پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۶
کد خبر: ۷۰۳۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
معاون دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش با اعلام حذف واحد بوفه از مدارس کشور و جایگزینی پایگاههای تغذیه سالم گفت: فروشندگان پایگاههای تغذیه با ارائه کارت سلامت مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.
به گزارش شهر، محمد چینیان معاون دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش گفت: حذف واحد بوفه از داخل مدارس کشور به این دلیل است که در بوفه ها همه اقلام خوراکی حتی آنها که برای سلامتی دانش آموزان چندان توصیه نمی شود، به فروش می رسد. به همین دلیل  واحدهای بوفه مدارس جای خود را به پایگاههای تغذیه سالم در مدارس می دهد.

وی افزود: همچنین از این به بعد تمام متصدیان پایگاه های تغذیه سالم باید کارت سلامت خود را پس از معاینه پزشکی از شبکه های درمانی دریافت کرده و آن را به مدیر مدرسه ارائه می دهند.

چینیان با بیان اینکه مدت اعتبار این کارت ها یکساله است، تصریح کرد: متصدیان پایگاه های تغذیه سالم علاوه بر دریافت کارت سلامت باید دوره های ضمن خدمت مواد غذایی را نیز بگذرانند و از سوی دیگر باید تمام دستورالعملهای پایگاههای تغذیه سالم  در این پایگاهها نصب شود.

وی درباره وضعیت این پایگاه ها در صورت تخلف در فروش اقلام خوراکی ناسالم به دانش آموزان توضیح داد: در صورت مشاهده این موارد متصدی پایگاه تغییر خواهد کرد. البته آموزش و پرورش نظارت دوره ای خود را دارد، اما والدین نیز باید نظارت کاملی داشته و در صورت وجود تخلف آن را به ما گزارش دهند تا ما در جریان فعالیت تک تک مدارس باشیم.

به گفته این مقام مسوول در آموزش و پرورش، در دستورالعمل پایگاههای تغذیه سالم به سه نکته کد قوانین، بهداشت محیط و متصدی فروش توجه ویژه شده است که باید این دستورالعمل ها مورد توجه مدیران مدارس قرار گیرد.

چینیان اما به والدین توصیه کرد: بهترین تغذیه دانش اموز صبحانه و لقمه سالم والدین است و بهتر است که تغذیه دانش آموزان از منزل تهیه و در اختیار آنها قرار گیرد.

آموزش 3 میلیون دانش آموز در طرح دادرس

معاون دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش همچنین از اجرای فراگیر طرح دادرس در مدارس راهنمایی کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این طرح طبق قرارداد سه ساله با جمعیت هلال احمر با هدف ترویج فرهنگ سلامت و آموزش امداد و نجات به دانش‌آموزان در مواجهه با بلایای طبیعی، حوادث غیر طبیعی و انسانی از اسفند گذشته با آموزش ۲ میلیون دانش آموز راهنمایی آغاز شد که امسال بیش از سه میلیون نفر از دانش آموزان این دوره را در آموزش می بینند.

 وی ادامه داد:در طرح دادرس ، اصول درست پناه‌گیری و تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی ، شناخت نقاط امن، حمل مصدوم، (پانسمان، بانداژ، آتل بندی) ، اطفای حریق و چادر زنی به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد.

رسیدگی به وضعیت شین آبادی ها همچنان ادامه دارد

معاون دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش درباره روند درمان دانش اموزان شین آباد نیز گفت: روند درمان این دانش اموزان ادامه دارد و آموزش و پرورش همچنان متعهد به تعهدات خود است.

نظر شما