جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۹
کد خبر: ۷۴۴۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
عبدالجبار کاکایی خبر داد
عبدالجبار کاکایی از تشکیل اتاق فکر یا کمیته اجرایی هشتمین جشنواره شعر فجر با حضور نمایندگان طیف‌های مختلف شعری خبر داد.
دبیر علمی هشتمین دوره جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اتاق فکر جشنواره به نوعی کمیته اجرایی جشنواره است که در آن در خصوص چگونگی برگزاری جشنواره بحث و گفت‌وگو می‌شود و تصمیمات گرفته‌شده در آن برای اجرایی‌ شدن به دست دبیر اجرایی جشنواره می‌رسد. اتاق فکر جشنواره به نوعی تبدیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره به کمیته اجرایی است که در آن علاوه بر اعضای شورای سیاست‌گذاری، افراد دیگری نیز حضور دارند.

کاکایی در معرفی اعضای کمیته اجرایی جشنواره گفت: علی آبان، فاطمه راکعی، سعید بیابانکی، موسی بیدج، بهزاد زرین‌پور، بهزاد خواجات، هوشیار انصاری‌فر، محمود اکرامی‌فر، حمیدرضا شکارسری، یزدان سلحشور، پوریا سوری، گروس عبدالملکیان و سعید یوسف‌نیا اعضای اتاق فکر یا همان کمیته اجرایی جشنواره هستند. این افراد از طیف‌های مختلف از جمله دو طیف گفتمان انقلاب و دگراندیش هستند.

او در ادامه درباره مسؤولیت هر یک از شوراها و کمیته‌های جشنواره شعر فجر امسال گفت: شورای داوری به آثار رسیده به جشنواره رسیدگی می‌کند و در واقع کار داوری بخش مسابقه را بر عهده دارد. شورای انتخاب هم جریان‌های مختلف را مورد نظر قرار می‌دهد و شاعران صاحب سبک جریان‌های مختلف را معرفی و نتیجه را برای شعرخوانی این شاعران در مراسم اختتامیه مشخص می‌کند. شورای داوری نفرات برتر را در قالب‌های شعر آزاد، سنتی، کودک و نوجوان، محاوره، بومی و اقلیمی معرفی می‌کند و شورای انتخاب که از منتقدان دانشگاه و مطبوعات، آزاد و پیشکسوتان شناخته‌شده تشکیل شده است، برنامه و شاعران سه شب شعرخوانی در مراسم اختتامیه را مشخص می‌کند.

کاکایی افزود: در بخش جنبی جشنواره‌ نیز مجموعه شعرهای منتشرشده در سال‌های 91 و 92 از سوی شورای داوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا بهترین کتاب شعر سال 90 و 91 معرفی شود. همچنین ابوالفضل جلیلی ساخت فیلم مستند هشتمین دوره جشنواره شعر فجر را آغاز کرده است.

دبیر هشتمین دوره جشنواره شعر فجر در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این‌ سؤال که تا به حال چه میزان از وعده‌های شما درباره حضور همه جریان‌های شعری در این جشنواره عملی شده است، گفت: تا به حال در مکانیزم تصمیم‌گیری برای برگزاری همه طیف‌ها داخل شده‌اند. نتیجه هم به مسیر بستگی دارد و ادامه راه آن را مشخص می‌کند.

او افزود: الآن نمی‌شود نتیجه را پیش‌بینی کرد، ولی اگر بنای کار درست گذاشته شود، عمارت هم درست می‌شود. در جشنواره هم وقتی در مکانیزم داوری و تصمیم‌گیری از همه طیف‌ها حضور دارند، این نشان می‌دهد که مقدمه کار دست انجام شده است و بنابراین می‌توان منتظر عاقبت خوبی هم بود.

کاکایی در ادامه اظهار کرد: امیدوارم افراطیون دو طرف هم کمی با خود خلوت کنند و به نتایج بهتری برسند، چون به نظر من در جشنواره باید ظرفیت‌های ادبی کشور خود را نشان دهد تا به مستقل شدن شعر بینجامد و فشارهای حزبی و سیاسی شعر تعدیل شوند. البته این به معنی آن نیست که شاعر نباید نگاه سیاسی داشته باشد، اما نباید این‌طور باشد که نگاه سیاسی برای شعر تعیین تکلیف کند. شعر می‌تواند جهت‌گیری سیاسی داشته باشد، ولی در اردوگاه سیاسیون نباشد.

دبیر علمی هشتمین دوره جشنواره شعر فجر در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در رابطه با حضور تمامی جریان‌های شعری در این جشنواره اظهار کرد: اگر در جشنواره هر یک از گفتمان‌های انقلاب یا دگراندیش حضور نداشته باشند، جشنواره اعتبار نخواهد داشت. در این‌جا باید بگویم دوستانی هم که گمان می‌کنند آمدن‌شان به جشنواره اعتبار جشنواره است یا دوستان دیگری که فکر می‌کنند با حضور دیگر شاعران گفتمان انقلاب در جشنواره شعر فجر تضعیف می‌شود، اشتباه می‌کنند، چون به این شکل جشنواره را به یک جشنواره موضوعی تقلیل داده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد این شاعران باید حضور همدیگر را در کنار هم تحمل کنند تا جشنواره شعر فجر هم مثل جشنواره فیلم و تئاتر جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

به گفته عبدالجبار کاکایی، از این پس قرار است جلسه کمیته اجرایی جشنواره یکشنبه هر هفته از ساعت 10 تا 12 برگزار شود.
نظر شما