شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۰
کد خبر: ۶۶۲۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
تقدیر از عوامل سریال مادرانه در فرهنگسرای رسانه
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تقدیر از عوامل سریال مادرانه در فرهنگسرای رسانه گفت: به تصویر کشاندن مفاهیمی چون معضلات اجتماعی، تربیت فرزند، نتیجه ی اعمال ، خانواده و ... در این سریال اندکی امید را به رسانه بازگرداند و نگرانی های موجود در خصوص رکود تولیدات قابل توجه و خوش استقبال را کاهش داد.

به گزارش شهر، بیست و دومین نشست "در قاب رسانه" که به تقدیر از عوامل سریال "مادرانه" اختصاص داشت با حضور امیر خوراکیان،رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید زین العابدین، مدیر شبکه سوم سیما، جواد افشار (کارگردان)، محمدرضا شفیعی (تهیه کننده)، سعید نعمت الله (نویسنده)، مهدی سلطانی، شقایق فراهانی، مهرداد ضیایی، عباس غزالی و هستی مهدوی (بازیگران) 21 مرداد ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
 در این نشست که روز دوشنبه ساعت 14 برگزار شد، امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص سریال مادرانه گفت: طی دو سال گذشته، طرح تحقیقی را اجرا کردیم تا در آن صورت مسئله ها و اولویت های اجتماعی مردم را به سرفصل های آموزشی تبدیل کنیم که حاصل آن استخراج 222 موضوع بود و برای این موضوعات، اساتید دانشگاه نمایه و سرفصل درسی تهیه و تعریف کردند. در سریال مادرانه بنده بیش از 30 موضوع از موارد استخراجی این تحقیقات را به وضوح رصد کردم؛ مفاهیمی چون: معضلات اجتماعی، تربیت فرزند، نتیجه ی اعمال ، خانواده و بسیاری دیگر از این موارد.
 
سریال مادرانه اندکی امید را به رسانه بازگرداند
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: سریال مادرانه خیلی جای بحث دارد. کلیدهای طلایی در این سریال وجود دارد که می تواند برای سایر فیلمسازان و همچنین اهالی فرهنگ مفید و مورد بهره برداری قرار گیرد.
خوارکیان همچنین از شجاعت مدیران رسانه ملی برای تایید و پخش این سریال تشکر و از عوامل اجرایی و بازیگران سریال به خاطر حضور عالیشان قدردانی کرد.
خوراکیان در پایان صحبتش گفت: نکته آخر اینکه سریال مادرانه اندکی امید را به رسانه بازگرداند و نگرانی های موجود در خصوص رکود تولیدات قابل توجه و خوش استقبال را کاست و نشان داد اگر کاری درست و صحیح برنامه ریزی شود می تواند رسالت خود را شایسته انجام دهد.
سریال مادرانه، ترم فشرده ای از این دانشگاه است
مجید زین العابدین، مدیر شبکه سه سیما نیز در خصوص سریال مادرانه گفت: اگر بخواهم حق مطلب را در خصوص سریال مادرانه بیان کنم این است که، اگر فرمایش حضرت امام راحل را مدنظر قرار دهیم که فرمود" تلویزیون، یک دانشگاه است"، سریال مادرانه ترم فشرده ای از این دانشگاه است که به مفاهیم خانواده و دینی و اخلاقی پرداخت.
وی دلیل انتخاب این سریال به عنوان بهترین سریال ماه رمضان امسال را آشنا و قابل لمس بودن پیام های سریال چه در ظاهر و چه در باطن، برای مخاطبان دانست. 
 
«مادرانه» به موضوعات دینی نگاهی کارشناسانه داشت
جواد افشار کارگردان سریال «مادرانه» گفت: اینکه این سریال در ماه رمضان روی آنتن رفت، دلیلی نبود تا به موضوعات دینی نگاهی سطحی شود، بنابراین ما برای تمام مضامین و تک تک پلان ها وقت و هزینه کردیم و برای این کار سختی های فراوانی تحمل کردیم، زیرا مجبور بودیم تا یک روز مانده به عید فطر کار را جلوی دوربین بریم، ولی تمام این سختی ها با استقبالی که مردم از این کار به عمل آوردند از بین رفت.
 
