شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۱
کد خبر: ۷۱۷۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
رئیس کمیته علمی جشنواره برترین های پژوهش و نوآوری مدیریت شهری:
کمیته علمی از ابتدای مهر 1392 با دعوت از همکاران علمی برای ورود به داوری و تعبیه کارگروه اجرایی و کمیته اجرایی کار خود را شروع کرده است.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران دکتر سیدموسی پورموسوی رئیس کمیته علمی جشنواره گفت: از زمان شروع فعالیت کمیته علمی تا حال بیش از 2000 اثر به دبیرخانه کمیته وارد شده و البته اطلاع یافتیم از بین تعداد زیاد آثار رسیده به مرکز مطالعات به دلیل اتمام مهلت زمانی فراخوان، دبیرخانه جشنواره از ارسال آن به کمیته علمی جلوگیری نموده است.

وی افزود: در حال حاضر 8 کارگروه فعالیت خود را شروع کرده‌اند و هر کارگروهی یک مسئول و تعدادی همکار دارد که کار ارزیابی اولیه را انجام می‌دهند.

پورموسوی با اشاره به اینکه ارزیابی در دو بخش ارزیابی شکلی و محتوایی به وسیله داوران علمی کمیته و کارشناسان کارگروه‌ها انجام خواهد شد، افزود: در کمیته علمی با دو بخش فعالیت مواجه هستیم؛ اول بخش اجرایی کمیته علمی است که بیش از 20 نفر همکار فعالیت دارند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها خارج از محدوده شهرداری و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتر هستند. این افراد وظیفه دارند که آثار وارده را طبقه‌بندی کنند و سعی بر این است که از این عزیزان برای ارزیابی شکلی آثار وارده استفاده کنیم.

بخش دوم که محور اصلی را تشکیل می هد کارگروه علمی است که برای بررسی آثار علمی تشکیل شده و شامل شهر در مناسبات جدید زندگی، زندگی سالم در شهر سالم، پایداری محیط زیست شهری، آمایش فضایی شهری، کنش‌ها و کنش گران شهری، مناسبات و روابط اجتماعی شهر، مناسبات اقتصادی شهری، هنر می‌باشد.

وی با توضیح این مطلب که تعداد 190 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور به عنوان داوران ششمین جشنواره برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری امسال با کمیته علمی همکاری می‌کنند، اظهار داشت: برنامه‌ریزی به گونه ای بوده که از تمام دانشگاه‌های کشور دعوت کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی، شهرداری تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه فردوسی، دانشگاه مشهد، دانشگاه کردستان، دانشگاه تبریز، دانشگاه گیلان، دانشگاه مازندران، دانشگاه لرستان، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه هنر، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه هنر اسلامی تبریز و دانشگاه یزد از مجموعه همکاران علمی می‌باشند که به جشنواره مساعدت می‌کنند.

وی ادامه داد: آنچه که مهم است اینکه بتوانیم از همه ظرفیت‌های علمی دانشگاه کشور استفاده کنیم. مجموعه کارشناسان وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، وزارت علوم و وزارت کشور به ویژه کارشناسان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با ما همکاری می‌کنند و تیم داوری را تشکیل می‌دهند.

رئیس کمیته علمی در خصوص ارزیابی آثار بیان کرد: پس در هر کارگروهی ابتدا رتبه هر اثر مشخص می‌شود. کتاب، پایان نامه و ... طبقه‌بندی می‌شوند. چنانچه نمره داور اول و دوم خیلی با هم اختلاف داشته باشد ما اثر را به داور سوم می‌دهیم. جمع سه نمره، نمره مختص به آن اثر خواهد بود.

وی اشاره کرد: امسال چون سال دوم جشنواره بین‌المللی است سعی کردیم از همه دستگاه‌هایی که در عرصه بین‌المللی فعال هستند درخواست همکاری کنیم و البته پاسخ خوبی هم گرفتیم و دستگاه‌های مختلفی که در این چارچوب فعالیت می‌کنند به ما ملحق شدند، دانشگاه‌های مختلف کشور هم اعلام همکاری کردند که 190 نفر از اعضای هیئت علمی کشور با دبیرخانه جشنواره در کمیته علمی همکاری دارند.

وی در خصوص آثار دریافتی از بخش بین‌الملل گفت: آثار دریافتی در دو دسته کلان طبقه‌بندی می‌شود؛ شامل طرح‌های پژوهشی در حوزه‌های دانشگاهی و مراکز مدیریت محلی و در عین حال تعدادی از آثار در قالب مقالاتی است که در مجله‌هایISIبه چاپ رسیده و برخی از این آثار توسط ایرانیان مقیم خارج تهیه شده و برخی با همکاری ایرانیان و افراد غیرایرانی تهیه و برخی نیز متعلق به کشورهای غیرایرانی است که از کشورهای آفریقایی 5 کشور، آمریکای جنوبی 4 کشور، اروپا 7 کشور و شرق آسیا 9 کشور شرکت داشته‌اند؛ این آثار در حال بررسی و داوری است و خوشبختانه آثار بسیار ارزشمندی است که برخی از آن‌ها را در قالب آثار برتر قبلاً مورد ارزیابی قرار داده و با همکاری و طبق تفاهم نامه برای جایزه تهران هم به تهران داده شد که در حال بررسی هستیم.

وی افزود: بسیاری از این آثار فاخر هستند. از لحاظ پروژه‌های تحقیقاتی و بخشی از آن‌ها هم مقالات و خروجی‌های علمی مراکز آکادمیک هستند. به نظر من امسال ما باید یک پیام را به ایرانی‌های مقیم خارج از کشور بدهیم. چنانچه دانشجوهای ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا اقدام به اجرای طرح پژوهشی یا تهیه متن علمی در رابطه با تهران و مدیریت شهری بکنند شهرداری تهران حمایت شایسته‌ای را از این آثار علمی خواهد کرد و این پیامی است برای دانشجویان خارج از کشور مشغول به تحصیل و از ایرانیان ساکن و مستقر در کشور مختلف دعوت به پژوهش و تتبع در بحث‌های مدیریت شهری در کشور عزیز ما ایران می‌شود.

وی در خاتمه گفت: نهایتاً بخشی از آثار مربوط به شهرداری تهران و بخشی مربوط به شهرداری کلان‌شهرها و بخشی نیز مربوط به مراکز علمی و دانشگاهی است. گروه چهارم طرح‌هایی است که در حوزه بین‌الملل به دبیرخانه وارد شد؛ و تقریباً کار ارزیابی طرح‌های پژوهشی در حوزه داخلی و هم در حوزه بین‌الملل به انتها رسیده است.


نظر شما