانت به ایشان در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی (ره) در سال 1388 که مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان در سالروز قیام مردم تبریز صراحتاً مخالفت خود را با این اقدام اعلام فرمودند.

4-غائله حضور در مراسم روز قدس استان قم و دادن شعار بر علیه دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی.

5- غائله تجمع در مقابل بیت آیت‌الله جوادی‌آملی و دادن شعار  و تعرض به ایشان.

6- غائله تجمع مقابل دفتر حضرت‌ آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی و دادن شعار بر علیه ایشان با مضامین: مرگ بر ضد ولایت فقیه و مرجع بی‌بصیرت.

د: شرح غائله

همه ساله در مراسم یوم‌الله 22 بهمن در شهرستان قم شخصیت‌های طراز اول نظام و بعضاً رؤسای قوا به منظور ایراد سخنرانی دعوت شده‌اند و بر همین اساس، در آستانه 22 بهمن 1391 نیز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم با هماهنگی حضرت آیت‌الله جنتی رئیس محترم این شورا از آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم جهت ایراد سخنرانی دعوت نموده است.

طبق روال جاری و قبل از عزیمت رئیس مجلس شورای اسلامی به قم، نماینده تیم حفاظت ایشان در کمیته امنیتی شورای تأمین استان قم که با حضور مسئولین رده‌های امنیتی، نظامی و انتظامی تشکیل می‌گردد شرکت و هماهنگی‌های لازم با تقسیم کار بر پایه سه حلقه حفاظتی به شرح ذیل انجام گرفت:

حقله اول: تیم حفاظتی ریاست‌ محترم مجلس شورای اسلامی

حلقه دوم: یگان حفاظت سپاه علی‌ابن ابیطالب علیه‌السلام

حقله سوم‌: نیروهای ناجا

در روز 22 بهمن 1391 آقای دکتر لاریجانی به همراه تیم حفاظت خود از خیابان ارم به جمع راهپیمایی‌کنندگان می‌پیوندد، در طول مسیر تا رسیدن به شبستان صحن مطهر جمعی بالغ بر 15 تا 20 نفر با حمل تابلوهایی با عنوان بهار، شعارهایی با مضامین بصیرت، بصیرت.

با پایان راهپیمایی 22 بهمن، جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به محل اقامتگاه موقت شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) منتقل و آماه ایراد سخنرانی می‌کردند، در این حال، گروه سرود که عمدتاً از نوجوانان بوده‌اند پس از اجرای سرود خود، محل شبستان حرم مطهر را ترک و به بیرون هدایت می‌شوند! در حالی که در سنوات قبل، این گروه تا پایان مراسم در محل سخنرانی حضور داشته‌اند. آقای دکتر لاریجانی سخنرانی خود را بر اساس دست‌نوشته‌ای که قبلاً تهیه کرده بود، آغاز می‌کنند و پس از چند دقیقه، گروه‌های 10-5  نفره از چند نقطه شبستان بپا خواسته و علیه ایشان شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت می‌کنند، از میان جمعیت چند لنگه کفش و  مُهر نماز به سمت آقای دکتر لاریجانی پرتاب می‌شود در حالی که این گروه همچنان شعارهای بصیرت-بصیرت، خجالت-خجالت را سر می‌دادند (فیلم و کلیه مستندات موجود است).

در چنین شرایطی مردم متحیّر و ساکت نشسته بودند، شعاردهندگان سعی داشتند نظم جلسه را بر هم بزنند، در این بین افرادی از میان جماعت به مردم اشاره می‌کردند بلند شوید و به سمت تریبون حرکت کنید!!

در این وضعیت، شدت پرتاب مُهر و خطر پیشروی به حدّی بود که فرماندهی سپاه علی‌ابن ابیطالب (ع) اصرار می‌کردند که آقای دکتر لاریجانی از پشت تریبون پایین بیاید، که پس از اخذ نظر محافظین و در حالی که چند نفر بر اثر اصابت مُهر مجروح شده بودند‌ ایشان سخنرانی خود را قطع می‌کنند.

