جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۸۰۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
گزارش هفتگی «شهر» از برنامه گالری‌ها/
گالری‌های تهران در نیمه مهرماه میزبان نمایشگاه‌‌های متنوع و متعددی از هنرمندان جوان و پیشکسوت هنرهای تجسمی خواهند بود.

به گزارش خبرنگار شهر، گالری‌های لاله، راه ابریشم،‌ هما، اثر، دریابیگی، گلستان، ماه مهر و شیرین از روز جمعه 12 مهرماه میزبان نمایشگاه‌های تازه‌ای از آثار هنرمندان تجسمی هستند که از مهم‌ترین آ>‌ها می‌توان به نمایشگاه مجسمه‌های کوچک پرویز تناولی در گالری ماه مهر و فروش آثار چند نسل از نقاشان ایرانی در گالری لاله اشاره کرد.

گالر‌ی‌های دستان، اعتماد، جرجانی، الهه، سین، آران و ساربان نیز از هفته گذشته نمایشگاه‌‌هایی را میزبانی می‌کنند که در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.


فروش آثار چند نسل هنرمندان نقاش در گالری لاله

دومین نمایشگاه فروش آثار چند نسل هنرمندان نقاش ایران از روز جمعه 12 مهر ماه در نگارخانه لاله با ارائه 270 اثر نقاشی، طراحی، فتوآرت و چاپ دستی متعلق به 112 هنرمند منتخب از 7 دهه برگزار می‌شود.

این نمایشگاه با هدف تقویت بنیان های هنری شهر، ترویج فرهنگ تبادل آثار هنری و رونق اقتصاد هنر با فراهم کردن بستری برای حضور آثار هنری گرانبها با قیمت های مقرون به صرفه در فضای زندگی شهروندان، برنامه ریزی شده است.

در این نمایشگاه که ساعت 16 روز جمعه 12 مهر ماه افتتاح می‌شود، آثار هنرمندانی چون حسین محجوبی، رضا بانگیز، صادق تبریزی، محمد ابراهیم جعفری، مهدی حسینی، حسینعلی ذابحی، یعقوب عمامه پیچ، همایون سلیمی، مینا نوری، ثمیلا امیرابراهیمی، فرشته غازی راد، بهزاد شیشه گران، حمید پازوکی، نیلوفر قادری نژاد، آنه محمد تاتاری، علی ندایی، معصومه مظفری، رضا خدادادی، احمد وکیلی، جمشید حقیقت شناس، رزیتا شرف جهان، مینا غازیانی، همایون ثابتی مطلق، خسرو خسروی، محمد قربانی، سیروس آقاخانی، شراره زندیان، جاوید رمضانی، جواد نوبهار، رضا هدایت، سعید روانبخش، کیوان عسگری، مهتا معینی، رضا افسری، بهنام کامرانی، داریوش حسینی، محمد زحمتکش، کمال طباطبایی، فاطمه داودی بنی، رضا بیگناه، حسین مهدیان، احمد مرشدلو، مهرناز سلیمی، امین بختیاری، مجید تفرشی، مظفر تقوی بلسی، فرهاد گاوزن، مانلی منوچهری، علیرضا آدم بکان، مرجان ثابتی، یلدا فخیمی، ابراهیم علیپور، نگار فرجیانی، فرخ نورونی، آرشین آگشته، کاوه بیکیان، مانا فرهمند، شهرام بابایی، جلال الدین مشمولی، مرتضی زاهدی، سارا جعفری، بهناز جلالی، فرشید داودی، لیلا پاکزاد، بیتا آقاجانی، بهنوش کاظمی، شهریار احمدی، مهدی حسینی اشلقی، یاشار صمیمی مفخم، حامد صحیحی، سمیرا اسکندرفر، امیرعلی قاسمی، طرلان رفیعی، الهام پارسیان، مریم طباطبایی، حمیدرضا قیاسی، سالومه پزشکپور، بیتا آقاجانی، ساناز غفاری، فاطمه بهمنی، حمیده آتشپا، حمزه فرهادی، شبنم شعبانی، مریم تکللو، امین آقایی، دنیا رستمی، حسین زینال پور، عباس حسینی، احمد میرزازاده، یاسمین خورسندی، الیزا برزین، وحید چمانی، حسین طادی، جعفر پاکروان، سوگند نبی الهی، معصومه خدابخشی، مهتاب مزین، مسعود اصلانی، آتنا فریدونی، سارا سعادت فرد، زویا کاظم زاده، یسری مجتهدی، نیلوفر کسبی، صدف خدادادی، سمیه حسن زاده، میلاد موسوی، امین اکبری، ملاحت محب خواه، مهدی درویشی، بهاره بابایی، تارا آذرم، نسیم ترکیان، آنالی وکیلی، مهسا احسنی و مهسا مرسی ارائه خواهد شد.

