سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۸
کد خبر: ۶۸۳۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
پرویز کلانتری از برپایی نمایشگاهی از آثارش با موضوع شبانه‌ها در گالری بوم خبر داد. وی این آثار را بر اساس شعری از نیما خلق کرده است.
به گزارش شهر، پرویز کلانتری هنرمند نقاش با اعلام این خبر گفت: تازه‌ترین آثارم را از مجموعه «شبانه‌ها» ۱۰ آبان‌ماه در گالری بوم به نمایش خواهم گذاشت که نمایش آثار این مجموعه اتفاق برای من است.

وی افزود: گالری بوم مجموعه‌ای از آثار من را در اختیار دارد و از من خواست تا آثار تازه‌تری را نیز برای ارائه در قالب یک نمایشگاه آماده کنم که این آثار را با عنوان «شبانه‌ها» کار کرده‌ام.

کلانتری درباره ارتباط آثار تازه‌اش با مجموعه آثار کاهگلی خود گفت: این آثار جدید، کاهگلی نیستند و در قالب هنر مفهومی کار کرده‌ام که یک پیام جدید دارند.

کلانتری درباره پیام و موضوع آثارش توضیح داد: این آثار را با توجه به یک بیت شعر از نیما یوشیج با عنوان «به کجای این شب تیره بیاویزم قبای تیره خود را» خلق کرده‌ام که تاکنون ۴ تابلو از این مجموعه آماده شده و قصد دارم آن‌ها را به ۷ اثر افزایش دهم که مناسب ارائه در قالب یک نمایشگاه باشد.

این نقاش پیشکسوت در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوعی که برای این آثار تازه‌اش انتخاب کرده است و فضای سرد و غم‌انگیز آن توضیح داد: من قصد داشتم که از تمام اشعاری که درباره موضوع شب وجود دارد،‌از شفیعی کدکنی گرفته تا سهراب سپهری و...تابلوهایی را بر این اساس کار کنم که در نهایت به یک پیام خلاصه شد و آن همین قطعه شعر نیماست که به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خود را.

وی اضافه کرد: مدتی است که دچار افسردگی هستم و زمانی که نقاشی می‌کنم از این حالت افسردگی نجات پیدا می‌کنم و در واقع این آثار شبانه به نوعی وصف حال من است.

کلانتری درباره قیمت گذاری و فروش آثار تازه‌اش هم گفت: این آثار برای فروش نیست و گالری بوم معمولاً آثار منتخب را برای خودش خریداری می‌کند و در مجموعه‌ خود نگهداری می‌کند.

کلانتری این آثار تازه‌اش را با موضوع شبانه‌ها در ابعاد ۲ متر در یک و متر ونیم عنوان کرد.

به گزارش فارس، پرویز کلانتری متولد 1310 در زنجان است. او در مراکز هنری از جمله دانشکده هنرهای زیبای تهران و کالج هنری کودکان در کالیفرنیا کار کرده و مدتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران بوده‌ است. وی تاکنون در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی بسیاری در داخل و خارج از ایران شرکت کرده‌ و یکی از آثارش در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده ‌است. همچنین تابلوی مشهور «شهر ایرانی» او در مقر سازمان ملل در نایروبی قرار دارد.

کلانتری از سال 53 با شروع نقاشی‌های کاهگلی، دوره تازه‌ای را در زندگی هنری خود آغاز کرد که تا امروز ادامه یافته ‌است. تابلوهای او جلوه‌ای ملموس از زندگی مردمان کویر و ساحل را در خود دارد. او بیش‌تر با تابلوهای کاهگلی‌اش شناخته می‌شود و حتی بسیاری او را پایه گذار سبک کاهگلی می‌دانند، اما به گفته خودش، مارکو گریگوریان اولین کسی بود که این کار را کرد. کلانتری همچنین از هنرمندان مکتب سقاخانه است.

او نویسنده نیز هست و تاکنون چند مجموعه داستان منتشر کرده و کتاب‌های «ولی افتاد مشکل ها»، «چهار روایت» و «نیچه نه، فقط بگو مشداسماعیل» از جمله آثار مکتوب منتشر شده اوست. همچنین مقالات هنری متعددی از این هنرمند در نشریات هنری کشور منتشر شده‌ است.
نظر شما