جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۱
کد خبر: ۶۹۹۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
مشروح مناظره روش‌های مبارزه با اعتیاد/
در مناظره روش‌های مبارزه با اعتیاد در مورد اینکه باید آمار معتادان مانند نرخ تورم و آلودگی هوا اعلام شود،افزایش آمار اعتیاد،عدم جلوگیری از توزیع مواد در زندانها، رفت‌و آمد یقه سفیدها، تغییر مسیر ورود مواد به کشور و سود میلیاردی قاچاقچیان ایرانی بحث شد.
به گزارش شهر،سیزدهمین مناظره تلویزیونی امروز با موضوع روش‌های مبارزه با اعتیاد برگزار شد که در این برنامه،علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا،بابک دین پرست معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ،حجت‌الاسلام موسی قربانی مستشار عالی دیوان کشور، حمیدرضا جلایی پور جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران و امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس حضور داشتند.

قاچاقچیان ایرانی 3 میلیارد دلار از توزیع مواد مخدر سود می‌برند

دین پرست،معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قاچاقچیان ایرانی 3 میلیارد دلار از توزیع و قاچاق مواد مخدر در کشور سود می‌برند و ما در کاهش عرصه تقاضای مواد مخدر ابتکار عمل را در اختیار نداریم و این اقدام عملی پر هزینه است.

وی ادامه داد: مدیریت چرخه توزیع و تولید مواد مخدر در اختیار ما نیست و 80 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و ما هیچ اقدامی برای کاهش این تولید نمی‌توانیم انجام دهیم.

دین‌پرست با اشاره به اینکه 10 میلیون نفر گرداننده قاچاق در دنیا هستند، اظهار داشت: این افراد هیچ وقت پای مناظره با ما برای کاهش توزیع مواد مخدر مطمئنا نمی‌نشینند و از این عمل سود سرشاری کسب می‌کنند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: قاچاقچیان ایرانی 3 میلیارد دلار از توزیع و قاچاق مواد مخدر در کشور سود می‌برند.

وی با بیان اینکه استفاده از مواد مخدر 6 هزار سال است که انجام می‌شود، گفت: براساس تحقیق‌های صورت گرفته بعد از مواد غذایی دومین ماده‌ای به راحتی وارد منازل می‌شود مواد مخدر است و تا قرن‌ها این مواد با انسان‌ها خواهد بود.

دین پرست افزود: در سال 2011، 240 میلیون نفر حداقل برای یک بار در جهان از مواد مخدر استفاده کرده‌اند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری تأکید کرد: ما باید به کاهش تقاضای استفاده از مواد مخدر توجه ویژه‌ای کنیم و در اولین اقدام باید جامعه‌ای سالم از مواد مخدر را مصون نگه‌ داریم.

وی افزود: در سال 1390 علل گرایش افراد به مواد مخدر را کسب تجربه، کنجکاوی و تفریح برآورد، کرده‌اند.

تولید مواد مخدر جدید در آشپزخانه‌ها برخورد با مافیا را سخت کرده است

قاضی زاده هاشمی،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در حال حاضر مواد مخدر جدید در خانه‌ها و آشپزخانه‌ها تولید می‌شود و این برخورد را با شبکه مافیای مواد مخدر سخت کرده است. تاسال 76 بر مقابله با عرضه مواد مخدر تمرکز داشتیم.

وی ادامه داد: در آن سال به دلیل مشکلات موجود که معتاد را دو ماهه می‌گرفتیم و کمتر از 5 درصد موفقیت داشتیم به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت قوانین جدیدی وضع شد و رویکرد ما در این عرصه تغییر کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه  شهید بهشتی تصریح کرد: به دلیل برخورد در سطح تقاضا و مشارکت مردم رشد بهتری را در مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم اما در زمینه مواد افیونی غیر از مصرف‌کننده در ترانزیت آن قرار گرفته‌ایم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت:‌17 درصد مواد مخدر که در افغانستان تولید می‌شود در کشور ما مصرف می‌شود و هزینه زیادی از این راه در کشور هزینه می‌شود البته ما را در این حوزه متهم می‌کنند که بیش از ظرفیت موجود مسئول هستیم و باید نسبت به آن هزینه پرداخت کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در حال حاضر متاسفانه مواد مخدر جدید در تمام خانه‌ها و آشپزخانه‌ها قابل تولید شده است و این برخورد را سخت می‌کند.

قاضی‌زاده گفت:‌ در بخشی که با این مواد سر وکار داریم به عنوان شبکه مافیای مواد مخدر، در انتهای این شبکه هر کجا را که قطع می‌کنیم باز شبکه خود را بازسازی می‌کند و جریان برقرار می‌شود.

