پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۸۵۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۸
با تجلیل از حجت‌الاسلام قرائتی
مراسم پایانی مسابقه «واژه‌های آسمانی» با تحجلیل از حجت‌الاسلام قرائتی عصر امروز شنبه 20 مهرماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در این مراسم که اجرای آن را کاظم احمدزاده بر عهده داشت، فیلم کوتاهی درباره نحوه شکل‌گیری طرح «واژه‌های آسمانی» برای حاضران پخش شد.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدصادق حق‌شناس مدیر اجرایی «واژه‌های آسمانی» درباره این طرح گفت: اساسا آموزش ترجمه قرآن و فراگیری آن از مهم‌ترین دغدغه‌هایی بود که تمام عاشقان قرآن داشته‌اند. این‌که چگونه می‌توان کاری کرد که آحاد جامعه ما، ترجمه قرآن را بفهمند.

وی سپس به نقل یکی از خاطرات مقام معظم رهبری پرداخت که در آن به استفاده مردم دیگر کشورهای اسلامی از آیات قرآن کریم در کلام روزمره‌شان اشاره شده بود. حق‌شناس سپس اظهار داشت: متاسفانه این اتفاق در جامعه ما رخ نداده است؛ زیرا قرآن به زبان مادری ما نیست؛‌ در‌حالی‌که این کتاب مقدس نه‌تنها در جامعه ما،‌ بلکه در کل جهان بیشترین خواننده را دارد، ولی متاسفانه اغلب مردم ما ترجمه آن را نمی‌دانند.

وی ادامه داد: این در حالی است که قرآن باید کتاب زندگی باشد؛ هرچند خواندن آن قطعا اثرگذار است و همچون دارویی که حتی اگر نام آن را هم ندانیم، تاثیر خود را به‌جای می‌گذارد، خواندن قرآن بدون داانستن ترجمه آن نیز قطعا شفابخش و گره‌گشا خواهد بود. 

حق‌شناس افزود:‌ این دغدغه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در قانون اساسی نیز وجود داشت که زبان عربی به‌عنوان زیبان قرآن، از ابتدای دوره راهنمایی تا پایان دوره دبیرستان تدریس شود. آموزش و پرورش نیز تنها به این قانون بسنده نکرد و در کنار آموزش زبان عربی، درس‌های قرآن، دینی و پرورشی را نیز قرار داد. 

وی خاطرنشان کرد: اما تقریبا 2000 ساعت از زمان دانش‌آموزان برای همین چند درس هزینه می‌شود؛‌ ولی هنوز هم بسیاری از افراد که از این کانال 12 ساله آموزش و پرورش نیز عبور کرده‌اند، ترجمه قرآن را بلد نیستند. بسیاری از بزرگان و کارشناسان در این حوزه پژوهش‌هایی داشتند که این هفت سال را در یک دوره یک ساله خلاصه کردند، با هزینه حداقلی که از 200 هزار تومان تجاوز نمی‌کند. 


آموزش ترجمه قرآن در یک ماه

حق‌شناس گفت: در سال 1388 نیز یک گروه پژوهشی شکل گرفت که در نتیجه آن، میسر شد با آموزش 1257 کلمه قرآنی که 2درصد کل قرآن کریم را شامل می‌شود، خوانندگان بتوانند 82درصد معنای قرآن را درک کنند؛ بدون این که ادبیات عرب را به آن‌ها آموزش دهیم و طول دوره از یک سال به یک ماه کاهش یافت.

وی افزود: ما 607 آیه را یافتیم که به امثال‌القرآن معروفند و پنج درصد کل قرآن را شمال می‌شوند. این 607 آیه، همه 1257 کلمه را در خود دارد و به این ترتیب یادگیری این کلمات با رنگی شدن آن‌ها در آیات مذکور،‌ ساده‌تر شد.  

 دبیر اجرایی طرح «واژه‌های آسمانی» گفت:‌ این یکی از روش‌های ایجاد آشتی با قرآن کریم و عبارات عربی آن است. در ایام اعتکاف نیز این روش پیاده‌سازی شد، به این ترتیب که 20 هزار جلد کتاب در 108 مسجد توزیع شد و 94درصد معتکفین در آزمون شرکت کردند و اعتکاف برای نخستین بار در تهران رنگ و بوی قرآنی گرفت.

اجرای طرح «طبیب دوار» در سطح شهر تهران

وی ادامه داد: همچنین در قالب این همایش قرار است به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای ابن سینا شهرداری منطقه 2، به 1600 نفر از 8500 نفر از عزیزانی که در این طرح شرکت و نمره حداقل را کسب کرده‌اند و امروز این‌جا حضور دارند، به قید قرعه جوایزی اعطا شود.

حق‌شناس تاکید کرد: کسانی که این کار را یاد گرفته‌اند، بیکار ننشینند و آن را آموزش دهند. در طرحی با عنوان «طبیب دوار» هر یک از این عزیزان می‌تواند 10 نفر را آموزش دهد و 10 هزار جلد کتاب آموزشی به همت شهرداری منطقه 2 زیر چاپ است تا در کل تهران، همه کوچه پس کوچه‌ها به عطر قرآن کریم معطر و مزین باشد.


