جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۰
کد خبر: ۷۱۳۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورشبا بیان این که 49 میلیارد و 200 میلیون تومان جهت هوشمندسازی مدارس اختصاص یافته است، گفت: به زودی دانش آموزان در پایتخت از تبلت در کلاس های درس استفاده خواهند کرد.
به گزارش شهر آمار یکی از ارکان اصلی هر مجموعه‌ای به شمار می‌رود و وزارت آموزش و پرورش و به واسطه داشتن جمعیت فراوان دانش‌آموزی و فرهنگی به عنوان بزرگترین نهاد دولتی به شمار می‌رود.

یوسف نوری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش از افزایش اعتبارات هوشمندسازی مدارس خبر داد و اظهار داشت: در سال جاری اعتباری بالغ بر 49 میلیارد و 200 میلیون تومان جهت هوشمندسازی مدارس اختصاص داده شده است.

وی افزود: از اعتبارات مذکور تاکنون 7 درصد تخصیص یافته است و اعتبارات این بخش نسبت به آن چیزی که پیش‌بینی کرده‌ایم، تقریباً یک چهارم است.

نوری با اشاره به عدد واقعی مدارس هوشمند کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 28 هزار ساختمان و 36 هزار مدرسه کشور هوشمندسازی شده‌اند که هدف‌گذاری ما در هر سال 10 هزار مدرسه است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موضوع ورود تبلت به مدارس تهران، تصریح کرد: تقریباً کارهای این موضوع انجام شده است و اکنون مدارس شهر تهران هم برای این موضوع مشخص شده‌اند و در حال آموزش معلمان هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «در حال حاضر اطلاعات دانش‌آموزان در چه سامانه‌ای نگهداری می‌شود؟»، گفت: اطلاعات عمومی دانش‌آموزان مانند ثبت‌نام‌ها در سامانه سناد نگهداری و اطلاعات آموزشی که نمرات دانش‌آموزان هستند در سامانه‌های دانش‌آموزی و اطلاعات مدارس که دارای پرتال هستند در سامانه همگام وجود دارد؛ فعلاً در این پرتال 22 هزار مدرسه عضو هستند که مابقی مدارس هم کم‌کم اضافه خواهد شد.

نوری آمار دانش‌آموزان حاضر در مدارس کشور را 12 میلیون و 878 هزار و 742 نفر عنوان و اظهارکرد: اگر بخواهیم آمار دانش‌آموزان پیش دبستانی و بزرگسالان را از این آمار کسر کنیم، مانند سال گذشته حدود 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز خواهیم داشت.مشروح این مصاحبه را می خوانید:


 اعتبارات هوشمندسازی در سال تحصیلی جاری چقدر است؟

نوری: مبلغ 49 میلیارد و 200 میلیون تومان برای هوشمندسازی اختصاص داده شده است.


*7 درصد از اعتبارات هوشمندسازی تخصیص یافت


 چقدر از این اعتبارات تخصیص یافته است؟

 قرار شده است که 15 درصد از این اعتبار را بدهند و هنوز هم نداده‌اند؛ البته یک بخشی از این اعتبار به میزان 7 درصد تخصیص یافته است.

*نیاز هوشمندسازی مدارس به 200 میلیارد تومان در هر سال

 به نظر شما این 49 میلیارد تومان برای هوشمندسازی مدارس کافی است و این مقدار اعتبار برای هوشمندسازی چه تعدادی از مدارس هدف‌گذاری شده است؟

 قرار ما بر این بود که ما مدارس دولتی عادی و مراکز مجتمع‌های روستایی شهری را تا پایان برنامه پنجم توسعه بتوانیم با تزریق اعتبارات دولتی در این‌ها حداقل یکی از مراحل هوشمندسازی را داشته باشیم؛ این اعتبارات نسبت به آن چیزی که ما پیش‌بینی کردیم تقریباً یک چهارم است؛ هر سال بر اساس مصوبه دولت که ماده 217 قانون برنامه پنجم توسعه است اعتباراتی پیش‌بینی کرده بودیم که بیش از 200 میلیارد تومان در هر سال می‌شود که سال گذشته متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی این اعتبارات تخصیص پیدا نکرد و خیلی کم بود.

 یعنی این 200 میلیارد تومان برای هوشمندسازی مدارس در هر سال نیاز است؟

در هر سال تحت عنوان برنامه پنجم توسعه، همین موضوع هم نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است و اینکه کفایت می‌کند یا خیر مشخص است.


*اعتبارات هوشمندسازی در سال گذشته 40 میلیارد تومان بود


سال گذشته اعتبارات هوشمندسازی مدارس چقدر بود و چه میزان از آن تخصیص یافت؟

در سال گذشته حدود 40 میلیارد تومان اعتبارات هوشمندسازی بود که بعداً کم شد و 8 میلیارد تومان از آن تخصیص یافت و برای مناطق روستایی 4 میلیارد تومان ارسال و مابقی برای مراکز شهری تخصیص یافت.