وی افزود: در عرضه مواد مخدر نیز باید مبارزه شود اما مکمل مقابله با تقاضا باید باشد و فضا برای تولید کنندگان و عرضه کنندگان و مواد مخدر باید ناامن شود تا تمایل استفاده از خدمات درمانی افزایش یابد.

این استاد علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مشکلات سلامت روان و اجتماعی ناشی از مواد مخدر گفت: آثار اقتصادی ناشی این مواد قابل تأمل است. بنابراین در عرصه مبارزه با عرضه هیچ کارشناسی وجود ندارد که با آن مخالفت کند اما باید در کنار مبارزه با تقاضا انجام شود.

کسانی که در کشور انقلاب کرده‌اند حتی سیگار هم نمی‌کشیدند

جلایی پور،دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: متأسفانه کشور ما در سال‌های اخیر با رشد فزاینده اعتیاد روبرو بوده است و این در حالی است کسانی که در کشور انقلاب کرده‌اند حتی سیگار هم نمی‌کشیدند.بنده به عنوان یک جامعه‌شناس در خصوص مسائل اعتیاد در این مناظره حاضر شده‌ام.

وی با طرح این پرسش که چرا با گذشت 31 سال از انقلاب ما جمعیت افراد معتاد بیشتر شده است، گفت: این در حالی است که آدم‌هایی که انقلاب کرده‌اند حتی سیگار هم نمی‌کشیدند.

جلایی‌پور ادامه داد: در تحقیقاتی که بنده انجام داده‌ام 6 علت برای توضیح و رشد فزاینده اعتیاد در کشور وجود دارد که در ادامه این مناظره آنها را بیان می‌کنم.

دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: علت مؤثر در رشد فزاینده اعتیاد در کشور نه دولت‌ها، نه حاکمیت و نه صدا و سیما هستند چرا که ما با عدم مدیریت مونیتور با صفحه کنترل آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم.

وی افزود: متأسفانه نهادهای موثر حاکمیتی چه در دولت و چه در نهادهای غیردولتی بدون استفاده از مونیتور‌های اجتماعی کار می‌کنند و همین امر منجر به بوجود آمدن مشکلاتی در حوزه افزایش فزاینده اعتیاد در کشور شده است.

اجماع جهانی درباره مبارزه با مواد مخدر از مبارزه با تروریست هم بالاتر است

قربانی، مستشار دیوان عالی کشور با بیان اینکه عمده مواد مخدر از مرزهای افغانستان و پاکستان وارد کشور می‌شود گفت: اجماع جهانی درباره مبارزه با مواد مخدر حتی از مبارزه با تروریست هم بالاتر است.هم اکنون نوبت طرفداری از جلوگیری از عرضه مواد مخدر در کشور است.

این کارشناس مسائل حقوقی افزود: مواد مخدر موضوعی شده که جزء‌ ترین‌های دنیا محسوب می‌شود، مواد مخدر یکی از موضوعاتی است که هم اکنون درباره آن در جهان اجماع نظر وجود دارد. به طوری که مبارزه با این مسئله حتی از مبارزه با تروریست هم بالاتر دیده شده است.

وی ادامه داد: مواد مخدر پرتلفات‌ترین موضوع بعد از جنگ‌ها است به طوری که تلفات بیشتری را هم از حیث انسانی و هم از حیث مالی به دنبال دارد.

به گفته حجت‌الاسلام قربانی از حیث مالی می‌توان به هزینه‌های مبارزه با مواد مخدر و همچنین هزینه‌هایی که به آتش کشیده می‌شود اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر پراهمیت‌ترین موضوع است ابراز داشت: این در حالی است که شاید کمترین توفیق را در این باره داشته باشیم به طوری که هم اکنون شاهد هستیم نیروی انتظامی در بحث ترافیک و همچنین اشرار موفقیت‌هایی را کسب کرده است اما در خصوص مبارزه با مواد مخدر این چنین نبوده است.

این کارشناس مسائل حقوقی متذکر شد: معتقد هستم که هزینه‌های جلوگیری از عرضه مواد مخدر کمتر از تقاضا خواهد بود. چرا که در بحث مبارزه تمامی دستگاه‌ها درگیر می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: عمده مواد مخدر از افغانستان و پاکستان وارد کشور می‌شود.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از تهدیدات جنگ نرم تلقی می‌شود

مویدی،رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از تهدیدات جنگ نرم تلقی می‌شود و در بحث مبارزه با مواد مخدر خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی دستاوردهای خوبی را به دست آورده است و در واقع یکی از شاهکارهای نظام در بحث مبارزه با مواد مخدر محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی در دنیا زبانزد همه کشورهاست و همه اذعان دارند که کشور ما در جنگ و نبرد با قاچاقچیان عملکرد خوبی را داشته است.

