چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۳
کد خبر: ۷۰۵۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱
مولف کتاب تشریع و تبیین دین در قرآن و سنت گفت: دراین کتاب ضمن پرداختن به معانی لغوی و اصطلاحی دین، تشریع و تبیین آن بیان شده است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20،مراسم آیین رونمایی اثر جدید استاد میرعظیمی با عنوان «تشریع و تبیین دین در قرآن و سنت» صبح دیروز در دانشگاه قرآن و حديث پردیس تهران رونمایی شد.

این مراسم که با حضور جناب حجت الاسلام آقاي حسینی (رییس حوزه علمیه امام حسین شهرری)، حجت الاسلام آقاي دکتر میردامادی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران) ، آقاي دکتر یاریجان( عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ) و نيز اساتید ، دانشجویان و طلاب  در سالن شیخ مفید دانشگاه قرآن و حدیث حرم عبدالعظیم حسني (ع) برگزار شد.

حجت الاسلام میردامادی( استاد حوزه و دانشگاه) در ابتدای این مراسم اظهار داشت: این کتاب اثری بسیار گرانبهاست كه شامل نگرشي نو به جهان بینی و دین و دینداری مي باشد و نظریه تبیین دین می تواند در پیوند با علوم اسلامی و رشته های تخصصی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: اصل کتاب بر اساس تعریف لغوی تشریع و تبیین دین تدوین شده و در بیان لغوی تشریع و تبیین دین موفق بوده و مرجع خوبی برای دانشجویان خواهد بود .

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: این کتاب می تواند مقدمه ای برای نگارش بیان مراحل به دست آوردن احکام از منابع و اجتهاد مورد استفاده نویسندگان قرار بگیرد.
حجت الاسلام میردامادی بیان کرد:  فقه دارای بیش از 120 قاعده است که مجتهد باید از این قواعد استفاده کند؛ اما برادران اهل سنت به سراغ یکسری مصلحت اندیشی ها می روند و بر اساس ذائقه فتوا می دهند.
وی گفت: در بخش فقه و اجتهاد وجوه تمایز شیعه و سنی روشن است به طوری که در فقه شیعه عقل و اجماع بعدازکتاب و سنت مورد توجه قرار گرفته است.

ايشان افزودند : قرآن ملاک اصلی است و سنت نیز بعد از قرآن قرار دارد.
همچنين ايشان در بیان نقد کتاب ذکر کردند كه : این کتاب در مجموع کتاب خوبی است که به توضیحات مفصل و جامع در مورد تبیین دین نظر دارد ولی اشکالاتی نیز وجود دارد که به نظر می رسد مولف باید آن را مورد بازنگری قرار بدهد.
واحد یاریجانی ( عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ) نیز در ادامه مراسم بیان داشت: تبیین دین یک نظریه کلی نگر است که می تواند هماهنگی لازم را در اجماع دین و زندگی نوین بشر ایجاد کند و با استفاده از اجتهاد نوین پاسخگوی نیازهای جوامع متمدن فعلی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این کتاب برای کسانی که واردبحثهای دینی وفقهی واصولی میشوندراهگشا است .

دکتر واحد یاریجان در ادامه در خصوص نقد کتاب بیان کرد: نویسنده باید در ابتدای مقدمه مخاطبان اصلی کتاب را مشخص  می نمود تا مخاطبان خاص کتاب را می شناختند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ادامه داد: این نویسنده توانسته بسیار خوب چکیده کل کتاب را در هفت صفحه خلاصه نماید.

در ادامه آیین رونمایی کتاب آقاي دكتر سیدحمیدرضامیرعظیمی به معرفی کتاب خود پرداخت و بیان کرد: کتاب" تشریع و تبیین دین در قرآن و سنت" تلاشی در دو دهه بوده تا موضوع فلسفه دین و اجتهاد به صورت نظریه جدیدی به نام « نظریه تبیین دین»  ارایه شود.

میرعظیمی افزود: منابع دینی فقط محدود به آیات قرآنی و اهل بیت(ع) است و برای پاسخگویی مطلوب به مسایل متکثر و متحول انسانها در جهان کنونی نیاز به یک مبنا بود که برگرفته از مفهوم دین باشد از این رو « نظریه تبیین دین» می تواند این نیاز را برطرف سازد.

وی گفت: در کتاب تشریع و تبیین دین در قرآن و سنت ضمن پرداختن به معانی لغوی و اصطلاحی دین، تشریع و تبیین آن و بررسی دیدگاه ها و تعاریف مختلف در مورد آنها با بیان تعریف مختار برای هریک از آنها، به تبیین دین به عنوان اصطلاحی کلیدی پرداخته شده که در آیات و روایات مورد توجه فراوان است.

میرعظیمی با اشاره به موضوع دین در زندگی انسانها بیان کرد: دین می تواند راه و روش زندگی مطلوب را در همه ابعاد و شئون حیات بشر برای نیل به کمال و سعادتش ارائه دهد و موجب تکامل انسان شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در این اثر مباحث مهم دیگری به خصوص در حوزه روش تبیین و جنبه های کاربردی و نمونه های آن در هر سه بخش تفسیر، تاویل و تفصیل احکام متناسب با شرایط زمانی و مکانی ارائه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: این کتاب مجال تاملی نو بر تبیین دین به عنوان «نظریه ای برای پاسخگویی به مسائل متکثر و متحول انسان ها را فراهم می ساز»د.

وی در خصوص کتاب تشریع و تبیین دین در قرآن و سنت خاطر نشان کرد: در کتاب تشریع و تبیین دین در قرآن و سنت ضمن پرداختن به معانی لغوی و اصطلاحی دین، تشریع و تبیین آن و بررسی دیدگاه ها و تعاریف مختلف بیان شده است.

میر عظیمی با اشاره به این اثر تاکید کرد: حوزه ی اصلی این کتاب در زمینه فقه و اجتهاد می باشد و برای مخاطبان خاص نوشته شده است .

وی ذکر کرد: در این کتاب مبانی را مطرح کرده و از پایه ترین مفاهیم دین و تشریع استفاده کرده ام و از این کتاب به عنوان منابعی برای دروس هم می توان استفاده کرد.

آیین رونمایی کتاب « تشریع و تبیین دین در قرآن و سنت» همزمان با هفته ی کتاب و کتابخوانی و در روز 27 آبان ماه از ساعت 10 با حضور کارشناسان و استادان كه به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 و 16( فرهنگسرای ولاء و بهمن) و با مشارکت دانشگاه تهران و دانشگاه قرآن و حدیث و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 20 درسالن شیخ مفید دانشگاه قرآن و حدیث حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع) برگزار گرديد.


نظر شما