سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۲
کد خبر: ۶۶۵۰۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
گالری‌های تهران پس از گذراندن تعطیلات تابستانی نمایشگاه‌های تازه‌ای از آثار هنرمندان تجسمی را میزبانی می‌کنند.

به گزارش شهر، گالری‌های جرجانی، محسن،‌ آن، هما، ترانه باران، لاله،‌ مژده و موزه هنرهای معاصر فلسطین در روزهای آتی میزبان نمایشگاه‌های تازه‌ای خواهند بود.

فتوآرت در جرجانی

گالری جرجانی از روز جمعه اول شهریور میزبان نمایشگاهی از آثار فتومدیای گلسا صدری خواهد بود. این نمایشگاه تا ششم شهزریور ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این آثار همه‌روزه از ساعت 16:30 تا 20:30 به گالری جرجانی واقع در خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک وی، کوچه خیام، پلاک ۴، زنگ 1 مراجعه کنند.

گروه عکاسان در گالری محسن

گالری محسن از روز 26 مرداد میزبان نمایشگاهی گروهی با عنوان «داخلی» است. در این نمایشگاه که تا ششم شهریور ماه ادامه دارد، آثاری از آزاده اخلاقی، کاوه بغدادچی، آرش فشارکی، بابک کاظمی، داریوش کیانی، مهدیه میرحبیبی، عطا محمدی، رضا ناجی، علی ناجیان، رامیار منوچهرزاده، مجید سعیدی، مهرداد عسگری‌طاری، نیکو ترخانی و غلامرضا یزدانی است.

علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 14 تا 21 به گالری محسن واقع در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 مراجعه کنند.

هشیاری در گالری آن

نمایشگاه انفرادی دیوارنگاری هشوار با عنوان «هشیاری» روز جمعه یکم شهریور در گالری آن افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 13 شهریور ادامه خواهد داشت و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 11 تا 20 برای بازدید از این اثار به گالری آن واقع در ونک، خیابان سئول، شماره ۴۰ مراجعه کنند.

کارتون های هراس انگیز در گالری هما

گالری هما از روز جمعه اول شهریورماه میزبان نمایشگاهی از طراحی‌های پورنگ پیرعطایی خواهد بود. قطعات پیر عطایی از صریح ترین و البته اصیل ترین نمونه ها در میان طراحی های معاصر ایران است که رهیافتی به قول خودش پانک و پاپ را پیش کشیده و توامان رویکردی هوشمندانه به مسائل پیرامونی خود دارد .طرحهای پورنگ پیرعطایی برساخته و بازنمایی دورگه از جامعه ای ست که هویت سنتی آن در حال عقب نشینی و تجدید آن با هویت های جایگزین است. این صیرورت محتوایی و ریختی را باید نشانه ای از تغییرات خرده فرهنگی طی یک دهه اخیر هنر ایرانی به حساب آورد .

هنگامه معمری مدیر گالری هما می گوید: «به هر صورت آثار افرادی چون پیرعطایی بخش چندان متعارفی از هنرهای رایج ایران نیستند و از این جنبه تنش و چالش های بسیاری را رودرروی هنر محافظه کار و دکوراتیو قرار داده اند و در عین حال حامل معارف خود از قبیل اکسپرسیون تجرید ، هنر خیابانی ، شناخت شناسی هنر هیپ و... هستند و همین دلیلی ست برای شناخت این حوزه های حاشیه ای در فرهنگ معاصر ایران .»

پیرعطایی کلکسیون خود را با عنوان چیرک، حاصل دو سال آزمون و خطا با مدیوم هایی چون گرافیت و پاستل روغنی می داند و در مقدمه این نمایش می‌نویسد: «جدل در این کارها رسیدن به آزادی در عمل نقاشانه است، ساختنی که وجهه ی مبارزه جویانه خود را در جدال با دگم ها جستجو می کند. پاستل روغنی ، مقوا های نه چندان تر و تمیز و انتخاب این جانور های کمیک رابطه ای من با نقاشی را همچنان مبهم نگاه می دارد ، این ها برای من به مثابه ریسک هستند ، ریسک هایی که نمی گذارند در دسته ی نقاشان موفق اما منفعل قرار گیرم. نقاشی تا زمانی که بتواند مانع بی تفاوتی من نسبت به هنر باشد بهترین همراه من خواهد بود.»

این نمایشگاه تا 12 شهریور ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند از شنبه تا پنجشنبه ساعت 10 تا 13 و 16 تا 20 و روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 20 به گالری هما واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک مراجعه کنند.

«قبله اول» در موزه هنرهای معاصر فلسطین

موزه هنرهای معاصر فلسطین با نمایشگاهی از عكس‌های سلیمان غندوز، تصویر جدیدی از قدس، قبله اول مسلمانان جهان را برای علاقه مندان به نمایش خواهد گذاشت.

