شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۰۱
کد خبر: ۷۵۰۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
در اختتامیه جشنواره تجسمی فجر
اختتامیه ششمین جشنواره‌ بین‌المللی هنرهاي تجسمی فجر با تجليل از شش هنرمند همراه بود.
به گزارش شهر، در اختتاميه ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر که با حضور علي جنتي؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي مرادخاني؛ معاون امور هنري، مجيد ملانوروزي؛‌مدير كل هنرهاي تجسمي و سيد عباس ميرهاشمي؛ دبير كل جشنواره برگزار شد، از شش هنرمند غلامعلي مكتبي(تصويرگر)، ابراهيم حقيقي (طراح گرافيك)، محمد باقر آقاميري (نگارگر)، جواد عليزاده (كاريكاتوريست)، طاهر شيخ الحكمايي(مجسمه ساز) و ايرج اسكندري (نقاش) تجليل شد.

همچنين كتاب ششمين جشنواره تجسمي فجر توسط معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير كل هنرهاي تجسمي و دبير كل جشنواره رونمايي شد.

علي جنتي؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: آثار و پدیده های هنری در زمینه هنرهای تجسمی نشان دهنده سرمایه ی عظیم این حوزه در کشورمان است. و با توجه به پیشینه تاریخ فرهنگ و هنر ایران امروزه تعداد نخبگان و هنرمندان فعال در عرصه هنرهای تجسمی کشور بسیار است و آثارتولیدی آنها قابل تقدیر است.

جنتي افزود: هنرمندان برجسته کشور ما به خصوص نسل جوان در بخش های مختلف از جمله "هنرهای تجسمی"، "سینما"، "تئاتر"، "هنرهای نمایشی"، "موسیقی" و ... که گام می گذارند افتخار می آفرینند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  گفت: وظیفه ما به عنوان خادمان هنرمندان، تلاش برای معرفی و جهانی کردن آثار تولیدی هنرمندان کشورمان است تا بتوانیم آثار آنها را در تالارهای مختلف عرصه بین الملل به نمایش بگذاریم.

جنتی افزود: بسیار خوشحالم امروزه آثار پدیدآورندگان عرصه هنرهای تجسمی در بسیاری از کشورها ارزش و جایگاه واقعی و در خور شان خود را یافته و جامعه بین الملل به ارزش های آنها پی برده‌اند.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش تمامی هنرمندان و دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر کشورمان گفت: عرضه آثار هنرمندان از جمله هنرهای تجسمی در دیگر کشورها درمعرفی تاریخ فرهنگ و هنر کشور ایران نقش به سزایی می تواند داشته باشد.

سید عباس ميرهاشمی؛ دبیرکل ششمین جشنواره‌ی بین‌المللی تجسمی فجر ضمن ابراز امیدواری برای پوشش درست ظرفیت‌های فراوان هنرهای تجسمی اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر رویداد گسترده‌ای است که هنرمندان از سایر استان‌ها و همچنین کشورهای دیگر در آن شرکت دارند و علاوه‌ بر آن آثار تجسمی در دیگر کشورها هم به نمایش گذاشته شد که این شاخصه باید موجب شود به این جشنواره به عنوان رویدادی فراگیر توجه کنیم.

دبیرکل ششمین جشنواره تجسمي فجر در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: امیدواریم این رویداد با ظرفیت‌ و امکانات موجود مورد بررسی قرار بگیرد تا شاهد رشد و اعتلای این رویداد در ابعاد علمی، نظری و اجرایی آن باشیم. همچنین امیدواریم مسوولان پیمانه‌ی هنرهای تجسمی را به اندازه داشته‌هایش در نظر بگیرند.

مجید ملانوروزی؛ مدیرکل دفتر امورهنرهای تجسمی و دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره با بیان برنامه‌های آینده این مرکز برای ارتقاي جایگاه فعالیت‌های تجسمی در کشور گفت: ما به تحول و نوآوری اعتقاد داریم اما تجربه نشان می‌دهد چنین رویکردی وقتی توسط موسسه‌های خصوصی اتخاذ شود راحت‌تر به مرحله اجرا می‌رسد تا هنگامی که یک نهاد دولتی با تمام مسائل خود چنین سیاستی را اتخاذ می‌کند.

