پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۰
کد خبر: ۷۲۳۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
در نشست ادبی «چله آه» از ناصر فیض، حمیدرضا شکارسری، سعید بیابانکی و رضا عبداللهی به عنوان شعرای پیشکسوت در عرصه شعر آئینی و عاشورایی تجلیل شد.
به گزارش شهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست که به مناسبت اربعین حسینی برگزار شد، سید قاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار داشت: این جلسه به منزله اختتامیه برنامه های ادبی فرهنگسراهای تهران به مناسبت ایام سوگواری ماه های محرم و صفر است.


وی افزود: هیچ هنری به اندازه شعر در خدمت تاریخ عاشورا نبوده ونیست. شعر وظیفه انتقال فرهنگ عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت را در همه دوران برعهده داشته و شاید به همین دلیل است که بزرگان ما همیشه برای بیان موضوعات عاشورایی به زبان شعر متوسل می شدند.

دکتر عزیز مهدی استاد دانشگاه و شاعر هندی در ادامه این مراسم اظهار داشت: من با شوق زبان فارسی را فراگرفتم. مسلمانان هند و به ویژه شیعیان این کشور به ایران و ایرانیان به عنوان یک مرجع نگاه می کنند. آنها همواره به قم و مشهد چشم دوخته اند و آرزوی سفر به این شهرها را دارند. من هم این شوق را در دل داشتم و این توفیق را داشتم که به ایران سفر کنم و امروز مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی را دریافت کنم.


وی همچنین در ارتباط با ویژگی های برگزاری مراسم اربعین حسینی در کشور خود تصریح کرد: 20 درصد جمعیت هند مسلمان و از این جمعیت 10 درصد شیعه هستند. در شهرهای اصلی شیعیان به مناسبت ماه محرم، هر ساله برنامه های ویژه ای برگزار می شود. من اهل دهلی نو هستم و یکی از سنت های ما برگزاری ایین نمادین واقعه عاشورا در خیابان های اصلی دهلی و با همکاری دولت است.

در شب شعر عاشورایی «چله آه» ناصر فیض، محمد مهدی سیار، وحید حیدری، عزیز محمدی، ابوالفضل عزیزی، علی نصرآبادی، محمد بختیاری، حسین اسرافیلی، حمیدرضا شکارسری، رضا عبداللهی، علی اصغر فردی، سید حمیدرضا برقعی، علیرضا قزوه و سید قاسم ناظمی اشعاری را در ارتباط با موضوع عاشورا و واقعه کربلا خواندند.

در این مراسم از مسئولان کانون های ادبی خانه فرهنگ آیه و فرهنگسرای ابن سینا و دو نفر از شعرای برگزیده فرهنگسراهای پایتخت تقدیر شد. همچنین در این شب شعر از ناصر فیض، حمیدرضا شکارسری، رضا عبداللهی و سعید بیابانکی به عنوان اساتید پیشکسوت در شعر آئینی و عاشورایی تجلیل شد.  

این مراسم با حضور علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، محمد علی قندهاری نیا معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و اجرای زنده قطعاتی از آلبوم عاشورایی وداع با اجرای حسام الدین سراج، پایان بخش این مراسم بود.  
 
نظر شما