پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۳
کد خبر: ۷۵۳۱۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
خط آهن ایران به جمهوری آذربایجان متصل می‌شود
معاون بهره برداری راه آهن گفت: دولت جدید ایران توجه جدی به توسعه حمل و نقل ریلی دارد و در سال 2014 بودجه راه‌آهن ایران را 300 درصد افزایش داده که امیدواریم با ادامه این رویکرد طی چهار سال آینده شاهد تحول و جهش در گسترش شبکه حمل و نقل ریلی ایران باشیم.
به گزارش شهر، عاشوری در نشست‌های چهارگانه اکو که از امروز در تهران آغاز شده با بیان اینکه سازمان‌ همکاری‌های اقتصادی اکو از جمله سازمان‌های بالقوه توانمند در سطح منطقه‌ای است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات حمل و نقل در منطقه و ضرورت توسعه حمل و نقل ترانزیت اقدامات بسیار وسیعی در توسعه راه‌آهن کشور داشته و اولویت اول آن اتصال گسستگی‌های کریدورهاست تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحولات ریلی در منطقه باشیم.

وی با اشاره به اتصال ریلی ایران و آذربایجان به طول 372 کیلومتر گفت: برای اتصال به راه‌آهن آذربایجان دو محور در حال اجراست که محور اول قزوین - رشت به طول 205 کیلومتر که با تامین مالی پروژه در آینده به زودی افتتاح می‌شود.

عاشوری ادامه داد: مطالعات محور رشت - آستارا نیز به طول 167 کیلومتر نیز پایان یافته و این پروژه در راستای کریدور شمال – جنوب و اتصال شمال اروپا به کشورهای جنوب شرق آسیا از طریق جمهوری اسلامی ایران است.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: اتصال ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان به طول 926 کیلومتر که 700 کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، حدود 82 کیلومتر آن در جمهوری اسلامی ایران و 144 کیلومتر در خاک قزاقستان است که احداث این مسیر در راستای ایجاد و تکمیل کریدور شمال – جنوب در شرق دریای خزر است.

وی اظهار کرد: قزاقستان ساخت مسیر ریلی داخل را به پایان رسانده است و محور ریلی اترک - برکت در حال ساخت است و طبق اعلام راه‌آهن ترکمنستان در سپتامبر سال 2014 تکمیل می‌شود.

عاشوری اظهار کرد: برقی کردن محور ریلی تهران - مشهد مراحل اجرایی خود را می‌گذراند که با اجرای این طرح زمان سیر قطار شش ساعت می‌شود.

وی گفت: برقی کردن محور تبریز - آذرشهر نیز به طول 46 کیلومتر اولین پروژه مشترک همکاری بین راه‌آهن‌های دو کشور ایران و جمهوری فدراکیو روسیه بود که در اکتبر 2012 با حضور روسای دو راه‌آهن ایران و روسیه افتتاح شد.

وی با اشاره به اتصال ریلی ایران و پاکستان و راه‌اندازی قطار ITI گفت: پس از افتتاح مسیر کرمان – زاهدان در سال 88 قطار کانتینریITI عملیاتی و راه‌اندازی شد که 24 قطار اکو در این مسیر تردد داشته و قطارهای بشردوستانه به سوی پاکستان نیز پس از عبور از خطوط ریلی ایران از مرز میرجاوه جهت کمک به سیل‌زدگان به پاکستان وارد شد.

عاشوری با بیان این که راه‌آهن با اتصال به بنادر جنوبی بندرعباس و بندر امام و در شمال به بندرامیرآباد و بندر ترکمن و نیز اتصال به هفت نقطه مرزی دارای موقعیت مناسبی برای عبور کریدورهای بین‌المللی است و در حال حاضر کریدورهای ترانزیتی متعددی در مسیرهای شمالی - جنوبی و شرقی - غربی جهت اتصال آسیا به اروپا از ایران عبور می‌کند که برای رفع گسستگی‌ها و برقراری اتصال ریلی پروژه‌های متعددی را در حال اجرا داریم.

معاون راه‌آهن در مورد اتصال ریلی بین ایران و افغانستان گفت: اتصال ریلی بین ایران و افغانستان به طول 191 کیلومتر که زیرسازی خط آهن در خاک ایران تکمیل و روسازی آن نیز رو به اتمام است و در خاک افغانستان نیز زیرسازی قطعه سوم توسط کشورمان پایان یافته و قطعه چهارم نیز پس از تامین مالی پروژه از سوی دولت افغانستان توسط کشورمان احداث خواهد شد.

وی افزود: در افغانستان گسستگی مسیر مزارشریف به هرات نیز به طول حدود 800 کیلومتر است که مطالعات 220 کیلومتر به مناقصه گذاشته شده و این مسیر در راستای تکمیل کریدور جدید ریلی چین - قرقیزستان - تاجیکستان - افغانستان و ایران است که توسط سازمان اکو نیز دنبال می‌شود.

عاشوری درباره اتصال ریلی ایران و عراق گفت: این کار در قالب دو طرح کوتاه مدت خرمشهر - بصره به طول 51 کیلومتر و طرح بلند مدت اراک - کرمانشاه - خسروی به طول 536 کیلومتر دنبال می‌شود که در مورد طرح اول ساخت مسیر ریلی خرمشهر - شملچه به طول 16 کیلومتر در قسمت ایران به پایان رسیده و تحت بهره‌برداری است و مطالعات مسیر در قسمت عراق به طول 35 کیلومتر نهایی شده است.

وی با باین این که در حال حاضر تعداد لوکوموتیوهای راه‌آهن بالغ بر 600 لوکوموتیو در گردشگر است، گفت: 74 دستگاه نیز توسط بخش خصوصی در حال بهره‌برداری است و در سال 2013 راه‌آهن حدود 27 میلیون مسافر جابجا کرده و حدود 34 میلیون تن نیز جابجایی بار در این سال صورت گرفته است.

معاون راه‌آهن افزود: تعداد واگن‌های مسافری 2700 است که صددرصد به بخش غیر دولتی واگذار شده و از تعداد 22 هزار واگن باری موجود نیز صددرصد به بخش غیردولتی واگذار شده؛ بنابراین راهبری صددرصد واگن‌های باری و مسافری توسط بخش غیر دولتی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: دولت جدید ایران توجه جدی به توسعه حمل و نقل ریلی دارد و در سال 2014 بودجه راه‌آهن ایران را 300 درصد افزایش داده که امیدواریم با ادامه این رویکرد طی چهار سال آینده شاهد تحول و جهش در گسترش شبکه حمل و نقل ریلی ایران باشیم.
منبع: ایسنا
نظر شما