جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۰
کد خبر: ۷۱۱۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
شهردار تهران با اشاره به انتقاد برخی افراد مبنی بر اینکه بخشی از خیابان را می گیرید و آن را در اختیار اتوبوس‌های پر سرعت قرار می دهید گفت: استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی در بزرگراه حق عمومی جامعه است؛ چرا ما باید با پول مردم بزرگراهی را بسازیم و فقط در اختیار ماشین های شخصی بگذاریم که عمدتا تک سرنشین و یا دو سرنشین هستند و یک اتوبوس با 50 یا صد نفر در ترافیک بماند.
به گزارش شهر، دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران شب گذشته طی سخنانی در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری با موضوع افتتاح پل طبقاتی صدر، ابراز داشت: طبیعتا هر اتفاق میمون و مبارکی در کشور و شهر ما اتفاق بیفتد که مورد رضایتمندی مردم عزیز باشد، مورد رضای خداوند تبارک و تعالی نیز خواهد بود؛ حتما همه از این اتفاقات که گره ای از مشکلات مردم باز می کند خوشحال خواهند بود و بنده نیز به خاطر خوشحالی مردم، خوشحال هستم.

وی افزود: از یک منظر دیگر در کنار کارهای خوبی که اتفاق می افتد، بعضی موضوعات دیگری وجود دارد که ممکن است باعث شود کام ما مسئولان نسبت به این موضوعات شیرین نشود؛ در کنار پروژه های خوبی که در سطح شهر اتفاق می افتد، مردم ما از آلودگی هوا نیز رنج می برند؛ بنابر این از وجود آلودگی هوا ناراحت هستیم و امیدوارم روزی مسئولان دست به دست هم دهند تا شاهد حل این معضل باشیم.

شهردار تهران در ادامه پروژه بزرگراه طبقاتی صدر را از افتخارات مهندسی کشور توصیف کرد و گفت: یکی از برنامه هایی که در طرح جامع شهر تهران در شورای شهر سوم به تصویب رسید، تکمیل حلقه های بزرگراهی بود و همیشه این امر جزو سیاست ها و برنامه های قطعی شهرداری تهران بود که بتواند حلقه های بزرگراهی شهر تهران را در قالب طرح جامع حمل و نقل شهر تهران تکمیل کند. 

وی افزود: ما در شهر تهران کمربندی بزرگ آزادگان را داشتیم که کلیه مسیرهای پرتردد شرق و غرب کشور را به هم متصل می کرد که این بزرگراه از جنوب شهر عبور می کرد؛ این بزرگراه یکی از حلقه هایی بود که باید تکمیل می شد،در غرب بزرگراه هایی مثل بزرگراه شهید باکری، ادامه بزرگراه شهید همت و بزرگراه حکیم وجود داشت که این بزرگراه ها نیز باید تکمیل می شد. همچنین بزرگراه های شهید زین الدین در شرق و یا بزرگراه امام علی (ع) که شمال و جنوب شهر تهران را به هم وصل می کرد از دیگر مواردی بود که باید دنبال می کردیم.

شهردار تهران افزود: مجموعه بزرگراه های ما عمدتا شمالی - جنوبی یا شرقی - غربی هستند؛ اگر به جغرافیای تهران نگاه کنید، شاهد هستید که از بزرگراه های خوب شرقی – غربی می توان به بزرگراه شهید حکیم که ارتباط آن با تونل رسالت برقرار شد، می توان نام برد. همچنین خیابان های انقلاب، دماوند و آزادی در مرکز شهر وجود دارد، اما در این میان بزرگراه شهید بابایی از شرقی ترین نقطه تهران به اتوبان شهید صدر وصل می شد و این اتوبان در تقاطع با بزرگراه شهید مدرس قطع می شد. اتوبان نیایش نیز از غرب و جنوب غرب تهران ادامه مسیر داده بود و قبل از رسیدن به تقاطع خیابان حضرت ولی عصر (ع) در جنوب صدا و سیما قطع شده بود. در این مسیر خیابان هایی مثل آفریقا و سایر خیابان های شمالی - جنوبی این دو مسیر بزرگراهی را قطع کرده بودند.

دکتر قالیباف تاکید کرد: طبیعتا یکی ازضرورت های جدی این بود که اتوبان شهید صدر و اتوبان نیایش به هم اتصال پیدا کنند اما به خاطر تراکم ساختمان ها و مجموعه ساخت و ساز هایی که در طول سالیان متعدد ساخته شده بود، چنین امکانی وجود نداشت. بنابر این تونل نیایش ساخته شد و به بزرگراه شهید صدر وصل شد.

