شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۸۰۸۵
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
بازدید سرزده دکتر قالیباف از محلات جنوبی منطقه 12 ؛
شهردار تهران شب گذشته با حضور سرزده در محلات جنوبی منطقه 12 شهر تهران، از وضعیت شهری و مشکلات کوچه ها و خیابان ها و همچنین نحوه رسیدگی به امور شهری بازدید کرد و با تعدادی از شهروندان تهرانی، کارگران خدمات شهری و کسبه محل به گفت و گو پرداخت.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، شهردار تهران بازدید سرزده خود را از خیابان هرندی منطقه 12 آغاز کرد و با حضور در کوچه‌های قدیمی ناحیه 4 این منطقه، به صورت پیاده در محلات و کوچه های جنوب شهر قدم زد و با مردم به گفت و گو پرداخت.

دکتر قالیباف در جریان این بازدید، به صورت ناشناس از معابر اصلی قدیمی ترین محلات پایتخت عبور کرد و از کوچه های تو در تو و کم عرض این منطقه گذشت. جایی که هنوز هم در افواه عمومی از آن با عنوان «دروازه غار» و «چاله میدان» یاد می شود. هر چند دیگری اثری از دروازه و آثار طهران قدیم نیست اما هنوز هم بسیاری از خانه های کهنسال در کوی و برزن این محلات وجود دارند که بافت سنتی خود را حفظ کرده اند.

شهردار تهران هم با حضور در همین کوچه های قدیمی و سنتی از نزدیک با مردم کوچه و خیابان به گفت و گو پرداخت.

دکتر قالیباف در جریان بازدید خود در کوچه قدیمی «قالی شوها» حاضر شد و با یکی از کارگران شهرداری که در حال نظافت کوچه بود، گپ و گفت دو نفره ای داشت. این گفت و گو با کارگر میانسال خدماتی شهرداری  همان طور ادامه داشت و کارگر میانسال خدماتی برای دقایقی به سوالات دکتر قالیباف پاسخ داد و در پایان مکالمه چند دقیقه ای خود تازه شهردار تهران را شناخت. در همین زمان دکتر قالیباف سوالاتی را درباره وضعیت بیمه، حقوق و مزایای کارگران پرسید و از نحوه رسیدگی به کارگران خدماتی در شهرداری تهران از سوی پیمانکاران خدمات شهری جویا شد.

درست چند قدم آن طرف تر، خانمی که به زحمت فرزند خردسال خود را در بغل گرفته بود، از عرض کم کوچه عبور می کرد؛ اما پس از آنکه نگاهش به دکتر قالیباف افتاد برای دقایقی در جای خود ایستاد  و پرسید: «شما شهردار تهران هستید؟»  وقتی سوالش با پاسخ مثبت شهردار روبرو شد به گفت و گو با دکتر قالیباف پرداخت؛ شهردار تهران نیز برای دقایقی پای در دل های این شهروند نشست و با دقت نظر به سخنان او گوش داد.

قالیباف در ادامه بازدید خود از محلات ناحیه 4 منطقه 12، به محله «پشت باغ فردوس» رفت و ضمن حضور در تعدادی از مغازه های قدیمی این محله، با کسبه محل به گفت و گو پرداخت اما اوج این گفت و گو ها در صف یک نانوایی اتفاق افتاد. شهردار تهران داخل نانوایی قدیمی محله شد و به گفت و گو با مردم و نانوا پرداخت؛ برخی از شهروندان که دکتر قالیباف را شناخته بودند نیز کم کم تجمعی چند نفره تشکیل دادند و با دقت نظر به سوالات شهردار تهران پاسخ گفتند.

وی همچنین در یکی از کوچه های باریک و تنگ محله پشت باغ فردوس حاضر شد؛ آفتاب در حال غروب بود و صدای قرآن از بلند گوی مسجد در گوش کوچه های باریک و تو در تو می پیچید. در این میان شهردار پایتخت  با خانواده های شهدای محله دیدار کرد و پای درد دل آنها نشست. یکی از اهالی محله که دکتر قالیباف را دیده بود در کنار او ایستاد و از شهردار تهران درخواست کرد تا اختیارات بیشتری را به اعضای شورایاری محله اعطا کند. مکالمه اهالی محل با دکتر قالیباف گل کرده بود که مردی با لباس فسفری رنگ، در حالی که شبرنگ های لباسش در نور کوچه چشمک می زد ، از فاصله ای دور به این جمع اضافه شد. او یک کارگر خدمات شهری بود که دکتر قالیباف پس از شنیدن صحبت ها و پیشنهاداتش پیشانی این شهروند ساده و صمیمی را بوسید. این کارگر عنوان کرد که یکی از آرزوهای او دیدن شهردار تهران از نزدیک بوده است و از اینکه می بیند شهردار تهران شخصا برای بررسی امور به مناطق جنوبی شهر تهران آمده، خوشحال است.

