پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۰
کد خبر: ۷۳۵۳۱
|
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
شهروندان کلان‌شهرها در تعطیلات آخر هفته از آب‌وهوای خوب و طبیعت زیبای نزدیک به محل زندگی‌شان بی‌بهره‌‌اند، اما به امکاناتی دسترسی دارند که بسیاری از مردم در شهرهای دیگر از آن بی‌نصیب‌اند.
به گزارش خبرنگار شهر، تهران شهری است با سینماها، بوستان‌ها، گالری‌ها و سالن‌های تئاتر و موسیقی متعدد که می‌توانند آخر هفته جذابی را برای اهالی این شهر فراهم کنند.

تماشای یک فیلم تازه در سینما
خوشبختانه سینما از آن دست امکاناتی است که در تهران به وفور یافت می‌شود و از شمال تا جنوب شهر در دسترس است. پس بد نیست برای – پرکردن که نه – گذراندن بخشی از تعطیلات آخر هفته، از این امکان استفاده کنید.
یکی از فیلم‌هایی که چند روزی است در سینماهای تهران اکران شده، فیلم معمایی - پلیسی «سگ‌های پوشالی» به کارگردانی رضا توکلی است.


لیلا اوتادی‌، علیرضا جلالی‌تبار‌، مهدی سلوکی‌، نیما شاهرخ‌شاهی، قاسم زارع‌، شیرین بینا‌، مرتضی ضرابی‌، فرزاد فرزین (خواننده موسیقی پاپ) و امید محبی‌ بازیگران این فیلم سینمایی هستند و داستان آن درباره مهندس جوانی‌ست که در بدو افتتاح یک پروژه ملی دچار سانحه‌ای عجیب و شگفت‌انگیز می‌شود و همین سانحه او و دیگران را دچار سردرگمی می‌کند.
برای تهیه بلیت و اطلاع از سانس‌های اکران آن می‌توانید اینجا کلیک کنید. 


یک پیشنهاد هنری برای عصر جمعه
اگر از طرفداران هنرهای تجسمی هستید و دوست دارید بدانید نقاشان امروزی در شهرهای دیگر چه می‌کنند و جریان هنری در شهرشان چگونه پیش می‌رود، عصر جمعه سری به گالری لاله بزنید.
این گالری که یکی از گالری‌های فعال سازمان فرهنگی هنری شهرداری است، از روز جمعه چهارم بهمن میزبان آثار گروهی از نقاشان معاصر مشهد خواهد بود.
در این نمایشگاه 20 اثر نقاشی از محمود آزادنیا، مریم آیین، مژگان اعتضادی، لادن اورنگی، افشین باقری، جعفر پاکروان، محمد خلیلی، مانلی رسولی، ابوالفضل رفیعی، سمانه رهبرنیا، عباس نسل شاملو، عباس شهسوار، مهدی محدث، طاهر موسوی و طاهره واحدیان ارائه می‌شود.

البته برای بازدید از این نمایشگاه تا 15 بهمن ماه فرصت دارید و علاوه بر جمعه، می‌توانید در ‌روزهای میانی هفته نیز از ساعت 10 تا 19 به گالری لاله بروید. گالری لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی لاله واقع است.

تئاتر؛ تفریحی با پیشینه چندهزارساله
بسیاری از مردم نمایش‌های کمدی و موزیکال لاله‌زاری را با تئاتر اشتباه می‌گیرند و وقتی درباره تئاتر صحبت می‌شود، خودشان را مخاطب تئاتر می‌ّشمارند. اما این به آن معنا نیست که تئاتر نمی‌تواند زمینه طنز داشته باشد یا اساسا کمدی باشد؛ هر چند فاصله میان نمایش کمدی و تئاتر کمدی به اندازه‌ی تفاوت زمین و زیرزمین است. 


