چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۸
کد خبر: ۶۶۳۵۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر شهر، عصر دیروز با حضور چهره‌های شاخص تئاتر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش شهر، در این مراسم که اجرای آن را کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما بر عهده داشت، هنرمندانی چون داود رشیدی،‌ علی نصیریان، داریوش مودبیان، حسین مسافرآستانه،‌ بهزاد صدیقی، رویا افشار، پرستو گلستانی و امین زندگانی و همچنین مسئولان فرهنگی و هنری همچون حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت ارشاد، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،‌ قادر آشنا رئیس مرکز هنرهای نمایشی و دیگر مدیران فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، اهدای جوایز برگزیدگان بخش های امروز تئاتر شهر و نمایشنامه خوانی و کودک و نوجوان با به روی صحنه آمدن داوران این بخش‌ها اعم از بهزاد صدیقی، محمدمهدی خاتمی،‌ رویا افشار و افشین زارعی صورت گرفت.

 26هزار نفر 66 نمایش را تماشا کردند

شهرام کرمی دبیر دومین جشنواره تئاتر شهر در ادامه این مراسم اظهار داشت: برگزاری جشنواره تئاتر شهر مدیون حمایت آقای خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و همراهی سیدقاسم ناظمی معاون هنری این سازمان بود. امروز خوشحالم که 26 هزار نفر از مردم تهران از 66 نمایش دیدن کردند.

وی ادامه داد: برادران و خواهران در برگزاری این جشنواره مرا همراهی کردند؛ به‌ویژه هنرمندان حرفه‌ای ایران زمین. از همه مهمتر این جشنواره همراه بزرگداشت هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر علی نصیریان بود و این تنها کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم.

در ادامه نوبت به سخنرانی سیدقاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری رسید،‌ وی گفت: تلاش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهادهای فرهنگی ارتقا زیست فرهنگی جامعه است. امیدواریم با یاری مردم بتوانیم قدم‌های مثبتی را در این رابطه برداریم.

وی افزود: شور و شوق مردم به مسئولان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نشان می دهد که با هنر و فرهنگ مهربان‌تر باشند.

سپس فیلم کوتاهی از علی نصیریان پخش شد و داود رشیدی، داریوش مودبیان، قطب‌الدین صادقی، اسماعیل خلج، ابوالحسن مختاباد، خوراکیان، قادر آشنا و سیدقاسم ناظمی روی صحنه آمدند تا از وی تجلیل کنند.

علی نصیریان با تشویق چند دقیقه ای حاضران روی صحنه رفت و ضمن رونمایی از تابلوی نقاشی‌اش، تقدیر و تجلیل شد. مدیریت فرهنگسرای اندیشه نیز تابلویی را به رسم یادبود به این هنرمند پیشکسوت اهدا کرد.

در ادامه حسن موذنی کارشناس تئاتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز به پاس فعالیت‌های خود تقدیر شد.

در بخش بعدی مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر شهر خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری با اشاره به ویژگی‌های هنر نمایش گفت: یکی از ویژگی های هنر تئاتر زنده بودن آن است. تاثیری که حس و حال هنرمند نمایش در مخاطب دارد را حتی نمی توان با سینما با آن همه عظمت مقایسه کرد.

وی ادامه داد: نفس به نفس بودن هنرمند با تماشاگر یکی از ویژگی های بارز هنر نمایش است. ما نیز در فرهنگسراها با مخاطبان ارتباط نزدیک و چهره به چهره داریم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری رسانه ای نیست که یک جانبه با مخاطب سخن بگوید؛ بلکه در فرهنگسراها و در فضاهای عمومی، رودرو با مخاطب ارتباط داریم. زمانی که تاثیرگذاری اهمیت پیدا می کند ویژگی زنده بودن تئاتر با نزدیکی فرهنگسراهای ما با مخاطبان، پیوند شیرین و امیدبخشی پیدا می‌کنند.

ارزش هنر به تاثیرگذاری آن است

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری از تاثیرگذاری هنر نمایش به عنوان یکی از ارزش های این هنر یاد کرد و گفت: هنر نمایش هنر ارزشمندی است که علاوه بر تاثیرگذاری بر مخاطب، دیگر هنرها مانند ادبیات و سینما را هم بارور می‌کند و این هنر برای ارائه در فرهنگسراها قابلیت کم نظیری دارد؛ به همین دلیل هنر تئاتر در سرلیست برنامه های ما قرار دارد.

وی تاکید کرد: ما در دو سال گذشته این جشنواره را برگزار کردیم و با جدیت آن را ادامه می‌دهیم. سعی می کنیم در پرورش هنر نمایش و متناسب سازی آن با دیگر فعالیت های شهری تلاش کنیم و خوشبختانه امروز شاهد ثمربخشی این فعالیت ها هستیم.