ایجاد بازار یکسان و مشترک برای آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار هم از جمله ویژگی های این نمایشگاه است و تعیین بهای آثار آن نیز بر اساس نگاهی فرهنگی بوده تا اقشار مختلف جامعه بتوانند با درآمدی متوسط هم از این آثار بهره مند شوند. قیمت ها از بین یک میلیون و 500 هزار ریال تا 6 میلیون ریال تعیین شده و ابعاد بزرگترین اثر 50 در 50 سانتی متر است.

نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی لاله واقع است.

گروه عکاسان در راه ابریشم

گالری راه ابریشم از روز جمعه 12 مهر نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «چگونه یک مجموعه شروع کنیم؟» را میزبانی می‌کند. این نمایشگاه از 14 تا 29 مهرماه برپاست و یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 15 تا 19 و پنجشنبه و جمعه از ساعت 16 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

گالری راه ابریشم در خیابان شهید لواسانی (فرمانیه)، شماره 103 واقع است.

قفس کلامی هما

نمایشگاهی از نقاشی‌خط‌های علیرضا آستانه با عنوان «سری قفس کلامی» روز جمعه 12 مهر در گالری هما افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 23 مهر ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه از ساعت 11 تا 19 برای بازددی از این آثار به گالری هما واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک مراجعه کنند.

سایه‌های روشن در گالری اثر

«سایه‌ی روشن» عنوان نمایشگاهی از مجسمه‌های محمدحسین عماد است که روز جمعه 12 مهر در گالری اثر افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 10 آبان ماه ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این نمایشگاه بازدید کنند.

گالری اثر در خیابان کریم خان زند، خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره‌ 16 واقع است.

نقاشی بدون عنوان در دریابیگی

نمایشگاهی نقاشی‌های بدون عنوان عاطفه سلمانی روز جمعه 12 مهر در گالری دریابیگی افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 17 مهر ادامه دارد و علاقمندان به بازدید از آن می‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 19 به گالری دریابیگی واقع در شهرک غرب، فاز 3، خیابان دوم، پلاک 6، طبقه همکف مراجعه کنند.

نقاشی در گلستان

گالری گلستان از روز جمعه 12 مهر میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های مینا مختارزاده خواهد بود. این نمایشگاه تا 17 مهر برپاست و همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. گالری گلستان در دروس، خیابان شهید کماسایی، پلاک 34 واقع است.

مجسمه‌های کوچک پرویز تناولی در ماه مهر

نمایشگاه مجسمه‌های کوچک پرویز تناولی روز جمعه 12 مهر در گالری ماه مهر افتتاح می‌شود. افتتاح این نمایشگاه با معرفی آخرین کتاب تناولی با عنوان «تاریخ مجسمه‌سازی در ایران» و سخنرانی علیرضا سمیع آذر همراه خواهد بود.

نمایشگاه مجسمه‌های تناولی تا 12 آبان ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

گالری ماه مهر در خیابان آفریقا، کوچه نیلوفر، پلاک 7 واقع است.

سرد-آبها در گالری شیرین

نمایشگاه آثار رسول کمالی روز جمعه 12 مهر در گالری شیرین افتتاح می‌شود. این نمایشگاه که عنوان آن «سرد-آبها» است، 12 فریم از آثار کمالی را به نمایش می‌گذارد که با تکنیک فتومنتاژ و در ابعاد 150*100 سانتیمتر عکاسی و طراحی شده‌اند

دیوارهای سردآبخانه‌ها، جریان رونده‌ی آب، کورسوی نور، صورتهای پنهان در روبنده‌های سیاه، نگاره‌های نمادین بازطراحی شده از گرفت و گیرهای اساطیری، اندام‌های یکسان با حرکات پی در پی، همگی عناصری هستند که در تمامی عکسهای این مجموعه به شکلی غیرتصنعی، غیرفضل فروشانه، تخیل برانگیز، اندیشه شده اما شورمند، چندلایه، مبهم و در خور تأمل به تصویر کشیده شده‌اند. تغییر و تفاوت نقشمایه‌های پس زمینه‌ی دیوار (دیوارهایی که گویی تعابیر افلاطونی می‌یابند!) از نسخه‌ی اصل خود و آشوبی که فیگورهای درگیر با اشیاء در پیش زمینه‌ی کادر ایجاد کرده‌اند، خوانشی بینامتنی را به دست می دهد.

این نمایشگاه به مدت 10 روز تا 23 مهرماه برپا خواهد بود و همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان است. گالری شیرین در خیابان ولنجک، کوچه هجدهم، شماره 9 واقع است.

بزرگداشت ژازه تباتبایی در گالری دستان

نمایشگاه حجم و نقاشی‌های ژازه تباتبایی، در قالب بزرگداشت این هنرمند نوگرای ایرانی از پنجم مهر در گالری دستان برپاست.

این نمایشگاه تا 14 مهر ادامه دارد و علاقمندان برای بازدید از آن می‌توانند همه ىوزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری دستان واقع در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک 6 مراجعه کنند.