لازم به توضیح است که همزمان با حرکت مذکور، با دستور و هماهنگی یکی از محرکین از قسمت آقایان با تلفن همراه از خانم ها نیز  در طبقه فوقانی با آقایان همراه شده و آنان را در دادن شعار  همراهی می‌کنند.(اسناد و مدارک ان موجود است)

ه: تجزیه و تحلیل غائله

شایان ذکر است که هیات در خصوص قائله گزارش مفصل چند صد صفحه ای تهیه کرده و آن را خدمت مقام معظم رهبری و برخی مسولین عالی رتبه نظام ارسال داشته و گزارش کم حجم تری نیز خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقدیم نموده است و با عنایت به مجموع جهات و رعایت مصالح کشور، گزارش مختصر چند صفحه ای نیز از تریبون مجلس شورای اسلامی برای تنویر افکار عمومی با هدف اصلاح و دوری جستن از این نوع برخوردهای دون شان نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم می نماید .

همکاران محترم، داده‌های اطلاعات ناجا، مسئولین قضایی استان قم  و پاره‌ای از اعضای شورای تأمین استان قم و جلسات مستمر با ریاست محترم قوه قضائیه، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، معاون اول محترم قوه قضائیه، دادستان محترم کل کشور، وزیر محترم اطلاعات، امام جمعه محترم قم، استاندار محترم قم، مدیرکل محترم اطلاعات استان قم، دادستان محترم ویژه روحانیت استان قم، فرماندهی محترم سپاه علی‌ابن ابیطالب(ع)، مدیرکل محترم صدا و سیمای استان قم، فرماندهی محترم نیروی انتظامی استان قم، دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان قم، مراجع عالیقدر و تعدادی از اعضای محترم جامعه مدرسین و شخصیت دینی و شاهدان صحنه و بررسی اسناد و مدارک، استماع اظهارات شاهدان صحنه و بکارگیری تکنیک‌های فنی و جمع‌آوری اطلاعات حاکی است که وقوع غائله همراه با سازماندهی بوده و در سطوح تولید ادبیات خشونت و ایجاد انگیزش و در سطح عملیاتی دارای مقصّرانی بوده است که چکیده اطلاعات ذیلاً بیان می‌گردد:

1-کشف طرحی برای ایجاد التهاب در مراسم توسط اداره کل اطلاعات استان قم و اعلام آن به استانداری قم در مورخ 21/11/91

2-اعلام ملتهب بودن محیط شهرستان قم توسط اطلاعات نیروی انتظامی استان قم به استانداری قم.

3-اعلام برآورد اطلاعاتی غائله 22 بهمن شهرستان قم توسط اطلاعات سپاه علی‌ابن ابیطالب(ع) به شورای تأمین استان قم مبنی بر اینکه "برخی از طلاب و دانشجویان یارگیری کرده‌اند و جلسه‌ای که دیروز داشتند این بود که یک تعداد، حدود هفتاد درصد نظرشان این بود که بروند تهران و سی درصد نظرشان این بود که در قم موضع‌گیری نسبت به وقایع داشته باشند" احتمال دارد این افراد مراسم قم را بهم بریزند (اظهارات یکی از مسئولان امنیتی استان قم  در جلسه کمیسیون فوق‌العاده شورای تأمین استان قم در مورخ 21/11/1391).

-اظهارات یکی از فعالین سیاسی- اجتماعی قم که در مورخ 20/11/91 در دفتر ستاد نماز جمعه شهرستان قم در حضور آیت‌الله حسینی‌بوشهری و سایر مسئولین اعلام می‌نماید که "اگر در روز 22 بهمن آقای دکتر لاریجانی جهت سخنرانی به قم بیاید ما مراسم او را بهم خواهیم زد."

5-طراحی و چیدن افراد خاص در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) که حتی در راهپیمایی شرکت نکرده و قبل از رسیدن راهپیمایی‌کنندگان به درب شماره 8، قبلاً به شبستان رفته و به طور سازمان یافته در چند گوشه شبستان مستقر شده بودند.

6-انتخاب محل سخنرانی در شبستان در حالی که همه ساله این سخنرانی در فضای باز صورت می‌گرفت و با انتخاب فضای بسته، امکان پرتاب کفش و مهر و بزرگنمایی شعار مخالفین فراهم گردید.

