سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۸
کد خبر: ۶۹۹۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
گزارش هفتگی «شهر» از برنامه گالری‌ها/
گالری‌های تهران در میانه پاییز هزار رنگ، میزبان نمایشگاه‌‌های متنوع و متعددی از آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت هنرهای تجسمی ایران و دیگر کشورها هستند.
به گزارش خبرنگار شهر، گالری‌های لاله، سین، هفت ثمر، جرجانی، گلستان و اعتماد در روزهای آینده نمایشگاه‌های تازه‌ای از آثار هنرمندان تجسمی را میزبانی می‌کنند.
گالری‌های ساربان، سبز، رف، نگاه، هما، پردیس ملت، سیحون، شکوه، الهه، والی، برگ، عکسخانه شهر، راه ابریشم و مهروا نیز از هفته‌های گذشته نمایشگاه‌‌هایی را میزبانی می‌کنند که در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

هنرمندان سمنان در گالری لاله
نگارخانه لاله برای بسترسازی و معرفی آخرین تجربیات هنری و تحولات هنر معاصر در متن جامعه هنری آکادمیک کشور، نمایشگاهی از آثار استادان و دانشجویان دانشگاه هنر سمنان برگزار می‌کند.
این نمایشگاه که عنوان آن «نمایشگاه گروهی نقاشی 88+» است، به ارایه 30 اثر نقاشی از هنرمندانی همچون: معصومه مظفری، محمد خلیلی، سیروس آقاخانی، ایمان افسریان، مهرداد پورنظرعلی، علی پیروز احمدی، غلام رضا سماوی، مسلم خضری، عباس نسل شاملو، امین باقری، امیرحسین اسماعیلی، اعظم جعفری، فرنوش جندقیان، گلناز شیخ علیان، جلال طاهریان، محمد صفاجو، محسن جلیلی، مهری طاهری فرد، منیر یحیایی، نرگس کیلیچ، صادق همتی، سارا تقدسی، سید عادل هاشمی، شایسته فخری، شیدا عرب یزدی، فرزاد کشتکار، فروغ طلایی منش و هایده افضلی می پردازد.


آیین گشایش نمایشگاه روز جمعه 17 آبان 1392 از ساعت 16 تا 20 با حضور هنرمندان، استادان و علاقه‌مندان برگزار خواهد شد و نمایشگاه تا 28 آبان‌ماه در روزهای غیر تعطیل از ساعت 10 تا 19 برای بازدید دایر خواهد بود.

باید در گالری سین نابود شد
نمایشگاهی با عنوان «باید نابود شود» از 17 آبان با حضور هنرمندانی ایرانی و اروپایی در گالری سین برپا خواهد بود. 
در این نمایشگاه گروهی ویدیو، چیدمان و نقاشی که با حمایت کاتلر و گروس و با نمایشگاه گردانی عماد آل‌ابراهیم دهکردی برگزار می‌شود، آثار شش هنرمند به نمایش گذاشته شده است که عبارتند از میهای گرکو از رومانی، اولینا الکساندروویچ و آندری وژتاز از لهستان، بابک آل‌ابراهیم دهکردی، عماد آل‌ابراهیم دهکردی و پیمان باربدی از ایران.


به گفته برگزارکنندگان موضوع اصلی این نمایشگاه «خشونت» است‌: «هدف این نمایشگاه ، که در واقع ترکیبی از ویدئو، چیدمان و نقاشی است، فقط نشان دادن همبستگی ساختاری و ظاهری در بین آثار هنرمندانش نیست، بلکه در پی آن است که بتواند نوعی هماهنگی حسی را به مخاطبینش القا کند. آثار هنرمندانی که در این مسیر گام نهاده اند، همگی از نظرگاه روحی و نیزجسمی با مسئله " خشونت" در ارتباط ‌اند؛ خشونتی که اغلب در انسانها درونی گشته و در ضمیر آنها حک شده است. شعار " باید نابود شود" نوعی تحریک می‌باشد که در اینجا، همان خشونت احساس شده و هم چنین جایگاهی که این خشونت در آن واقع شده، را مد نظر قرار می‌دهد. این خشونت به مانند دیواری است که نه می‌توان از آن گذشت و نه آن را تخریب نمود و در واقع، بایدها و اجبارهای نهادینه شده در درون افراد را به بازی میگیرد. به عبارتی دیگر، اگر چیزی ویران گردد برای ما از طرفی هم میتواند تسکین دهنده و آرامش بخش و از طرف دیگر خطرناک و نابود کننده باشد.
اما مسئله‌ای که در این نمایشگاه مطرح می‌شود، نشان دادن دقیق جایگاه و مکان این خشم درونی شده است. هنرمندان این نمایشگاه چه با نشان دادن جنبه های منفی خشونت وچه با عیان نمودن بخشی از خشونت که برای ما ملموس و عینی نیست، در صدد آن هستند که آن را به گونه ای که در خویش احساس می کنند به معرض نمایش بگذارند؛ چرا که همانطور که این خشونت هنرمندان را مورد هدف خویش قرار میدهد، عموم افراد را نیز درگیر خود می‌کند.»
این نمایشگاه تا 19 آبان ماه در گالری سین ادامه خواهد داشت و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 15 تا 19 به نشانی شهرک غرب، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، خیابان دوازدهم، پلاک 16 مراجعه کنند.