وی افزود: این کار از طرف تهیه کننده به من پیشنهاد شد و من نیز زمانی که فیلمنامه را خواندم آن را پسندیم و احساس کردم کار از کیفیت و انسجام لازم سود برده است. در کنار این مهم نام سعید نعمت الله به عنوان یکی از نویسندگان بسیار خوب کشورمان، دلیلی دیگر بود که ساخت این کار را بپذیرفتم. در کل باید بگویم هماهنگی خوب بین مثلث تولید، نویسندگی فیلمنامه و کارگردانی منجر به شکل گیری تیم تولید مادرانه شد.
افشار تاکید کرد: در این سریال تمام تلاشم را کردم تا به فیلمنامه وفادار بمانم. نکته دیگر اینکه سعی ما این بود که به مضامین دینی در این کار به صورت لایه لایه پرداخته شود، چراکه در ماه رمضان به دلیل فضای معنوی جامعه می توان اینگونه مضامین  را به شکلی تاثیرگذار به بیننده منتقل کرد.
پس از سخنان افشار، محمدرضا شفیعی(تهیه کننده) در این خصوص گفت: سعید نعمت الله قرار بود فیلمنامه ای با محوریت خانواده بنویسد. کاری که در آن به معضلات جامعه پرداخته شود، بنابراین وی پس از چندی طرح «مادرانه» را پیشنهاد کرد که پس از تایید طرح، نگارش آن آغاز شد.
در کارهای من همیشه توجه به محتوا، جایگاهی ویژه دارد
وی ادامه داد: در کارهای من همیشه توجه به محتوا، جایگاهی ویژه دارد، چون معتقدم در کنار ساختار خوب این محتواست که می تواند کیفیت یک کار را تضمین کند. در ضمن در این کار به معضلاتی توجه شد که جامعه ما به شدت از آن آسیب دیده است که اعتیاد یکی از آن معضلات است.
ایده این سریال را از خبری در روزنامه که مربوط به یک رانت خوار بود، گرفتم
پس از سخنان تهیه کننده، سعید نعمت الله در مقام نویسنده فیلمنامه درباره شکل گیری قصه گفت: ایده این سریال را از خبری در روزنامه که مربوط به یک رانت خوار بود، گرفتم. پس از شنیدن این خبر سعی کردم به زندگی این رانت خوار از دریچه ای دیگر بنگرم که تا به امروز کمتر به آن توجه شده است. در ضمن در این سریال سعی کردم تا حد ممکن کارم از شعار دور باشد.
وی افزود: این سریال در ابتدا قرار بود در 50 قسمت تولید شود، اما بعد از مشخص شدن اینکه، کار قرار است در ماه رمضان روی آنتن برود، به سی قسمت کاهش یافت. در ضمن زمانی که سریال برای ماه رمضان در نظر گرفته شد سعی کردیم به نوعی مضامین دینی و اخلاقی را به شکلی ویژه تر در آن مورد توجه قرار دهیم.
در بخش دوم نشست، نوبت به بازیگران این سریال رسید که درباره «مادرانه» سخن گویند.
 دکتر مهدی سلطانی سروستانی، به عنوان بازیگر نقش اردلان ، اظهار کرد: من با سعید نعمت الله پیش از سریال « دیوار» آشنا بودم، اما این آشنایی در « دیوار» شکلی جدی به خود گرفت. به هر حال در این سریال بود که سعید نعمت الله با من درباره نگارش «مادرانه» صحبت کرد. در این میان زمانی که فیلمنامه «مادرانه» را خواندم به شدت از نقش خوشم آمد و بازی در آن را پذیرفتم.
وی اضافه کرد: دلیل دیگرم برای بازی در این سریال حضور شخص نعمت الله به عنوان نویسنده کار بود، چون باور دارم که حضور در کارهایی که وی نگارش آن را بر عهده دارد برای بازیگر پر بار است.
سلطانی در خصوص نقش خود نیز گفت: اردلان در وهله نخست، یک شخصیت واقعیست و اگر به بخواهیم وارد ایسم ها شویم، یک کاراکتر رئالیستی است. انسان واقعی نمی تواند بد مطلق یا خوب مطلق باشد. در شخصیت جمیل در سریال         «دیوار » هم جمیل که یک دزد است، بد مطلق نیست. اردلان در این اثر و در وهله دوم، یک مرد است، در لایه سوم، یک پدر است و دارای رابطه ای خاص با فرزندانش به ویژه رها، در وجه دیگر، اردلان یک رانت خوار است که برای رسیدن به رفاه و به خیالش خوشبختی از طبقه خود بریده و همه را قربانی کرده هرچند هیچوقت به خوشبختی دلخواهش نمی رسد زیرا دچار یک خلاء است و آن عشق و محبت است. اردلان فراموش کرده که عشق و محبت کلید طلایی خوشبختی است. اردلان محصول شکاف طبقاتی است و طبقه مرفه را به جایگاه اجتماعی خود ترجیح می دهد. و من سعی کردم تا اردلان را با تمام این ویژگی ها با بازی ام خلق کنم.
یکی از امتیازات مهم این سریال نگاه دقیق به معضلات جامعه بود
شقایق فراهانی دیگر بازیگر این سریال هم درباره نقش خود گفت: من تا به امروز موقعیتی نداشتم تا با محمدرضا شفیعی همکاری داشته باشم، اما تعریف کارهای خوب وی را شنیده بودم، پس زمانی که فیلمنامه به من پیشنهاد شد و زمانی که فیلمنامه را خواندم آن را با اشتیاق پذیرفتم و حتی به نقشم نیز علاقه مند شدم.
وی افزود: یکی از امتیازات مهم این سریال نگاه دقیق به معضلات جامعه بود. معضلاتی که جامعه ما را به شدت آزار می دهد، البته پرداختن به معضلات شکلی نکوهش گونه نداشت، بلکه سعی شده که کارشناسانه تمام جوانب شناسایی شود.
فراهانی در پاسخ به سوال مجری که تکلیف مریم های جامعه چیست گفت: مریم های جامعه، تکلیفشان روشن است زیرا به یک آگاهی خوب رسیده اند اما روی سخن من با رعناهای اجتماعمان است که وقتی چالش های ارتباطی خودو پسرم را بررسی می کنم ریشه آنرا در حضور کمرنگم در سنین کودکی اش بواسطه ضروریات حرفه ام، در می یابم. تمام ناهنجاری ها رفتاری فرزندان به خاطر ضعف ارتباط با والدین است. باید ابتدا ارتباط انسانی میان خود و فرزندانمان را ایجاد یا اصلاح کنیم سپس برویم سراغ مسائل فرهنگی هنری اجتماعی. اگر رعنا هم چنین کرده بود به چنان وضعی دچار نمی شد نه خودش نه فرزندش.
 
