جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۵
کد خبر: ۶۸۵۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
گزارش هفتگی «شهر» از برنامه گالری‌ها/
گالری‌های تهران در دهه پایانی مهرماه نمایشگاه‌‌های متنوع و متعددی از هنرمندان جوان و پیشکسوت هنرهای تجسمی را میزبانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، گالری‌های ساربان،‌ آریا، دی، آران، الهه، جرجانی و اعتماد از روز جمعه 19 مهرماه میزبان نمایشگاه‌های تازه‌ای از آثار هنرمندان تجسمی هستند. گالر‌ی‌های لاله، راه ابریشم، هما، اثر، ماه مهر و شیرین نیز از هفته گذشته نمایشگاه‌‌هایی را میزبانی می‌کنند که در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.


ناکجاآباد گالری ساربان

محمد سعید نقاشیان تازه ترین آثار خود را در نمایشگاهی با عنوان ناکجاآباد از روز جمعه 19 مهرماه از ساعت 16 تا 20 در گالری ساربان به نمایش می‌‌گذارد.

محوریت نمایشگاهی که در پیش رو دارید جایگاه پرنده در تفکر اشراقی است که بازتاب این نوع تفکر در اندیشه‌های حضرات ابن سینا،غزالی،عطارنیشابوری و شیخ اشراق می باشد.این بزرگان از وجود پرنده به عنوان نمادی برای پرواز روح انسانی به عالم ناکجاآباد استفاده کرده اند.در آثار عطارنیشابوری بخصوص منطق الطیر او،این مفهوم مصداق بارزی دارد.در این مجموعه نمایشگاهی سعی بر آن شده تا این مفاهیم بلند عرفانی و سمبولیک به عینیت درآمده و در قالب خوشنویسی و نقاشی و تلفیق این دو با هم به تصویر کشیده شود.

نمایشگاه ناکجاآباد تا 29 مهرماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار همه روزه بجز سه‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک کنند.


طراحی بر لبه تیغ در گالری آریا

گالری آریا از روز پنجشنبه 18 مهر میزبان نمایشگاه طراحی‌های مریم صداقتی خواد بود. این نمایشگاه تا 29 مهر ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 تا 20 و جمعه‌ها ساعت 16 تا 20 برای بازدید از این آثار به گالری آریا واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از سه راه بهشتی، کوی زرین، شماره 10 مراجعه کنند.


چندگانگی در گالری دی

نمایشگاهی از عکس‌های مجید دوخته‌چی‌زاده روز جمعه 19 مهر ماه در گالری دی برپا خواهد بود. عنوان این نمایشگاه «چندگانگی» است و در بخش‌هایی از بروشور آن آمده است: «زمان و مکان، بخشی از هویت آدم هایی را می سازد که در آن زندگی می کنند. تغییر زمان و مکان می تواند به تغییر هویت آدمها منجر شود، حتی جابجایی اشیا از مکانی به مکان دیگر تابع این امر است. اشیا در زمان و مکان جدید، معنای دیگری پیدا می کنند، درست مثل آدمها. حرکت در زمان و مکان فقط حرکت فیزیکی نیست، بلکه مفهومی ارزشی و فلسفی نیز دارد. فرهنگ ها نیز در اثر این تغییرات متحول می شوند و معانی جدیدی می یابند.»

این نمایشگاه تا 29 مهرماه در گالری دی ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از نیایش، روبروی پارک ملت، کوچه عاطفی، پلاک 130 مراجعه کنند.


گزارش هواشناسی در آران

نمایشگاهی با عنوان «گزارش هواشناسی» از آثار ابراهیم اسکندری روز جمعه 19 مهر در گالری آران افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 29 مهر ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌های غیرافتتاحیه، از ساعت 11 تا 19 به گالری آران واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک 12 مراجعه کنند.


حرمان در گالری الهه

نمایشگاهی با عنوان «حرمان» از نقاشی‌های مریم طباطبایی روز جمعه 19 مهر در گالری الهه افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 29 مهر ادامه خواهد داشت و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

گالری الهه در بلوار آفريقا، بالاتر از تقاطع اسفنديار، کوچه گلفام، انتهای کوچه سمت راست، بن بست امينی، پلاک 3 واقع است.