وجود و ناوجود در گالری اعتماد

سومین نمایشگاه انفرادی مجسمه‌های مونا پاد عصر جمعه پنجم مهر در گالری اعتماد، افتتاح شد. پاد در این نمایشگاه حجم‌هایی را با روش معکوس خلق کرده است. معکوس شیوه ای ست که استاد پرویز تناولی آن را پایه گذاری کرده است. هنرمند در این روش پس از آموختن اصول دنیای «معکوس» به چشم‌انداز وسیعی قدم گذاشته که نه تنها نوعی روش ساخت بلکه شیوه تفکری جدید است.

در روش معکوس قالب مجسمه از فضای منفی اطراف مجسمه ساخته می‌شود و دلیل نام گذاری این روش نیز بر همین اساس است. در این روش برخلاف ساخت مجسمه به روش‌های معمول به نبودهای مجسمه فکر می‌شود و جالب اینجاست که از هر بار تجربه معکوس، تنها یک مجسمه به دست می‌آید، مجسمه‌ای که به دلیل پیچیدگی‌هایش نمی توان آن را تکثیر کرد.

پاد از شاگردان برجسته پرویز تناولی‌ست و در سال‌های اخیر در کنار استادش تلاش وافری در جهت تربیت نسل نوی مجسمه سازی ایران انجام داده است.

مونا پاد متولد 1353 در تهران و فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه الزهرا است. نمایشگاه مجسمه‌های این هنرمند تا 16 مهر در گالری اعتماد واقع در خیابان باهنر(نیاوران)، میدان یاسر، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان، پلاک 4 دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 15 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

گروه نقاشان در جرجانی

گالری جرجانی از روز جمعه پنجم مهرماه میزبان نمایشگاهی از آثار یاسمن پیربسطامی، بصیرا بلبلی و نازنین فتاحی خواهد بود.

این نمایشگاه تا 15 مهرماه ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این آثار همه‌روزه از ساعت 16:30 تا 20:30 به گالری جرجانی واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، کوچه خیام، پلاک ۴، زنگ 1 مراجعه کنند.

نقاشی‌های اسماعیل‌لو در الهه

گالری الهه از روز جمعه پنجم مهر میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های بردیا اسماعیل‌لو خواهد بود. این نمایشگاه تا 15 مهر ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری الهه واقع در بلوار آفریقا، بالاتر از تقاطع اسفندیار، کوچه گلفام، انتهای کوچه سمت راست، بن‌بست امینی، پلاک 3 مراجعه کنند.

پاکستان در سین

نمایشگاه آثار میکائیل رحمانی با عنوان «پاکستان تونس: کیلومتر 001» از روز جمعه پنجم مهر در گالری سین برپا خواهد بود.

این نمایشگاه تا 15 مهر ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 15 تا 19 به گالری سین واقع در شهرک غرب، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، خیابان دوازدهم، پلاک 16 مراجعه کنند.

تماشای زندگی در آران

گالری آران از روز جمعه 29 شهریور نمایشگاهی از آثار مرضیه فخر با عنوان «زندگی تماشائی است» را میزبانی می‌کند.

در معرفی این نمایشگاه آمده است: «کندوکاو در پس زمینه لذتی برای من به همراه دارد که شاید بتوان آن را بهترین سرگرمی ام در نقاشی دانست. حتی وقتی که به چهره ای که در مقابلم ایستاده نگاه میکنم بیشتر از اینکه فرد را در چشمانش جستجو کنم ، به اطرافش ، به تمام آن چیزی که او را دربر گرفته فکر میکنم. همه ی ما بخشی إز پس زمینه هایمان هستیم، غرق در این جشم اندازها هستیم و هر لحظه میتوانیم آنها را شکافته و در نوردیم وقتی به نقاشیهایم نگاه میکنم موضوعات در زیبایی منظره محو میشوند، مناظری كه آنها را در بركرفته و معنا بخشیده اند. معنایی مبهم و متغیر درست مثل زندگی كه ما را هر روز در بس زمینه ی خاصی قرار می دهد و شاید حتی لحظه ای به معنای تصویری که در چهارچوبۀ آن واقع شده ایم اهمیت نمی دهیم و این خاصیت زندگیست که فضاها ما را در دریافت معنا گمراه تر می کنند و در عین حال وسوسه پرده برداری و راز زداییهمیشه حاضر است و زمزمه میشود از نظرمن منظره اصلی ترین جایگاه به بار نشستن رویای آدمییست ودر آخر عمل نقاشی اصلی ترین دغدغه ی من است.......»

گالری آران در خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک 12 واقع است.

استقبال از پاییز در گالری ساربان

نمایشگاه گروهی نقاشیخط با عنوان «به استقبال پاییز» از روز جمعه 29 شهریور ماه به مدت 18 روز در گالری ساربان برپاست.

نصراله افجه‌ای، علی تن، صداقت جباری، بهرام حنفی، محسن دایی نبی، مهدی سدیفی، مهدی فلاح، کوروش قاضی مراد، اسداله کیانی، عنایت اله نظری نوری و احمد محمد پور هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه به استقبال پاییز تا 15 مهر ماه ادامه دارد و علاقمندان برای بازدید از این آثار می توانند همه روزه بجز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کنند.


نظر شما