کارگر میانسال شهرداری در ادامه مشکل بیمه تکمیلی خود را با شهردار تهران در میان گذاشت و وی نیز پس از شنیدن سخنان کارگر مذکور، او را راهنمایی کرد.

شهردار تهران در بخش پایانی بازدید خود در محله بازارچه صابون پزخانه حاضر شد و در مسیر حرکت خود با طرح جمع آوری معتادان روبرو شد؛ به نحوی که تعدادی از ماموران نیروی انتظامی در گوشه ای از یکی  افضاهای بی دفاع شهری، در حال جمع آوری افراد پرخطر، اراذل اوباش و معتاد بودند. در همین زمان شهردار تهران با حضور در میان ماموران ناجا، برای دقایقی با آن ها به گفت و گو پرداخت و از زحمات ماموران و سربازان نیروی انتظامی تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه شهردار تهران نماز جماعت مغرب و عشا را در مسجد جواد الائمه (ع) اقامه کرد؛ مسجدی کوچک با فضایی گرم و صمیمی و البته مردمانی بزرگ منش و قناعت پیشه.

حجت الاسلام علی بهمنی، امام جماعت مسجد جواد الائمه (ع) پس از پایان نماز مغرب و عشا برای لحظاتی کوتاه پشت تریبون رفت و طی سخنانی از حضور شهردار تهران در محلات جنوب و مستضعف شهر تهران تقدیر کرد.

وی گفت: این محیط دارای بافتی قدیمی بوده و از معضلات و مشکلات خاصی برخوردار است؛ از جمله مشکلات آن است که این منطقه از فقر و بیکاری رنج می برد. همچنین اعتیاد جوانان در این منطقه از مشکلات اصلی مردم به شمار می رود و با وجود اقدامات خوب نیروی انتظامی، نیازمند کمک بزرگان در این زمینه هستیم.

پس از پایان سخنان حجت الاسلام بهمنی، تعدادی از نمازگزاران حاضر در مسجد، گرد شهردار تهران حلقه زده و برای ساعتی با وی به گفت و گو کردند. یکی از شهروندان خطاب به دکتر قالیباف خواستار رسیدگی به بافت فرسوده در مناطق جنوبی تهران شد. یکی دیگر که منزل مسکونی خود را نوسازی کرده بود، با تاکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت محلات جنوب شهر، گفت: در بعضی از محلات شهر تهران بافت فرسوده نوسازی شده و روند نوسازی خانه های قدیمی در دو سال گذشته سرعت گرفته است؛ اما هنوز هم فرهنگ شهروندان تغییر نکرده است. بنابراین باید اقدام مناسبی برای جلوگیری از فقر فرهنگی این مناطق صورت گیرد.

در ادامه یکی از سکنه قدیمی محله صابون پزخانه از دکتر قالیباف خواست تا نسبت به راه اندازی بازارچه میوه و تره بار در این محل اقدام کند.

در پایان صحبت های شهروندان و پس از آنکه شهردار تهران به درد دل ها و مشکلات تک تک افراد گوش داد، با همراهی مردم از مسجد خارج شد؛ در هنگام خروج دکتر قالیباف از مسجد جواد الائمه (ع) تعدادی از شهروندان گرد وی حلقه زده و با صدای صوات شهردار تهران را بدرقه کردند.

زمانی که دکتر قالیباف سوار بر خودروی خود، قصد خروج از محله را داشت، یکی از شهروندان جانباز با عصای خود درکنار خودروی دکتر قالیباف حاضر شد که شهردار تهران برای دقایقی از خودرو پیاده شد و پس از مصافحه با این جانباز، به صحبت هایش با دقت گوش داد.
نظر شما