مؤیدی خاطرنشان کرد: این جنگ از نقطه صفر مرزی شروع و تا اقصی نقاط کشور ادامه دارد.

وی بیان داشت: موضوع بحث مبارزه با مواد مخدر در بحث جنگ نرم اهداف حساسی را دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به قشر جوانان و خانواده‌ها اشاره کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تأکید کرد: اقدامات انجام شده از سوی نظام مقدس اسلامی در بحث مبارزه با مواد مخدر یک الگو تلقی می‌شود و سازمان‌های بین‌المللی به این جایگاه نظام ما اذعان دارند و این در حالی است که شرایط کشور ما با توجه به نزدیک بودن کانون توزیع مواد مخدر (افغانستان) اقدامات خوبی را انجام داده است.

مؤیدی اظهار داشت: در همین راستا نظام مقدس جمهوری اسلامی سرمایه‌های معنوی و مادی را هزینه کرده است و بالغ بر 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر داشته است که این نشان از توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه مبارزه با مواد مخدر است.

وی تصریح کرد: اعتیاد و مواد مخدر با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ما یکی از تهدیدات جنگ نرم تلقی می‌شود و از آنجایی که مواد مخدر یکی از سه تهدید کشورهاست شرایط کشور ما با توجه به همسایه بودن با افغانستان آسیب‌پذیری بیشتری را در این بخش دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: پلیس افتخار دارد یک حرکت پلیس جامعه محور را در سال گذشته شروع کرده است و ما معتقد هستیم باید همزمان با توزیع و عرضه مقابله کنیم.

مؤیدی در پایان گفت: برای مبارزه با مواد مخدر علاوه بر جلوگیری از عرضه و همچنین تقاضا نیازمند به یک راهکار سوم هستیم که باید در این زمینه اقدامات وسیعی را انجام دهیم.

قربانی: هر یک کیلومتر «پاسگاه» بزنید/ مؤیدی: مسیر کاروان‌های مواد مخدر تغییر کرده است

قربانی،حقوقدان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر شیوه مبارزه با مواد مخدر کرامت انسانی را زیر سؤال برده و پیشنهاد می‌کنم هر کیلومتر یک پاسگاه ایجاد شود تا مسیرها قابل کنترل شود. اینکه برخی‌ها بحث هزینه مبارزه با مصرف مواد مخدر را مطرح کرده‌اند بنده معتقدم که نباید فقط هزینه‌ها را در نظر بگیرند در حالی که هزینه‌های عرضه کمتر از تقاضا است.

وی ادامه داد:‌در روشی که نتوانیم تولید مواد مخدر را کنترل کنیم و به شیوه فعلی مبارزه کنیم هزینه زیادی را باید پرداخت کنیم و در این مسیر کرامت‌ انسانها را از بین برده‌ایم.

این حقوقدان تصریح کرد:‌ فردی که آدم خوبی است اما زمانی که از شهرستان‌های مرزی کشور مسافرت می‌کند در مسیر بازگشت چندین بار جلویش گرفته می‌شود و افرادی را دیده‌ایم که در معرض دید سگ قرار داده‌اند تا ببینند مواد مخدر حمل می‌کنند یا خیر گاهی هم از دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌کنند و دستشویی‌های اجباری می‌فرستند.

قربانی افزود: همه اینها هزینه‌هایی است که باید در نظر بگیریم فردی که اعدام شده خانواده‌اش چه گناهی دارد و زندگی یک فرد زندانی چه می‌شود افرادی هم که در مبارزه با مواد مخدر شهید شده‌اند و جانشان از هر کسی عزیزتر است را نیز باید در نظر بگیریم. همچنین افرادی که به هر دلیلی اشتباه کرده‌اند نان‌آور خانواده خود بوده‌اند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع شیوه مبارزه با مواد مخدر کرامت انسانی را زیر سؤال می‌برد.

وی گفت:‌در بخش مبارزه هزینه‌های بسیار می‌شود و این در حالی است که 936 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و 909 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان داریم که اگر در هر کیلومتر یک پاسگاه ایجاد کنیم با 500 متر دید، تمام مسیر قابل کنترل خواهد بود.

علی مؤیدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به این پیشنهاد گفت: آنچه که مشکل است در حوزه مبارزه و تقاضا این است که توازنی برقرار نیست و عمده تلاش ما متمرکز بر مقابله با مواد مخدر بوده است.

وی تصریح کرد: طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری با مشاهده کارنامه دستگاه‌ها می‌بینیم که کدام یک بیشترین تلاش را داشته است.

