پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۸۴۵۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
امسال هفدهمین دوره از برگزاری مراسم یادروز حافظ، یک روز زودتر و بدون حضور رییس‌جمهور و میهمانان خارجی مطرح، با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در شیراز برگزار می‌شود.
به گزارش شهر، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری فارس در این‌باره گفت: رایزنی‌ها برای حضور سفیران کشورهای خارجی از طریق ستاد برگزاری یادروز حافظ در فارس و شیراز انجام شده است اما تاکنون پاسخی در خصوص حضور قطعی افراد دریافت نکرده‌ایم.

قدرت‌الله تاجبخش با بیان این‌که اقداماتی برای ساماندهی و مناسب‌سازی فضای آرامگاه حافظ از سوی این اداره کل انجام شده است، گفت: رنگ‌آمیزی حوض‌ها، اصلاح نور‌پردازی، شست‌وشو و ... از جمله این اقدامات بوده است.

تاجبخش همچنین از برپایی نمایشگاه صنایع‌ دستی و کارگاه و فروشگاه صنایع‌ دستی شامل معرق، خاتم و منبت در محل آرامگاه حافظیه به مناسبت این ایام خبر داد و گفت: نمایشگاه رندی حافظ، نمایشگاه تصویرسازی با همکاری جهاددانشگاهی فارس، غرفه حافظ و کودک و پخش مستقیم برنامه‌های فرهنگی یادروز حافظ از شبکه‌های استانی فارس و بین‌المللی شما، استقرار متخصصان فال حافظ و برگزاری مراسم خاطره‌خوانی و ... از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

او بازدید عموم مردم از آرامگاه حافظ را در روز 20 مهرماه، رایگان اعلام و خاطرنشان کرد: امسال تلاش بسیاری برای غنا بخشیدن به برنامه‌های فرهنگی و قرآنی از روزها و هفته‌های گذشته انجام شده که نمونه آن برگزاری درس تفسیر قرآن در قالب برنامه حافظ دولت قرآن، توسط آیت‌الله ایمانی، نماینده محترم ولی‌ فقیه، در محل آرامگاه حافظ است.

تاجبخش همچنین گفت: تلاش‌های زیادی برای حضور دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری، انجام شد، اما ظاهرا ایشان هنوز به هیچ استانی سفر نکرده‌اند.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: سخنران اصلی مراسم یادروز حافظ که 18 مهرماه (یک روز زودتر از سال‌های قبل)، در شیراز برگزار خواهد شد، دکتر جنتی است.

احمد همتی‌ بوشهری افزود: به‌دلیل این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز 19 مهرماه باید در جلسه‌ای شرکت می‌کرد، برنامه یادروز حافظ روز پنج‌شنبه 18 مهرماه برگزار خواهد شد.

او با قدردانی از رسانه‌ها برای بسترسازی فضا در جهت برگزاری مراسم یادروز حافظ، گفت: در جهت توجه به دغدغه‌های موجود و فرهنگی‌تر شدن مراسم یادروز حافظ، تلاش کرده‌ایم، به سمت غنابخشیدن به محتوای فرهنگی برنامه‌ها حرکت کنیم.

او با تصریح این‌که حافظ شخصیتی فرازمانی و فرامکانی است، گفت: حافظ با ترکیب عشق و عرفان و فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی، باب جدیدی را در شعر گشود و هنرمندی هدف‌مند است که همه انسان‌های عاشق و عارف و علاقه‌مند به معارف قرآنی، به سمت او جذب می‌شوند.

همتی با اشاره به برگزاری بسیاری از برنامه‌های قرآنی در کنار آرامگاه حافظ از ماه مبارک رمضان تاکنون، گفت: پیوند حافظ با قرآن، ارزش این هنرمند را نزد مردم دوچندان و او را ماندگار کرده است.