همزمان با اجلاس بین المللی روز جهانی مسجد، موزه هنرهای معاصر فلسطین با همكاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین، نمایشگاهی از عكس‌های سلیمان غندوز هنرمند عكاس ترك برگزار خواهد كرد.

در این نمایشگاه، مسجد الاقص، قبله اول مسلمین و معراج‌گاه پیامبر اعظم با نگاهی زیبایی شناسانه، از دوربین این هنر مند برجسته ترك به تصویر كشیده شده است.

نمایشگاه «قبله اول» از چهارشنبه 30 مرداد ماه در سالن سران كنفراس اسلامی، میزبان حضور هنرمندان و علاقه مندان خواهد بود.

آثار پیله‌چی در ترانه باران

آثار استاد ممتاز خوشنویسی کشور، احمد پیله‌چی قزوینی از روز پنجشنبه 31 مرداد در گالری ترانه باران به نمایش درخواهد آمد. در این نمایشگاه نزدیک به 30 اثر از این هنرمند به نمایش درخواهد آمد. نمایشگاه حاضر به بررسی چند دوره از آثار وی پرداخته و ظرافت‌های هنر خوشنویسی از دیدگاه یکی از اساتید ممتاز و مدرسان انجمن خوشنویسی می‌پردازد.

احمد پیله چی متولد 1339 قزوین است و خوشنویسی را نزد استادانی چون سید علی رفیعی، ابوالحسن محصص مستشاری، کیخسرو خروش و غلامحسین امیرخانی فرا گرفته است. علاقه پیله‌چی به خطوط اصیل قدما به ویژه میرزا غلام رضا موجب شده وی طی سالهای طولانی و با همتی تحسین برانگیز به فراهم آوردن مجموعه‌ای کم نظیر از آثار قدما بپردازد که 85 قطعه از آن در کتاب کلک مسیحا به چاپ رسیده است.

این نمایشگاه به مدت یک هفته بر روی دیوار گالری ترانه باران خواهد بود. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی خیابان شریعتی، پل رومی، خیابان شریفی‌منش، نبش کوچه لادن، پلاک 27 مراجعه کنند.

نقاشی های سه بعدی در گالری مژده

گالری مژده عصر جمعه یکم شهریور ماه میزبان نقاشی خط های سه بعدی پیمان شعفی است. عنوان نمایشگاه شعفی «twisted characters »به معنای « حروف پیچ خورده» است. او در این نمایشگاه 10 تابلو نقاشی خط به همراه یک ایستالیشن ارائه داده است. شعفی از تکنیک های مختلفی چون رنگ روغن، رنگ صنعتی، ترکیب مواد و اکرلیک در خلق آثارش بهره گرفته است.

آثار او در این نمایشگاه شامل دو دسته حروف پیچ خورده و اشعار حافظ می باشند که بر روی بوم های دست ساز سه بعدی نقش بسته اند. در واقع شعفی در این آثار نوآوری انجام داده، او آثارش را بر روی بوم هایی بعد دار به شکل اشکال هندسی ارائه داده زیرا معتقد است سالیان زیادی است که هنرمندان بر روی بوم های ساده و تخت کار می کنند و این باعث نوعی خستگی در مخاطبان شده به همین دلیل به دنبال ایجاد نوعی تنوع در شکل بوم ها بوده و آنها را به صورت سه بعدی و اشکال هندسی تو در تو درآورده است.

پیمان شعفی کار خود را با خطاطی سنتی آغاز کرده است. مهارت وی در خطاطی نستعلیق و بکارگیری آنها در نقاشی های آبستره است. او در سال 1353 متولد شده است و تاکنون نمایشگاه های مختلفی در ایران و دبی و آمریکا داشته است.

این نمایشگاه به مدت ده روز در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27 واحد یک برپا خواهد بود و علاقمندان می توانند از ساعت 16 تا 20 از آن دیدن کنند.

20 سال پوستر تئاتر در گالری لاله

نمایشگاه «پوسترهای تئاتر 1348 تا 1368» که همزمان با دومین جشنواره تئاتر شهر و با حمایت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در نگارخانه لاله برگزار شده است، تا ششم شهریور ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه به ارایه و بررسی آثار طراحان پوسترهای دو دهه تئاتر ایران همچون قباد شیوا، شاپور شهیدی، مصطفی اوجی، عباس سارنج، ژینوس تقی زاده، امیر سلیمانی، خسرو خورشیدی، بیژن ثقة الاسلام، محمد وجدانی، حسینی پور، مصور زاده، فرشید مثقالی، شهرام شهمیری، عباس نعلبندیان، جرجانی، مرتضی نبی پور، شراره صادقی، فریدون کوچکیان و ... پرداخته است.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه‌روزه از ساعت 10 تا 19 به گالری لاله واقع در خیابان فاطمی، جنب بوستان لاله مراجعه کنند.

نظر شما