جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۵
کد خبر: ۶۹۵۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸
تاکید بر همکاری 3جانبه مجلس، دولت و شهرداری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر لزوم همکاری سه جانبه مجلس، دولت و شهرداری در بحث توسعه و تامین بودجه مترو گفت: دولت نهم و دهم بارها مصوبات مجلس در خصوص توسعه خطوط حمل و نقل ریلی شهری را نادیده گرفت به طوریکه امروز علاوه بر افزایش آلودگی هوا و حذف روزهای پاک از آسمان شهرها به ویژه تهران، شاهد افزایش بار ترافیکی نیز هستیم.
به گزارش شهر سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اگر تصمیمات دولت گذشته در فضایی همدلانه و همسو با شهرداری تهران اتخاذ می شد، امروز شاهد کاهش آلودگی های هوا بودیم، افزود: در 8 سال گذشته، با وجود آنکه توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان راهکار اصلی حل معضل ترافیک و آلوگی هوا در کل دنیا شناخته شده اما، دولت گذشته در زمینه توسعه خطوط ریلی شهری، رفاه و آسایش مردم را در سایه سیاست بازی ها نادیده گرفت.

وی با ابراز امیدواری از حمایت های مجلس نهم و دولت تدبیر و امید در بحث تامین بودجه و توسعه مترو بیان کرد: با توجه به اهمیت توسعه خطوط حمل و نقل ریلی درون شهری که خواست همه مردم است، به نظر می رسد دولت کنونی می تواند هم در بودجه های سنواتی رقم بالایی به توسعه خطوط ریلی درون شهری اختصاص دهد و هم فاینانس های توسعه مترو را فعال کند.

وی در توضیح مشکلات مترو در سنوات گذشته تصریح کرد: مجلس هفتم و هشتم پس از تصویب مصوبات بودجه مترو، بارها بر اجرایی شدن این مهم از سوی دولت تاکید کردند اما بودجه به صورت قطره چکانی به بدنه مترو تزریق شد تا جائیکه ساخت این خطوط از برنامه ریزی پنج ساله شهرداری جاماند.

 توسعه سالیانه مترو نیازمند 2 هزار میلیارد بودجه است

تشکری هاشمی با بیان اینکه شهرداری برای توسعه هر چه بیشتر خطوط ریلی شهری سالیانه 2 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد به خانه ملت گفت: مترو از سال 88 تا سال 91 یعنی به مدت چهار سال، از اعتبارات مصوب و قانونی خود از محل صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی محروم ماند در حالیکه تامین اعتبارات مورد نیاز توسعه خطوط ریلی درون شهری بارها از محل صندوق توسعه ملی و بودجه دولت های قبل به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

وی افزود: در سال جاری مانند چند سال گذشته اعتبارات مورد نیاز مترو تمدید شده است و نمایندگان مجلس یک بار دیگر در مصوبات آورده اند که مترو می تواند از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده کند که امید است در دولت یازدهم مسیر استفاده از این اعتبارات هموار شود.

 ساخت سالیانه 30 کیلومتر مترو بدیهی است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در انتقاد به برخی اظهارنظرها در خصوص کوتاهی شهرداری در توسعه سالیانه مترو، ساخت سالیانه 30 کیلومتر را بدیهی خواند و بیان کرد: شرکت ساخت مترو 4 دستگاه تی بی ام دارد که هر کدام از این دستگاه ها می توانند سالیانه 10 کیلومتر تونل در دل زمین حفر کنند. اگر این میزان را برای هر 4 دستگاه تی بی ام در نظر بگیریم، پس شهرداری توان ساخت سالیانه 40 کیلومتر تونل برای بهره برداری مترو دارد.

وی با بیان اینکه نگهداری و تعمیر دستگاه های تی بی ام هزینه بر است، افزود: هزینه نگهداری و تجهیز ماهیانه هر کدام از دستگاه تی بی ام، حدود 6 میلیارد تومان است اگر این میزان هزینه را برای 4 دستگاه تی بی ام شرکت مترو به طور سالیانه در نظر بگیریم، بودجه ای معادل 240 میلیارد تومان نیاز است که این بودجه نیاز به حمایت های دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دارد.

تهران هم اکنون 152 کیلومتر مترو دارد  

وی با بیان اینکه شهردار کنونی زمانی که مترو را تحویل گرفت تنها 79 کیلومتر مترو در تهران ساخته شده بود، تصریح کرد: سال 84 که مترو به دکتر قالیباف تحویل داده شد، 35 کلیومتر خطوط ریلی درون شهری و 34 کیلومتر خطوط برون شهری ساخته شده بود اما در مدت 8 سال گذشته، توان بهره برداری از متروی تهران به حدود دو برابر افزایش یافته به طوریکه امروز 152 کیلومتر مترو در حال مسافربری است.

تشکری هاشمی ادامه داد: با تلاش شبانه روزی شهرداری تهران هم‌اکنون میزان جابه جایی‌های روزانه مترو از 660هزار نفر در سال 84 به بیش از سه میلیون جابه جایی در سال 92 رسیده که با تامین اعتبارات مورد نیاز و آغاز به کار خط سه، بر حجم این جابه جایی افزوده می شود.

نمی توان شهر را یک بعدی توسعه داد

معاون شهردار در امور حمل و نقلی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص غیر ضروری بودن ساخت پل طبقاتی صدر تصریح کرد: از منظر کارشناسان، شهر را نمی توان یک بعدی توسعه داد یعنی همه شهرها هم مترو، بزرگراه و تونل می خواهند و هم پارک، فرهنگسرا، سینما و دیگر اماکن. پس این گفته که بودجه ساخت پل طبقاتی صدر باید به توسعه مترو اختصاص می یافت غیر علمی و غیر کارشناسانه است.

تشکری هاشمی ادامه داد: در مدیریت شهری، شهر باید در همه ابعاد به طور متوازن توسعه یابد چرا که توسعه متوازن منجر به توسعه پایدار می شود. ضمن اینکه شهرداری در سال های اخیر بیش از حد توان تونل و بزگراه مختص پایتخت ساخته است و در بحث کنترل ترافیک به خوبی عمل کرده است.

وی با بیان اینکه در حین ساخت تونل نیایش، توحید یا پل صدر به توسعه مترو بی توجهی نشده است، افزود: هرچند در سال های اخیر از سوی دولت به مترو بی مهری های زیادی روا شد و مصوبات قانونی نادیده گرفته شد اما شهرداری با تمام توان و بودجه به ساخت مترو اهتمام ورزیده به طوریکه در حال حاضر 152 کیلومتر مترو در حال بهره برداری است ضمن اینکه 52 کیلومتر خطوط مترو حد فاصل حرم امام خمینی(ره) تا پرند در دست ساخت است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر تلاش شهرداری برای بهره برداری هر چه سریعتر از خط 3 متروی پایتخت تصریح کرد: آلودگی هوا سالانه 8 میلیارد دلار خسارت در ایران به دنبال دارد و سبب مرگ 4 تا 5 هزار نفر در تهران می شود. از همین رو در تلاشیم که تا پایان سال 92 یا اوایل سال 93 بخشی از نیمه شمالی خط 3 مترو تهران، حداقل حد فاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بالاتر از بزرگراه همت را نیز آماده بهره برداری کنیم تا شاهد کاهش بار ترافیکی در این مسیرهای ترددی باشیم.
منبع: خانه ملت
نظر شما