چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۸
کد خبر: ۷۲۳۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
با استفاده از ظرفیت شهرداری گام‌های موثری در حوزه سلامت شهروندان بر می‎داریم/
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با استفاده از ظرفیت شهرداری تهران می توانیم گام های موثری در حوزه بهداشت و سلامت شهروندان بر داریم
به گزارش شهر، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسمی که صبح پنجشنبه به منظور امضای تفاهم نامه مشترک بین شهرداری تهران،وزارت بهداشت و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه برگزار شد،با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در قالب این تفاهمنامه وظیفه هرکدام از ما مشخص شد تا با تولیت وزارت بهداشت از ظرفیت های قطعی و عظیمی که در شهرداری تهران موجود است، بتوانیم در جهت ساماندهی امور بهداشتی مردم استفاده کنیم. 

امروز توفیق داشتیم که در خدمت شهردار تهران، همکاران وی، تعداد قابل توجهی از کارشناسان حوزه سلامت، نمایندگان مردم تهران، دوستان در حوزه قوه قضاییه و برخی از کمیسیون های مجلس باشیم. 

وی با بیان اینکه کارهای بسیار زیادی انجام گرفته که تاکنون اجرایی نشده بود، افزود: امروز در قالب این تفاهمنامه وظیفه هرکدام از ما مشخص شد تا با تولیت وزارت بهداشت از ظرفیت های قطعی و عظیمی که در شهرداری تهران موجود است که عمدتا خود مردم هستند، بتوانیم در جهت ساماندهی امور بهداشتی مردم استفاده کنیم و در عین حال تصدی گریمان را به خود مردم در قالب محله ها ومراکز بهداشتی که تعریف خواهد شد منتقل کنیم. 

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: برپایه این تفاهمنامه مقرر شد از ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی استفاده کنیم و در قالب آن به مناطقی به صورت آزمایشی خدمات ارائه شود. 

وی با بیان اینکه دبیرخانه این مرکز در شهرداری مستقر خواهد شد، گفت: بنده از حسن نظر شهردار تهران در این خصوص تشکر می کنم. 

هاشمی با تاکید بر اینکه وضع بهداشت در حاشیه شهرها اصلا مناسب نیست، تصریح کرد: ما در روستاها خانه بهداشت و مراکز بهداشتی داریم. به عبارتی اگرچه شبکه ناقص است اما کارآمد است و در دو سه دهه اخیر ارتقا یافته اما وضعمان درحاشیه شهرها اصلا مناسب نیست. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم حضور فعال داشته باشیم باید کارها را به مردم واگذار کنیم و چه جایی بهتر از شهرداری هاست، شهرداری تهران شبکه بسیار خوبی دارد و ما بدون آنکه هزینه اضافی برای کشور داشته باشیم باید از ظرفیت های ایجاد شده استفاده کنیم. 

وی ادامه داد:در قالب آن می توان از آسیب های جسمی، اجتماعی ، روحی روانی که در کلانشهرها وجود دارد پیشگیری کنیم، قطعا اگر این اتفاق بیفتد بیماری کمتر خواهد شد، هزینه ها کاهش می یابد و نشاط و شادابی مردم بیشتر می شود. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: البته شهرهایی مثل تهران استثنایی هستند و مشکلات متعدد دیگری هم دارند که امیدواریم که همه دستگاه ها به شهرداری کمک کنند تا این فضای همکاری بوجود آید.

دکتر امیری، قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: حوزه سلامت یکی از دغدغه های اصلی مردم است. در عین حال نیز تکلیفی بر عهده دولت و نظام جمهوری اسلامی است و ارتقا شاخص های سلامت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه در قوه قضائیه تمرکز بر رویکرد پیشگیری مورد عنایت است، افزود: یکی از سازوکارهای ارتقا شاخص های سلامت توجه به پیشگیری هم در حوزه سلامت جسمی، هم سلامت روانی وهم سلامت اجتماعی است. بنابراین قوه قضائیه از باب وظیفه ای که در قانون اساسی دارد آماده هرگونه همکاری با دستگاه هایی که نقش محوری در افزایش شاخص های سلامت دارند است.

امیری تصریح کرد: این تفاهمنامه برای ایجاد هماهنگی و همدلی بیشتر مسوولان در حوزه سلامت است.

وی گفت:امیدوارم با همدلی که امروز کاملا در جلسه ملموس بود در آینده ای نزدیک شاهد استفاده گسترده تری از ظرفیت عمومی جامعه در پیشبرد اهداف مقرر و ارتقا شاخص های سلامت باشیم. 

امیری در پایان اظهار داشت: از زحماتی که دکتر قالیباف از مدتها قبل برای مهیا شدن مسیر کشیدند تشکر می کنم.


امضای تفاهم نامه مشترک بین شهرداری تهران، وزارت بهداشت و قوه قضاییه

بنابراین گزارش،صبح پنجشنبه تفاهم نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران، وزارت بهداشت و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه امضا شد که بر پایه آن سلامت مردم شهر تهران و توانمند سازی آنها در این حوزه مد نظر قرار می گیرد.
 
به گزارش شهر، در ابتدای این تفاهم نامه آماده است:

درراستای تحقق ارمان های والای حضرت امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر توجه ویژه همه دستگاه ها به تامین سلامت آحاد جامعه به نحوی که "مردم به جز رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته باشند " و نیز دستیابی به اهداف چشم انداز 1404 برنامه پنجم توسعه و همچنین به منظور تحقق پوشش همگانی سلامت ( universal health coverage)این تفاهم نامه فی ما بین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، شهرداری تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه منعقد می گردد.

برخی از مفاد این تفاهم نامه به شرح ذیل است؛ 

1. همکاری در استقرار نظام خدمات جامع سلامت شهری با رویکرد عوامل تعیین کننده اجتماعی سلامت در شهر تهران 
2. همکاری در توانمندسازی شهروندان و زمینه خود مراقبتی و همیاری متقابل برای ارتقای عادلانه سلامت در کلانشهر تهران .
3. همکاری در توسعه مشارکت های فردی ، روحی و جمعی شهروندان برای ارتقای عادلانه سلامت در کلانشهر تهران 
4. همکاری در ترویج سبک زندگی سالم درمیان گروه های مختلف سنی و جنسی شهروندان برای ارتقای عادلانه سلامت در کلانشهر تهران 
5. همکاری در توسعه و تقویت هماهنگی های فرابخشی به منظور ارتقای سلامت جسمی ، روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان برای ارتقای عادلانه سلامت در کلانشهر تهران 
6. همکاری در توسعه خانه ها ،مدارس ، محل کار ، دانشگاه ها و مراکز تفریحی و فرهنگی و هنری سالم در کلانشهر تهران 
7. همکاری در توسعه سیاست های حامی سلامت به منظور ارتقای عادلانه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان تهرانی 
8. همکاری در ارتقای فرهنگ سلامت درکلانشهر تهران به منظور ارتقای عادلانه سلامت جسمی،روانی ،اجتماعی و معنوی شهروندان تهرانی
9. همکاری در انتقال تجارب مثبت حاصل از اجرای این تفاهم نامه در سایر کلانشهرها ، شهرستان ها و شهرهای کشور 
نظر شما