«مرگ تصادفی یک آنارشیست» یکی از تئاترهایی است که در قالب طنز، به طرح برخی مسائل اجتماعی می‌پردازد. 
 سالن سایه مجموعه تئاترشهر از 15 دی‌ماه میزبان این نمایش است که «داریو فو» آن را نوشته و به کارگردانی مصطفی عبداللهی روی صحنه رفته است.


داستان این نمایش درباره‌ یک کارگر آنارشیست است که با نگاهی به کمدی «سنتی دلارته» به‌نوعی معاصرسازی شده است. این نمایشنامه براساس داستان واقعی یک کارگر آنارشیست ایتالیایی نوشته شده است که پس از دستگیری به اتهام بمب‌گذاری، خودش را از پنجره اداره پلیس به بیرون پرت می‌کند (یا پرتش می‌کنند!) و کشته می‌شود. «داریو فو» با نگاه هجو و طنز نسبت به سیستم قضایی و اداره پلیس ایتالیا این داستان را روایت کرده است.
اجرای این نمایش که کاری از گروه تئاتر کوچه است، تا 15 بهمن‌‌ماه ادامه دارد و همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها ساعت 19 اجرا می‌شود، پس می‌توانید عصر یکی از روزهای آخر هفته‌تان را به آن اختصاص دهید. بهای بلیت این نمایش هم 10هزار تومان است و میکائیل شهرستانی، امیر عباس توفیقی، لیدا جدائیان، حمیدرضا فلاحی، مهدی زمین پرداز، مسعود زنوزی راد و ایرج کریمی در آن بازی می‌کنند.
مجموعه تئاتر شهر در تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر واقع است و بلیت «مرگ تصادفی یک آنارشیست» را هم می‌توانید بدون زحمت و دردسر، از اینجا تهیه کنید.

یک سرگرمی خانگی
استفاده از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، یکی از سرگرمی‌های راحت، کم‌خرج و مفرح خانواده‌ها در تعطیلات آخر هفته، به‌ویژه در روزهای سرد زمستان است. 

«شوخی کردم» سریال جدید مهران مدیری‌ست که در قالب طنز آیتمی تهیه شده و مجموعه اول آن در نیمه دی ماه در شبکه نمایش خانگی توزیع شد و دومین مجموعه آن هم به‌تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است. مهران مدیری مدتی پس از اتمام تصویربرداری سریال ویلای من، پیش تولید سریال شوخی کردم را با حضور جمعی از چهره‌های مطرح طنز ایران آغاز کرد. فصل اول این سریال در ۳۶ قسمت تولید شده و پس از دریافت بازخوردهای مردمی، تصویربرداری فصل دوم آن نیز آغاز می‌شود.
مجموعه دوم «شوخی کردم» شامل قسمت‌های سوم و چهارم آن با موضوع «زندگی زناشویی/ازدواج....!» را می‌توانید از سوپرمارکت‌‌های محله‌‌تان خریداری کنید.

چهارشنبه عصر لذت‌بخش برای ادبیاتی‌ها
اگر اهل ادبیات هستید و عصر چهارشنبه جزء تعطیلات آخر هفته‌تان محسوب می‌شود،‌ فرصت شرکت در یک نشست ادبی را دارید، شاید درس‌گفتار «سبک‌شناسی شعر حافظ» در مرکز فرهنگی شهر کتاب یک گذران به‌شدت فرهنگی برای فراغت‌تان باشد.

یازدهمین مجموعه درس‌گفتارهای شهر کتاب درباره‌ حافظ، به بررسی سبک‌شناسی شعر حافظ اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده برگزار می‌شود و برای شرکت در آن می‌توانید روز چهارشنبه دوم بهمن، ساعت 16:30 به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم مراجعه کنید.