بازی در «مادرانه» را فراموش نمی کنم
عباس غزالی به عنوان بازیگر جوان این سریال نیز گفت: باید از اعتماد آقایان شفیعی و افشار تشکر کنم و امیدورام توانسته باشم تا پاسخ اعتماد ایشان را داده باشم. و از سعید نعمت الله به خاطر اعتمادش پنج سال پیش در واسپاری نقش محسن در سریال رستگاران که زندگی مرا دست خوش تغییر اساس کرد باید به صورت ویژه قدردانی کنم.
غزالی سپس گفت: بازی در «مادرانه» را فراموش نمی کنم، چون شخصیتی که در این سریال ایفا کردم، لایه های فراوان و پیچیده ای داشت. در این میان برای اینکه بتوانم نقشم را به خوبی ایفا کنم هدایت های جواد افشار کمک بسیاری به من کرد. غزالی شخصیت فرزاد را اینگونه ارزیابی کرد: فرزاد به گمان اتفاقا آدم مثبتی است. زیرا به سمت هدف بزرگی که در سر دارد می رود و آن چیزی نیست جز ساماندهی وضع اقتصادی مادر و خواهرش است. بنابراین و با تمام ناپختگی اش حاضر است برای رسیدن به هدفش و تامین امنیت و رفاه مادر و خواهرش قدم برداشته و در این راه از هیچ کاری فروگذار نیست. و در همین راستا است که امثال اردلان را سبب نداری خود و از دریچه ای دیگر، راه گریز از این اوضاع می داند.
 
این شخص نمی تواند عشق را صادر کند زیرا تجربه نکرده است
در ادامه، سید مهرداد ضیایی در خصوص پیام نقش خود و سریال گفت: این موارد نیاز چندانی به سواد آکادمیک ندارد.  ما در اجتماع تقسیم بندی هایی داریم بر اساس نهاد مانند: نهاد خانواده، نهاد آموزش و پرورش و نهادهای دیگر.همین نهادها انسان را برای ورود به جامعه آماده می کنند و در بلوغ و شعور اجتماعی انسان اثر گذارند.
وی ادامه داد: در ملودرام ها به نهاد خانواده پرداخته می شود. در رسانه سیما برای پرداخت به این مسایل، دیوانسالاری و محدودیت های خاص خودش وجود دارد. در نهاد خانواده یکی از آفت هایی که باعث می شود تا افراد اسطرلاب زندگی را نتوانند درست بگردانند، استبداد رای و خودسالاریست. اردلان کسی است که هرچند به گذشته اش پرداخته نمی شود اما آنچه می بینیم اینکه پدری است با فرهنگ پدرسالارانه. این شخص نمی تواند عشق را صادر کند زیرا تجربه نکرده است و در پس این فضا شاهد یک مادرسالاریه پنهان هستیم. یکی از ویژگی های این کار این است که تلویزیون در آن در پی تحمیل الگوی خاصی نیست.

سن رها اصلا نصیحت پذیر و سوال بردار نیست و تنها نیاز به کنار آمدن و مدیریت شدن دارد
هستی مهدوی بازیگر نقش رها در این سریال نیز از حضور در این کار احساس رضایت کرد و در پاسخ به این سوال که رها را چقدر مقصر میداند گفت: رها را اصلا مقصر نمی داند. رها یک دختر است که دچار یکسری کمبود است و آنها را در خارج از خانه می جوید و از همین دریچه با فرزاد آشنا می شود.
مهدوی ادامه داد: این اتفاقات را در زندگی روزمره خود شاهدم و از خانواده ها تقاضا دارم به دختران هم سن رها توجه کنند زیرا سن رها اصلا نصیحت پذیر و سوال بردار نیست و تنها نیاز به کنار آمدن و مدیریت شدن دارد وگرنه باید منتظر انحرافاتی تلخ و ویران کننده باشیم.
در پایان این مراسم به عوامل و بازیگران سریال مادرانه، توسط رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر شبکه سه سیما، لوح تقدیر و هدایایی به رسم یادبود، اهداء شد.

برچسب ها: مادرانه ، سریال
نظر شما