وی افزود: تا پیش از اتصال بزرگراه نیایش به بزرگراه شهید صدر، این مسیر یکی از پر ازدحام ترین بزرگراه های شهر به شمار می رفت که مخصوصا در صبحگاه و غروب، مشکل ترافیکی داشت. البته بزرگراه شهید صدر همیشه در طول روز ترافیک سنگین داشت. بنابر این هنگامی که در شورای شهر سوم ساخت تونل نیایش و اتصال آن به بزرگراه صدر تصویب شد، این سوال پیش آمد که اتوبان شهید صدر کشش و ظرفیت این ترافیک را ندارد و برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهیم؟

شهردار تهران ادامه داد: در این زمینه بررسی های دقیقی انجام شد که آیا تونل را در بزرگراه صدر ادامه دهیم، بزرگراه شهید صدر فعلی را تعریض کنیم و یا اتوبان را دو طبقه کنیم؟ کارشناسان کار کارشناسی کردند و نهایتا بین این سه گزینه، دو طبقه کردن بزرگراه مورد تایید قرار گرفت و تثیبت شد و بعد از آن این پروژه اجرا شد. این امر توانست تاثیرات جدی برای ترافیک شرق و غرب تهران به دنبال داشته باشد و بعضی از گره های ترافیکی مثل قیطریه را باز کند.

دکتر قالیباف با اشاره به مشکلات گره ترافیکی قیطریه تا پیش از افتتاح بزرگراه صدر، عنوان داشت: درقیطریه هنگامی که حرکت شمال به جنوب را داشتیم، در بزرگراه شهید صدر متوقف می شد؛ مخصوصا در بلوار شهید اندرزگو گره ترافیکی وجود داشت و در تقاطع بزرگراه شهید صدر با خیابان شریعتی و بزرگراه امام علی (ع) نیز گره های ترافیکی وجود داشت و از مشکلات جدی این منطقه بود. در واقع این بزرگراه طبقاتی هم ظرفیت بزرگراه صدر را دو برابر کرد و هم توانست گره های ترافیکی در حرکت های شمال به غرب، شمال به شرق و حرکت های شرقی و غربی را روان کند.

شهردار تهران در ادامه به تشریح ویژگی های بزرگراه طبقاتی شهید صدر پرداخت و گفت: گاهی از این بزرگراه به عنوان پل نام می برند اما واقعیت آن است که پل 11 کیلومتری در واقع یک بزرگراهی بر روی بزرگراه صدر است که ظرفیت بزرگراه را دو برابر کرده است. در این میان ابعاد مختلف ویژگی های این پروژه باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی از ویژگی های این پروژه در حوزه فنی، آن است که این بزرگراه تک پایه است، این در حالی است که عمدتا بزرگراه هایی که با عرض 24 متر ساخته می شوند، معمولا دو پایه هستند اما اگر ما نیز می خواستیم بزرگراه را به صورت دو پایه بزنیم، عملا بزرگراه صدر موجود را کوچک کرده بودیم و این اقدام به جهت اقتصادی و فنی کار درستی نبود.

به گفته شهردار تهران این بزرگراه تنها در رفیوژ وسط و با عرض شش متر ساخته شد که این موضوع یکی از ویژگی های مهم پروژه به شمار می رود . به گونه ای که تا کنون در داخل کشور و در دیگر نقاط دنیا به این شکل نمونه ای مشابه آن وجود نداشته است و این مدل، یک طراحی جدید بود که به دست مهندسان جوان ایرانی اتفاق افتاد.

دکتر قالیباف با بیان اینکه «پروژه بزرگراه طبقاتی صدر اولین مجموعه پلی است که به صورت صندوقچه ای اجرا شد»، تصریح کرد: تا پیش از این هنگامی که می خواستند 100 تا 200 متر پل در کشور اجرایی شود، این امر سالیان متمادی طول می کشید اما شاهد هستید که 11 کیلومتر بزرگراه طبقاتی ساخته شده و در نوع طراحی و اجرا نیز کار با کیفیتی اتفاق افتاده است؛ آن هم در زمانی کوتاه.

