جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۴
کد خبر: ۷۳۹۱۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
گزارش هفتگی «شهر» از برنامه گالری‌ها/
گالری‌های تهران در سومین هفته بهمن‌ماه نمایشگاه‌‌های متعددی از آثار هنرمندان تجسمی را میزبانی می‌کنند.
به گزارش خبرنگار شهر، گالری‌های سین، جرجانی، شوخی، شکوه، شیرین و افرند از روز جمعه 11 بهمن میزبان نمایشگاه‌های تازه‌ و متنوعی از آثار هنرمندان تجسمی خواهند بود.

گالری‌های لاله، آران، دی، حنا، مهروا، نگاه، اثر، والی، ساربان، هما، بوم، طراحان آزاد و موزه عکسخانه شهر نیز از هفته‌های گذشته نمایشگاه‌‌هایی را میزبانی می‌کنند که در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

عروسی پارسی در گالری سين
نمایشگاه نقاشی‌های ندا تولایی با عنوان «عروسی پارسی» از روز جمعه 11 بهمن‌ماه در گالری سین افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 20 بهمن ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 15 تا 19 برای بازدید از این آثار به گالری سین واقع در شهرک غرب، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، خیابان دوازدهم، پلاک 16 مراجعه کنند.

در گالری جرجانی عقب بایست
«عقب بایست» عنوان یک نمایشگاه گروهی نقاشی است که از روز جمعه 11 بهمن در گالری جرجانی افتتاح می‌شود و آثاری از حمیدرضا اندرز، سینا اوچی، مهدی چیتساز و سوسن هاشمیان را به نمایش می‌گذارد. 
این نمایشگاه که ماهور طوسی آن را گردآوری کرده است تا 21 بهمن ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 16:30 تا 20:30 برای بازدید از ان به گالری جرجانی واقع در خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک وی، کوچه خیام، پلاک ۴، زنگ 1 مراجعه کنند.

شوخی در گالری گلستان
گالری گلستان از روز جمعه 11بهمن نمایشگاهی از آثار نقاشی هنگامه عابدین با عنوان « جدی – شوخی» را میزبانی می‌کند. این نمایشگاه تا 16 بهمن برپا خواهد بود و علاقه‌مندان به به بازدید از آن می‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری گلستان واقع در دروس، خیابان شهید کماسایی، پلاک 34 مراجعه کنند.

زنان بریمانی در گالری شکوه
نمایشگاه نقاشی‌های گیلدا بریمانی روز جمعه 11 بهمن ماه در گالری شکوه افتتاح می‌شود. سوژه اصلی آثار بریمانی زنان و مسائل مربوط به آنهاست. او در آثار تازه‌اش مشکلات زنان را در مقاطع مختلف زندگی برای پیش بردن اهداف مورد نظر مطرح می‌کند. 
این نمایشگاه تا 16 بهمن ماه ادامه خواهد داشت علاقه‌مندان به بازدید از آن می‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 به گالری شکوه واقع در فرمانيه، بلوار اندرزگو، خيابان سليمى شمالى، كوچه امير نورى، پلاك ١٩ مراجعه کنند.

دو نمایشگاه در گالری شیرین
گالری شیرین از روز جمعه 11 بهمن ماه میزبان دو نمایشگاه از آثار امیر نصر كم‌گویان و شكوه مقــــدم خواهد بود. این دو نمایشگاه تا 21 بهمن ادامه خواهند داشت و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 به نشانی  ولنجک، خیابان هجدهم، پلاک 9 مراجعه کنند.

روح مذاب در گالری افرند
نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «روح مذاب» با آثاری از محسن حسینمردی، ندا راهی، زهرا شهامت پور، شهلا صفارزادگان، شیده ضرابی، بهشید فرهنگیان، روناک فرهنگیان، نازنین کرباسی، میترا مبین‌زاده، صباح میحی منش و جیران مهدوی در گالری افرند افتتاح می‌شود. 
این نمایشگاه تا 18 بهمن ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند همة‌روزه از ساعت 15 تا 19 به گالری افرند واقع در خیابان یوسف آباد، خ جهان آرا، خ 19 (جلال حسینی) ، پلاک 48 مراجعه کنند.

