شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۸
کد خبر: ۶۹۲۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
شماری از زنان سعودی قصد دارند امروز شنبه در اقدامی هماهنگ، با رانندگی در خیابان های عربستان سعودی، موضوع ممنوعیت رانندگی زنان رادر این کشور به چالش بکشند.
به گزارش شهر و به نقل از عصرایران، روزنامه الاهرام چاپ قاهره نوشت در عربستان سعودی رانندگی زنان به صورت قانونی ممنوع نشده است اما مقامات دولتی و مذهبی به شدت با این موضوع مخالفت می کنند.
هم اکنون شماری از زنان در عربستان سعودی قصد دارند برای مخالفت با این ممنوعیت، در خیابان های این کشور رانندگی کنند.

این برنامه از طریق شماری از فعالان زن در فیس بوک و توییتر پیگیری و هماهنگ می شود و تاکنون تایید کنندگان و حامیان بسیاری نیز یافته است.


با این حال وزارت کشور عربستان سعودی در اقدامی ناگهانی با صدور بیانیه ای درباره نقض این ممنوعیت هشدار داد با زنان نقض کننده این ممنوعیت برخورد خواهد کرد.

در روزهای اخیر هم شماری از زنان در عربستان سعودی، ضمن رانندگی، فیلم و عکس رانندگی خود را منتشر کرده اند.
در کمپین اینترنتی "رانندگی اختیاری است و اجباری نیست" از زنان خواسته شده است در برنامه شکست ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی در روز شنبه مشارکت کنند.
عربستان سعودی تنها کشور جهان است که زنان را از رانندگی منع می کند.

"منال الشریف" یکی از فعالان زن سعودی است که در ماه می 2011 میلادی فیلمی را از رانندگی خود در اینترنت منتشر کرد و به همین دلیل، 9 ماه را در زندان به سر برد.

او در باره کمپین روز شنبه می گوید: این تنها یک روز است که زنان در عربستان سعودی بگویند آنها در موضوع رانندگی زنان جدی هستند و پرونده این ممنوعیت باید بسته شود.

این زن 34 ساله سعودی و تحصیلکرده رشته فناوری اطلاعات، ستاره کمپین رانندگی زنان در عربستان سعودی در سال 2011 بود.

وی افزود: زنان در عربستان سعودی در حال تعامل و پاسخگویی با این کمپین هستند. در روزهای اخیر بیش از 50 فیلم از زنان سعودی در حال رانندگی در اینترنت منتشر شده است. پلیس  نیز از میان این 50 زن ، تنها دو نفر از آنها را متوقف کرده بود.



منال الشریف که هم اکنون در دبی زندگی می کند تاکید کرد: کمپین دست یابی به حق رانندگی زنان تنها محدود به شنبه 26 اکتوبر نخواهد شد. ما 26 نوامبر، دسامبر و ژانویه هم خواهیم داشت تا زمانی که اولین گواهینامه رانندگی برای زنان در عربستان سعودی صادر شود.

در نخستین بخش از این کمپین، از زنان سعودی دارای گواهینامه از کشورهای خارجی خواسته شده در خیابان های عربستان به رانندگی بپردازند تا از بروز حوادث رانندگی خودداری شود.

قبل از این مدیر سازمان "هیات امر به معروف و نهی از منکر" و وزیر دادگستری عربستان سعودی گفته بودند هیچ متن دینی وجود ندارد که زنان را از رانندگی منع کنند.

عادل الکلبانی امام جماعت سابق مسجد الحرام در مکه هم با انتشار متنی در سایت توییتر ابراز امیدواری کرده است فعالان زن در عربستان سعودی بتوانند دیوار ممننوعیت رانندگی را بشکنند.

با این حال بسیاری از افراط گرایان و تندروهای اسلامی در عربستان سعودی به شدت با رانندگی زنان مخالفت کرده و آن را مفسده انگیز می دانند.

در مقابل، 17 هزار زن سعودی با امضای نامه ای در واکنش به این موضوع نیز گفته بودند: هیچ قانونی درباره این ممنوعیت وجود ندارد. همچنین همانگونه که زنان در دوره پیامبر اسلام، اسب سواری و شتر سواری می کردند هم اکنون هم زنان چنین حقی را دارند که به راندن وسایل حمل و نقل کنونی اقدام کنند.

150 نفر از روحانیون تندرو و محافظه کار در عربستان سعودی نیز در نامه ای خطاب به ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی خواستار توقف "توطئه رانندگی زنان" شده اند.
نظر شما