شهردار تهران با تاکید بر توجه به موضوع دوام پل صدر از جهت فنی، گفت: بحث دوام و طولانی بودن عمر بتن در این پروژه بسیار مهم بود و در نوع بتنی که در پل استفاده شد نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفت. به نحوی که این ظرفیت وجود دارد که عمر مفید این بزرگراه طبقاتی بیش از 100 سال باشد. 

دکتر قالیباف در ادامه به نوع سازه و طراحی صورت گرفته در این پروژه اشاره کرد و گفت: اگر به فیلم های زمان اجرا مراجعه کنید، شاهد خواهید بود که حجم آرماتورهای و میلگرد ها در پایه ها، سطح ستون، پل ها و دروازه ای که می خواست رمپ ها را به پل متصل کند، بسیار متراکم بود و برای انتخاب بتنی که بتواند لابه لای همه میلگرد ها را پر کند، از نوع بتن خود متراکم استفاده شده است. تا کنون شاید بتن خود متراکم در بحث آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته بود اما اینجا عملا به صورت صنعتی از آن استفاده شده است.

وی افزود: هر کدام از پایه های دروازه ای هشت گانه که در ورودی پل از تونل نیایش قرار دارند، یک پل بسیار بزرگی به شمار می روند که این پایه ها با یک قالب یک تکه طراحی شد.

شهردار تهران با اشاره به نحوه اجرای پروژه، گفت: بسیاری از پل ها و بزرگراه ها در خارج از محیط های شهری ساخته می شود یا در محیط های شهری نیز در زمان ساخت، بحث تردد و ترافیک در آنجا تعطیل می شود؛ اما در این پروژه کارگاهی وجود داشت که بیش از 5 هزار نفر در طول 26 ماه در آن مشغول به فعالیت بودند و این فعالیت ها نیز در زمانی بوده است که هیچ گاه تردد در بزرگراه صدر قطع نشده است.

دکتر قالیباف در ادامه از نحوه اجرا، مدیریت اجرا و سرعت پروژه به عنوان سه ویژگی مهم بزرگراه طبقاتی صدر یادکرد و گفت: یک روز صبح – هنگامی که پل از روی خیابان پاسداران عبور می کرد - در بازدیدی که از پروژه داشتم ، یکی از همشهریان گفت من دیشب از این مسیر عبور کردم و پلی در کار نبود اما چطور صبح آمدم و دیدیم یک پل بر روی پل دیگری ساخته شده و در عرض 48 ساعت یک دهانه 50 متری احداث شده است؟ بنابر این سرعت و دقت در اجرا بسیار مهم بود.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: حدود هفت هزار قطعه برای این بزرگراه قالب ریزی و ساخته شده است. در خود بزرگراه اصلی حدود 3 هزار و 400 قطعه از هفت هزار قطعه وجود داشت و هیچ کدام از این قطعات مشابه یکدیگر نیست؛ یعنی تمامی این قطعات متفاوت هستند چرا که در این پروژه شیب ها و قوس های متعدد داشتیم و باید این قطعات به یکدیگر متصل می شدند؛ در این میان هیچ قطعه ای، تکرار دیگری نبود و هیچ قطعه ای نمی توانست جای دیگری باشد.

وی ادامه داد: کارگاهی که این قطعات را تولید می کرد با محل نصب قطعات فاصله زیادی داشت و در این میان حمل و جابه جایی این قطعات مشکلات زیادی داشت. این قطعات باید یکبار قالب ریزی شده و سپس آماده سازی می شدند تا پس از خشک شدن و نگهداری به محل پروژه منتقل شوند. در این میان اگر در هر کدام از مراحل تا حمل قطعه جا به جایی صورت می گرفت، مشکلاتی را ایجاد می کرد که البته تجربه مهمی بود.

شهردار تهران همچنین کنترل این پروژه را از ویژگی های بزرگراه طبقاتی صدر توصیف کرد و گفت: این کار بسیار دقیق کنترل شده است. بنده توفیق داشتم که نظارت کار را بر عهده داشته باشم و در طول اجرای پروژه و تونل، هیچ چهارشنبه ای نبود که بعد از اذان صبح در این پروژه حضور پیدا نکنم و معمولا هر بازدید نیز سه - چهار ساعت به طول می کشید . در این میان اگر کوچک ترین اشکالی در زمانبندی، کیفیت، نحوه اجرا، هماهنگی بین بخش های مختلف و ... پیش می آمد، متوجه می شدیم.