7-تولید ادبیات و هیجان خشونت توسط سخنرانان مسجد اهل‌البیت (ع) در دهه فجر که تماماً فضا را برای اقدام علیه دکتر لاریجانی فراهم کرده بود.(متن صوت،تصویر و کد گذاری جملات سخنرانی های مذکرو موجود است)

8- اقدام یکی از مسئولان استان قم که در صحن شبستان حرم مطهر حضور داشته‌اند، قبل از شروع سخنرانی، مبنی بر  جابجایی برخی مسئولین استانی از مقابل تریبون! ایشان در اظهارات مشابه، به این عزیزان اعلام می‌نماید اینجا ننشینید چون احتمال آن می‌رود که کفش و یا جسم دیگری به شما اصابت کند!

9-اقدامات حلقه پرتو:

روز قبل از راهپیمایی 22 بهمن 1391 یکی از افراد حلقه پرتو، شخصی با هویت معلوم احضار می‌نماید و از ایشان می‌خواهد نیروهای خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) فراخواند و همچنین خطاط و امکانات لازم را برای شب 21/11/91 در محل دفتر هفته‌نامه پرتو آماده نماید.(مستندات آن در پرونده قضایی وی موجود است)

متون و شعارهای مد نظر توسط افرادی از حلقه پرتو ارائه شده و توسط خطاط مورد نظر به صورت دست‌نوشته آماده و تحویل وی می‌شود که برابر اعترافات نامبرده، به ایشان مأموریت داده می شود می‌دهد که شما به عنوان فرمانده میدان مسئولیت دارید نیروهای خود را جمع‌آوری کرده و با در دست گرفتن دست‌نوشته‌ها در محل سخنرانی دکتر لاریجانی اعتراض خود را به ایشان نشان دهید.

10- حضور یکی از طلاب فعال حلقه پرتو در صف اول اعتراضات به عنوان عامل تحریک.(اسناد و فیلم ان موجود است)

11-وجود هماهنگی فی‌مابین بخش خواهران و برادران که شاهد عینی اظهار می‌دارند که شخصی که در مجاورت آنان قرار داشته توسط تلفن همراه از انتهای سالن با بخش خواهران تماس گرفته و می‌گفت:‌ "ما شروع کردیم شما چرا شروع نمی‌کنید؟!"

12-اعترافات یکی از عوامل اصلی صحنه مبنی بر اینکه نامبرده در مراجعه به بهداری سپاه علی‌ابن‌ابیطالب(ع) به یکی از پزشکان بهداری اعلام می‌نماید یکی از مسئولین قم به ایشان قبل از مراسم گفته که شما مسئول پرتاب کفش هستید! من گفتم کفشم 50 هزار تومان می‌ارزد ولی مهر پرتاب کردم!"

13-اظهارات یکی از مربیان طرح بصیرت در یکی از مراکز آموزشی : در مورخ 23/11/92 مشغول تدریس مباحث مهدویت بودم که بچه‌های کلاس گفتند ما فتیله آقای لاریجانی را پایین کشیدیم.


14-تجزیه و تحلیل 35 هزار پیام کوتاه ارسالی در قم فیمابین ساعت‌های 14-12 مورخ 22/11/91 که اسناد آم موجود است:

1/14- ارسال پیامک گروهی توسط  یکی از مسئولین با هویت معلوم به هسته‌های عمل کننده با این مضمون:‌ تقدیر و تشکر از اقدام شایسته آنان.

2/14- ارتباط  شخص مذکور با یک مقام مافوق و ارائه گزارش کار در طول برگزاری مراسم.

3/14 -دریافت پیامک تقدیر و تشکر از شخص مذکور توسط افراد عملیات کننده غائله.

4/14 -ارسال بیشترین پیامک به لحاظ فراوانی توسط یکی از واحدهای عمل کننده با محتوای:‌ تقدیر و تشکر از اقدام در شبستان صحن مطهر حضرت معصومه (س).

5/14 -ارسال 28 پیامک توسط یکی دیگر از واحدهای عمل کننده با مضمون "آفرین بر شما و یارانتان که چه عاشقانه به رهبرتان لبیک گفتید!"

6/14 - پیامک گروهی و انفرادی توسط یکی دیگر از واحدهای عمل کننده

- با مضمون : خداقوت برادر، امروز ترکاندید و  از زحمات شما برادران بزرگوار متشکریم اجرکم عندالله..
نظر شما