چاپ دستی در هفت ثمر
گالری هفت ثمر از روز جمعه 17 آبان میزبان نمایشگاهی گروهی از آثار هنرمندان چاپ دستی است. این نمایشگاه تا 29 آبان ادامه خواهد داشت و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 برای بازدید از این آثار به گالری هفت ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 مراجعه کنند.


آثار اکبری در گالری جرجانی
نمایشگاهی از آثار احمدرضا اکبری با عنوان «I am Akbari» از روز جمعه 17 آبان در گالری جرجانی برپا خواهد بود. این نمایشگاه تا 27 آبان ادامه دارد و گالری جرجانی واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، کوچه خیام، پلاک ۴، زنگ یک، همه‌روزه از ساعت 16:30 تا 20:30 پذیرای علاقمندان و بازدیدکنندگان خواهد بود.



نقاشی در گلستان
گالری گلستان از روز جمعه 17 آبان میزبان نمایشگاه نقاشی رضا عنصری خواهد بود. این نمایشگاه تا 21 آبان ادامه خواهد داشت و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز پنج‌شنبه‌‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری گلستان واقع در دروس، خیابان شهید کماسایی، پلاک 24 مراجعه کنند.



اعتماد به یک پیشکسوت
نمایشگاه نقاشی‌های آنه محمد تاتاری از روز جمعه 17 آبان در گالری اعتماد برپا خواهد بود. این نمایشگاه تا 28 آبان ماه ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌‌ها از ساعت 15 تا 20 به گالری گلستان واقع در خیابان با هنر(نیاوران)، سه راه یاسر، صادقی قمی، بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک 4 مراجعه کنند.

باغ ارغوانی در گالری ساربان 
نمایشگاه نقاشی‌های حبیب‌الله صادقی با عنوان «باغ ارغوانی» تا 20 آبان در گالری ساربان برپاست. علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کنند.



«تهران آی لاو یو» در گالری سبز
«تهران آی لاو یو» عنوان نمایشگاهی گروهی از آثار 8 عکاس است که از 10 آبان‌ماه در گالری سبز برپاست.
 در این نمایشگاه که توسط «خانه هنرهای شهری» برگزار شده، 150 عکس از فضاهای عمومی شهر تهران از 8 هنرمند شامل کیمیا رهگذار، داریوش سعیدی، رضا شریفی، نامدار شیرازیان، ناتالی طالقانی، کامیار عدل، سوگل کاشانی و ژوبین میراسکندری به نمایش گذاشته شده‌ است.

این نمایشگاه که توسط نامدار شیرازیان گردآوری شده‌، تا 17 آبان ادامه دارد. نگارخانه سبز در بلوار قيطريه، روبه‌روی در شرقی پارک قیطریه، نبش کوچه شيروانی، پلاک 2، طبقه دوم واقع است.

آثار ماخاچوا در گالری رف
«چی؟ برای کی؟ چرا؟» عنوان نمایشگاهی از آثار تائوس ماخاچوا است که از 10 آبان در گالری رف برپا شده و تا 20 آبان ادامه خواهد داشت. گالری رف واقع در زعفرانیه، خیابان آصف، خیابان حسینی، کوچه خدامراد، پلاک 11، طبقه 2، همه‌روزه از ساعت 15 تا 19 پذیرای بازدیدکنندگان و علاقمندان است.