دکتر قالیباف به بکارگیری جرثقیل های هزار و 500 تنی در این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه را درست در زمانی آغاز کردیم که به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شده بود؛ بدین ترتیب این کار توانست یک حرکت عظیم را در عرصه مهندسی کشور رقم بزند و این افتخار را به وجود بیاورد که کشور در ردیف کشورهای بزرگ دنیا مثل فرانسه، ژاپن، چین و آمریکا قرار دهد.

وی تصریح کرد: امروز این ظرفیت برای مهندسی کشور در طراحی و اجرا فراهم شده است که در شعاع شهر تهران و 150 کیلومتری اطراف تهران، قادر هستیم به ازای هر 45 تا 50 روز، یک کیلومتر از چنین بزرگراه طبقاتی را بسازیم. چنین ظرفیت فنی و سرمایه عظیم از افتخاراتی است که این پروژه برای کشور فراهم کرده است.

شهردار تهران افزود: در حوزه قالب ناگزیر بودیم قالب های اولیه را وارد کشور کنیم اما انتقال تکنولوژی صورت گرفت و دیگر در حوزه قالب ها با هر شیب و قوسی قادر هستیم این قالب ها را در داخل تولید کنیم. همچنین نوع ساخت و حمل این قالب ها از موضوعات مهم فنی است.

دکتر قالیباف با بیان اینکه پروژه بزرگراه طبقاتی صدر دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده است، گفت: متوسط سن مهندسانی که در این پروژه تلاش کردند و این کار و حماسه بزرگ را با فرهنگ جهادی و با همان روحیه دوران دفاع مقدس ساختند، 35 سال است؛ این موضوع نشان می دهد چگونه تجربه و نیروی جوانی دست به دست هم دادند تا با یک روحیه جهادی، این کار انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره همزمانی انجام این پروژه با تحریم ها، گفت: زمانی که این پروژه آغاز شد، خیلی از دوستان به ما توصیه می کردند که این ریسک بزرگ را نکنید چرا که درست آغاز تحریم ها بود؛ شاید یکی ازعلت هایی که این پروژه را با حدود 5 ماه تاخیر نسبت به زمانبدی افتتاح کردیم، همین بود. البته پروژه به این بزرگی در کشور معمولا با تاخیر های طولانی همراه است همچنان که به تعبیر رئیس مجلس شورای اسلامی، ساخت بیمارستان 100 تخته خوابی 16 سال زمان می برد و در آن زمان ساختمان بیمارستان دیگر کلنگی شده است. همچنین ما تجربه فرودگاه حضرت امام (ره) را داریم، به گونه ای که تا زمان افتتاح این پروژه، افرادی که روز اول این پروژه را آغاز کرده بودند بازنشست شده بودند ولی پروژه هنوز افتتاح نشده بود. با این وجود 5 ماه تاخیر در پروژه ای به این عظمت وجود دارد و ما به دلیل این تاخیر نیز از مردم پوزش خواسته ایم. اینکه این کار در زمان بحران انجام شد یکی از ویژگی های این پروژه بود.

وی تاکید کرد: طبیعتا تحریم مشکلات خاص خودش را دارد و هیچ کس در کشور نیست که بگوید تحریم هیج آثاری بر اقتصاد و مدیریت کشور ندارد؛ حتما تاثیرات منفی دارد اما بنده بارها اشاره کردم که تحریم نمی تواند مانع از حرکت ما شود، به شرطی که با یک برنامه ریزی دقیق داشته و حرکت کنیم و بدانیم با اتکا به مردم، سرمایه داخلی، دانش فنی و مدیریت درست است که می توانیم از گردنه تحریم عبور کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: البته این به معنای آنکه ما در تحریم وارد مذاکرات نشویم، نیست. یکی از اتفاقات خوبی که دولت پیش می برد این است که با مذاکراتی که انجام می دهد توانسته است حداقل از افزایش بیشتر تحریم ها جلوگیری کند؛ این کار مفیدی است و اینکه ما بتوانیم با دنیا گفت و گو کنیم از افتخارات کشور و این دولت است اما باید بدانیم راه نهایی تکیه به مردم است. 

دکتر قالیباف عنوان کرد: انقلاب اسلامی این درس را به ما داده است که مشکلات جدی و اساسی را با تکیه بر مردم و تکیه بر داخل می توانیم حل کنیم. باید این موضوع را اساس کار قرار دهیم و ما نیز در این پروژه،این مسئله را مبنا قرار داده ایم.

