سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۹۶۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴
معاون مالی و اداری شهرداری تهران خبر داد:
معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به سفر به چین به همراه هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران از توافق و امضای تفاهم نامه برای بیش از 4 مورد فاینانس برای خطوط متروی تهران خبرداد.
به گزارش شهر حسین محمد پورزرندی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به سفر به چین به همراه رییس مجلس شورای اسلامی ، اعضای کمیسیون های مختلف مجلس، معاونان وزیر اقتصاد و اعضای اتاق بازرگانی اظهارکرد: در این سفر مقرر شد تا به ازای بیست و دو میلیارد دلار پول نفت جمهوری اسلامی به صورت یک به 3 از طریق فاینانس  در اختیار کشور قرار گیرد که دستگاه های مختلف نیز امکان بهره گیری از آن را خواهند داشت. 

پورزرندی از مذاکره با بانک ها و شرکت های تامین مالی چینی در این سفر خبر داد و گفت: در تفاهم نامه صورت گرفته فاینانس ها به صورت مدت دار هشت ساله با امکان استراحت و با سود ناچیز 1.5 تا 2 درصدی در نظر گرفته شده است . 

وی توسعه مترو را نیازمند منابع مالی گسترده ای که نه از عهده شهرداری بر می آید و نه دولت دانست و عنوان کرد: برای احداث یک کیلومتر مترو در تهران حدود 70 میلیارد تومان نقدینگی نیاز است. حال اگر بخواهیم 200 کیلومتر در تهران به خطوط مترو اضافه کنیم نیازمند رقم بسیار بالایی هستیم که تنها راه تامین آن بحث فاینانس است . 

معاون شهردار پایتخت از توافق برای دریافت 770 میلیون یورو برای خط 3 مترو، 150 میلیون یورو برای خط متروی پرند، 770 میلیون یورو برای خط 7 و یک میلیارد یورو برای خط 6 خبر داد و گفت: برای دریافت فاینانس خط 3 مراحل اداری تقریبا انجام شده و اگر ال سی داخلی گشایش یابد، ظرف یک یا دو ماه آینده به نتیجه می رسد. 

وی احداث خط متروی مرقد امام (ره) تا پرند را برعهده وزارت مسکن دانست و گفت: براساس توافق صورت گرفته و باتوجه به نداشتن نقدینگی وزارت مسکن و شهرسازی قرار بر این شد تا فاینانس این خط توسط شهرداری دریافت شود و ضمانت پرداخت آن برعهده دولت باشد. 
به گفته پورزرندی یکی از دیگر تفاهم نامه ها مربوط به اختصاص مبلغ 500 میلیون یورو به خط مترو ورامین است که تعهد بازپرداخت آن نیز برعهده دولت است . 
معاون مالی اداری شهرداری تهران از توافق جهت دریافت فاینانس بیش از یک میلیارد دلار برای پروژه های عمرانی شهرداری تهران همچون تونل های شهری در این سفر خبر داد و گفت: یکی از مشکل های عمده جهت دریافت فاینانس عدم بازگشایی ال سی توسط بانک های داخلی است که عمدتا به سبب کمبود سرمایه این امکان را ندارند که به نظر می رسد نیازمند یک کنسرسیوم متشکل از چند بانک هستیم. 
وی افزود: ما در مجموعه مدیریت شهری باید تلاش کنیم سیستم حمل و نقل عمومی بخصوص مترو را توسعه دهیم و در این راه چاره ای جز دریافت فاینانس نداریم. 
به گفته پورزرندی با تفاهم نامه های صورت گرفته و همراهی بانک های داخلی و دولت در سال های آینده روند توسعه مترو سرعت بسیاری خواهد یافت. 
معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به توزیع قبوض پایدار شهر تهران تصریح کرد: در این قبوض هیچ گونه افزایش رقمی توسط شهرداری صورت نگرفته و افزایش مبلغ قبوض نیز مربوط به ارزش دفترچه ای منطقه ای است که پیش ازاین مربوط به سال 84 مدنظر قرار می گرفت. با تصویب وزارت اقتصاد و ابلاغ وزارت کشور به همه شهرداری ها از امسال ارزش دفترچه ای سال 91 در قبوض عوارض پایدار مدنظر قرار داده شده است . 
وی از توزیع بیش از 2 میلیون و 600 هزار پاکت عوارض در شهر تهران خبرداد وگفت: هر پاکت حاوی 2 تا 4 قبض است که شامل عوارض نوسازی، خدمات پسماند، بدهی های معوق و عوارض کسب و پیشه است. 
به گفته پورزرندی شهرداری تهران بیش از 700میلیارد تومان بابت عوارض پایدار از شهروندان طلب کار است که عمدتا مربوط به بدهی های معوق است. 
نظر شما