جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۱
کد خبر: ۷۰۸۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در اوایل یا اواسط دی‌ماه وارد مرحله بعدی مذاکرات خواهیم شد. شش ماه برای مذاکره فرصت داریم که البته قرار است ظرف یک سال به مرحله نهایی برسیم.
به گزارش شهر، محمدجواد ظریف در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در شبکه خبر سیما، با اشاره به توافق ایران و 1+5 اظهار کرد: سند مورد توافق با 1+5 روشن و واضح است و حقوق ایران در آن به رسمیت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه "مذاکرات سخت و نفس‌گیری داشتیم"، خاطرنشان کرد: در مذاکره، هرکس هرچقدر هم که قدرتمند باشد نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد. اگر به دنبال آن باشیم، هیچ نیازی به مذاکره نیست. مذاکره برای رسیدن به بیان مشترک است و متنی که به آن رسیدیم، نتیجه چند صد ساعت مذاکره است.

رییس تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی پس از پایان مذاکرات، گفت: طبیعی است که آنها نتوانستند همه نظرات خود را در متن بگنجانند و این متن به همان اندازه، همه موضع ما نیست زیرا اگر به دنبال بیان موضع خود بودیم، بیانیه می‌دادیم.

ظریف در ادامه از حمایت‌های مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مجلس تشکر کرد و با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای، افزود: امیدوارم دوستان ما اجازه بدهند که این شیرینی و نشاط در بین مردم باقی بماند. هیچ کاری بی‌عیب نیست ولی توقع این است که در نقدها جانب انصاف و منافع ملی در نظر گرفته شود.

وی همچنین تصریح کرد: فراموش نشود که برنامه اقدام مشترک، سندی است که نتانیاهو آن را پیروزی قرن - برای ایران - نامید و تمام مخالفان ما درباره آن مشغول انواع مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی هستند. امیدواریم در مراحل آینده با همفکری و همبستگی کامل کار را جلو ببریم. امروز وقت بحث‌های جناحی و سلیقه‌ای نیست.

وزیر امور خارجه در برابر این پرسش که "مفاد این توافقنامه چه زمان اجرایی می شود؟" پاسخ داد: یک رشته اقدامات شش ماهه را برای دو طرف پیش‌بینی کرده‌ایم. البته دو طرف برای آماده کردن زمینه آن نیاز به وقت دارند. قرار شد تا نزدیک پایان سال جاری میلادی، شاید تا اوایل دی ماه، زمان این آمادگی‌ها فراهم شود تا به مرحله اجرا برسد.

ظریف اضافه کرد: باید پس از آن وارد جزئیات شویم که مذاکرات مربوط به آن بسیار نفس‌گیر خواهد بود و دشواری‌های خود را خواهد داشت. قرار است که آن هم بلافاصله آغاز شود.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا به طرف مقابل اعتماد دارید؟" گفت: ما اعتماد نداریم و در جلسات هم این موضوع را به آنها گفته‌ایم. با چشمان باز حرکت می‌کنیم زیرا مردم بزرگی داریم و پشتوانه ما خدا و مردم است. نباید نگران باشیم. کسی نمی‌تواند سر ما کلاه بگذارد.
منبع: ایسنا
نظر شما