وی گفت: البته سعی کردیم از شرکت های معتبر دنیا نیز برای کنترل مضاعف استفاده کنیم تا مطمئن باشیم کاری که انجام می دهیم مورد قبول شرکت های مشاور و معتبر دنیا نیز قرار دارد. 

شهردار تهران گفت: یکی از شرکت ها بزرگ و بنام دنیا نیز تمامی طراحی های ما را تایید کرده و یک نظارت عالیه به ما داشت. خود این شرکت نیز متعجب بود که مهندسان ما چنین توانی را دارند. همچنین در زمینه ورود جرثقیل های هزار و پانصد تنی، مشکلات جدی روبرو بود اما با مدیریت دقیق و صحیح و اتکا به داخل این مشکلات قابل حل است و حل شد.

دکتر قالیباف افزود: همانطور که امروز در ساخت مترو هیچ نگرانی نداریم، ساختن همان جرثقیل ها نیز در کشور بومی شده و در هر نقطه از کشور می توان این کار را انجام داد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آلودگی هوای پایتخت، عنوان کرد: بنده و همه دستگاه هایی که به نوعی نسبت به این موضوع وظیفه دارند، باید بدانند این مهم ترین دغدغه امروز کشور است؛ فکر نمی کنم امروز کاری در کشور مهم تر از این داشته باشیم. واقعیت آن است که این آلودگی هوا مختص تهران نیست. بخش قابل توجهی از غرب و جنوبی غرب کشور آلودگی هوا دارند. بنابر این گاهی آلودگی ها از این جنس وجود دارند، در کلانشهرهایی همچون تهران که حجم بزرگ تردد خودروها و کارگاه های صنعتی وجود دارد نیز با تولید ذرات میکرونی و تولید گازهای سمی آلودگی تولید می شود که این موارد به سلامت انسان ها صدمه می زند.

شهردار تهران یادآور شد: بحث اقتصاد، بحث بسیار مهمی است اما مهم تر از اقتصاد، سلامت انسان ها است. هر چرخه ای در کشور از جمله چرخ صنعت و اقتصاد و سانتریفیوژ های ما بچرخند، اما اگر نفس مردم و دم و بازدم آن ها دچار مشکل شود طبیعتا باید به این موضوع به عنوان مهم ترین موضوع توجه کنیم؛ مطمئن هستم دولت هم به این موضوع عنایت ویژه ای دارند.

دکتر قالیباف در ادامه به سابقه خدمت خود در نیروی انتظامی و شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: درست است یکی از مشکلات ما درخصوص رفع آلودگی هوا بحث اعتبارات و بودجه است اما اولین مشکل ما بحث اعتبارات نیست، بلکه اولین مشکل ما آن است که ساختار این کار، ساختار درستی نیست و ما اشکالات ساختاری داریم. اگر عزیزان بر این حرف من انتقاد دارند صدا و سیما این را به بحث بگذارد؛ امروز چه کسی مسئول حل مشکل آلودگی هوا است؟ من شهردار؟ هر چند من هیچ عذر انسانی ندارم و هیچ مسئولی نباید بگوید این مسئله وظیفه من نیست، اما من ده ها دلیل و استدلال قانونی می آورم که این کار در دست شهرداری تهران و یا دیگر دستگاه ها نیست. در واقع ما یک اشکال ساختاری داریم.

وی گفت: اگر کار چند صاحب داشته باشد، مثل کار بی صاحب است، یعنی هیچ کس به طور مستقیم نمی تواند اقدامی کند و باید این هماهنگی ایجاد شود. البته قبول دارم که موضوع آلودگی هوا یک کار فرابخشی است و در این میان چندین دستگاه حضور دارند اما حتما یک مجموعه و یک دستگاه باید محوریت و مسئولیت این کار را داشته باشد. من مطمئن هستم اگر اینگونه باشد و مدیران ما نیز مدیران محکم و با اراده ای باشند، مشکلی نیست که در مقابل اراده یک مدیر متعهد باقی بماند. بنابراین مشکلات حتما قابل حل است و در کنار این باور باید بررسی های دقیق نیز صورت گیرد.

شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: اصلاح ساختار یک موضوع است، بحث مربوط به مدیریت موضوع دیگر و موضوع سوم نیز به اعتبارات و پول مربوط می شود. اطمینان دارم اگر دو مورد اول را برطرف کنیم حتما موضوع سوم نیز قابل حل است و یک معضل جدی را در شهرهای کشور برطرف می کند. هم اکنون آلودگی هوا یک موضوع ملی شده و تنها در شهر تهران وجود ندارد؛ در این میان ممکن است مسئله آلودگی هوا از دیرباز در شهر تهران وجود داشته باشد و مشکلات بیشتری در این شهر باشد. به خاطر دارم روزی مردم ایلام مشکلات گرد و خاک و معضلات زیست محیطی داشتند و می گفتند امیدواریم این گرد و خاک به تهران برسد تا شاید تهرانی ها فکری به حال ما کنند، البته به آنها گفتم این آلودگی هوا سالیان سال است که به گونه دیگری در شهر تهران وجود دارد.

دکتر قالیباف ادامه داد: امیدوارم با کمک و همراهی دولت برای حل این موضوع دست به دست هم بدهیم. با همه وجودم امیدوارم تا بتوانیم از این فرصت همدلی که امروز مخصوصا بین شهرداری و دولت در شهر تهران وجود دارد استفاده کرده و معضل آلودگی را به عنوان مهم ترین چالش شهر خود، حل کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: هنگامی که می خواهیم آلودگی هوا را حل کنیم، طبیعتا آلودگی صوتی، حمل و نقل، فرهنگ ترافیک و ... را نیز حل کرده ایم. بنابر این اتفاقات زیاد دیگری می تواند در کنار آلودگی هوا حل شود و گره هایی از مشکلات مردم برطرف شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره معارضان موجود در مسیر بزرگراه طبقاتی صدر نیز گفت: معارضان این پروژه دو دسته بودند یک دسته معارضان تاسیساتی و دیگری ملکی. اولین معارض تاسیساتی این پروژه دکل های برق بود. هر کس که از مسیر پروژه عبور می کرد و دکل های برق را می دید، می گفت امکان ندارد این دکل های 230 کیلوواتی منتقل شود. اما در طول شش ماه، شش کیلومتر تونل از قیطره تا ازگل و از مسیر اتوبان شهید اندرزگو ساخته شد و همه تاسیاست برق و مخابرات به این تونل ها منتقل شد. بنابر این صنعت کشور این افتخار را پیدا کرد که چنین کاری را انجام دهد.

وی گفت: این برای اولین بار در کشور بود که مهندسان و همکاران برق توانستند کابل هوایی را تبدیل به کابل روغنی کنند. این کار هم زیبایی خاصی داشته و هم آثار زیست محیطی را به دنبال داشت. 

به گفته شهردار تهران بخشی از معارضان این پروژه، معارضان ملکی در مسیر طرح و رمپ و لوپ ها بودند که در طول زمان مسایل مربوط به این معارضان نیز حل و فصل شد.

دکتر قالیباف افزود: جا دارد از مردم عزیز مخصوصا همسایگان اطراف این پروژه پوزش بطلبم چرا که در این 26 ماه زحمت زیادی به آن ها داده شد؛ البته آن ها امروز از این پروژه استفاده می کنند. همچنین در این پروژه برای اینکه صدای پروژه برای خانه های اطراف مزاحمتی نداشته باشد نسبت به نصب دیواره های صوتی اقدام کرده ایم. این دیواره های صوتی نیز از امکاناتی بود که تولید داخلی شد و مورد تایید موسسات استاندارد کشورهای اروپایی قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه شهرداری تهران پیرامون دو طبقه کردن سایر بزرگراه های پایتخت، گفت: اینکه قدرت دو طبقه کردن بزرگراه ها را داریم افتخار است، اما آیا هر بزرگراهی را باید دو طبقه کرد؟ خیر! این امر نیاز به بررسی دقیق دارد.

هم اکنون کارشناسان در حال بررسی دو نقطه هستند، یکی از این نقاط در اتوبان بعثت در جنوب شهر تهران است چرا که در این بخش تقاطع راه آهن، و چندین تقاطع دیگر ترافیک بسیار سنگینی را ایجاد کرده است. پس از آنکه این مسیر مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد چهار کیلومتر از این مسیر ضرورت دارد که حتما دو طبقه باشد.

شهردار تهران افزود: یکی از بحث های دیگر نیز مسیر بین پل های فجر تا شهرک قدس و تقاطع اتوبان شیخ فضل الله است. در این قسمت نیز دکل های برق بزرگی داریم، ضمن اینکه این بخش از اتوبان شهید همت، گره ترافیکی دارد. این بخش از اتوبان شهید همت در دست بررسی است به گونه ای که برخی از کارشناسان ما معتقدند این کار باید انجام شود و برخی دیگر نیز معتقدند به روش های دیگری نیز می توان این مشکل را حل کرد.