مؤیدی گفت:‌ در مرزهای خشکی و در مرز افغانستان توانسته‌ایم انسداد خوبی ایجاد کنیم و موانع استحکامی خوبی ایجاد شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: تا چند سال پیش کاروان‌ها به راحتی از مرز افغانستان به ایران می‌آمدند اما امروز این مسیر به سمت پاکستان و آب‌های آزاد تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر این مسیرها مسدود شود آثار بهتری را شاهد خواهیم بود،‌ گفت: در کشورمان فقط در حوزه مقابله حرف قابل توجهی داریم و در حوزه پیشگیری اقدامات خوبی در دهه اخیر شده اما نیازمند عزم جدی در این حوزه هستیم.

دین‌پرست: یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد داریم/ قربانی: مواد مخدر از کجا می‌آید؟

دین پرست،معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نهاد ریاست جمهوری گفت: در کشور یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد داریم که از چرخه 800 هزار نفر قاچاقچی حمایت می‌کنند.هیچ کسی نمی‌تواند تضمین کند با دیوار بتونی سیم خاردار و خاکریز می‌توان جلوی ورود مواد مخدر در کشور را گرفت.

وی ادامه داد: در صورتی که این اقدام نیز انجام شود با تولید کنندگان داخلی باید چگونه برخورد کنیم و جلوی توزیع مواد مخدر آنها را بگیریم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مطالبه اصلی مردم از مسئولان جلوگیری از توزیع مواد مخدر است، گفت: در همه دنیا به این موضوع اعتقاد دارند که مبارزه با مواد مخدر باید توازنی بین مقابله و کاهش تقاضا داشته باشند.

دین‌پرست افزود: مردم حیا می‌کنند که بگویند خود دولت توزیع‌کننده مواد است؛ باید واقعیت‌ها را گفت و بر اساس واقعیت‌ها نسبت به مبارزه با مواد مخدر اقدام کرد.

وی تاکید کرد:‌ در روسیه سالانه 35 تا 40 نفر برای استفاده از مواد مخدر کشته می‌شدند.

دین‌پرست با بیان اینکه در حال حاضر با آسیب‌های استفاده از مواد مخدر مواجه هستیم بیان داشت:‌در سال 84 بیشترین مرگ و میر را در اثر استفاده از مواد مخدر در کشور داشته‌ایم و بر اساس آمار روزی 13 نفر در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر فوت می‌کردند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: بر اساس آمار پزشکی قانونی مرگ و میر به علت استفاده از مواد مخدر دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات رانندگی است.

دین‌پرست بیان داشت: در سال 1391 مرگ و میر ناشی از استفاده از مواد مخدر به روزی 8 نفر رسید و در سال گذشته 3 هزار و 850 نفر به دلیل استفاده از مواد مخدر کشته شدند.

وی گفت: در سال گذشته نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات 500 تن مواد مخدر و 263 هزار نفر از توزیع کنندگان مواد را در کشور دستگیر کردند.

قربانی: موادی که در کشور توزیع می‌شود از کجا می‌آید؟

در ادامه حجت الاسلام موسی قربانی، مستشار دیوان عالی کشور در واکنش به اظهارات دین‌پرست افزود: بهتر است شما جواب دهید که موادی که در کشور توزیع می‌شود از کجا می‌آید؟

دین‌پرست در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی ما این است که مردم هنوز اعتقادی به حل معضل مواد مخدر توسط دولت پیدا نکردند.

وی با بیان اینکه در جهان 10 میلیون قاچاقچی فعالیت می‌کنند، گفت: این افراد در خدمت 240 میلیون معتاد در دنیا هستند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:‌در کشور 800 هزار قاچاقچی و 1 میلیون و 325 هزار نفر معتاد داریم.

وی تاکید کرد:‌ایرادهای بسیار جدی به عملکرد نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای برخورد قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر دارم.

 
دین‌پرست: ما نمی‌توانیم جلوی توزیع مواد مخدر در زندان‌ها را بگیریم/ قربانی: ما می‌توانیم

دین پرست،معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ما نمی‌توانیم جلوی توزیع مواد مخدر را در زندان‌ها از جمله زندان اوین بگیریم. ما اگر بخواهیم بحث تقاضا را در کشور در حوزه مواد مخدر پیگیری کنیم باید جلوی 70 میلیون نفر را بگیریم.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم حتی تولید داخلی مواد مخدر (آشپزخانه‌ها) را شناسایی وآنها را با حمایت مردم از بین ببریم.

