پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۱
کد خبر: ۷۳۴۶۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
قالیباف در مراسم تکریم و معارفه ریاست حراست کل شهرداری تهران:
قالیباف در مراسم تکریم و معارفه رییس حراست کل شهرداری تهران تاکید کرد: بحثی که وظیفه یکایک ما را سنگین تر کرد، آن است که شهرداری تهران به عنوان یکی از نماد های مدیریت جهادی مورد تاکید و تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت؛ این موضوع به شدت بار مسئولیت یکایک ما را که به ولایت ارادت داریم، سنگین کرد.
به گزارش شهر،شهردار تهران طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه ریاست حراست کل شهرداری تهران، ضمن تبریک ایام ماه ربیع الاول و میلاد نبی مکرم اسلام (ص)، ابراز داشت: طبیعی است که هر آمدنی، رفتنی نیز به دنبال دارد اما خوشا آنانی که در این مسئولیت ها و فرصت هایی که برای آن ها فراهم می شود، بتوانند به درستی انجام وظیفه کنند و دین خود را به اسلام، انقلاب، شهدا ، مردم و کشورشان ادا کنند.
شهردار تهران در ادامه ضمن خیرمقدم به رمضان پورقاسم در حراست کل شهرداری تهران، تصریح کرد: اقای  پورقاسم هم از برادرانی است که به ماموریت و کار خود آشناست و سالیان سال وقت خود را در این زمینه گذاشته است. همچنین  پورقاسم به مسایلی از جنس کار در وزارتخانه ها و شهرداری آشنا هستند و از دوستان خوب دوران دفاع مقدس، رزمنده و ایثارگران محسوب می شود.
دکتر قالیباف خاطرنشان کرد: مهندس پورقاسم برادری اخلاق مدار و متدین است و امیدواریم با حضور ایشان و کمک و همکاری یکایک شما عزیزان در مجموعه حراست شهرداری تهران بتوانیم با قوت بیشتری کارها را پیش ببریم.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود توجه به مدیریت جهادی را نکته ای دانست که مجموعه حراست و بازرسی، مدیران شهرداری و تمامی بخش ها باید به آن توجه داشته باشند و ابراز داشت: پیش از این در ارتباط با مدیریت جهادی در شهرداری تهران این بحث را داشتیم که این فرهنگ جهاد و روحیه جهادی است که می تواند ما را بر مشکلات در تمامی زمینه ها فائق آورد. اما هفته گذشته که در محضر مقام معظم رهبری بودیم، ایشان بر این موضوع تاکید فرمودند و این امر بار یکایک ما را بسیار سنگین کرد. به گونه ای که مقام معظم رهبری تاکید داشتند راه نجات از مشکلات و فائق آمدن بر چالش های پیش رو برای همه ما توجه و تاسی به مدیریت جهادی است. در واقع این بحث مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: البته شاید در افکارعمومی تاکنون این موضوع به این صراحت باز نشده بود اما ایشان بارها و بارها درجلسات مختلف و در دیدار مسئولان - چه در جلسات خصوصی وچه در جلسات عمومی - بر این موضوع تاکید کردند؛ به نحوی که هر فردی که با گفتمان مقام معظم رهبری آشنا باشد، کاملا تاکید بر این موضوعات را در ابعاد مختلف را حس می کرد و این تاکیدات را برداشت می کرد.
قالیباف افزود: بحثی که وظیفه یکایک ما را سنگین تر کرد، آن است که شهرداری تهران به عنوان یکی از نماد های مدیریت جهادی مورد تاکید و تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت؛ این موضوع به شدت بار مسئولیت یکایک ما را که به ولایت ارادت داریم، سنگین کرد. امروز دوست و دشمن به شهرداری نگاه می کنند و اینجا را مورد ارزیابی قرار می دهند، بنابر این کوچک ترین ضعف ما غیر قابل قبول است. 
وی با بیان اینکه حفظ، گسترش و عمق بخشیدن به فرهنگ مدیریت جهادی مهم ترین رسالت و وظیفه ای است که بر دوش یکایک ما قرار دارد، گفت: ما در برنامه چهار ساله پیش روی باید یک تحول در مجموعه شهرداری ایجاد کنیم. به گونه ای که در چهار سال پیش رو باید به گونه ای کار کنیم که شهرداری تهران به عنوان یک مجموعه جهادی، در بین مردم مثال زدنی شود. باید تلاش کنیم تا سازمان خود را به این نقطه برسانیم.
دکتر قالیباف ادامه داد: برای رسیدن به این نقطه باید تلاش و مجاهدت فراوان داشته باشیم. فکر کنیم، وقت بگذاریم، با اهل فن مذاکره کنیم، از تجربیات استفاده کنیم، انتقادپذیر باشیم، خرد جمعی و تجربه گذشتگان را نیز به کار بگیریم.
شهردار تهران تصریح کرد: حفظ چنین سازمانی رسالت حراست و بازرسی را بیشتر می کند، چرا که این دو بخش باید این سرمایه را حفظ کرده و گسترش دهند. همچنین این دو بخش نباید اجازه دهند تا آسیبی به سازمان وارد شود و سازمان بدنام شود و عناصر بسیار کم و اندک بخواهند نتیجه زحمات و تلاش های شهرداری را به یغما ببرند و یا آسیبی به آن برسانند. 