ملانوروزي افزود: ما تلاش داریم چنین هدفی را پی‌گیری کنیم و امیدواریم هنرمندان، کارشناسان و اهالی رسانه‌ در این مدت با پیشنهادها و انتقادهای خود ما را یاری کنند و مدیران را در بررسی‌های خود مصون ندارند تا شرایط تعالی هنرهای تجسمی را فراهیم کنیم.

این مدیر همچنین بر توجه مرکز برای جلب اعتماد هنرمندان تاکید کرد و اظهار داشت: در این مسیر نگاه ویژه به جلب اعتماد موسسه‌ها و گالری‌های هنری خواهیم داشت و سعی می‌کنیم محدودیت‌ها را از پیش پای هنرمندان برداریم و شفافیت‌ها را بیشتر کنیم تا امور ساده‌تر پيش برود.

ملانوروزی در انتها با بیان اینکه با در نظر گرفتن تسهیلات در جهت ارتقاي کیفیت آثار عنوان کرد: یکی از اهداف ما فعال‌سازی بی ينال‌هایی است که یا به دلایل مادی و یا هر دلیل دیگر فعالیت‌ آن‌ها طی مدت سپری شده مغفول مانده است. به کمک انجمن‌ها و موسسه‌های گوناگون، هنر تجسمی را فعال‌تر خواهیم کرد که پیشاپیش از همکاری همه دست‌اندرکاران در این مسیر سپاسگذارم.

علی مرادخانی؛ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز در اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با اشاره به سخنان مدير كل هنرهاي تجسمي و دبير كل هنرهاي تجسمي گفت: اگر آنچه توسط دوستان عنوان شد اتفاق بیفتد شرایط مبارکی برای هنرهای تجسمی کشور اتفاق خواهد افتاد. همچنین اگر بتوانیم رویکرد موجود در زمینه اقتصاد هنر و دیپلماسی فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم و پی‌گیری کنیم، قطعا شاهد گشایش‌های زیادی خواهیم بود.

مرادخاني افزود: امیدواریم در حوزه دیپلماسی فرهنگی شاهد تبادل مجموعه آثار و رفت و آمد هنرمندان باشیم که به ویژه در زمینه آموزش رایزنی‌ها در این زمینه آغاز شده و به زودی کارگاه‌های آموزشی توسط هنرمندان با تجربه دیگر کشورها برگزار می‌شود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه تازه در آغاز راه قرار داریم بیان کرد: این تبادل فرهنگی برای آشنایی هنرمندان ایرانی و برقراری ارتباط با آثار خلق شده در دیگر نقاط جهان بسیار اهمیت دارد، چراکه ما را از جریان روز عرصه هنرهای تجسمی در دیگر نقاط مطلع خواهد کرد.

این مدیر همچنین در خصوص برنامه معاونت هنری برای در نظر گرفتن سازوکاری جهت ایجاد تسهیل مالیات‌ها در این عرصه سخن گفت و اظهار داشت: باید بین مبادلات اقتصادی کالاهای فرهنگی و تجاری تمایز قائل شویم، چراکه این مساله موجب رونق بخشی به فعالیت‌ها خواهد شد که فکر می‌کنم از نیمه نخست سال آینده اجرایی شود.

مرادخانی از حضور چشمگیر هنرمندان بیشتر استان‌ها در جشنواره‌ تجسمی و دیگر جشنواره‌ها از جمله تئاتر موسیقی به عنوان یک ویژگی‌ یاد کرد و گفت: هنرمندان ما در استان‌ها استعدادهای شگرفی دارند که لازم از آن‌ها در جهت دیپلماسی فرهنگی استفاده كنيم. ما باید فضا را برای جوانان سراسر کشور فراهم کنیم تا فعال شوند و شرایطی را فراهم بیاوریم تا آثار آن‌ها نیز به فروش برسد تا برای ادامه راه دلگرم شوند.

وی همچنین بر جلب نظر مردم برای خرید آثار تجسمی تاکید کرد و افزود: اگر بتوانیم این هنر را در سبد زندگی مردم قرار دهیم موفق خواهیم بود، چون در حال حاضر این هنر در زمره علاقه‌های گروه‌های الیت جامعه شناخته می‌شود. اما با توجه به گرایش مردم به خرید هدایا به مناسبت‌های گوناگون، اگر بتوانیم کاری کنیم که مردم به جای خرید کالاهای دیگر مثلا به تهیه تابلو و آثار تجسمی روی بیاورند موفق خواهیم شد که گالری‌ها در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار داشت: همه باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا جریان‌سازی اتفاق بیفتد و مسیری را طی کنیم که امید ایجاد شده در دل مردم ادامه پیدا کند. اگر هنر در یک جامعه‌ جریان پیدا کند، آن اجتماع را پویاتر خواهد کرد و ما به این وسیله می‌توانیم به سوی ایران شایسته و ایرانی شایسته‌ی این کشور که همه در جهت اعتلای آن تلاش داریم حرکت کنیم.

