پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۵
کد خبر: ۷۰۹۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
ساعاتی پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱، ارزش پول ایران در مقابل ارزهای دیگر کشورهای خلیج فارس بویژه کویت و امارات افزایش یافت.
به گزارش شهر به نقل از العربیه ساعاتی پس از امضای موافقنامه اولیه میان ایران و گروه ۵+۱، ارزش پول ایران در مقابل ارزهای دیگر کشورهای خلیج فارس بویژه کویت و امارات افزایش یافت. تحلیگران بر این باورند که یافتن راه حل برای برنامه هسته ای ایران می تواند تاثیر بسزایی در بهبود ارزش پول ایران داشته باشد.

در کویت طی روزهای یکشنبه و دوشنبه بسختی میتوان اسکناس ایرانی را در صرافی ها این کشور برای معامله یافت. این در حالی است که طی دو سال گذشته صرافی های کویت، کمتر با آن خرید و فروش می کردند. پیش از تفاهم نامه میان ایران و کشورهای ۵+۱، یک میلیون تومان در مقابل ۹۸ دینار کویت ( در حدود ۳۴۶ دلار) معامله می شد اما روز گذشته و امروز دوشنبه، ارزش هر یک میلیون تومان ایرانی، به ۱۳۰ دینار کویت افزایش یافته است. بر اساس این گزارش تحلیگران بر این باورند که ارزش پول ایران در روزهای آینده افزایش بیشتری خواهد یافت.

فاضل الشمری، یک صراف کویتی، در گفت و گو با العربیه اظهار داشت که خرید و فروش ارز ایرانی در صرافی های منطقه مبارکیه کویت در ساعات پیش، شاهد افزایش چشمگیری بوده است. مشتریان پول ایران بیشتر سوری، مصری و کویتی بودند. به گفته الشمری فرصت شش ماه میان ایران و کشورهای غربی ، زمان بسیار مطلوبی برای خرید و فروش ریال ایرانی است.

بازار ارز در امارات به دلیل ممنوعیت معامله با پول ایرانی در صرافی های این کشور ، در انتظار تصمیم دولت این کشور مانده است. به دلیل اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران، صرافی های امارات بویژه دبی از داد و ستد با پول ایران ممنوع شده اند. پیش بینی می شود که در روزهای آینده، ریال ایران به صرافی های امارات باز گردد. یکی از صرافی های دبی که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با العربیه نت اعلام کرد که صرافی های این شهر پس از تصمیم دولت امارات در اجرای تحریم های بین المللی، به شکل مخفیانه با پول ایران معامله می کردند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما