پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۲
کد خبر: ۷۳۰۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
شاید سینمایی‌ترین توصیف را از حادثه انفجار پروژه «معراجی‌ها» حجت‌الاسلام شهاب مرادی داشت که آن را به «اکران اندوه» تعبیر کرد.
به گزارش شهر، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان سینمایی، مجید مجیدی، خانه سینما و دبیر جشنواره فیلم فجر هم در کنار رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حادثه عروج 5 نفر از عوامل معراجی‌ها را تسلیت گفتند.

خبر انفجار مهیب در پشت صحنه فیلم- سریال «معراجی‌ها» صبح روز چهارشنبه گذشته ناگهان در تمامی رسانه‌های مجازی پیچید و خیلی زود به رسانه پیامک رسید. واقعه به قدری هولناک بود که رسانه‌های بین‌المللی هم آن را بازتاب دادند؛ از هفته‌نامه تایم آمریکا گرفته تا نیویورک دیلی نیوز، بی‌بی‌سی نیوز، سایت سینمایی ورایتی، اینترنشنال بیزنس تایمز بریتانیا، رادیو آزاد اروپا، بیگ‌نیوز پرتغال، آژانس فرانس پرس، شبکه پان‌ارمنیان، RTTنیوز، APA جمهوری آذربایجان و چند رسانه دیگر هر کدام به نوعی به خبر انفجار فیلم تازه مسعود ده‌نمکی پرداختند.

پیام‌های تسلیت

با گذشت چند ساعت و در جریان قرار گرفتن مدیران و چهره‌های فرهنگی هنری، خیلی‌ها دست به قلم شدند و مراتب همدردی خود را با بازماندگان واقعه معراجی‌ها و عوامل پروژه در قالب واژه‌ها و پیام‌های تسلیت نشان دادند. احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران در بخشی از پیام خود نوشت: فعالیت در سینما دشواری‌های فراوان دارد به‌ویژه زمانی که پای جلوه‌های ویژه در میان باشد. امیدوارم از این پس با رعایت دقیق نکات ایمنی در سینمای مبتنی بر جلوه‌های ویژه، این دست حوادث ناگوار و از دست رفتن هنرمندان عزیزمان را شاهد نباشیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در پیام تسلیت خود چنین آورد: امروز، روز اکران اندوه بود؛ ضایعه غمبار مرگ چند تن از خادمان و زحمتکشان سینمای ایران، همه دوستداران فرهنگ و هنر ایران اسلامی را غمگین و داغدار کرد. بی‌شک فقدان هر عزیزی از خانواده ارجمند سینمای شریف ایران هم جای خالی آنان را به رخ می‌کشد هم مسئولیت و رسالت اهالی سینما را دوچندان می‌کند.

مجید مجیدی هم که سابقه همکاری با جواد شریفی‌راد را در پروژه «محمد(ص)» داشته، او را هنرمندی دانست که خود را وقف انقلاب و دفاع‌مقدس و عاشقانه وقف پروژه پیامبر اکرم(ص) کرد.

محمدمهدی عسگرپور هم تنها کسی بود که در دیدار هنرمندان با رئیس‌جمهور‌ از درگذشتگان و قربانیان یاد کرد و در ابتدای سخنانش از حاضران در تالار وحدت خواست به یاد همکاران سینمایی خود و برای شادی روح آنها صلوات بفرستند.

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم پیام تسلیت صادر کرد و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر در همان نخستین ساعت‌های پس از حادثه خود را به شهرک سینمایی دفاع‌مقدس رساند و از نزدیک ضمن ابراز همدردی با عوامل پروژه معراجی‌ها، از نزدیک در جریان جزئیات حادثه قرار گرفت.

مردم، هنرمندان و مسئولان در مراسم تشییع

فضای باز بنیاد روایت صبح روز جمعه میزبان انبوه جمعیتی بود که برای آخرین وداع با قربانیان معراجی‌ها آمده بودند؛ چهره‌هایی چون حسین فریدون و حسام‌الدین آشنا از نزدیکان به رئیس‌جمهور‌ در میان جمعیت دیده می‌شدند تا رئیس سازمان بسیج و مدیران صدا و سیما و سازمان سینمایی. هنرمندانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، ده‌نمکی کارگردان و محمود رضوی تهیه‌کننده معراجی‌ها، جواد نوروزبیگی، حبیب‌الله کاسه‌ساز، علیرضا شجاع‌نوری، علی سرتیپی، محمدرضا شرف‌الدین، لاله اسکندری، بهروز شعیبی، رضا توکلی، مهران رجبی، حسن سلطانی، علی دهکردی و... هم همزمان با روز شهادت امام حسن عسگری(ع) در این مراسم حضور داشتند.

سردار نقدی در این مراسم گفت: مجاهدان عرصه فرهنگی آنهایی هستند که وجود خود را برای هنر متعهد گذاشتند تا پیام شهیدان را انتقال دهند. این عزیزان در روزهایی به جمع شهدا پیوستند که شهدا در عملیات کربلای 5 معراجی شدند. علی دارابی معاون سیما هم در سخنانی عروج همکاران و عوامل سریال معراجی‌ها را به مردم و خانواده آنها تسلیت گفت و افزود: معراجی‌ها تا تاریخ هست ماندگار شد. در ادامه مشاور رئیس‌جمهور گفت: این مراسم و جمعیتی که جمع شده‌اند نشان داد در باغ شهادت باز است. باید بدانیم اگر در راه شهدا قدم برمی‌داریم، می‌توانیم با آنها همراه شویم، همچنان که رئیس‌جمهور اشاره داشت که هنر همان ارزش و نیکی است و هنرمندان همه اهل ارزش هستند.

آشنا وظیفه دولت را حمایت از هنرمندان دانست و در عین حال خواستار رعایت و بالا بردن استانداردهای امنیتی در سینمای دفاع‌مقدس و راهیان نور شد. ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم ضمن تسلیت گفتن به خانواده‌های قربانیان و مردم گفت: سینما در راه انتقال پیام شهدا به مردم رشادت‌های زیادی انجام داد و این سینما شایسته همه این افتخارهاست.

قطعه هنرمندان، صالحین، لرستان

پیکر 4 نفر از درگذشتگان حادثه دلخراش پروژه معراجی‌ها مقارن ظهر دیروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام گرفت. بر این اساس، پیکر محمدجواد شریفی‌راد مدیر جلوه‌های ویژه پروژه، مهدی مرادی و جمشید اصفهانی‌فر با حضور خانواده‌های آنها و جمع زیادی از هنرمندان و سینماگران در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد. پیکر علی‌اکبر رنجبر مدیر شهرک سینمایی دفاع‌مقدس هم در قطعه 56صالحین آرام گرفت. پیش از این اعلام شده بود پیکر رضا فرجی برای خاکسپاری به استان لرستان منتقل می‌شود.

منبع: همشهری
نظر شما