فرهنگسراها میزبان آثار ارزشمند هنری است

خوراکیان با اشاره به اجرای عمومی نمایش های جشنواره گفت: امیدوارم هنر نمایش یکی از مهمترین برنامه های اجرایی ما در فرهنگسراها باشد. این جشنواره تفاوت زیادی با دیگر جشنواره ها دارد. در سایر جشنواره ها با اختتامیه پرونده جشنواره بسته می شود؛ اما با اتمام این جشنواره بهره گیری ما از آثار ارزشمند در همه فرهنگسراها شروع می شود.

وی برگزاری جشنواره تئاتر شهر را تقویت مجموعه فعالیت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری در عرصه اجتماعی دانست و از همکاران و دست اندرکارن خود برای برگزاری این رویداد فرهنگی تشکر کرد و گفت: برای تداوم این فعالیت چشم به حضور شما هنرمندان عزیز داریم و اگر تلاش ها و حضور هنرمندان نبود این اتفاق نمی افتاد.

خوراکیان از آقایان نصیریان، مختاباد، رشیدی، مودبیان و عزیزی تشکر کرد و گفت: امیدورام با همت و همراهی و تلاش و جدیت شما دستاوردهای ارزشمندی خلق شود. صادقانه و صمیمانه از دوست و برادر عزیزم شهرام کرمی که خالصانه در این دوره تلاشی وفادارانه از خود نشان داد تشکر می کنم و امیدوارم با ادامه فعالیت ایشان این برکات تداوم یابد.

بخش بعدی مراسم به اهدای جوایز بخش تئاتر کودک و نوجوان اختصاص داشت که جوایز برگزیدگان با حضور داوران این بخش، رضا بابک، ناصر آویژه و مجید قناد و هنرمندانی چون حسین مسافرآستانه، پرستو گلستانی و مهدی صباغی اهدا شد.

نصیریان: شهرداری فضای فرهنگی جامعه را تلطیف می‌کند

در ادامه مراسم، علی نصیریان روی صحنه آمد و دلیل حضور روی صحنه را تشکر از مسوولان جشنواره و حاضران در مراسم عنوان کرد و گفت: اگر به من اجازه نمی دادند که برای تشکر از محبت و لطف شما و مسوولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری روی صحنه بیایم، دلگیر می شدم.

وی به ذکر خاطره ای پرداخت و گفت: قبل از انقلاب در دوره ای وزیر وقت به من ماموریت داد با شهردار وقت صحبت کنم تا در یکی از پارک ها یک سالن تئاتر بسازند. بعد از تشریفات اداری روز و ساعتی تعیین شد و خدمت او رفتم و درخواستم را عرض کردم. گفتم در صورت ساخت سالن، کار اجرایی نمایش برعهده وزارت فرهنگ و هنر است.

این استاد تئاتر ادامه داد: شهردار خیلی کوتاه به من جواب قاطع داد و گفت این کار ما نیست. من عذرخواهی کردم و تا به امروز این جمله کوتاه در خاطرم هست. این تفکر که شهرداری از لحاظ معنوی، فرهنگی، هنری و ذوقی فضا را تلطیف کند اهمیت بسیار زیادی دارد. تلطیف فضا فقط با ایجاد فضای سبز انجام نمی شود هرچند که در تهران از شمال تا جنوب شهر در این رابطه خیلی خوب کار شده است. اما فقط توجه به این جنبه کافی نیست و تلطیف فضای فکری و فرهنگی جامعه خیلی ارزشمند است.

وی با تاکید بر اینکه باید از جوانان حمیات شود، گفت: این اقدامات حق جوانان این مملکت است و باید از این حمایت ها بهره مند شوند. همین که مسوولان شهرداری در یک پارک چنین سالنی ساخته اند و جشنواره برگزار کردند، قدم بزرگی است که جوانان بااستعداد خود را نشان دهند.

در ادامه این مراسم، گروه موسیقی با حضور بامداد فلاحتی خواننده و نوازنده سه‌تار و مهدی نقشینه نوازنده دف به اجرا پرداخت و پس از آن، جوایز بخش تئاتر خیابانی با حضور محمدحسین مختاباد، مسلم قاسمی، مهدی عابدی، مجیدی امرایی، شکرخدا گودرزی و قندهاری و ظفرزاده از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری اهدا شد.

اجرای نقالی توسط مرشد بخش دیگر مراسم بود و در پایان مراسم جوایز بخش نمایش های صحنه ای با حضور علی نصیریان، خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، داوود رشیدی، قطب الدین صادقی، داریوش مودبیان، اعظم بروجردی و شهرام کرمی دبیر جشنواره به برگزیدگان اهدا شد.

مطالب مرتبط
نظر شما