نقاشی‌خط در نگاه
گالری نگاه واقع در لواسان، بلوار اصلی(امام خمینی)، نرسیده به میدان امام خمینی، پلاک 872، از روز پنجشنبه نهم آبان نمایشگاهی از آثار نقاشیخط علی مقدم حیدری را میزبانی می‌کند. این نمایشگاه تا 22 آبان دایر است و همه روزه از ساعت 10 تا 13 و 16 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان خواهد بود.

مجسمه‌های اشکانیان در گالری هما
نمایشگاهی از مجسمه‌های مریم اشکانیان از روز جمعه 10 آبان در گالری هما افتتاح شد. 
مدیر گالری هما درباره این نمایشگاه نوشته است: «مریم اشکانیان با تابلوهای پارچه ای اش دیده شد و هر چند طی سال های اخیر همیشه از تائید این نکته که محتوای کارش فمنیستی ست فرار کرده ولی در بخش شکلی به هنرمندی با دغدغه هایی زن باورانه شناخته شده است ، بسیاری مجموعه ی اختصار او که مستقیمن به موقعیت جنسیتی زنانه (فارغ از اشاره ی اقلیمی) اشاره دارد را مهمترین دوره ی کاری این هنرمند جوان می شناسد ، آثار او تا کنون در ژنو ، زوریخ ، دبی و آتن به نمایش درآمده اند . در مجموعه اخیر با عنوان توقف شاهد مجسمه های پارچه ای مریم اشکانیان خواهیم بود ، آثاری که به زعم خودش فشرده ای از همان دوره های پیشین اوست.
اشکانیان خود درباره این آثار گفته است: «سعی کردم آنچه پیش از این در سطوح تخت مطرح می کردم را در گستره ی فضایی متفاوتی امتحان کنم و به نظرم به خاطر ژرفای عاطفی کارم این درهم آمیزی بعد با سوژه به نتیجه ی تاثیرگذارتری منجر شده است.
این نمایشگاه تا 20 آبان ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 تا 13 و 16 تا 20 و جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 20 به گالری هما واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک مراجعه کنند.


عكاسان معاصر ايران در پردیس ملت
٣٦ عكاس برجسته ايرانى  به دعوت گالرى پرديس ملت و نمايشگاه گردانى مهدى مقيم‌نژاد نمايشگاه « به روايت عكاسان معاصر ايران» را برپا کرده‌اند.
این نمایشگاه با حمايت «موسسه تصوير شهر سازمان فرهنگی هنری شهردارى تهران» 72 اثر از شاخص‌ترين مجموعه عكس‌هاى جمعى از هنرمندان پيشرو اين عرصه را به نمایش گذاشته است..
«به روايت عكاسان معاصر ايران» زاويه نگاه نافذ هنرمندان مولفى ست كه با نگاهى تعالى جو پيرامون خويش  را كنكاش و نقد مى كنند و در قابى كه معرف سليقه زيبايى شناسى آنان است ان را ثبت مى كنند؛ خاصه آنكه عكاسان مدعو به اين نمايشگاه آزاد بودند دو اثر برگزيده خويش را به اين رويداد معرفى نمايند٠ 
٣٦ عكاس حاضر در اين رويداد به ترتيب حروف الفبا عبارتند از آزاده اخلاقی، کورش ادیم، آرمان استپانیان، مهرداد اسکویی، مهرداد افسری، جمشید بایرامی، شهریار توکلی، صادق تیر افکن، بهمن جلالی، رعنا جوادی، تورج خامنه‌زاده، محمد خوشرو، گوهر دشتی، جلال سپهر، محمدرضا شریف‌زاده، بهنام صدیقی، سیف‌الله صمدیان، کیارنگ علایی، سمیرا علیخانزاده، شادی قدیریان، علیرضا فانی، کتایون کرمی، محمود کلاری، مجید کورنگ بهشتی، عباس کیارستمی، رضا کیانیان، رومین محتشم، مهدی مقیم‌نژاد، رامیار منوچهرزاده، علیرضا میرزایی، سروش میلانی‌زاده، علی ناجیان، مهرداد نراقی، حامد نوری، داریوش نهداران و مهدی وثوق نیا.
علاقمندان مى‌توانند تا ٢٢  آذر ماه، همه روزه از ساعت 11 تا 21 از اين نمايشگاه واقع در خیابان ولیعصر، بزرگراه نیایش، رو به روی کردستان، سینما گالری پردیس ملت، طبقه 2- ديدن کنند.

