شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۶
کد خبر: ۷۱۹۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶
تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار در مکان‌های تفریحی شهر یا استفاده از امکانات فرهنگی مثل تئاتر و سینماست؛ اما بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و کتاب بخوانند و فیلم ببینند.
به گزارش خبرنگار شهر، تهران شهر سینماها، بوستان‌ها، گالری‌ها، سالن‌های تئاتر و به تعبیری پایتخت فرهنگی ایران است و برای آن‌ها که هوای آلوده و ترافیکش را تحمل می‌کنند، فضاهای جذابی در حوزه فرهنگ و هنر در این شهر ایجاد شده است.

تماشای یک فیلم تازه در سینما
صنعت یا هنر سینما که قدمتی کمتر از 120 سال دارد، در مدتی کوتاه توانست در زندگی انسان امروز جا باز کند و بخشی از آن را به خود اختصاص دهد، چه آن زمان که بی‌صدا بود و بی‌رنگ، و چه حالا که رنگی است و پر از سروصدا و هیجان و افکت و بدل‌کاری. اما آن‌چه این صنعت را در طول دهه‌های متوالی جذاب و جذاب‌تر کرد، رنگ و بوی داستانی آن بود، همان چیزی که امروز هالیوود بر آن استوار است. به همین دلیل هم سینما می‌تواند برای گذراندن بخشی از آخر هفته یک شهروندِ هنوز مدرن،‌ انتخاب خوبی باشد؛ به‌ویژه اگر سینما (بخوان فیلم سینمایی) را در سینما (بخوان مکانی برای اکران فیلم سینمایی) ببینیم.  


پیشنهاد این هفته ما به سینمادوستان، فیلم «سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی است که از 20 آذرماه در سینماهای تهران اکران شده است. این فیلم محصول سال 91 است و ليلا حاتمی، آرش مجيدی و خاطره اسدی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
«سر به مهر» داستان دختر تنها و خسته‌ای را بازگو می‌کند که کمک‌های یک دوست باعث بهبود شرایطش می‌شود؛ اما این دختر برای معرفی این دوست به دیگران شهامت کافی ندارد.
سینماهای استقلال، پردیس ملت، ایران، بهمن، پردیس زندگی، پردیس آزادی، سمرقند، شکوفه، فرهنگ، ماندانا، ساویز کرج، پردیس راگا و شاهد «سر به مهر» را بر پرده دارند و بلیت آن را می‌توانید اینجا تهیه کنید.  

یک پیشنهاد هنرمندانه برای عصر جمعه
اگر دلتان می‌خواهد بدانید در دنیای نقاشان چه می‌گذرد و هنر و هنرمندان در چه حالی هستند، و اگر پیش از تمام شدن یک نمایشگاه خوب، می‌خواهید آن را ببینید، عصر جمعه سری به گالری اثر بزنید. ایمان افسریان که یکی از هنرمندان شناخته‌شده اهل تهران و مدیر هنری فصلنامه تخصصی «حرفه: هنرمند» است، چند وقتی ‌است نمایشگاهی از آثارش در این گالری برپا کرده و عنوان آن را از بخشی از شعر داروگ نیما یوشیج انتخاب کرده است.


چیزی که در کار افسریان می‌تواند برای ما جذاب باشد، حس نوستالژیکی است که با تصویر کردن اشیای خاک‌گرفته در گوشه و کناری از خانه‌های قدیمی برایمان ایجاد می‌کند. قاب‌ها و آیینه‌ها و سینی‌های افسریان در نمایشگاه «بر بساطی که بساطی نیست»، قاب‌ها و آیینه‌ها و سینی‌های ما و مادران ماست و هر کدام‌مان می‌توانیم تصویر آثار او را در گوشه و کنار خاطرات خودمان پیدا کنیم. او کنج‌هایی را برای ما به تصویر می‌کشد که در ظاهر بی‌اهمیت‌ترین ولی درواقع امن‌ترین جای خانه‌اند و همه ما می‌توانیم این کنج‌ها را در خانه کودکی‌هایمان به یاد بیاوریم؛ کودکی با پنجره‌‌های بزرگی که نور ظهر، روی فرش‌هایش پهن می‌شد و گوشه‌هایش نمور و تاریک بود.   


«بر بساطی که بساطی نیست» تا پایان آذرماه برپاست و می‌توانید عصر چهارشنبه تا ساعت 8، پنجشنبه از 11 صبح تا 8 عصر و جمعه‌‌ از ساعت 4 تا 8 عصر به گالری اثر واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره‌ 16 مراجعه کنید.

تئاتر؛ تفریحی با پیشینه چندهزارساله
تئاتر از همان نخستین نمونه‌های خود که مربوط به سده ششم پیش از میلاد مسیح هستند، هنری سرگرم‌کننده و البته آموزنده برای مخاطبانش بوده، پس اگر برای تعطیلات آخر هفته برنامه‌ای ندارید، می‌توانید بخشی از زمان‌تان را به این هنر قدیمی و اصیل اختصاص دهید. نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» نوشته محمدامیر یاراحمدی به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور و با بازی گلاب آدینه، شیرین بینا، حمید رحیمی، نورا هاشمی، محمد صدیقی مهر و حمیده مستعان یکی از تئاترهای تازه مجموعه تئاتر شهر است که از 17 آذرماه در تالار چهارسو روی صحنه رفته است.
بهای بلیت این تئاتر 12هزار تومان است و اجرای 85 دقیقه‌ای آن تا 15 دی‌ماه ادامه خواهد داشت و هر روز به‌جز شنبه‌‌ها ساعت 19:30 در تالار چهارسوی تئاتر شهر اجرا می‌شود. اگر می‌خواهید بلیت‌ این نمایش را راحت و بی‌دردسر تهیه کنید، آن را از اینجا بخرید.