 آیا از آن 4 میلیارد تومان اعتبارات هوشمندسازی مناطق روستایی بخشی از آن برای خرید لپ‌تاپ برای مدارس عشایری و کوچ رو تخصیص یافت؟

 ما این پول را به مدارس عشایری و بخشی را به مدارس استثنایی پرداخت کردیم و 15 درصد آن اعتبار کلی که 8 میلیارد تومان بود توزیع شد؛ اگر امسال هم تخصیص اعتبارات انجام شود، 8 میلیارد تومان آن برای مجتمع‌های روستایی ارسال می‌شود.

*تعداد 28 هزار ساختمان و 36 هزار مدرسه کشور هوشمند هستند

 تعداد مدارس هوشمند کشور در حال حاضر چقدر است و آیا افزایشی از سال گذشته تاکنون در این بخش داشته‌ایم؟

ما امسال به دلیل اینکه هنوز اعتبارات ابلاغ نشده است رشدی در تعداد مدارس هوشمند نداشته‌ایم؛ در حال حاضر 28 هزار ساختمان و 36 هزار مدرسه کشور هوشمندسازی شده‌اند.

 اگر اعتبارات لازم در این بخش تخصیص یابد، تعداد مدارس هوشمند کشور به چه عددی خواهد رسید؟

 هدف‌گذاری ما در هر سال 10 هزار مدرسه است؛ به نظرم اگر کل اعتبارات را بدهند و با مشارکتی که در دیگر نهادها داریم مانند استانداری‌ها و بخش کمک‌های مردمی که داوطلبانه انجام می‌شود، به نظرم حداقل 5 هزار مدرسه تا پایان سال هوشمند می‌شوند؛ هدف ما 10 هزار مدرسه است و اگر اعتبارات برسد در 6 ماه آینده یعنی تا پایان شهریورماه سال آینده می‌شود 5 هزار مدرسه دیگر را هوشمند کرد.


*تبلت در راه مدارس شهر تهران است

در نهایت موضوع راه یافتن تبلت به مدارس به کجا رسید؟

 تقریباً کارهای این موضوع انجام شده است و الان مدارس شهر تهران هم مشخص شده است و در حال آموزش معلمان هستیم؛ چون یک نرم‌افزار کنترلی یا مدیریت کلاس درس جدید نیاز بود و متأسفانه ما این نرم افزار را در داخل کشور نداشتیم؛ سفارش داده شد و حدود 2.5 ماه طول کشید تا از چین خریداری شود؛ این نرم افزارNetwork Support و وایرلس است و با توجه به اینکه تبلت این خصوصیت را دارد تا با وایرلس اداره شود نیاز به این نرم افزار بود، تا زمانی که این نرم‌افزار آمد، بومی و ترجمه شد مدت زمان زیادی طول کشید و در حال حاضر در حال آموزش هستند.

*حضور فرهنگیان در دوره‌های آموزشی هوشمندسازی

 چه تعدادی از فرهنگیان در دوره‌های هوشمندسازی شرکت کرده‌اند؟

دوره آموزشی هوشمندسازی مدارس برای 32 نفر در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد؛ یعنی از هر استان یک نفر در این دوره شرکت کرد و این دوره دو ماه پیش برگزار شد.

*اعلام سامانه‌های آماری دانش‌آموزی

در حال حاضر اطلاعات دانش‌آموزان کشور در چه سامانه‌ای نگهداری می‌شود؟

 ما اطلاعات عمومی دانش‌آموزان مانند ثبت‌نام‌ها را در سامانه ستاد نگهداری و اطلاعات آموزشی که نمرات دانش‌آموزان هستند در سامانه‌های دانش‌آموزی و اطلاعات مدارس که دارای پرتال هستند در سامانه همگام وجود دارد؛ فعلاً در این پرتال 22 هزار مدرسه عضو هستند که مابقی مدارس هم کم‌کم اضافه خواهد شد.

*شناسایی 100 هزار نفر از بازماندگان از تحصیل

 با توجه به اینکه سال تحصیلی جدید مدتی آغاز شده است، آیا آمار دانش‌آموزان به صورت دقیق پالایش شده است؟

 این آمار متغییر است؛ پس از بررسی‌ها متوجه شدیم تعدادی از دانش‌آموزان سال گذشته در مدارس تحصیل می‌کردند که امسال سر کلاس نبودند و اینها را استخراج کردیم؛ این آمار را داده‌ایم که پیگیری کنند چرا این دانش‌آموزان امسال سر کلاس نیستند.

 این آمار حدوداً چقدر است؟

 در حال حاضر ثبت‌نام‌ها ادامه دارد، اما در آن زمان چیزی حدود 100 هزار نفر بودند که امسال نبودند؛ این آمار تا پنجم مهرماه است؛ آمارهای ما معمولاً تا پنجم مهرماه مشخص می‌شود. با این سامانه‌ای که وجود دارد و به افرادی که در سال گذشته در مدرسه بوده‌اند و امسال نبودند شناسایی شدند و در سال گذشته جذب شدند؛ ما اسامی و آدرس و مشخصات را در اختیار استانها قرار دادیم و این کار انجام شد.

*تحصیل نزدیک به 13 میلیون دانش‌آموز در کشور

 در حال حاضر آمار دقیق دانش‌آموزان کشور چقدر است؟

 آمار کلی دانش‌آموزان کشور با احتساب پیش دبستانی‌ها و بزرگسالان 12 میلیون و 878 هزار و 742 نفر است.

نظر شما