پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۷۹۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: دو نفر در جریان مراسم رئیس جمهور به دلیل اخلالهای ایجاد شده دستگیر شده اند و تحقیقات از این افراد ادامه دارد.
به گزارش شهر، سردار سعید منتظرالمهدی روز یکشنبه در نشست خبری اعلام برنامه های هفته ناجا اظهار داشت: در رابطه با اخلال ایجاد شده در مراسم استقبال از رئیس جمهور دو نفر دستگیر شده اند و بررسیها در این رابطه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امروز ناجا اصراری بر انجام اقدامات فراتر از قانون ندارد و همه اقدامات جزو وظایف محوله است تصریح کرد: ماموریت پلیس در زمینه امنیت اخلاقی در صورت بازنگری قانون کمتر می‌شود، ما خودمون هم این درخواست رو دادیم.

وی در مورد بازنگری در طرح عفاف و حجاب در وزارت کشور گفت: تا کنون چند جلسه در این باره برگزار شده است و در جلسه امروز نیز نیروی انتظامی پس از شنیدن نظرات اساتید اعلام کرد که ماموریت پلیس در این طرح تغییر کند و به نظر می رسد ماموریت پلیس در این طرح کمتر می شود. ضمن اینکه ممکن است تغییراتی در این طرح ایجاد شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به اینکه شعار هفته ناجای امسال اقتدار پلیس در سایه مردم داری، قانون مداری و روزآمدی است، اظهار داشت: برای برقراری نظم و امنیت باید اقتدار کافی داشته باشیم. هدف ما داشتن پلیس مقتدر، چابک، زیرک، پویا، هوشمند، کارآمد و اخلاق مدار است. امروزه آسایش مردم و امنیت پایدار نیاز به مشارکت مردم دارد و احساس امنیت افزایش می یابد.

وی با اشاره به اخبار زرد برخی رسانه ها تاکید کرد: باید تلاش کنیم افکار مردم دچار نگرانی نشود. انتشار این اخبار می تواند جامعه را در آینده نگران کند. باید این اخبار دارای آموزه های پیشگیرانه باشد. امسال پیشگیری اجتماعی در دستور کار نیروی انتظامی قرار دارد.

به گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی هفته ناجا فرصتی طلایی برای بازگو کردن اقدامات است و ما به دنبال ارائه آمار نیستیم. جلب اعتماد افکار عمومی و مشارکت مردم برای نیروی انتظامی بسیار مهم است چرا که اگر مشارکت عمومی وجود نداشته باشد به اهدافمان نمی رسیم. معاونت اجتماعی به عنوان چشم و گوش نیروی انتظامی تلاش می کند با پیش بینی و پیشگیری اجتماعی در تصمیم گیری ها با فرماندهان ناجا مشارکت کند تا به اهداف برسیم.

منتظر المهدی ادامه داد: پلیس اصرار به انجام اعمال فراتر از قانون ندارد و آنچه که در نیروی انتظامی انجام می شود وظایف محوله است.

وی با اشاره به نظرسنجی موسسه گالوپ در مورد میزان احساس امنیت هنگام پیاده روی در 143 کشور اظهار داشت: از میان این کشورها تنها زنان چهار کشور و مردان سه کشور بیشتر از ایران احساس امنیت داشته اند. امروز کشور ما جزو امن ترین کشورها است و این چیزی به جز برکت ولایت فقیه و دین داری مردم نیست. اگر به کشورهای خارجی نگاه کنیم می بینیم که نگاه اومانیستی در این کشورها حاکم است و در آخر نیز افراد این کشورها به خودکشی و افسردگی دچار می شوند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با برشمردن عناوین روزشمار هفته نیروی انتظامی تاکید کرد: روز شنبه به نام پیش بینی اجتماعی، آموزش، پیشگیری و امنیت عمومی، روز یکشنبه: خانواده متدین، قانونمدار، آرامش و آسایش روز دوشنبه: اعتماد، مشارکت و پاسخگویی روز سه شنبه: دانش بنیانی، پژوهش محوری و حرفه ای گرایی روز چهارشنبه: نظم، اقتدار کارآمدی و خدمتگزاری، روز پنجشنبه: ولایت مداری، تکلیف، ایثار و شهادت و روز جمعه: جامعه ایمانی، حفظ ارزش ها و امنیت اجتماعی نامگذاری شده است.