این کارشناس قضایی با تاکید بر اینکه متاسفانه بودجه‌ای که در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد برای انسداد مرزها کافی نیست، گفت: هر ساله زمان بودجه نویسی نیروی انتظامی کشکول خود را به مجلس می‌آورد تا بتواند اعتبار قابل قبولی را در بخش انسداد مرزها دریافت کند.

بابک دین‌پرست معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اظهار داشت: بیش از 3 میلیون نفر در کشور به معضل اعتیاد گرفتار شدند که باید در این بخش اقدامات ویژه‌ای را انجام داد.

حمیدرضا جلائی‌پور جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز گفت: نیروی انتظامی در این چند دهه در حوزه مبارزه با مواد مخدر اقدامات خوبی را انجام داده‌است.

وی گفت: در حالی کشور ما با جمعیت قابل توجهی از افراد وابسته به اعتیاد روبروست که حتی کشور پاکستان نیز این رقم معتاد را ندارد.

حجت الاسلام قربانی، مستشار دیوان عالی کشور ادامه داد: قطعا نیروی انتظامی اقدامات خوبی را در خصوص مبارزه با مواد مخدر انجام داده اما این عزیزان رضایت کاملی را در خصوص انسداد مرزها ندارند و اعتقاد دارند باید در این بخش اعتبارات بهتری اختصاص پیدا کند.

دین‌پرست معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خطاب به موسی قربانی افزود: یک سؤال از شما می‌پرسم آیا ما می‌توانیم جلوی توزیع مواد مخدر در زندان‌ها از جمله زنان اوین را بگیریم؟

قربانی در پاسخ به پرسش دین‌پرست تاکید کرد: حتما می‌توانیم.

دین پرست، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه جلسه با قطع صحبت‌های قربانی ادامه داد: قطعا ما نمی‌توانیم جلوی توزیع مواد مخدر در زندان اوین را بگیریم.

 

جلایی‌پور: اکثر اعدامی‌ها در رابطه با مواد مخدر هستند/بیکاری کنترل نشود معتاد زیاد می‌شود

جلایی پور،دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه نیروی انتظامی در راستای مبارزه با مواد مخدر در صف مقدم بوده است گفت: هم اکنون 60 درصد زندانیان مربوط به مواد مخدر هستند ضمن آنکه اکثر اعدامی‌ها نیز در همین رابطه بوده‌اند. همه می‌دانند که نیروی انتظامی در راستای مبارزه با مواد مخدر در صف مقدم بوده است.

جامعه‌شناس و دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران افزود: طی 20 سال گذشته سازمان‌های بین‌المللی نیروی انتظامی ایران را به لحاظ مبارزه با مواد مخدر تشویق کردند.

وی ادامه داد: این امر به شکلی است که هم اکنون 60 درصد زندانیان مربوط به مواد مخدر هستند ضمن آنکه اکثر اعدامی‌ها نیز در همین رابطه بوده‌اند.

جلایی‌پور ادامه داد: هم اکنون همه جوامع با معتاد روبرو هستند، با مونیتور حرکت کردن به این معنی است که شما چه میزان در کنترل مسائل موفق بوده‌اید.

وی بیان داشت: هم اکنون میزان واقعی معتاد در کشور رقمی بین 2 تا 4 میلیون نفر است.این در حالی است که لازم است تمامی نهادهای متولی بدانند که چه میزان معتاد در کشور وجود دارد، حرکت با مونیتور یعنی همین مسئله.

دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به رابطه بیکاری و اعتیاد بیان داشت: با توجه به اینکه رابطه مستقیمی بین بیکاری و اعتیاد وجود دارد با این وجود هم اکنون اختلاف آمار در مورد تعداد بیکاران در کشور بین 3 تا 5 میلیون نفر است.

به گفته جلایی‌پور بیکاری، تورم و خودکشی ارتباط مستقیم با اعتیاد دارند.

وی با ابراز خرسندی از اقدام دولت یازدهم مبنی بر ارائه گزارش 100 روزه از وضع موجود افزود: اگر نتوانیم بیکاری را کنترل کنیم بدون شک معتاد هم زیاد می‌شود.

جلایی‌پور در ادامه ضمن انتقاد از صدا و سیما گفت: هم اکنون یکی از مباحث اساسی برنامه‌های صدا و سیما این است که اروپا و آمریکا زوال پیدا کرده‌اند، این در حالی است که همین کشور آمریکا که در بحران بزرگ مالی بود 800 میلیارد دلار را به دو درصد رشد رساند.

وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه صدا و سیما برای کنترل اعتیاد در کشور از کارشناسان مربوطه، روانشناسان، جامعه‌شناسان و حقوقدانان طی جلسات متعدد دعوت به عمل آورد اظهار داشت: با چنین شرایطی موفق خواهیم بود چرا که در مورد موضوع کنترل بیماری ایدز چنین عملکردی را از صدا و سیما شاهد بودیم.