محمدباقر قالیباف با تاکید بر پیشگیری از بروز این مفسده ها و خطرها اظهار کرد: باید به خوب و بد در تشخیص کمک کنید تا نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف و اشکالات ما مشخص شود. باید مشخص شود چه کسانی تلاش می کنند و چه کسانی تلاش نمی کنند و باعث آن می شوند تا زحمات هزاران نفری که مجاهدت می کنند به هدر رود. این در حالی است که افرادی که لطمه وارد می کنند شاید به تعداد انگشتان دست هم نباشد اما همین افراد همه این زحمات را هدر می دهند. ما مکلف هستیم در این نقطه پیشگیری و کنترل کنیم و در جایی که لازم است با آن برخورد قاطعانه نیز داشته باشیم.
شهردار تهران یادآور شد: همانطور که پیش از این نیز تاکید کرده ایم، اگر کسی جرمی مرتکب می شود حتما باید با او برخورد شود و رحم کردن به این افراد درست نیست؛ چرا که این برخوردها باعث می شود تا از بداخلاقی ها جلوگیری شود. در واقع با این حرکت، شما به توسعه معروف و برخورد درست و منطقی با منکر کمک می کنید. آن هم در جایی مثل شهرداری که امکان بروز خطا وجود دارد. به این ترتیب باید کنترل سیستمی، نظارت و دقت را مخصوصا در حوزه های مالی و اخلاقی به کار بگیریم و تلاش کنیم تا آسیبی متوجه سازمان نشود.
وی ادامه داد: البته نمی خواهم بگویم که حتما فساد را در شهرداری صفر می کنیم چرا که چنین چیزی امکان پذیر نیست؛ اما براساس منطق علمی و با روش هایی که وجود دارد می توان تخلفات و جرایم را شناسایی و کشف کرد و در ادامه با تخلفات برخورد کرد تا فساد سیر نزولی و رشد منفی داشته باشد و ما را به سمت صفر ببرد. طبیعتا همه این موارد باید در چارچوب قانون، حفظ حرمت و حفظ کرامت افراد اتفاق بیفتد. اینجا دیگر جایی است که باید دقت لازم را داشته باشیم و کار را پیش ببریم؛ یعنی باید در عین دقت کار را انجام دهیم. 
شهردار تهران همچنین عنوان داشت: حراست در اینجاست که باید متوجه قانون شکنان قانوندان باشد، چون فساد از این نقطه آغاز می شود. فساد از جایی شروع می شود که افرادی در سازمان ها وجود دارند که اتفاقا قانوندان حرفه ای هم هستند اما از همه قانون شکن تر عمل می کنند.
دکتر قالیباف گفت: یک موقعیتی وجود دارد که همکار ما اشتباه می کند و نمی فهمد، در این شرایط حتما با یک تذکر، هشدار، نهیب، جابه جایی و دقت عمل می توان موضوع را حل و فصل کرد اما درباره قانوندان قانون شکن این حرف ها صادق نیست. این نقطه آنجایی است که باید به حراست اعتماد کرد و با اعتماد و اقتدار و در اوج محبوبیت برخورد کرد. از این جهت از محبوبیت نام می برم که وقتی ریشه قانوندانان قانون شکن را در مجموعه بزنیم، همه سازمان خوشحال می شوند. چرا که این افراد همان گروهی هستند که زیر پای سیستم یخ می گذارند در حالی که به ظاهر خودشان منفعت می برند.
شهردار تهران تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری مال و ثروت فتنه است و این افراد هستند که در سازمان فتنه ایجاد می کنند. بنابراین باید با این افراد بسیار دقیق، علمی، حرفه ای و با انگیزه برخورد کرد. نمی خواهم بگویم انسان جایز الخطاست، اما خطا به نوعی با زندگی انسان ها آمیخته است. بنابراین انسان ممکن الخطاست و خطا پیش می آید . در اینجا است که باید دقت کنیم تا این ممکن الخطا بودن تبدیل به یک رویه نشود. این در حالی است که اگر خطا کردن به یک رویه و عادت تبدیل شد، بی شک در ادامه کار هم خطا می کنیم و متوجه آن خطا نیز نیستیم. بنابراین در شهرداری تهران باید دقت کنیم تا خطا تبدیل به رویه نشود، بلکه رو به کاهش برود و تخلف کردن عادی نشود.
قالیباف با تاکید بر این نکته که متخلف باید احساس سرشکستگی کند، گفت: گاهی افراد جا به جا می شوند و از نقطه ای به نقطه دیگری می روند که این امر طبیعی است، اما بارها تاکید کرده ام چه معنی دارد که مدیری را که از مجموعه ای عزل می شود، مجددا در جای دیگری منصوب کنیم؟ حتما دلیلی برای عزل شدن این مدیر وجود داشته است و نباید کسی را که عزل شد، مجددا در جای دیگری منصوب کنیم. البته نمی خواهم بگویم این فرد باید برای همیشه از مدار خارج شود اما تا زمانی که اطمینان حاصل نکردیم که او در مدار درست قرار گرفته است، نباید دوباره این فرد را به کار گرفت؛ این امر شرط عقل، شرط حفظ یک مجموعه و حق ما است.