دکتر قالیباف عنوان داشت: آنچه مشخص است، آن است که این ظرفیت وجود دارد. بحث مربوط به اتوبان بعثت قطعی شده و دوطبقه کردن اتوبان همت نیز مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آنکه در شورای چهارم به تصویب برسد، طبیعتا اجرایی خواهیم کرد. البته جا دارد هم از عزیزان و همکاران گذشته در شورای سوم تقدیر و تشکر کنم و هم از اعضای محترم در شورای چهارم که در تکمیل این پروژه ها، شهرداری را همراهی کردند.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های آینده شهر تهران ابراز کرد: یکی از موضوعات مهمی که امروز در تهران باید مورد توجه قرار گیرد، رویکرد توسعه اجتماعی در شهر، توجه به روح شهر و توجه به مسایل فرهنگی و اجتماعی در شهر است.

وی گفت: امروز شهر تهران در بزرگراه ها و مسیر های شریانی خود از استانداردهای لازم برخوردار است و زیرساخت های اینجا، مثل شهرهای بزرگ دنیا است که هر کدام - مخصوصا در کشورهای اروپایی - ظرفیت هایی دارند. امروز زیر ساخت های شهر تهران از نظر طول بزرگراهی و شریان های اصلی، همانند شهر های بزرگ دنیا است اما واقعا فرهنگ ترافیکی ما مثل آن شهرها است؟ بنابراین نیازمند این هستیم که به فرهنگ ترافیکی توجه بیشتری کنیم.

دکتر قالیباف با تاکید بر ضرورت توسعه اجتماعی و توجه به موضوعات انسانی گفت: مهم ترین تلاش ما در این دوره این است که کیفیت زندگی را در شهر ارتقا ببخشیم تا مردم احساس راحتی کنند و احساس کنند می توانند روان تر، راحت تر و با آسایش بیشتری در شهر زندگی کنند، چه آسایش روحی و روانی و چه آسایش کالبدی و مادی در شهر تهران؛ ایم مهم ترین حرکت ما است و در خیلی از جاها باید با کمک نخبگان، بزرگان، اندیشمندان و همراهی مردم باید به سمتی برویم که سبک زندگی خود را تغییر دهیم .

شهردار تهران ابراز داشت: باید بر سبک زندکی متکی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی خود تاکید کنیم و برخی عادت های غلط گذشته را اصلاح کنیم. همانطور که در دوره قبل، روزی که می خواستیم خیابان 15 خرداد را ببندیم، اعتراض های زیادی شد و می گفتند مگر می شود در تهران خیابانی باشد که در آن خودرو حرکت نکند؟ اما امروز در مرکز شهر خودرو حرکت نمی کند و میلیون ها نفر در روز به راحتی از آن استفاده می کنند و این مرکز به یک تفرجگاه تبدیل شده است. با این شرایط چرا نباید این کار را توسعه دهیم؟ این امر تغییر در سبک زندگی و تغییر در عادت غلطی است که سالیان متمادی اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: امروز بسیاری از افراد به ما انتقاد می کنند که چرا شما بخشی از خیابان را می گیرید و آن را در اختیار اتوبوس های پر سرعت قرار می دهید، این در حالی است که این حقوق عمومی جامعه است؛ چرا ما باید با پول مردم بزرگراهی را بسازیم و فقط در اختیار ماشین های شخصی بگذاریم که عمدتا تک سرنشین و یا دو سرنشین هستند و یک اتوبوس با 50 یا صد نفر در ترافیک بماند ؛ تنها به این دلیل که می خواهیم راه را برای یک ماشین با دو سرنشین باز کنیم؟! 

دکتر قالیباف عنوان داشت: حتما اولویت این است که فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم؛ البته امروز فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی به بهترین شکل وجود دارد و ما نتوانستیم آن را کاملا گسترش دهیم. امیدواریم با کمک دولت مخصوصا در بحث مترو بتوانیم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

شهردار تهران در خاتمه اظهار کرد: امیدوارم با دعای خیر مردم عزیز، نجیب، متدین و شریف شهر تهران بتوانیم گام های بزرگتر و محکم تری که زیبنده مردم باشد را برداریم.
نظر شما