قاضی‌زاده: افزایش طلاق نشان می‌دهد که اعتیاد افزایش یافته است

در ادامه سید‌ امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ادامه داد: تمام دنیا هم اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید تقاضا را در این باره مهار کنیم، عرضه و تقاضا مکمل یکدیگر هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتیاد بیماری اجتماعی است و معلول سایر بیماری‌ها بوده افزود: وقتی نرخ طلاق در جامعه افزایش می‌یابد این امر نشان می‌دهد که اعتیاد نیز افزایش یافته است.

وی به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: از 11 سیاست مقام معظم رهبری 6 مورد در رابطه با کنترل حوزه تقاضا است. این در حالی است که مردم فکر می‌کنند که باید عرضه کنترل شود چرا که مردم اعتیاد را از بیرون نگاه می‌کنند.

به گفته وی، هم اکنون تنفر عمومی از قاچاقچی ایجاد شده است.

 

جلایی‌پور: آمار معتادان مانند تورم اعلام شود/ دین‌پرست: با یقه سفید‌های پولدار چه کنیم؟

جلایی پور،دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: آمار معتادان باید مانند آمار تورم و آلودگی هوا در میدان هفت‌تیر اعلام شود و بالاخره بگوییم آمار تغییر الگوی مواد افیونی به صنعتی چقدر است چرا که هر کسی یک چیزی می‌گوید.

دین‌پرست معاون مقابله با تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد آمار معتادان گفت: آمار معتادان باید اعلام شود چرا که اگر اعلام نشود نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.

در این میان جلایی‌پور گفت: چطور می‌شود که بیماری فشار خون را می‌توان اندازه‌گیری کرد اما آمار معتادان را نتوانسته‌اید اندازه بگیرید؟

وی ادامه داد: من با گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران می‌توانم در عرض یک ماه با اختلاف 50 هزار نفر آمار معتادان را به دست بیاورم. آمار معتادان مانند تورم و آلودگی هوا است و باید در میدان هفت‌تیر نصب و اعلام شود.

دین‌پرست در پاسخ گفت: ما ترسی از اعلام آمار معتادان نداریم و آن را در صدا و سیما اعلام می‌کنیم به طوری که در سال 86 آمارها را به روز کرده و اعلام کردیم.

جلایی‌پور جامعه‌شناس گفت: اگر انجام داده‌اید بگویید که آمار تغییر الگوی مواد افیونی به صنعتی چقدر است در این میان هر کسی آماری می‌گوید.

دین‌پرست معاون مقابله با کاهش مبارزه با ستاد پاسخ داد: اگر آمار معتادان معمولی موجود است معتادان یقه سفید را چه کنیم که با ماشین‌های مدل بالا در رفت و آمد هستند.

وی افزود: یارانه نیست که معتادان ثبت‌نام کنند و آمارشان به دست بیاید. یا معتادان مانند بیکاران نیستند که در سامانه شغل ثبت‌نام کنند.

دین‌پرست گفت: طبق آماری که در سال 90 به دست آمد یک میلیون و 325 هزار معتاد حرفه‌ای ثبت شده است که این آمار را جهاد دانشگاهی برای ستاد انجام داد این درحالی است که در حال گذر از مصرف مواد سنتی به صنعتی هستیم.

حجت‌الاسلام موسی قربانی مستشار دیوان عالی کشور نیز گفت: گذر از مواد سنتی به صنعتی بحث جدیدی است چرا تاکنون نبوده و از چه زمانی تولید داخل شده است چرا که بحث سال‌های اخیر است.

دین‌پرست، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر پاسخ داد: طبق نامه‌ای که به رئیس سازمان صدا و سیما داشته‌ایم قرار شده بحث مواد مخدر در یک کارزار رسانه‌ای مطرح شود و باید بگویم که ما با مواد روانگردان جدیدی روبرو هستیم که قبلا هم بوده اما اسمشان جدید است.

وی افزود: در 70 کشور دنیا مواد و ترکیبات اولیه این مواد مخدر جدید مصرف می‌شود که منشاء آن گیاهی و شادی بخش است و در ذاتش ممنوعیتی ندارد. این مواد نه از مرز‌ها می‌آید نه در لابراتوار تولید می‌شود بلکه جوانی در خانه دو مواد غذایی را ترکیب می‌کند و می‌شود ماده مخدر.

دین‌پرست گفت: باید به جایی برسیم که نخواهیم مواد مخدر مصرف کنیم ما تعدادی از معتادان را به جزیره فارو بردیم و دیدیم پس از مدتی موکت‌های آنجا پرز ندارد. بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که معتادان پرز موکت را لای کاغذ گذاشته و کشیده‌اند.