آخر هفته فرهنگی در یک کاخ باشکوه
اگر به تاریخ علاقه دارید و از گردش در یک فضای فرهنگی خوش آب‌وهوا لذت می‌برید، آخر هفته سری به مجوعه کاخ موزه سعدآباد بزنید. یکی از موزه‌های جذاب این مجموعه، «موزه خط و کتابت میرعماد» است.
این موزه در یكی از بناهای قدیمی مجموعه سعد آباد قرار دارد. بنای موزه احتمالا متعلق به اواخر قرن 13 و اوایل قرن 14 هجری قمری است. به دلیل شباهت این بنا با بناهای متعلق به اواخر دوره قاجار شیوه معماری آن شبیه به معماری دوره انتقال است كه در اواخر قاجار و اوایل پهلوی شكل گرفت. ساختمان موزه میرعماد  در سال 1376 با نام مشهورترین خوشنویس عصر صفوی افتتاح شد.


موزه خط و کتابت میرعماد شامل آثاری از 10 قرن هنر خوشنویسی است. طبقه اول آن با زیر بنایی برابر 196 مترمربع و متراژ اعیانی 310 مترمربع بر روی سكویی به ارتفاع 5/1 متر احداث شده است .
این موزه به بخش‌های «خطوط قبل از اسلام»، «خطوط اسلامی»، «خطوط تفننی»،‌ «اشیای كاربردی» و «نسخ خطی» تقسیم شده است.
برای اطلاع از جزئیات آثار به نمایش درآمده در این موزه می‌توانید اینجا کلیک کنید. 


مطالعه کتاب دور از هیاهوی خیابان‌‌
اگر به طب سنتی علاقه‌مندید و ترجیح می‌دهید تعطیلاتتان را با مطالعه‌ی کتاب بگذرانید، نگاهی به کتاب «ورزش در طب سنتی ایران» بیندازید.
 در این کتاب تا حدی بر تاثیر ورزش‌کردن روی سلامتی انسان تاکید می‌شود که حتی از غذاخوردن و خوابیدن هم با اهمیت‌تر تلقی شده است.
این کتاب را دکتر مرضیه‌بیگم سیاهپوش(متخصص طب سنتی) زیر نظر استاد محمد عبادیانی نوشته است  و در واقع، نتیجه پایان‌نامه مقطع دکترای سیاهپوش در رشته طب سنتی در ایران با عنوان «تبیین اصول و قواع ریاضت در حفظ و ارتقاء سلامتی بر اساس مبانی طب سنتی ایران» محسوب می‌شود. 
کتاب «ورزش در طب سنتی ایران» علاوه بر مقدمه‌ای به قلم استاد عبادیانی، از 13 فصل با عنوان‌های مبانی، حرکت و سکون، تعریف ورزش در طب سنتی، مکانیسم عملکرد ورزش در بدن، ملاحظات قبل از ورزش، ورزش در زنان، کودکان و سالمندان، ورزش و تغذیه، معاینات قبل از ورزش، ملاحظات حین ورزش، چگونگی انجام ورزش و ماساژ ورزشی، طبقه‌بندی ورزش‌ها، انواع ورزش در طب سنتی ایران و کلیات ماساژ طب سنتی تشکیل شده است. 
این کتاب در شمارگان 1000 نسخه، در 159 صفحه و به بهای 12هزار تومان توسط نشر نیاکان منتشر شده است.

هیجان یک کنسرت موسیقی در روزهای آخر هفته 
موسیقی هم از آن هنرهایی است که اگر اهلش باشید، می‌تواند لحظات خوبی را برایتان رقم بزند.
سالن شهناز خانه هنرمندان قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه، 3 و 4 بهمن‌‌ماه، ساعت 18:00 میزبان اجرای یک رسیتال گیتار کلاسیک  توسط حسین درست‌پور باشد. 


در این کنسرت آثاری از موزیسین‌های مطرح جهان از جمله مرتز، سور، گرانادوس، آلبنیز، باریوس و کوشکین اجرا می‌شود.
قیمت بلیت این کنسرت 20هزار تومان است و برای تهیه آن به‌صورت اینترنتی می‌توانید اینجا کلیک کنید.


نظر شما