آثار نقاشان معاصر مشهد در گالری لاله
نمایشگاهی گروهی از آثار نقاشان معاصر مشهد در گالری لاله برگزار شد. گالری لاله در ادامه رویکردهای جدید خود به هنر معاصر که یکی از آن‌ها «زمینه‌سازی برای معرفی تنوع و گستره جغرافیایی هنر معاصر ایران» است و همچنین به منظور حمایت از هنرمندان خارج از مرکز و فعال در این عرصه و ارایه جدیدترین تجربیات تجسمی آن ها در پایتخت، دومین دوره این رویداد را به گروهی از نقاشان معاصر مشهد اختصاص داده است.
در این نمایشگاه 20 اثر نقاشی از محمود آزادنیا، مریم آیین، مژگان اعتضادی، لادن اورنگی، افشین باقری، جعفر پاکروان، محمد خلیلی، مانلی رسولی، ابوالفضل رفیعی، سمانه رهبرنیا، عباس نسل شاملو، عباس شهسوار، مهدی محدث، طاهر موسوی و طاهره واحدیان ارائه خواهد شد.
این نمایشگاه به کوشش لادن اورنگی گردآوری شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید و خرید آثار  تا 15 بهمن ماه همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل به نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند.

باغ عزلت در گالری آران
گالری آران از روز جمعه چهارم بهمن‌ماه میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های آریتا شهرزاد با عنوان «در باغ عزلت من» خواهد بود. این نمایشگاه تا 14 بهمن ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان به بازدید از آن می‌توانند همه‌روزه از ساعت 11 تا 19 به گالری آران واقع در خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک 12 مراجعه کنند.
گالری آران جمعه‌های غیر افتتاحیه تعطیل است.

نقاشی - مجسمه در گالری دی
نمایشگاهی از نقاشی – مجسمه‌های پریدخت مشکزاد از روز جمعه چهارم بهمن‌ماه در گالری دی افتتاح شد. این نمایشگاه تا 13 بهمن ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 19 از این آثار دیدن کنند. 
گالری دی در خیابان ولیعصر(عج)، روبروی پارک ملت، کوچه عاطفی، پلاک 130 واقع است.


نمایشگاه سالانه گالری حنا
نمایشگاه سالانه هنرمندان گالری حنا به کوشش احسان نصری و گیو شریف روز جمعه چهارم بهمن در این گالری افتتاح شد. این نمایشگاه تا 14 بهمن ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از آن دیدن کنند. 
گالری حنا در قیطریه، خیابان دولت، خیابان مطهری، خیابان اخلاقی، خیابان جهانتاب، بیگلرپور شرقی، پلاک 19 واقع است.


شادی‌زار در گالری مهروا
گالری مهروا از روز جمعه چهارم بهمن‌ماه میزبان یک نمایشگاه گروهی عکس طنز با عنوان «شادی زار» است. این نمایشگاه که آذین راد گردآوری آن را بر عهده داشته است، تا 20 بهمن ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه از ساعت 17 تا 21 از این نمایشگاه دیدن کنند.
گالری مهروا در خیابان کریمخان، آبان جنوبی، شماره 38 واقع است.

نقاشی در نگاه
نمایشگاهی از آثار نقاشی مصطفی دشتی از روز پنجشنبه سوم بهمن‌ماه در گالری نگاه افتتاح شد. این نمایشگاه تا 15 بهمن برپا خواهد بود و علاقه‌مندان به بازدید از آن می‌توانند همه‌روزه از ساعت 14 تا 20 به گالری نگاه واقع در لواسان، بلوار اصلی(امام خمینی)، نرسیده به میدان امام خمینی، پلاک 872 مراجعه کنند.

بازماندن در گالری اثر
«رفتن اما بازماندن» عنوان نمایشگاهی از نقاشی‌های سمیرا علیخانزاده است که از جمعه چهارم بهمن در گالری اثر افتتاح شد. این نمایشگاه تا 23 بهمن ماه 1392 ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 11 تا 20 و جمعه‌های غیر افتتاحیه ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.
گالری اثر واقع در کریم خان زند، خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره‌ 16، شنبه‌ها تعطیل است.

مخاطره در گالری والی 
گالری والی از روز جمعه چهارم بهمن میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های سعید رفیعی با عنوان «مخاطره» است. این نمایشگاه تا 15 بهمن ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 20 از آن دیدن کنند.
گالری والی در میدان ونک، خیابان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 واقع است.

نقاشی در گالری ساربان
گالری ساربان از روز جمعه چهارم بهمن ماه میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های غزاله اخوان خواهد بود. این نمایشگاه شامل 32 اثر با تکنیک آبرنگ و مرکب و16  اثر با تکنیک اکرلیک روی گونی و بوم است. 
این نمایشگاه تا 14 بهمن ماه ادامه دارد و همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالری ساربان در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 واقع است. 

