پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۹
کد خبر: ۷۱۰۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷
گزارش «شهر» از گفتنی های شرکت کنندگان در یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان
شرکت کنندگان در یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان، معتقدند وضعیت نشر در کشور منجر به کاهش کیفیت کتاب ها در این دوره شده است، اما کیفیت نمایشگاه در این دوره با توجه به مکان برگزاری و خدمات رسانی که صورت می گیرد این دوره را نیز یاری رسان مدارس و مراکز علمی در غنی سازی کتابخانه هاشان کرده است.
به گزارش خبرنگار شهر افزایش سرانه کتاب و در پی آن سرانه مطالعه همواره به عنوان یکی از شاخص های توسعه فرهنگی دغدغه مسئولان فرهنگی بوده است.

نمایشگاه یاد یار مهربان با تکرار خود در یازدهین دوره بیانگر اهمیتی است که دستگاه های فرهنگی چون سازرمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نیز وزارت ارشاد به بحث کتاب و کتابخوانی می دهند.

اما نمایشگاه یاد یار مهربان یازدهمین دوره خود را در شرایطی برگزار کرد که سال گذشته و نیز امسال صنعت نشر کشور رکود و نابسامانی اقتصادی بی سابقه ای را تجربه کرد. این امر بر کیفیت کتاب ها می تواند اثر منفی داشته باشد. 

این را می توان از افرادی پرسید که در دوره های متوالی این نمایشگاه به عنوان ارائه دهنده آثار و دریافت کننده گان این خدمات حضور دارند.

ضیائی ناشر نشر همداد معتقد است که هر سال این نمایشگاه بهتر می شود بخصوص امسال که در کنار کتابخانه ملی است اما کیفیت کتاب ها مورد بحث است. مثلا عناوینی که مد نظر ما بود بیش از 5 مورد مورد تایید قرار نگرفت که در این نمایشگاه حضور یابد به این دلیل که تاکید نشر شهر بر این است که کتاب های سال در این نمایشگاه حضور داشته باشند اما ممکن است که مخاطب در یک دوره برگزاری نمایشگاه از تمامی غرفه ها خرید نکند و یا این که با توجه به سلیقه خود به خرید بپردازد و سال آینده کتابخانه به کتابی نیاز داشته باشد که مربوط به سنوات قبل است اما باید در کتابخانه مدرسه موجود باشد.این امر در شرایطی که اقتصاد نشر در سال گذشته وضعیت راکدی را داشته است دست ما را برای ارائه کتاب هایی که مربوط به سال جدید است، می بندد. بنابراین درخواست ما این است که  به خصوص بخاطر محدود بودن بودجه ای که در قالب این نمایشگاه برای مدارس در نظر گرفته می شود ، امکان حضور کتاب های سال های گذشته نیز در نمایشگاه باشد.

این در حالی است که انتشارات همداد از اولین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان تا امسال که یازدهمین دوره آن است، در این نمایشگاه شرکت کرده است و با سنوات متوالی برگزاری این نمایشگاه و کیفیت کتاب ها نیز آشنایی دارد.

مسئول انجمن مدرسه  سید کاظم موسوی  در منطقه 5 بیان می کند که امسال  پنجمین سالی است که برای تهیه کتاب به این نمایشگاه مراجعه می کنم.  هیچ سالی همانند امسال نبوده است. بخاطر مشکلات نشر قیمت ها افزایش داشته و شاید به همین دلیل هم باشد که کیفیت کتاب ها نیز بالا نیست.به هر حال کمبود کاغذ بر نشر کتاب های جدید اثرگذار است و به همین دلیل احساس می کنم که برخی از کتاب ها امسال تکراری است.

این شرکت کننده در نمایشگاه یاد یار مهربان تصریح می کند که : سال گذشته تمام بن را خرید کردم اما امسال تا این لحظه نتوانستیم از تمام بن استفاده کنم به دلیل این که که تعداد زیادی از کتاب هایی را که امسال مشاهده می کنم را سال گذشته برای مدرسه تهیه کرده بودم، امسال عناوین جدیدی برای خرید پیش رو نداشتم.