علی مؤیدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: در بحث آسیب‌ها مانیتورهایی که ناجا طراحی کرده تعلل دستگاه‌ها، سهل‌انگاری و پیشرفت در فرآیند‌ها را نشان می‌دهد و نصب چنین مانیتورهایی برای دستگاه‌های دیگر ضرورت دارد و در بحث مواد مخدر کشور ما نسبت به سایر کشورهایی که با افغانستان فاصله دارند آسیب‌‌پذیری بیشتری دارد.

وی افزود: در سال 2001 که طالبان در افغانستان حضور داشتند و بحث مواد مخدر را جدی گرفته بودند تولید مواد مخدر به 185 تن در سال رسید اما در 2013 به 6 هزار و 500 تن رسید که برآورد می‌شود 8 هزار تن باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: در دهه 90 ، 4 هزار تن مواد مخدر را در کشور کشف کرده‌ایم و باید حجم تهدید‌ها را نسبت به وضع موجود بسنجیم، چرا که آسیب‌پذیری ما آنگونه که گفته شد نیست.

وی افزود: قبل از فروپاشی شوروی بین 50 تا 100 هزار معتاد در روسیه وجود داشته که پس از فروپاشی به 20 میلیون نفر رسیده است.

مؤیدی گفت: در آمریکا نیز در سال 2010 ، 2100 کارگاه تولید آمفتامین متلاشی شد که معتقدیم پلیس 30 درصد آن را کشف کرده است و در 2012 تعداد این کارگاه‌ها به 12 هزار عدد رسید.

رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: در کاهش تقاضا موفق نبوده‌ایم چرا که رویکرد مقابله‌ای داشته‌ایم و دستگاه‌ها آن گونه که باید کار نکرده‌اند.

وی افزود: اگر در بحث مقابله یا عرضه موفق بوده‌ایم پس در کاهش تقاضا هم می‌توانیم موفق باشیم در این میان نهاد خانواده بسیار مهم است و در افکار‌سنجی نقش آن 22.2 درصد برآورد شده است.

مؤیدی گفت: در همین افکار‌سنجی فقر و بیکاری 15 درصد، دوست ناباب 13 درصد، فشار بر جوان 10 درصد، ضعف دینداری 4 درصد و دسترسی آسان به مواد مخدر 4 درصد بوده است.

وی افزود: سال گذشته نیز ناجا در افکار‌سنجی که انجام داد مشخص شد که مردم اولویت مقابله با جرم را 60 درصد به مقابله با مواد مخدر اختصاص داده‌اند.

 

دین‌پرست: نباید دانش‌آموز معتاد از مدرسه اخراج شود
مؤیدی: بخشی از کشفیات تریاک برای تولید دارو ارسال می‌شود

در حاشیه برنامه تلویزیونی مناظره روش‌های مبارزه با اعتیاد مسئولان و کارشناسان حاضر در استودیو، سؤالات خبرنگاران، مردم و خانواده شهدا را پاسخ دادند.

دین پرست،معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است که نباید دانش‌آموزی که معتاد شده از مدرسه اخراج شود شود. بلکه باید زیر چتر حمایتی قرار گیرد.

حمیدرضا جلایی‌پور جامعه‌شناس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر فقط فقر و بیکاری عامل گسترش اعتیاد است چرا در بین پولداران اعتیاد نیز رشد داشته است گفت: رشد فزاینده اعتیاد را با فقر نمی‌توان توضیح داد. کم شدن فقر از سال 84 به بعد مطرح بوده است.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود فقیر‌ها راه خوشی ندارند و اعتیاد را به عنوان یک خوشی ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند اینطور نیست اگر اینطور باشد بنگلادش باید یک کشور پر از معتاد باشد.

در ادامه دین‌پرست، نماینده دولت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چگونه مواد مخدر به زندان‌ها وارد می‌شود گفت: مواد مخدر از هر منفذی وارد خانه ما می‌شود و وقتی که تقاضا باشد عرضه هم است.

وی ادامه داد: وقتی از مدیران درباره مبارزه با مواد مخدر سؤال می شود همه اهتمام به مبارزه دارند ولی این اهتمام لازم نیست. مشکلی که وجود دارد تضادی است که بین دغدغه مردم و ما سیاست‌مداران است.

دین‌پرست تأکید کرد: دغدغه 90 درصد مردم مواد مخدر است ولی چقدر ما سیاست‌مداران و مسئولین در تخصیص بودجه و سیاست‌های خود این دغدغه مردم را لحاظ کرده‌ایم.