کالیگرافی جایگزین در گالری هما
گالری هما از روز جمعه چهارم بهمن میزبان سومین نمایشگاه کالیگرافی جایگزین است. در توضیح گالری هما درباره این نمایشگاه آمده است: «در چند سال اخير برخي از هنرمندان خوشنويس تحت تاثير كارویژه ی خلاقه ي کالیگرافی -در ديگر زمينه هاي تجسمي- آزمون و پويش هاي تازه اي را چه در حوزه محتوا و چه در ريخت آغاز كرده اند و عموما آنچه از رهاورد آن ها ايفاد شده، مبتني بر نوعي استفاده غير متعارف خط در مديوم هايي ست كه پيش از اين جسارت استفاده از آن ها در سوابق كاليگرافي مدرن ايران ديده نشده است. ممكن است دامنه ي اين تجربيات در مقايسه با تحولاتي كه در نقاشي و مجسمه شاهدش بوده ايم چندان ساختارشكن محسوب نشود اما اگر روحيه ي سترون و محافظه كار جامعه ی درگير با خوشنويسي را بشناسيم، ابعاد دگرگون كننده ي اين جريان نو را با تامل افزون تری خواهيم نگريست.
نخستين مجموعه گروهي کالیگرافی جایگزین دی ماه 1390 در گالري هما به نمايش درآمد؛ هدف از چينش نفرات در آن سری، معرفي آثاري بود كه کوشش خود را معطوف به ابعاد غیر تزئینی خط- نوشته کرده و گسترش فاهمه ی  خط- نقاشي را در بستر معاصر دنبال می کردند؛ مجموعه ای که در سال بعد در آرت فر وین نیز به نمایش درآمد و با واکنش های متمایزی مواجه شد. برخی آن را چهره دیگری از خط نقاشی و برخی منتقدین داخلی این گونه رفتارها با سنت را در ادامه جریان اگزوتیک یا پست اگزوتیک دیدند.
نسخه ی سوم کالیگرافی جایگزین با قطعاتی از علیرضا آستانه، محمد بزرگی و بابک رشوند به هنرمندانی پرداخته که جملگی از جهان کالیگرافی کلاسیک آمده اند اما نتایج دگردیسی نقاشی- نویسه هاشان کاملن مسیردیگرتری پیش گرفته است.»
این نمایشگاه تا 15 بهمن ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان به بازدید از آن می‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 20 به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک مراجعه کنند.

شور سپید غلامحسین نـامی در گالرى بوم
نمایشگاهی از ٥٠ سال نقاشى‌ غلامحسين نامى عصر دوشنبه 30 دى ماه در گالرى بوم برپاست. عنوان اين نمايشگاه «شور سپيد» است كه بر ارائه سه دوره از مهمترين دوران كارى نامى تمركز دارد و در آن علاوه بر ٢٦ نقاشى، دو حجم نيز به نمایش در مى‌آيد. برخى آثار اين مجموعه نخستين بار است به نمایش گذاشته می‌شود، خاصه دو تابلوى نقاشى كه در دو سال اخير خلق شده‌اند و تعدادى از آنها به رغم نيم قرنى كه از حياتشان مى‌گذرد كمتر ديده شده اند؛ مانند همين دو حجم و پنج شش نقاشى كه از سال ١٣٤٤ روى ديوار گالری بوم مى‌روند.
گالرى بوم در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک ۱۱ واقع است و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.


هنر ژاپن در گالری طراحان آزاد
گالری طراحان آزاد از روز جمعه 26 دی‌ماه میزبان نمایشگاهی گروهی از آثار ویدئوآىت هنرمندان ایرانی و ژاپنی است. عنوان این نمایشگاه «زمستان ویدئوآرت ایران و ژاپن» است و تا 24 بهمن ادامه دارد. 
علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری طراحان آزاد واقع در میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 مراجعه کنند.

اسنپ‌شات در موزه عکسخانه شهر
نمایشگاهی از اولین عکس‌های اسنپ‌شات (Snap Shat) تاریخ عکاسی ایران در طول 60 سال عکاسی کامران عدل، با عنوان «سرعت» به‌مناسبت صدوهفتادودومین سال ورود عکاسی به ایران از روز پنجشنبه 19 دی در موزه عکسخانه شهر برپاست. این نمایشگاه تا 12 بهمن ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آن همه‌روزه از ساعت 16 تا 19 به نشانی میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز مراجعه کنند.

نظر شما