او با تاکید بر این‌که فارس در هر موضوعی، شخصیت توانمند و تاثیرگذاری را برای معرفی به جامعه دارد، گفت: امسال برنامه‌های تفسیر قرآن نیز با حضور حضرت‌آیت‌الله ایمانی در کنار آرامگاه حافظ برگزار شده است و تداوم دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برنامه‌های این ایام، گفت: برگزاری کنسرت موسیقی معتمدی و علیزاده، تئاتر، نمایشگاه، شب‌های شعر در شیراز و 30 شهرستان و نمایشگاه کتاب در 30 شهرستان استان، از جمله برنامه‌های این ایام است.

همتی همچنین به‌صدا درآمدن زنگ حافظ در مدرسه‌ها را یکی از برنامه‌ها عنوان و اضافه کرد: ضرورت دارد که در هر مدرسه در این روز حداقل 10 دقیقه با دانش‌آموزان در خصوص حافظ صحبت شود و با برنامه‌ریزی مناسب، آنان را با این شاعر گرانسنگ آشنا کنیم.

مدیر کل ارشاد فارس برنامه نقشی از حافظ را از دیگر برنامه‌های تدوین‌شده برای هفدهمین دوره از مراسم‌های یادروز حافظ اعلام کرد.

مدیر بنیاد فارس‌شناسی هم گفت: امسال و در راستای غنا بخشیدن به برنامه‌های یادروز حافظ، برنامه‌های علمی را در سه بخش برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اجرا خواهد شد.

منصور طبیعی با بیان این‌که بخش علمی مراسم یادروز حافظ، روز شنبه 20 مهر و در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی در شیراز برگزار می‌شود، گفت: عنوان برنامه‌های علمی امسال "حافظ و گرایش‌های نوین" است.

او افزود: امسال در بخش اول برنامه‌های علمی شخصیت‌هایی نظیر دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر حسن ذوالفقاری، دکتر محمد جعفری، دکتر مهدی زرقانی، دکتر عباس آشوری، دکتر مریم پرهیزگار و دکتر پروین سلاجقه، در نشست علمی مقالاتی را ارائه و سخنرانی خواهند کرد.

او با بیان این‌که بخش دوم برنامه‌های علمی شامل نقد و بررسی کتاب "شرح شوق" خواهد بود، گفت: این کتاب، مفصل‌ترین شرح و تفسیر بر دیوان حافظ است که توسط دکتر حمیدیان و در پنج جلد تالیف شده است و در نقد و بررسی این اثر ارزشمند، دکتر نصرالله پورجوادی و دکتر نوریان و شخص مؤلف، حضور خواهند داشت.

طبیعی با بیان این‌که اجرای این برنامه علمی بر عهده دکتر محمدرضا خالصی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس، خواهد بود، گفت: بعدازظهر روز شنبه نیز بخش سوم برنامه‌های علمی را که شامل نقد و بررسی نرم‌افزار حافظ‌ است، برگزار می‌کنیم.

او با بیان این‌که نرم‌افزار حافظ در یادروز این شاعر گران‌قدر، رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار که توسط موسسه تحقیقاتی نور در قم تهیه شده، شامل حدود 130 جلد کتاب، شرح و تفسیر دیوان، آیات و روایات مرتبط بوده و با صدای آقایان حسین آهی و نوری و خانم ژاله علو، به شکل گویا تهیه شده است.

طبیعی گفت: امسال مرکز اسناد و کتابخانه ملی در شیراز، نمایشگاه کلک‌ وصال را شامل نسخه‌های اصل تابلوهای خوشنویسی خاندان وصال و همچنین نمایشگاه زیارت دولت را شامل تصاویر سران و مشاهیری که به زیارت حضرت حافظ آمده‌اند، برپا خواهد کرد.

مدیر بنیاد فارس‌شناسی از برگزاری مراسم جلوه‌گاه هنر، در این ایام خبرداد و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، بداهه‌نویسی دیوان حافظ در سرای سخن مرکز اسناد و هم‌زمان با نشست‌های علمی برگزار می‌شود.

طبیعی ابراز امیدواری کرد که با موافقت سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، یکی از نفیس‌ترین نسخ دیوان حافظ که توسط این سازمان در حال چاپ است، در مراسم یادروز حافظ رونمایی شود.
منبع: ایسنا
نظر شما