سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۸
کد خبر: ۶۸۴۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
نمایش «افسانه دشت بی‌باران» با حضور بچه‌های معلول ذهنی و به کارگردانی رسول حق‌شناس در بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.
به گزارش شهر، رسول حق‌شناس گفت: «افسانه دشت بی‌باران» یک نمایش خیابانی است که برای اولین‌بار در دنیا با بازی بچه‌های ذهنی سندروم داون(معلولین ذهنی) اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: ما در سال‌های گذشته‌، در جشنواره تئاتر فجر هم با حضور این بچه‌ها نمایش‌هایی را اجرا کردیم و در سال 2012 هم در جشنواره‌ای در هندوستان در بین 120 نمایش ‌، کارمان بین 10 اثر برتر قرار گرفت.

این کارگردان درباره قصه نمایش «افسانه دشت بی‌باران» ادامه داد: قصه «افسانه دشت بی‌باران» درباره یکی از افسانه‌های فولکلور ترکمن است‌ که هر وقت باران نمی‌بارد‌، فردی در شهر شروع به آوازخواندن و دو تار زدن می‌کند تا باران ببارد. زمان این نمایش 10 دقیقه است که تمرین و کار با بچه‌ها حدود هشت ماه به طول انجامید.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه این نمایش نوعی تئاتر درمانی است تصریح کرد: تئاتر درمانی خود اجرای پروسه‌ای از درمان است. ما با بچه‌ها یکسری تکنیک‌ها را تمرین می‌کنیم و گاهی از این تکنیک‌ها داستان‌هایی در می‌آید که از آنها برای درمان استفاده می‌کنیم.

حق‌شناس با اشاره به هدف اجرای چنین نمایش‌هایی افزود: هدف ما در این نمایش اجرا نیست بلکه ما به دنبال این هستیم که به بچه‌های معلول ذهنی اعتماد به نفس دهیم و شرایطی را فراهم کنیم تا بین جامعه و معلولین ذهنی ارتباط برقرار شود تا جامعه با این بچه‌ها آشنا شود.

عضو تئاتر کاربردی حوزه هنری درباره نحو انتخاب بچه‌ها برای حضور در این نمایش گفت: من به اندازه توانایی بچه‌ها از هر کدام در نمایش استفاده کردم. مثلا اگر بچه‌ای به اندازه یک دقیقه تمرکز داشته است به اندازه همان یک دقیقه به او نقش دادم و اگر بچه‌ای می‌توانست دیالوگ بگوید، گفتیم در نمایش دیالوگ بگوید.

او درباره رده سنی بچه‌ها در نمایش گفت: ما محدوده سنی خاصی را در نظر نگرفتیم و از افراد 19 تا 54 سال در این نمایش حضور دارند. تعداد بچه‌های گروه ما 21 نفر است‌، اما به خاطر محدودیت‌هایی که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان وجود داشت 12 نفر از این بچه‌ها برای اجرا حضور خواهند داشت.

این مدرس تئاتر در بخش پایانی صحبت‌هایش تصریح کرد: حضور این بچه‌ها در این کار و اینکه خارج از خانه و به شهر دیگری می‌روند می‌تواند به آنها اعتماد به نفس دهد و باعث شود جشنواره‌های دیگر هم با این بچه‌ها و به آنها اعتماد کنند. نکته حائز اهمیت این است که بچه‌های معلول ذهنی می‌توانند در این جشنواره در کنار بچه‌های سالم و گروه‌های دیگر رقابت کنند.

عوامل نمایش «افسانه دشت بی‌باران» به این شرح است: بازیگران:آیدا عادل پور حسین‌شکوری راد‌، مجید اقتداری‌، و ...، رسول حق شناس (نویسنده و کارگردان و طراح صحنه و لباس)،‌ مینا شجاع(پوستر و بروشور)،‌ سمیه کیا(دستیار کارگردان)‌، علیرضا ترامشلو( دراماتورژ) و کانون خیریه سندروم‌ داون(تهیه کننده) .
منبع: ایسنا
نظر شما