به گفته وی روز شنبه صبحگاه مشترک نیروی انتظامی با حضور رئیس پلیس کشور برگزار می شود و برپایی نمایشگاه فعالیت های نیروی انتظامی در مجلس و ارائه گزارش روسای پلیس به کمیسیون ها مهمترین برنامه های روز اول هفته ناجا است. در روز یکشنبه نیز مشاوره حقوقی به هموطنان و نیروهای پلیس ارائه شده و از یادمان شهدای مرزبانی رونمایی می شود.

منتظر المهدی ادامه داد: در روز دوشنبه نیز همایش فرهنگ یاران ترافیک برگزار می شود و فرمانده نیروی انتظامی با حضور در مرکز نظارت همگانی به درخواست های مردم پاسخ می دهد ضمن اینکه در این روز همایش 110 هزار نفری دفاع شخصی و تجلیل از شهروندان قانونمدار اجرا می شود. روز سه شنبه فرمانده نیروی انتظامی با سفرا و وابستگان نظامی دیدار کرده و به منظور ارائه خدمات بیشتر به مردم ساعت کاری پلیس10+و مراکزی که به مردم خدمات ارائه می دهند افزایش می یابد. ضمن اینکه در این روز نشست سران طوایف با پلیس مردمی برگزار می شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی در مورد برنامه های روز چهارشنبه گفت: انعکاس اقدامات ایرانی به پلیس اینترپل، افتتاح نمایشگاه فضای مجازی و رونمایی از تمبر یادبود شهدای ناجا از دیگر برنامه های این روز است. در روز پنجشنبه نیز با حضور در مرقد مطهر امام راحل با آرمان های ایشان بیعت می شود. همچنین ویزیت رایگان در تمامی مراکز درمانی نیروی انتظامی انجام می شود.روز جمعه نیز نیروها در نماز جمعه حاضر و پس از آن به اهدای خون می پردازند.

قانون جمع آوری ماهواره ها تغییر نکرده است
خبرنگاری از معاون اجتماعی نیروی انتظامی در خصوص اظهارات دکتر روحانی در آمریکا مبنی بر اینکه استفاده از ماهواره در ایران آزاد است، پرسید که وی در پاسخ گفت: قانون هیچ فرقی نکرده است و ممکن است برخوردها تعدیل شده باشد. پلیس بر اساس ابلاغ قانون موظف به اجرای طرح ها به نحو احسن است اما تلاش می کنیم مسائل اجتماعی را از طریق اقدامات اجتماعی حل کنیم.

باید حریم افراد در طرح عفاف و حجاب حفظ شود
وی در مورد برخوردهای پلیس در طرح امنیت اخلاقی اظهار داشت: عفاف و حجاب اساسا امری اجتماعی است و از نگاه دینی و مذهبی افراد دارای حریمی هستند که باید حفظ شود. در حوزه حجاب پلیس از چهار روش مجاب سازی، ترغیبی، تشویقی و تسهیلی استفاده می کند و آخرین اقدام ما روش های سلبی است. به جز پلیس و قوه قضائیه تمامی دستگاهها باید اقدامات فرهنگی انجام دهند و ما نیز اصراری بر اقدامات سلبی نداریم.  بر این باور هستیم که این حوزه باید آسیب شناسی شود.

پلیس اصرار به انجام اقدامات فراتر از قانون ندارد
وی در مورد اینکه می گویند وضعیت حجاب در 5 سال گذشته فرقی نکرده است با اعلام اینکه این موضوع صحت ندارد، افزود: ممکن است وضعیت یک منطقه نسبت به مناطق دیگر بدتر باشد اما این دلیل نمی شود که بگوییم بی حجابی وجود دارد و وضعیت حجاب تغییری نکرده است.

وی بار دیگر با رد موضوع گشت نسبت افزود: 90 درصد اقدامات پلیس در طرح های عفاف حجاب ایجابی، و ما به 6 وظیفه خود عمل می کنیم. هیچکس حق ندارد در این طرح افراط و تفریط کند. به ماموران نیز اعلام کرده این که نباید در این طرح ها افراط و تفریط صورت گیرد.

منتظر المهدی با رد راه اندازی تلویزیون نیروی انتظامی گفت:  بیشترین تعامل را با رسانه ملی داریم اما این بدان معنا نیست که تمامی هزینه های ساخت یک برنامه را تقبل کنیم.

به گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی بزرگترین خواسته ما از مردم مشارکت و همراهی شان با پلیس است و ما شبانه روزی در حال تلاش هستیم تا اعتماد مردم را افزایش دهیم.

وی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا نیروی انتظامی اقدام به انداختن پارازیت می کند تاکید کرد: پلیس هیچگونه پارازیتی را ارسال نمی کند و این موضوع جزو وظایف ما نیست.
نظر شما