اما برگزار کنندگان تلاش کرده اند که با وجود بحرانی که سال گذشته بر وضعیت نشر کشور گذشت با در نظر گرفتن اقداماتی کیفیت نمایشگاه را نسبت به سال های گذشته حفظ کنند.
ضیائی در این باره می گوید: نمایشگاه در سال های متفاوت مکان های متفاوتی را برای برگزاری تجربه کرده است اما این دوره مکان نمایشگاه، مختص برگزاری نمایشگاه کتاب است. فیزیک ساختمان باغ کتاب به گونه ای است که کاملا برای برگزاری نمایشگاه کتاب همخوانی دارد.  تنها دوری از مسیرهای دسترسی به وسائل نقلیه برای شرکت کنندگان دغدغه است که از روز دوم نمایشگاه  شهردرای ون ها و ماشین هایی را از مقابل درب باغ کتاب در نظر گرفته است که مردم را به دلیل دوری از مترو و مسیرهای آزاد دسترسی به بیرون از مجموعه تپه های عباس آباد هدایت می کند.

ضیائی مهمترین ویژگی دوره یازدهم یاد یار مهربان  را با توجه به اقتصاد نشر در سال گذشته پرداخت سریع تر هزینه های ناشران نسبت به سال های گذشته می داند و می گوید:با توجه به وضعیت اقتصادی ناشران این خبر، خبر خوشایندی است زیرا به ما ناشران اجازه می دهد هر چه سریع تر وضعیت خود و در نهایت نشر کشور را تا حدودی سامان دهیم.  حسن دیگر نمایشگاه این دوره نزدیکی به کتابخانه ملی است و مخاطبان می توانند برای آشنایی به کتابخانه ملی نیز مراجعه کنند و یا این که مراجعه کنندگان به کتابخانه ملی به عنوان افرادی که در بحث کتاب و کتابخوانی جدی تر هستند برای خرید کتاب به نمایشگاه مراجعه کنند تا از گزینه خرید آزاد در نمایشگاه استفاده کنند.

در هر صورت تعداد نشر آثار جدید، قیمت کاغذ و هر آنچه که می تواند در زیر مجموعه وضعیت نشر در کشور باشد نفس برگزاری نمایشگاه هایی که به مراکز اثرگذاری چون کتابخانه های مدارس و خوابگاه های دانشجویی و نیز حوزه های علمیه کتاب اهداء می کند حرکت سازنده ای است که خیال مسئولان این مراکز را از تهیه بودجه خرید کتاب حداقل برای یک سال آسوده می کند. 
مدیر انجمن مدرسه سید کاظم موسوی می گوید: مدرسه ما یک مدرسه دولتی است و هزینه زیادی برای تجهیز کتابخانه مدرسه و خرید کتاب نمی تواند داشته باشد. این نمایشگاه باعث شده است که کتابخانه پر بار تر و متنوع شود. از شهرداری به این دلیل تشکر می کنم.با خرید این کتاب ها بودجه ای که در اختیار مدرسه ما برای کتابخانه قرار می گرفت را صرف تجهیز خود کتابخانه می کنیم.
حال که این شرایط فراهم شده است با همه کاستی هایی که به شرایط کلان وضعیت نشر در کشور بر می گردد بهتر است اولیاء مدارس انتخاب با دقتی برای کتابخانه هاشان داشته باشند.
ناشر نشر همداد ضمن تاکید بر این نکته از اولیاء مدارس گله می کند و می گوید: کیفیت کتاب هایی که در نمایشگاه عرضه می شود در هر سطحی که باشد در نهایت مراجعه کنندگان می توانند با مطالعه و علم به انتخاب درست، از میان مجموعه اثاری که ارائه می شود بهترین را انتخاب کنند نه این که با این انتخاب از سر بی تفاوتی برخورد کنند.
بنابراین در انتخابی صحیح برای یک کتابخانه، و خدمات رسانی و از همه مهم تر دقت نظر انتخاب کنندگان کتاب ها برای کتابخانه ها می تواند در به ثمر رساندن حرکت های فرهنگی چون بحث کتاب و کتابخوانی مثمر ثمر باشد.

نظر شما