جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۵۴
کد خبر: ۶۸۳۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
رییس پلیس‌آگاهی نیروی‌انتظامی از کاهش 8 درصدی وقوع قتل و کشف حدود 89 درصدی قتل‌ها در کشور خبر داد.
به گزارش شهر، سردار سیدحسن بتولی، ضمن تبریک فرارسیدن هفته نیروی انتظامی گفت: خوشخبتانه در سال‌گذشته نیروی انتظامی و به صورت خاص پلیس‌آگاهی سال خوب انتظامی را پشت سر گذاشتند. به گونه‌ای که در بسیاری از جرایم و ماموریت‌هایی که در حوزه پلیس‌آگاهی بود، شاهد مهار و کنترل جرایم بوده و سال موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان اینکه در جرایم جنایی پلیس توانست در سال‌گذشته موفقیتی کسب کند گفت: در سال‌گذشته حدود 1900 قتل به وقوع پیوست که این میزان قتل در سال 91 نسبت به مدت مشابه سال 90 کاهش 2/8 درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است که میزان قتل نسبت به سال‌های گذشته نیز به کمترین مقدار رسیده است.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه 8/88 درصد قتل‌ها در سال گذشته و اوایل سال 92 کشف شده است گفت: این میزان کشف پرونده‌های قتل در بالاترین حد خود بود و براساس تحقیقات نرخ وقوع قتل به سه درصد کاهش یافته است.

بتولی با بیان اینکه 37 درصد از قتل‌های این مدت با سلاح سرد انجام شده گفت: 28 درصد از قتل‌ها نیز با سلاح‌گرم به وقوع پیوسته است.

بتولی در مورد علل و انگیزه‌های قتل با بیان اینکه نزاع و اختلاف مسائل ناموسی و سرقت‌ها سه دلیل عمده وقوع قتل در ایران است گفت: اقدامات موثر پلیس و سایر ارگان‌ها و همچنین فرهنگ غنی اسلامی سبب شده که وقوع قتل در سال 91 و ابتدای سال 92 حدود 8 درصد کاهش یابد و در این حوزه پلیس می‌تواند به خود و سازمان‌های همکار ببالد که توانسته در حین افزایش کشف میزان وقوع قتل نیز در کشور کاهش یابد که البته این توانایی در کشف محدود به جرایم جنایی نیست بلکه در حوزه‌هایی همچون جعل و کلاهبرداری و جرایم اقتصادی نیز این موفقیت کسب شده است.

وی با شاره به تاکیدات فرماندهی ناجا مبنی بر کشف علمی جرم گفت: براساس تدابیر فرماندهی ناجا سعی شده که در طول چند سال اخیر پلیس از کشف سنتی به سمت کشف علمی مدرن و با تکیه با علوم روز پیش برود که خوشبختانه اهتمام چند ساله در این امر محقق شده و در حال شکوفایی هستیم.

بتولی با اشاره به تاکیدات اسلام، قانون و مقامات کشور مبنی بر برخورد مناسب با ارباب رجوع اعم از قربانی و مجرم گفت: پلیس با بهره‌گیری از علم روز و دانش توانسته شیوه برخورد با مجرم و کشف پرونده را بهبود دهد، به گونه‌ای که امروز شاهد آن هستیم که از ضرب و شتم و شکنجه خبری نیست و این در حالی است که آمار کشف نیز افزایش یافته است و این مهم در حالی به دست آمد که برخی فکر می‌کردند اگر به سبک و سیاق گذشته عمل نشود، برخورد با مجرم و میزان کشف کاهش می‌یابد و با مشکلاتی مواجه می‌شویم اما بررسی‌ها نشان داد که توانستیم با کشف علمی جرایم میزان کشفیات را افزایش دهیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های پلیس‌آگاهی در کشف علمی جرایم گفت: علاوه بر آزمایشگاه‌های متعدد سعی شده است، نسبت به بکارگیری نیروی آموزش دیده افزایش کیفیت آموزش‌ها و به کارگیری تجهیزات و تکیه بر دانش روز در راه کشف علمی جرایم گام برداریم. به گونه‌ای که علم روانشناسی در کشف جرم مغفول مانده و سعی شده در راستای کشف علمی جرایم با بهره‌گیری از استادان روانشناسی، شناخت مجرم و شناخت فضای جرم گام برداریم که در راستای تقویت نگاه به کشف علمی جرم بسیار موثر بود.

بتولی با بیان اینکه یکی دیگر از دستورالعمل‌های پلیس انجام اقدامات فرهنگی است گفت: نگهداری متهم در بازداشتگاه‌ها با موانع قانونی مواجه است به خصوص تعدادی از بازداشتگاه‌های ناجا براساس استانداردهای سازمان زندان‌ها به تحت نظرگاه تبدیل شده که نگهداری متهمان براساس قانون در تحت نظرگاه‌ها ما را با محدودیت‌های زمانی زیادی رو به رو می‌کند که موجب کندی کار می‌شود.

رییس پلیس آگاهی ناجا افزود: بر همین اساس با تکیه و توسعه کار اطلاعاتی سعی داریم که زمان دستگیری محول به اتمام اقدامات اطلاعاتی شود که این اقدام اطلاعاتی به عنوان یک رویکرد در دستورکار پلیس قرار می‌گیرد چرا که جمع‌آوری اطلاعات در مورد نقش متهم به قبل از بازداشت منتقل می‌شود.
نظر شما