جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۶
کد خبر: ۶۸۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی:
پرچم نشان هویت و شخصیت ملی ایرانیان است و ایران قدیمی‌ترین کشوری است که صاحب پرچم بوده است.
به گزارش شهر، امان‌الله قرایی‌مقدم، استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان این مطلب افزود: «پرچم کاوه، پرچم برخی از سرداران مثل گیو، گودرز و رستم از این نمونه‌هاست. همچنین پرچم بارها در شاهنامه طرح و از آن سخن رفته است. بنابراین بسیار با اهمیت است که بدانیم ایران از قدیمی‌ترین کشورهاست که از دوران هخامنشیان دارای پرچم بوده و این نشان تمدن ایرانیان است.»

این استاد دانشگاه با بیان این که پرچم هر کشور، معرف آن کشور است، گفت: «فراموش نکنیم که یک کشور را با پرچمش می‌شناسند.» 

دکتر قرایی‌مقدم با اشاره به تقدس پرچم از نظر جامعه‌شناسان افزود: «برخی جامعه‌شناسان قائل هستند که پرچم برای یک کشور حکم توتم را دارد؛ یعنی اینکه پرچم مقدس است. بنابراین، بجاست اگر سوگند ما به پرچم‌مان باشد؛ همچنانکه یک افسری هنگام دریافت درجه و شروع خدمتش به پرچم آب و خاکش سوگند می‌خورد.»  

استاد دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: «شما به فیلم‌های ساخته شده برای کودکان و نوجوانان آمریکایی نگاه کنید، یا به فیلم‌های سینمایی و سریالی آنان دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که دست‌کم 10 بار پرچم آمریکا را می‌توان دید.» 

دکتر قرایی‌مقدم افزود: «طبق تحقیقلت روانشناسان، در آمریکا به این دلیل که پرچم را به‌طور مرتب و منظم در معرض دید کودکان قرار می‌دهند، کودکان آمریکایی پرچم آمریکا را بزرگ‌ترین پرچم دنیا تلقی می‌کنند.» 

این جامعه‌شناس با اشاره به اهمیت تبلیغ جایگاه پرچم افزود: «در حال حاضر در شهر تهران نوع برخورد با پرچم خوب است. با این حال چرا نباید پرچم ایران در هر کوچه، خیابان، یا پارک، بر فراز پل‌ها، بزرگراه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، شهرهای کوچک، سینماها و روستاها برافراشته و برجسته نباشد.»

دکتر قرایی‌مقدم در پایان با اشاره به نقش پرچم در جنگ افزود: «فراموش نکنیم که وقتی در جنگ پرچم از دست پرچمداران می‌افتد، به این معناست که کشور مغلوب شد. زمین خوردن پرچم نشان مغلوب شدن و شکست و تسلیم است. بنابراین هر فرد و گروهی تا هر جا که برایش ممکن است باید نقش و معنا و جایگاه پرچم را به جامعه بشناساند.» 
نخستین جشنواره پرچم در سه رشته عکس، پوستر و نقاشی کودک و نوجوان، به رياست ناصرامين‌زاده و دبيري محسن يونسي، به همت مدیریت فرهنگی- هنری منطقه 5 و بامحوريت فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود.

برچسب ها: پرچم ، ایران ، جشنواره
نظر شما