جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۷
کد خبر: ۷۴۱۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
نشست تخصصی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛
نشست تخصصی «مدیریت محله در تهران؛ بیم‌ها و امیدها»، توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و با حضور دکتر سیدمحمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، حجت الاسلام ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، فاطمه دانشور و دیگر اعضای شورای شهر تهران و معاونان و مدیران شهرداری تهران در ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در این نشست تخصصی با بیان اینکه، برنامه مدیریت محله و شورای محلات از جمله دستاوردهای خوبی می‌باشد که طی سال‌های اخیر در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است، گفت: با تکیه و ایستادن بر پایه دستاوردهای مدیریت محله و شورای محلات، باید طراحی‌های آینده را برای رفع چالش‌ها و بهتر کردن الگوی محله محوری در شهر تهران دنبال کرد.

دکتر بابک نگاهداری با اشاره به اینکه مدیریت محله تمرینی برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های محله‌ای در سال‌های اخیر بوده است، اظهار کرد: از طریق برنامه مدیریت محله و شورایاری‌ها توانسته‌ایم شبکه‌ای موثر و کارآمد در شهرداری تهران طراحی نماییم.

به گفته وی، در این نشست‌ها، هرچقدر تلاش کنیم به فهم و باور مشترک از محله محوری دست یابیم و به گونه‌ای که برداشت‌های متفاوت نسبت به یک مقوله را به همدیگر نزدیک‌تر نماید، به همان میزان خواهیم توانست چالش‌های عمده فراروی طرح‌ها و برنامه‌های مدیریت محلات و شورایاری‌ها را نیز مرتفع کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، هدف از محله محوری را تمرکز زدایی از قدرت بیان کرد و گفت: تمرکز قدرت در محلات منجر به کاهش مشارکت مردم، گروه‌های خاص و کانون‌های جدیدی از مردم در قدرت و به دور از مشارکت مردم شکل می‌گیرند. این مسائل همچون آفت‌هایی است که باید در جهت رفع آن برنامه ریزی کرد. 

نگاهداری خاطرنشان کرد: امیدوارم با توانمندسازی محلات و احیای تمام ظرفیت‌های شهروندان در محله، به جایگاه مناسبی در مدیریت محلات دست یابیم.

گفتنی است در این نشست تخصصی دکتر طالبی نژاد، رییس دبیرخانه ستاد مدیریت محله شهر تهران در خصوص «مدیریت محله؛ رویکردها و رهیافت‌ها، یافته‌ها و ره‌آوردها، دام‌ها و چالش‌ها»؛ دکتر محمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در خصوص «مساله شناسی طرح مدیریت محله در تهران»؛ دکترایمانی جاجرمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص «بررسی الگوهای مدیریت محله ای در ایران و جهان با تمرکز بر دو نمونه تربت حیدریه در ایران و مختار محله در ترکیه» و دکتر پیران، استاد جامعه شناسی شهری دانشگاه شهید بهشتی، در خصوص «اهمیت محله در برنامه های شهری قرن بیست و یکم و اهمیت مضاعف آن» در ایران سخنرانی داشتند.

نظر شما