از سکوت چشم‌ها و آینه‌ها

گالری جرجانی از روز جمعه 19 مهر میزبان نمایشگاهی از عکس‌های مروارید مهر با عنوان «از سکوت چشم‌ها و آینه‌ها» خواهد بود. این نمایشگاه تا 29 مهر ادامه دارد و علاقه‌مندان به بازدید از این آثار می‌توانند همه روزه از ساعت 16:30 تا 20:30 به گالری جرجانی واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، کوچه خیام، پلاک ۴، زنگ 1 مراجعه کنند.


خیزش در گالری اعتماد

گالری اعتماد از روز جمعه 29 مهر میزبان نمایشگاهی از آثار مسعود اخوان جم با عنوان «خیزش» خواهد بود. این نمایشگاه تا 30 مهر ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این آثار همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 15 تا 20 به گالری اعتماد واقع در خیابان با هنر (نیاوران)، سه‌راه یاسر، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان، دو راهی سمت راست، پلاک 4 مراجعه کنند.


فروش آثار چند نسل هنرمندان نقاش در گالری لاله

دومین نمایشگاه فروش آثار چند نسل هنرمندان نقاش ایران از روز جمعه 12 مهر ماه در نگارخانه لاله با ارائه 270 اثر نقاشی، طراحی، فتوآرت و چاپ دستی متعلق به 112 هنرمند منتخب از 7 دهه برگزار شده است.

این نمایشگاه با هدف تقویت بنیان های هنری شهر، ترویج فرهنگ تبادل آثار هنری و رونق اقتصاد هنر با فراهم کردن بستری برای حضور آثار هنری گرانبها با قیمت های مقرون به صرفه در فضای زندگی شهروندان، برنامه ریزی شده است.

در این نمایشگاه که ساعت 16 روز جمعه 12 مهر ماه افتتاح شده است، آثار هنرمندانی چون حسین محجوبی، رضا بانگیز، صادق تبریزی، محمد ابراهیم جعفری، مهدی حسینی، حسینعلی ذابحی، یعقوب عمامه پیچ، همایون سلیمی، مینا نوری، ثمیلا امیرابراهیمی، فرشته غازی راد، بهزاد شیشه گران، حمید پازوکی، نیلوفر قادری نژاد، آنه محمد تاتاری، علی ندایی، معصومه مظفری، رضا خدادادی، احمد وکیلی، جمشید حقیقت شناس، رزیتا شرف جهان، مینا غازیانی، همایون ثابتی مطلق، خسرو خسروی، محمد قربانی، سیروس آقاخانی، شراره زندیان، جاوید رمضانی، جواد نوبهار، رضا هدایت، سعید روانبخش، کیوان عسگری، مهتا معینی، رضا افسری، بهنام کامرانی، داریوش حسینی، محمد زحمتکش، کمال طباطبایی، فاطمه داودی بنی، رضا بیگناه، حسین مهدیان، احمد مرشدلو، مهرناز سلیمی، امین بختیاری، مجید تفرشی، مظفر تقوی بلسی، فرهاد گاوزن، مانلی منوچهری، علیرضا آدم بکان، مرجان ثابتی، یلدا فخیمی، ابراهیم علیپور، نگار فرجیانی، فرخ نورونی، آرشین آگشته، کاوه بیکیان، مانا فرهمند، شهرام بابایی، جلال الدین مشمولی، مرتضی زاهدی، سارا جعفری، بهناز جلالی، فرشید داودی، لیلا پاکزاد، بیتا آقاجانی، بهنوش کاظمی، شهریار احمدی، مهدی حسینی اشلقی، یاشار صمیمی مفخم، حامد صحیحی، سمیرا اسکندرفر، امیرعلی قاسمی، طرلان رفیعی، الهام پارسیان، مریم طباطبایی، حمیدرضا قیاسی، سالومه پزشکپور، بیتا آقاجانی، ساناز غفاری، فاطمه بهمنی، حمیده آتشپا، حمزه فرهادی، شبنم شعبانی، مریم تکللو، امین آقایی، دنیا رستمی، حسین زینال پور، عباس حسینی، احمد میرزازاده، یاسمین خورسندی، الیزا برزین، وحید چمانی، حسین طادی، جعفر پاکروان، سوگند نبی الهی، معصومه خدابخشی، مهتاب مزین، مسعود اصلانی، آتنا فریدونی، سارا سعادت فرد، زویا کاظم زاده، یسری مجتهدی، نیلوفر کسبی، صدف خدادادی، سمیه حسن زاده، میلاد موسوی، امین اکبری، ملاحت محب خواه، مهدی درویشی، بهاره بابایی، تارا آذرم، نسیم ترکیان، آنالی وکیلی، مهسا احسنی و مهسا مرسی ارائه شده است.

