پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۷۵۸۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
در رونمایی کتاب‌ «از علی تا علی یک یاعلی» مطرح شد
کتاب «از علی تا علی یک یاعلی» در فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.

به گزارش شهر،‌ سی و هفتمین نشست زرین قلم به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به رونمایی از کتاب «از علی تا علی یک یا علی» اختصاص داشت. این مراسم 30 شهریور با حضور دکتر محسن رضایی و سید عباس مجابی (نویسنده)، همراه با پخش مولتی مدیای کتاب، در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

شعار «ما می توانیم» متعلق به چندسال اخیر نیست

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم گفت: حادثه هشت سال دفاع مقدس همچون اقیانوسی از ناگفته هاست و هر محقق و هنرمندی از هر زاویه ای وارد این واقعه بزرگ ملت ایران بشود، می تواند بهره های زیادی برای خود و جامعه استحصال کند.

دفاع مقدس ملت ایران که در اوج تنهایی و غریبی رخ داد یک از بزرگترین حوادث تاریخ ایران است. نه بدین خاطر که ایران پیش از آن، جنگی به خود ندیده بود بلکه از این منظر که در 300 سال اخیر در تمام جنگ‏هایش شکست را پذیرفته بود اما در این جنگ، پیروز و سربلند بیرون آمد.

به گفته وی: بیش از نیمی از ایران در طی این 300 سال از ایران جدا شد! کجاست سمرقند؟ کجاست بخارا؟ کجاست نخجوان و ...؟ این بار نیز پنج استان ایران مورد تهاجم واقع شد و چون ایران در روزهای نخست آمادگی و انتظار دست درازی همسایه را نداشت، هیچ کدام از مرزهایمان بیش از چهار یا پنج ساعات تاب مقاومت در مقابل هجمه دشمن را نداشت و سقوط کرد.

اتفاق مهم دیگر اینکه در این جنگ و در قرنی که عرصه منازعات بلوک شرق و غرب بود مانند جنگ های: ویتنام، کره، اعراب و اسرائیل و ... و همیشه امریکا و شوروی به عنوان دو ابرقدرت در مقابل یکدیگر صف‏آرایی کرده بودند، این بار هردو در یک سنگر بر علیه ایران ما ایستادند. و این در قرن بیستم یک استثناست.

اما چه قدرتی توانست یک ملت جهان سومی را در مقابل دو قدرت بزرگ جهان و همراهانشان، سربلند از مخمصه بیرون بیاورد؟ بدون شک آن توان، قدرت فرهنگ عاشورایی، سفینه النجاه و امام حسین(ع) بود.

رضایی توضیح داد: در بستر اخلاص و صداقت، شایستگان ایران توانستند راه بهتر و موثرتری بیابند. نه اینکه در این مسیر تعقل و علم نباشد بلکه با چاشنی اخلاص و اخلاق این شگرف، صورت اجرا پذیرفت و بهترین فرماندهان ما ظهور یافتند. در این بستر، افراد در خوبی ها بر هم سبقت گرفتند و بدی ها را کنار زدند. مگر پیروزی چیزی جز غلبه خوبی بر بدی است؟ بهترین استراتژیست‏ها بدین شکل شد که نخبگان و فرماندهان کنار هم قرار گرفتند و این دفاع مقدس، یک ملت زمین خورده را سرپای خودش ایستاند و عزت، اعتماد به نفس، خود باوری و شعار «ما می‏توانیم» را به ایران بازگرداند.

رضایی یادآور شد: شعار «ما می‏توانیم» متعلق به چندسال اخیر نیست که بر سر زبان‏ها افتاده بود بلکه بعد از شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر بود که این شعار سر داده شد که ما می‏توانیم تمام قدرت‏های عالم را پس رانده و پشت دروازه‏ها زمین‏گیر کنیم و این نبود و نشد مگر با بهره از فرهنگ و مکتب عاشورا.

محسن رضایی در پایان متذکر شد که: درست است که در سال‏های اخیر و در گیر و دار اتفاقات و حب و بغض های سیاسی صحبت چندانی از این مسائل نشد اما آیندگان بی‏پرده و بی‏طرفانه در این مورد بررسی و قضاوت خواهند کرد.

تریبون‏های روایت جنگ را چه کسانی در اختیار گرفته‏اند و با چه اهدافی؟

در ادامه مراسم، سید عباس مجابی، نویسنده کتاب «از علی تا علی با یک یا علی» گفت: حقیر، ذره کوچکی از جانبازان و جانفشانان این مکتب و انقلاب هستم. از زمان شهید اندرزگو در قبل از انقلاب تا حماسه دفاع مقدس. اما صحبتم این است که همانطور که خیلی از افراد بر سر منبرها فقط از ذبح ابا عبداله الحسین(ع) می‏گویند و کسب کارشان از این راه می‏گذرد، دفاع مقدس نیز اسباب درآمد و مال اندوزی و کسب و کار عده‏ای شده است در این سال‏ها و هر کس هر بهره‏ای می‏خواهد، می برد از این رویداد. اما در این میان، مظلوم‏ترین افراد آنانی هستند که از جان، مال، خانه و خانواده خود گذشتند و معجونی ساختند به نام «امنیت» تا ایران در پناه آن بدرخشد. اگر این جانفشانی‏ها نبود، شاید الان هیچ یک از این افتخارات و اسباب عزت هم نبود.

مجابی هشدار داد: اما فراموش نکنیم در زمان جنگ یک فرمانده داشتیم. یک بزرگتر. مگر غیر از این است که آقا محسن فرمانده شهید باکری بود؟ آیا حتما باید ایشان شهید می شد تا از ایشان مجسمه ای بسازیم و به تقدیر و بزرگداشتش بپردازیم؟ چه کسی می تواند واقعیات آن روزها را روایت کند و ناگفته هایش را بگوید؟ جز همین حاج محسن‏ها؟ یا آن عده متعصبی که مجال یافته اند که قمارباز و خلافکاران را وارد تاریخ جنگ کنند و آنان را تا مقام شهادت برساند؟ واقعا تریبون‏های روایت جنگ را چه کسانی و با چه اهدافی در اختیار گرفته‏اند؟

در پایان و پس از صحبت‏های میهمانان برنامه، از کتاب «از علی تا علی یک یا علی» توسط محسن رضایی و با حضور جمعی از لشکریان، رونمایی شد.

کتاب «از علی تا علی یک یا علی» با ارائه مستندات تاریخی از خطبه‌های حضرت علی (ع)، زندگینامه و یاران ایشان در خصوص اقتدار و اثبات ولایت حضرت علی (ع) تا واقعه کربلا، دوران دفاع مقدس و ولایت فقیه در عصر حاضر تدوین شده است.

مقدمه این کتاب که به همت دکتر محسن رضایی نوشته شده است توسط انتشارات واژه‏نو همراه با ساخت مولتی مدیا کتاب در شهریور 92 منتشر شده است.


نظر شما