قمارباز کور در سیحون
نمایشگاه مجسمه‌های مجتبی رمزی با عنوان «قمارباز کور» از روز جمعه 10 آبان در گالری سیحوان برپاست. این نمایشگاه تا 21 آبان ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 11 تا 19 به گالری سیحون واقع در خیبان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 مراجعه کنند.

موسیقی رنگ‌ها در گالری شکوه
نقاشی‌های سیاوش مظلومی‌پور با عنوان «موسیقی رنگ‌ها» عصر جمعه دهم آبان ماه در گالری شکوه افتتاح شد.
این نمایشگاه شامل 18 اثر است که فضایی نیمه آبستره و انتزاعی دارند. نمایشگاه نقاشی‌های سیاوش مظلومی پور تا 18 آبان ماه در گالری شکوه دایر خواهد بود و علاقمندان می توانند همه روزه  از ساعت 17 تا 21 از این آثار درخیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو،کوچه سلیمی شمالی کوچه امیرنوری، شماره 19  دیدن کنند.

چاپ دستی الهه
نمایشگاهی گروهی از آثار چاپ دستی مریم ابطحی، الهام اسدی، شیرین صالحی، مریم قریشی و بهناز هوشمند از روز جمعه 10 آبان در گالری الهه افتتاح شد. این نمایشگاه تا 20 آبان ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آن همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت 16 تا 20 به گالری الهه واقع در بلوار آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک 3 مراجعه کنند.

زیر پوست والی
گالری والی از روز جمعه 10 آبان میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های سمیه محرمی با عنوان «زیر پوست» است. 
این نمایشگاه تا 21 آبان ادامه دارد  و گالری والی واقع در میدان ونک، خیابان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72، از شنبه تا پنجشنبه ساعت 16 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

آثار زاویه در برگ
گالری برگ از روز سه‌شنبه هفتم آبان، میزبان نمایشگاهی از آثار مرحوم محمدعلی زاویه است. این نمایشگاه تا 20 آبان ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 18 به این گالری واقع در انتهای پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، عمارت عین‌الدوله مراجعه کنند.

کهکیلویه و بویر احمد دهه هفتاد در عکسخانه شهر
یکصدو‌نودمین نمایشگاه موزه عکسخانه‌شهر با عنوان «کهکیلویه و بویر احمد دهه هفتاد» نمایشگاهی از  عکس‌های حسن غفاری است که روز یکشنبه پنجم آبان افتتاح می‌شود.  این نمایشگاه شامل 40 قطعه عکس سیاه و سفید  در اندازه‌های مختلف از عشایر ایران است. 
علاقه‌مندان می‌توانند تا 18 آبان‌ماه برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 13  و 14 تا 17 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ به  موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفت‌تیر، خیابان بهار ‌شیراز، بوستان بهار‌ شیراز مراجعه کنند. 

مستندنگاری در راه ابریشم
گالری راه ابریشم از روز جمعه سوم آبان‌ماه میزبان نمایشگاهی گروهی از عکاسان شناخته‌شده با عنوان «گوشه‌ای از مستندنگاری 1357 – 1392» است. در این نمایشگاه آثاری از بهمن جلالی، کاوه گلستان، رعنا جوادی، هنگامه گلستان، مهشید دوشیروانی، پیمان هوشمندزاده، بهروز مهری، مزدک عیاری، علی رنجبران، محمد رضا سلطانی، تهمینه منزوی، البرز کاظمی و هاشم شاکری به نمایش گذاشته شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند تا 27 آبان ماه، یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 15 تا 19 و پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.
گالری راه ابریشم در خیابان شهید لواسانی (فرمانیه)، شماره 103 واقع است.

دورهمی کارتونیست‌ها در مهروا
گالری مهروا از روز جمعه سوم آبان میزبان نمایشگاهی از آثار کاریکاتوریست‌ها با هنوان «دورهمی» است. 
در این نمایشگاه که آروین مهروا آن را گردآوری کرده است، آثاری از کامبیز درمبخش، جواد علیزاده، داوود شهیدی، علی جهانشاهی، جمال رحمتی، حسن کریم‌زاده، فیروزه مظفری، هادی حیدری، سیامک پورجبار، بهزاد باشو، ایلیا تهمتنی، آروین، پیام برومند، سارا طبیب‌زاده و مهدی کریم‌زاده به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه تا 19 آبان ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌‌ها از ساعت 17 تا 21 به گالری مهروا واقع در خیابان کریمخان، آبان جنوبی، شماره 38 مراجعه کنند.

نظر شما