2682 دوره آموزش قرآن در فرهنگسراها

در ادامه این مراسم استاد کریمخانی به اجرای قطعاتی در مدح امام رضا(ع) و امام حسین(ع) پرداخت و پس از آن،  امیر خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به سخنرانی پرداخت. وی اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مجموعه زیادی از فعالیت‌های قرآنی را در دستور کار دارد که در سال‌های اخیر گسترش یافت و تقویت شد.

وی ادامه داد: ما بیش از 2682 دوره آموزش قرآن که در قالب 57 عنوان ارائه شده است را در طول سال در فرهنگسراها برگزار می‌کنیم. سالانه بیش از 28 هزار و 500 نفر در هر دوره شرکت می‌کنند و 150 مربی و استاد قرآن نیز مسئول آموزش قرائت،‌ حفظ و ترجمه و درک مفاهیم قرآن کریم هستند. 

این مدیر فرهنگی افزود: همچنین تعداد زیادی از برنامه‌های ما با موضوع و محوریت قرآن کریم برگزار می‌شود. برای مثال در برنامه گسترده «بر آستان جانان» که هر ساله در ماه مبارک رمضان در 22 منطقه در فضاهای عمومی برگزار می‌شود، عمده برنامه‌ها قرآنی است.

وی همچنین گفت: برنامه‌ها، نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های متنوع دیگری نیز در حوزه قرآن در طول سال در مجموعه فرهنگسراها برگزار می‌شود و تلفن 144 نیز در سال پاسخگوی بیش از چهار میلیون تماس است. 

خوراکیان ادامه داد: ما در کنار این برنامه‌ةا که حتی فرصت بیان فهرست‌وار آن هم در این مقال نیست، به این نتیجه رسیدیم که مفاهیم و معانی قرآن بیشتر باید مورد توجه باشد و تصمیم گرفتیم از طرح‌هایی حمایت بیشتری داشته باشیم که به فهم و درک معانی و مفاهیم قرآنی کمک کند. 

گام نخست برای انس شهروندان تهرانی با مفاهیم قرآن

وی افزود: با این نگاه، طرح «واژه‌های آسمانی» توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انتخاب شد و مقرر شد به‌طور جدی از آن حمایت شود و البته آن‌چه موجب موفقیت این طرح شد، کمک و مساعدت شهرداری منطقه 2 بود که با همت و اراده و حمایت گسترده سبب شدند این طرح به‌نحو شایسته اجرا شود و امروز شاهد حضور بیش از 40 هزار نفر در این طرح هستیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: هدف ما از برپایی این مراسم این است که با ضمیمه‌شدن یک حرکت رسانه‌ای، این قدم، گام اول این حرکت باشد و زمینه‌ای فراهم شود که با این طرح تعداد زیادی از شهروندان تهرانی با عبارت‌ها و واژه‌های قرآنی مانوس شوند و از درس‌ها و آموزه‌های آن بیش از گذشته استفاده کنند.

در ادامه این مراسم، با حضور خوراکیان، چمران، امرودی، ناصحی، سرخو،‌ملکی، میرلوحی و حق‌شناس، از حجت‌الاسلام قرائتی، رییسس تاد اقامه نماز، با اهدای لح تقدیر و یک تابلوی خوشنویسی تقدیر و تجلیل شد و احمدزاده از حاضران خواست به احترام ایشان باستند و صلوات ختم کنند.

سپس قرائتی به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مسئله قرآن چیزی نیست که انسان بتواند بگوید با یک دورهع حفظ کردن و خواندن و ترجمه و تفسیر، معنا و کنه آن را فهمیده است. علامه جعفری معتقد بود تفسیر قرآن باید هر دو سال یک بار تغییر کند؛ زیرا فکر لحظه به لحظه تغییر می‌کند استفاده از آیات قرآن به زمان، مکان و شرایط بستگی دارد.  

وی با اشاره به کاربرد قرآن در زندگی روزمره و دستورات متعدد قرآن برای نحوه اندیشیدن، گفت‌وگو، تغذیه، لباس و پوشاک، اظهار داشت: در قرآن آمده است لباس زن باید به‌گونه‌ای باشد که چشم هرزه به دنبال آن نیفتد، مهریه زن باید طوری باشد که برای مرد آسان باشد و نحوه همسرداری مرد باید به‌گونه‌ای باشد که همسرش غصه نخورد و از او راضی باشد و چشم خانم به جمال مردش روشن باشد.

قرائتی در ادامه با توضیح دستورات قرآن درباره نحوه معاشرت گفت: در قرآن آمده است بدون دعوت جایی نروید.


همچنین از برگزیدگان مسابقه «واژه‌های آسمانی» تقدیر شد و 14 نفر به قید قرعه برنده کمک هزینه سفر به مشهد مقدس، کربلای معلی و مکه و مدینه منوره شدند. 

در این مراسم که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای ابن سینا و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه 2 برگزار شد، مهدی چمران، حجت‌الاسلام ناصحی، محسن پیرهادی و محسن سرخو اعضای شورای اسلامی شهر تهران، عابد ملکی شهردار منطقه 2، حجت‌الاسلام امرودی مشاور شهردار تهران و حجت‌الاسلام مصطفی میرلوحی رییس دفتر ریاست مجلس خبرگان رهبری نیز حضور داشتند.

گزارش تکمیلی متعاقبا منتشر می‌شود.


نظر شما