در ادامه سید‌امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مجلس چه مقدار در حوزه مواد مخدر ورود پیدا کرده است گفت: در این خصوص در خدمت مدیران و مسئولان حوزه مواد مخدر هستیم بزرگترین دغدغه نماینده مجلس مواد مخدر است.

در ادامه حجت الاسلام موسی‌ قربانی مستشار دیوان عالی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا درست است که بعضی از قاچاقچیان دستگیر می‌شوند محاکمه نمی‌شوند گفت: به صورت قاطع می‌گویم که دستگاه قضایی قانون را اجرا می‌کند و تصوری که برخی‌ها دارند ایراد به قانون اساسی است.

در پاسخ به این سؤال بابک دین‌پرست نماینده دولت نیز گفت: این موضوع درست است و اگر قاچاقچی تا یک مقدار خاص مواد داشته باشد باپرداخت  400 هزار تومان آزاد می‌شود.

در ادامه علی مؤیدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا پلیس آنقدر که در مرزها علیه مواد مخدر مبارزه می‌کند در شهرها تلاش ندارد؟ افزود: در مرزها به شرایط جغرافیایی و اجتماعی کمترین نیرو را در مبارزه با مواد مخدر داریم.

وی تأکید کرد: 300 هزار نفر در نیروی انتظامی در عرصه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند و محلات، شهرها اولویت اول ما هستند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: باید در زمینه مبارزه با مواد مخدر یک فرهنگ سازی خاصی انجام شود و مواد مخدر را به عنوان یک امر حرام و جرم باید مطرح کرد.

وی یادآور شد: معتاد، مجرم نیست و یک بیمار تلقی می‌شود؛ بیمار تعریف خاص خود را دارد و باید برای درمان آن تمهیدات خاصی در نظر گرفت.

در ادامه این مناظره سردار علی مؤیدی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا مردم به عملکرد دولت در مبارزه با مواد مخدر بی‌اعتماد هستند؟ و اینکه بیش از 500 تن در سال کشفیات داریم و این مقدار چه سرنوشتی پیدا می‌کند، اظهار داشت: در بحث مافیا خوشبختانه در نظام و ساختارهایی که داریم تا به امروز تلاش زیادی شده و با مافیا بدون کوچکتری اغماضی برخورد می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه در نظام ما مافیا وجود ندارد و ساختار پاکی را داریم.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از کشفیات تریاک برای داروسازی به کارگرفته می‌شود و این اقدام با نظارت دقیق صورت می‌گیرد و گرم به گرم آن رصد می‌شود.

وی درباره کامیونی که با بار مواد مخدر وارد تهران می‌شود، گفت: کامیون‌هایی هستند که مواد مخدر به صورت بسیار حرفه‌ای جاسازی می‌شود و ممکن است در گیت اول نیروی انتظامی این مواد مخدر شناسایی نشود ولی مطمئناً در گیت پنجم شناسایی می‌شود.

در ادامه بابک دین‌پرست نماینده دولت درباره افزایش معتادین از سال 84 تاکنون خاطر نشان کرد: مطمئناً اگر آمار موثقی داشتم که نشان دهد در کشور 20 میلیون نفر معتاد داریم عنوان می‌کردم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در آموزش و پرورش برای مبارزه با مواد مخدر چه اقدامی صورت گرفته است و آیا در کتب درسی موضوع مواد مخدر گنجانیده شده است گفت: در آموزش و پرورش سند پیشگیری از اعتیاد را داریم و در کتب سال اول دبیرستان 11 صفحه به موضوع مواد مخدر اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعامل خوب و عجیبی با آموزش و پرورش در خصوص مبارزه با مواد مخدر داریم.

دین‌پرست با بیان اینکه 9 میلیون و 700 هزار بی‌سواد در کشور داریم خاطر نشان کرد: نباید برای مصرف مواد مخدر دانش‌آموزی از مدرسه اخراج شود بلکه باید یک چتر حمایتی برای این دانش‌آموز مهیا شود.

در ادامه این مناظره دین‌پرست در پاسخ به خانواده شهیدی مبنی بر اینکه کدام دستگاه در موضوع مبارزه با مواد مخدر کم کاری کرده است گفت: سالانه در 5 حوزه قضایی پیشگیری از اعتیاد، درمان و ... با 20 دستگاه فعال در کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنند.

وی ادامه داد: اطمینان داشته باشید هر جا دستگاهی تخلف کرده است و کوتاهی در مبارزه با مواد مخدر داشته است دیگر تفاهم‌نامه‌ای با آن دستگاه منعقد نمی‌شود.

مؤیدی گفت: در دو سه دهه گذشته توفیقی خوبی در بحث مواد مخدر صنعتی داشتیم.
برچسب ها: اعتیاد
نظر شما