ایجاد بازار یکسان و مشترک برای آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار هم از جمله ویژگی های این نمایشگاه است و تعیین بهای آثار آن نیز بر اساس نگاهی فرهنگی بوده تا اقشار مختلف جامعه بتوانند با درآمدی متوسط هم از این آثار بهره مند شوند. قیمت ها از بین یک میلیون و 500 هزار ریال تا 6 میلیون ریال تعیین شده و ابعاد بزرگترین اثر 50 در 50 سانتی متر است.

نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی لاله واقع است.


گروه عکاسان در راه ابریشم

گالری راه ابریشم از روز جمعه 12 مهر نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «چگونه یک مجموعه شروع کنیم؟» را میزبانی می‌کند. این نمایشگاه از 14 تا 29 مهرماه برپاست و یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 15 تا 19 و پنجشنبه و جمعه از ساعت 16 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

گالری راه ابریشم در خیابان شهید لواسانی (فرمانیه)، شماره 103 واقع است.


قفس کلامی هما

نمایشگاهی از نقاشی‌خط‌های علیرضا آستانه با عنوان «سری قفس کلامی» روز جمعه 12 مهر در گالری هما افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 23 مهر ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه از ساعت 11 تا 19 برای بازددی از این آثار به گالری هما واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک مراجعه کنند.


سایه‌های روشن در گالری اثر

«سایه‌ی روشن» عنوان نمایشگاهی از مجسمه‌های محمدحسین عماد است که روز جمعه 12 مهر در گالری اثر افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 10 آبان ماه ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این نمایشگاه بازدید کنند.

گالری اثر در خیابان کریم خان زند، خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره‌ 16 واقع است.


مجسمه‌های کوچک پرویز تناولی در ماه مهر

نمایشگاه مجسمه‌های کوچک پرویز تناولی روز جمعه 12 مهر در گالری ماه مهر افتتاح شده است. افتتاح این نمایشگاه با معرفی آخرین کتاب تناولی با عنوان «تاریخ مجسمه‌سازی در ایران» و سخنرانی علیرضا سمیع آذر همراه بود.

نمایشگاه مجسمه‌های تناولی تا 12 آبان ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

گالری ماه مهر در خیابان آفریقا، کوچه نیلوفر، پلاک 7 واقع است.


سرد-آبها در گالری شیرین

نمایشگاه آثار رسول کمالی روز جمعه 12 مهر در گالری شیرین افتتاح شده است. این نمایشگاه که عنوان آن «سرد-آبها» است، 12 فریم از آثار کمالی را به نمایش می‌گذارد که با تکنیک فتومنتاژ و در ابعاد 150*100 سانتیمتر عکاسی و طراحی شده‌اند.

دیوارهای سردآبخانه‌ها، جریان رونده‌ی آب، کورسوی نور، صورتهای پنهان در روبنده‌های سیاه، نگاره‌های نمادین بازطراحی شده از گرفت و گیرهای اساطیری، اندام‌های یکسان با حرکات پی در پی، همگی عناصری هستند که در تمامی عکسهای این مجموعه به شکلی غیرتصنعی، غیرفضل فروشانه، تخیل برانگیز، اندیشه شده اما شورمند، چندلایه، مبهم و در خور تأمل به تصویر کشیده شده‌اند. تغییر و تفاوت نقشمایه‌های پس زمینه‌ی دیوار (دیوارهایی که گویی تعابیر افلاطونی می‌یابند!) از نسخه‌ی اصل خود و آشوبی که فیگورهای درگیر با اشیاء در پیش زمینه‌ی کادر ایجاد کرده‌اند، خوانشی بینامتنی را به دست می دهد.

این نمایشگاه به مدت 10 روز تا 23 مهرماه برپا خواهد بود و همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان است. گالری شیرین در خیابان ولنجک، کوچه هجدهم، شماره 9 واقع است.


نظر شما