یک سرگرمی خانگی
استفاده از فیلم‌هایی که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، یکی از سرگرمی‌های راحت، کم‌خرج و مفرح خانواده‌ها در تعطیلات آخر هفته، به‌ویژه در روزهای سرد زمستانی است. 


فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» یكی از پرفروش‌ترین فیلم‌های برتر سال به کارگردانی پوران درخشنده است که چند روزی است در شبکه نمایش خانگی توزیع شده. شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم‌پور، طناز طباطبایی، فرهاد آییش، مائده طهماسبی، شیرین بینا، بابک حمیدیان، مجید مشیری، اسماعیل سلطانیان، هادی مرزبان، مهدی ماهانی، امیر آقایی، ستاره اسکندری و نیما صفایی بازیگران این فیلم هستند و داستان آن از این قرار است که «شیرین» شخصیت اصلی فیلم، دو بار تا آستانه ازدواج پیش می‌رود اما ازدواجش به هم می‌خورد. او در سومین تجربه‌اش دچار بحران می‌شود و برای رهایی از این بحران تصمیمی می‌گیرد.
فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را می‌توانید از سوپرمارکت‌‌های محله‌‌تان خریداری کنید.

چهارشنبه عصر لذت‌بخش برای ادبیاتی‌ها
اگر دغدغه ادبیات دارید و از جلسات دکتر کزازی هم لذت می‌برید، می‌توانید این هفته هم سری به مرکز فرهنگی شهر کتاب خیابان بخارست بزنید. عنوان نشست این هفته شهر کتاب که هفتمین درس‌گفتار درباره حافظ هم هست، «حافظ: زبان و ترجمان جهان نهان» است و دکتر میرجلال‌الدین کزازی در آن به چراهایی درباره حافظ پاسخ می‌دهد؛ چرا حافظ ترجمان جهان نهان یا لسان‌الغیب نام گرفته است و شعر او آیینه‌ای است که پارسی‌زبانان آرزوها و امیدها و غم‌ها و شادی‌های خود را در آن می‌بینند و او را کاشف هر راز می‌‌گفته‌اند و با دیوان او فال می‌گرفته‌اند.


این نشست روز چهارشنبه 27 آذر، ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

گردش در باغ پرندگان تهران 
باغ پرندگان تهران یکی از مکان‌‌هایی است که هم برای شهروندان تهرانی تازگی دارد و هم برای گذراندن تعطیلات آخر هفته، محلی زیبا،‌ سالم و خوش‌آب‌وهواست. باغ پرندگان تهران وسط پارک جنگلی لویزان است و  پرنده‌های متنوع و خوش‌آب‌و‌رنگش، حال‌وهوای گذشته‌ی بدون آلودگی را به تهران برگردانده. خوشبختانه حتی اتومبیل شهردار هم اجازه ورود به این باغ را ندارد تا پرنده‌ها و پرنده‌دوستان، نفس راحتی در آن بکشند. 


البته برای سالمندان، معلولان و آن‌ها که نمی‌خواهند پیاده‌روی کنند، کالسکه و خودروی برقی هم در نظر گرفته شده تا بتوانید در باغ گشت‌و‌گذار کنید.
طوطی، قرقاول، کبوتر، غازهای گردن دراز، اردک، قو، بوقلمون، کبک، شترمرغ آفریقایی،‌ مرغابی، اردک سیاه کاکل، فلامینگوی سفید و پلیکان از جمله پرندگان این باغ هستند و گفته‌شده 55 گونه پرنده که تعداد آنها به 6500 عدد می‌رسد در این باغ زندگی می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید غازهای کاخ صدام هم در باغ پرندگان تهران هستند. البته بیشتر پرندگان این باغ فعلا بومی ایران هستند اما از آسیا، اروپا و آفریقا هم پرنده های نادری به تهران آورده شده‌اند. همچنین این مجموعه مجهز به کلینیک مخصوص پرندگان است تا از بیماری احتمالی آن‌ها جلوگیری شود. 


قیمت بلیت باغ پرندگان تهران در حال حاضر 4000 تومان است و همه‌روزه از ساعت 9 تا 18 می‌توانید از مسیر خيابان هنگام، خيابان 35 متری استقلال، خيابان كوهستان یا مسیر بزرگراه شهيد بابايی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاين كندرو شهرك اميد، خيابان كوهستان، به این باغ سر بزنید.
برای دیدن کروکی باغ پرندگان هم می‌توانید اینجا و برای دانلود کلیپ باغ پرندگان اینجا کلیک کنید.

مطالعه کتاب دور از هیاهوی خیابان‌‌
اگر می‌خواهید در روزهای آخر هفته مطالعه کنید و مطالعه‌تان هم کاربردی باشد، و اگر به معماری داخلی علاقه دارید و می‌خواهید وسایل خانه‌تان را طوری بچینید که انرژی‌ها در آن سیال باشد و حس خوبی در خانه داشته باشید، کتاب «فنگ شویی در خانه» نوشته کرول سوچک کینگ با ترجمه حمید خداپناهی را بخوانید. 

این کتاب را نشر هنر معماری قرن چند سال پیش منتشر کرده و آشنایی با هنر فنگ شویی در آن، ما را به سمت استفاده دقیق از نور، رنگ، مواد و نحوه قرارگیری مبلمان در خانه سوق می‌دهد.
این کتاب با ترجمه حمید خداپناهی در 176 صفحه گلاسه رنگی در قطع خشتی توسط نشر هنر معماری قرن منتشر و با قیمت 16هزار و 500 تومان عرضه شده است. برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانید به سایت‌های مختلف از جمله آدینه بوک مراجعه کنید.

نظر شما