در ادامه این مراسم "ژان گامی" عضو هیات داوران بخش عکاسی جشنواره از کشور فرانسه با بیان اینکه از تنوع آثار شرکت کننده در این جشنواره متعجب شدم گفت: این آثار بیشتر بیان احساس بشری بود و در واقع آثار هنری زبان مشترک بین فرهنگ‌هاست.
وی ادامه داد: این فرهنگ است که به بشر اجازه صعود به درجاتی بالاتر از کره زمین را می‌دهد و پاسخگوی سوالات دنیا است. تمام آثار ارایه شده در این جشنواره قابل تحسین است.
بهرام کلهرنیا عضو شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر نیز گفت: فجر
جشنواره جشنواره‌های ماست و این سوال مطرح است که در جهان امروز ایرانی آیا جایگاه جشنواره فجر نیاز به بازنگری ندارد.

كلهرنيا با بیان اینکه از جشنواره فجر انتظار داریم آئینه تمام نمای وضعیت فرهنگی ما باشد ادامه داد: فجر در کنار تمام جریان‌های فرهنگی به افق آینده سرزمین اشاره می‌کند. جشنواره وظایفی دارد اعم اینکه نشان دهد کجا ایستاده‌ایم و چه کار کرده‌ایم و در واقع گزارشی است برای روزگار.
كلهرنيا یکی از معیارهای توسعه یافتگی میزان دسترسی افراد به اسناد هنری است افزود: اسناد هنری در دگرگونی انسانی نقش ایفا می‌کنند. آثاری که در جشنواره روی دیوار گالری‌ها رفتند نشان از  بیشترین تلاش و فعالیت ما بوه است. ما از مدیران برگزیده فرهنگی‌مان انتظار داریم تا برای تعیین سرنوشت انسانی و فرهنگی ما به طریق دیگری بکوشند.

کلهرنیا با تاکید بر اینکه چرخه اقتصاد آثار هنری ما بیمار است افزود: این چرخه از هزار جا لنگ می‌زند و تنها مشکل مساله حذف مالیات‌ها نیست. جشنواره فجر به پا می‌شود تا به داشته‌هایمان افتخار کنیم ولی آیا نباید هنرمندان به این بهانه مورد حمایت قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: باید آموزش هنری در مدارس بازنگری شود چرا که افراد بدون هیچ برنامه ریزی برای کسب مدرک وارد این عرصه می‌شوند ولی باید دید زمانی که وارد جامعه اقتصادی هنر می‌شوند چه تولید می‌کنند، آیا آنهارا به بیراه نکشانده‌ایم.
وی گفت: این دستی را که به سوی ما آمده می‌فشاریم چرا که آرزوی ما توسعه هنری، بازنگری چرخه اقتصاد هنر و آموزش و تعیین آیین نامه های جدید برای بهبود امور است.
وی تصریح کرد: اگر این آیینه فجر کج بتابد ما شکست خورده‌ایم.
در اين مراسم جوايز رتبه هاي اول و دوم جشنواره در رشته هاي نقاشي، خوشنويسي، سراميك هنري، مجسمه سازي، ‌نگارگري، عكاسي، پوستر، كاريكاتور و تصويرسازي با حضور داوران خارجي و ايراني و دبريان رشته هاي جشنواره اهدا شد.
جوايز و تنديس طوباي زرين برگزيدگان اول جشنواره توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور هنري، مدير كل هنرهاي تجسمي، دبير كل جشنواره، غلامحسين اميرخاني و كامبيز درم بخش اهدا شد.
 تکنوازی فلوت توسط کلاریز کشاورز با عنوان "در جستجوی زمان از دست رفته" و با آهنگسازی علی‌رضا مشایخي، تكنوازي پيانو، و اجراي سرود اي ايران توسط گروه كر فرهنگسراس ارسباران از ديگر برنامه هاي اختتاميه ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر بود.
برچسب ها: جشنواره ، تجسمی ، فجر
نظر شما