شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۵
کد خبر: ۷۵۴۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
سید جعفر سبحانی دبیر بخش «رفتار نو» پیشواز بهار:
سید جعفر سبحانی دبیر بخش «رفتار نو» تهران به پیشواز بهار می رود؛ از انتخاب بهترین رفتار شهروندی و بهترین نمای شهری توسط چهره های فرهنگی و هنری کشور خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از  روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، سید جعفر سبحانی، دبیر بخش رفتار نو طرح پیشواز بهار، درباره فراخوان بخش «رفتار نو» که در قالب مسابقه‌ای میان شهروندان و با عنوان «پلاک بهاری» در حال برگزاری است، گفت: هدف ما در طرح «پلاک بهاری» شناسایی بهترین نماهای شهر و تقدیر از بانیان آن است. این نماها قرار است توسط خود شهروندان معرفی شوند. فرمی هست که آن را پر می کنند و عکسی هم از نمای منزل خود می اندازند و یا به صورت دستی یا از طریق سایت به ما می رسانند که در فراخوان همه چیز ذکر شده است.

او با بیان اینکه ما 5 شاخصه را برای معرفی نمای زیبا در نظر گرفتیم، ادامه داد: ابتدا پاکیزکی و حذف زوائد بصری از آن ساختمان مد نظر است که خودش دارای چند پارامتر جزئی است. در واقع هر کدام از شاخصه‌ها دارای زیر مجموعه‌هایی است. دیگر شاخصه‌ها فضای سبز، معماری ایرانی اسلامی، روشنایی و نورپردازی و بخش عمرانی ساختمان است.

به گفته او امتیازبندی به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که اولا قابل اندازه‌گیری باشد و دوم اینکه در آن بخش‌هایی که شهروندانی که ساکن آن خانه هستند نقش مهمی در آن دارند امتیاز بیشتری داشته باشد.

سبحانی ادامه داد: مثلا رنگ آمیزی درب‌ها و میله‌ها امتیازی دارد و چون نقش شهروند در آن بالاست امتیاز بالایی دارد اما بخش عمرانی گرچه دارای امتیاز است اما عموما خود شهروند در آن بخش نقشی نداشته و یا خانه را همان طور خریده و یا مستاجر است. کلا این امتیازها هم 1000 امتیاز است.

سبحانی با اشاره به اینکه در مرحله اول داوری گروه‌های فرهنگی و هنری مساجد و دانشجویان مرتبط با موضوعات شهری در سطح محله‌ها و مناطق کارها را داوری می‌کنند، گفت: نهایتا از هر محله و ناحیه و منطقه آثاری انتخاب می‌شود و در هر منطقه 10 نما را به عنوان نمای برتر انتخاب می کنند و در ستاد دیگری که افرادی چون دکتر کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر، دکتر ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران به همراه شخصیت‌های هنری همچون مرتضی احمدی، جمشید مشایخی از هر منطقه 5 نمای برتر را انتخاب می‌کنند که مجموعا 110 نما در سطح شهر انتخاب می‌شود و به هر کدام جایزه نقدی 3 میلیون ریال تعلق می‌گیرد. اما یک شهروند به عنوان بهترین رفتار شهروندی هم انتخاب می‌شود و همه اینها در مراسمی که پیش بینی شده در خرداد ماه باشد، تقدیر می‌شوند. در ضمن در هر منطقه یک نمای برتر هم مبلغ 15 میلیون ریال دریافت می‌کند.

سبحانی با اشاره به اینکه همه اینها تحت عنوان رفتار جدید شهروندی برای آراستگی شهر مطرح است، گفت: ما تا پایان اسفندماه برای این فراخوان فرصت گذاشته‌ایم اما اگر احساس کنیم با این فراخوان جوی در میان شهروندان ایجاد شده که به سمت حرکتی در راستای پیرایش ساختمان محل سکونت خود رفته‌اند، می‌شود این فرصت را تمدید کرد. هدف ما این است که شهروندان با صرف کمترین هزینه و حتی وقت به یک استاندارسازی محل سکونت خود دست بزنند.

او که معتقد است فصل زمستان چون فصل خانه تکانی شهروندان است، بهترین فرصت برای اجرای این طرح بود از شهروندان خواست فرم‌هایی که شاخص‌های زیبایی را در آن توضیح داده است تهیه کنند و در این طرح مشارکت کنند. او گفت: می‌توان با کمی تغییرات در همین شرایط فعلی دست به تغییرات بزرگی در نمای سطح شهر زد.

سبحانی در پایان گفت: بخشی از چنین برنامه‌هایی در طول سال رخ می‌دهد اما الان بهترین زمان است که شهروندان اگر به طور مثال سنگ شکسته‌ای در نمای مسکونی خود دارند آن را عوض کنند تا همان سنگ به ظاهر بی‌اهمیت فردا روزی با سقوطش باعث خسارت جانی و مالی به شهروند دیگر نشود.

نظر شما