وی در ادامه بر ضرورت حفظ حرمت افراد تاکید کرد و عنوان داشت: البته حق نداریم به گونه ای عمل کنیم که کسی را تحقیر کنیم؛ چرا که تحقیر کردن افراد کاری بسیار نامیمون و ناپسند است. از ائمه اطهار (ع) نیز روایت داریم که کسی که تحقیر شد، سرکش می شود و آدم سرکش ایمن نیست. بنابراین این فرد به خودش و سازمان آسیب می زند و به دنبال کاری می رود تا آن حقارت را جبران کند. از این رو است که این سرکشی باعث ناامنی می شود. بنابر این باید توجه داشت میان فردی که از جایی عزل می شود و فردی که تحقیر می شود، تفاوت وجود دارد.
شهردار پایتخت در ادامه سیستمی کردن کارها را یکی از بحث های مهم در مبارزه با تخلفات و فساد دانست و گفت: تا آنجایی که می توانیم نباید دخالت انسان ها را در قوانین آزاد بگذاریم. به عنوان مثال بیشترین مشکلات ما در حوزه شهرسازی است و یکی از علت هایی که تلاش زیادی کردیم تا شهرسازی را سیستمی کنیم، آن بود که این اقدام سطح تخلفات را بسیار کاهش می دهد و به آن هایی که می خواهند سالم زندگی کنند و رزق حلال بخورند نیز کمک می کند. 
وی ابراز داشت: اینکه تا این حد تاکید می کنیم که باید بتوانیم از حوزه آی.تی حداکثر استفاده را در سیستم ببریم به خاطر سرعت، دقت و کاهش هزینه هاست.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت بهره گیری از مدیریت جهادی در شهرداری تهران افزود: طبیعتا این رسالتی است که در چهار سال آینده پیش روی ما قرار دارد و باید بتوانیم فرهنگ مدیریت جهادی را حفظ کنیم، گسترش دهیم، کیفیت ببخشیم تا آثار و برکات آن در ذهن و زندگی مردم عینیت پیدا کند. 
وی ادامه داد: باید این فرهنگ را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم و این امر وظیفه ما و وتوقعی است که مقام معظم رهبری و مردم از ما دارند. از این رو این بار بر دوش ما گذاشته شده است و بر اساس این رسالت باید تلاش کنیم تا بتوانیم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. طبیعتا دوستان در مجموعه حراست و سازمان بازرسی نیز باید توجه داشته باشند و از بروز آسیب ها و خطاها پیشگیری کنند تا به دستاوردهایی که به دست می آید آسیبی وارد نشود.
دکتر قالیباف تصریح کرد: در بخش های دیگر نیز باید با یک نگاه تحولی کار را پیش ببریم تا آثار یک مدیریت برخواسته از فرهنگ انقلاب روز به روز گسترش پیدا کند. به گونه ای که موافقان این بحث امید بیشتری پیدا کنند و مخالفان آن نیز منطق ما را ببینند و این منطق را بپذیرند چرا که مخالفان نیز قصد دشمنی ندارند و منطق های درست را قبول می کنند. 
شهردار تهران در پایان گفت: این فرهنگ به دوش من و شما قرار دارد و ما پیشتاز این بحث هستیم. بنابراین لحظه ای نباید در انجام وظیفه درنگ کنیم.
محمدباقر قالیباف در ابتدای این مراسم با تجلیل از اقدامات سیدحمیدتنها ریاست سابق حراست کل شهرداری تهران، گفت: قدمت آشنایی ما با وی به طول عمر انقلاب برمی گردد، به گونه ای که در فضای گرم و صمیمی روزهای اول انقلاب برادری را با ایشان آغاز کردیم و این برادری همچنان به قوت خودش باقی است و ادامه خواهد داشت.
شهردار تهران افزود: سیدحمیدتنها هرچه در بضاعت داشت را به صورت صادقانه و اخلاق مدارانه به کار گرفت و طبیعتا اگر امروز شاهد کاهش تخلفات در مجموعه شهرداری تهران هستیم، بخش قابل توجهی از این موضوع مرهون زحمات کارکنان و مدیران در مجموعه حراست شهرداری تهران با مسئولیت تنهاست.
دکتر قالیباف با اشاره به ادامه خدمت تنها در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عنوان داشت: مهندس تنها از پرسنل و کارکنان وزارت دفاع است و از زمانی که سردار دهقان به عنوان وزیر دفاع مشغول به کار شد، از ما خواست وی به این وزارتخانه برگردد و در بخشی از کارها به ایشان کمک کند. نکته مهم آن است که اقای تنها در هر کجا که باشند، در خدمت انقلاب و اسلام هستند و امیدواریم با آشنایی که ایشان در شهرداری تهران پیدا کرده اند، بتوانیم همچنان از نظرات ایشان استفاده کنیم.
نظر شما