جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۸
کد خبر: ۷۵۴۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶
اختتامیه جشنواره شهید غنی پور با نام مسجد و نام شهید حبیب غنی‌پور برگزار شد، در جشنواره سیزدهم همه داوران از محفل قصه‌نویسی مسجد انتخاب شدند.
به گزارش شهر، مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی پور شب گذشته دوشنبه 12 اسفند در مسجد جواد الائمه (ع) برگزار شد. در این مراسم حضور چشمگیر نویسندگان قابل توجه بود و چهره هایی چون احمد دهقان، احمد غلامی، محمدرضا کاتب، محمدعلی گودینی، رضا امیرخانی،  مصطفی رحماندوست،  مصطفی خرامان، حمیدرضا شاه آبادی، حمید رضا داداشی،  ابراهیم حسن بیگی ، فرهاد حسن زاده،  شهریار عباسی و... به همراه اعضای شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه(ع) در جمع نمازگزاران مسجد به چشم می‌خوردند.

در ابتدای این مراسم فیلم مستندی با موضوع زندگی شهید حبیب غنی پور برای حاضران به نمایش در آمد که در آن جدای از خانواده این شهید، نویسندگانی چون مرحوم امیرحسین فردی ، ناصر نادری ، علیرضا متولی و محمد ناصری صحبت کردند.

پس از نمایش این فیلم ناصر نادری که اجرای برنامه را برعهده داشت در سخنان کوتاهی به تمایز این دوره از جشنواره با دوره های گذشته پرداخت و گفت: وجه تمایز ابن دوره از جشنواره با دوره های قبل در دو نکته است. یکی اینکه ما بازگشت مجددی به مسجد داشته ایم، پیش از این به دلیل خواست مادر شهید حبیب غنی‌پور که می گفت ، وقتی نام حبیب در این مسجد برده می شود یاد دیگر مادران شهدا می افتم و خجالت می کشم، چند دوره جایزه را در مسجد برگزار نکردیم. اما نگاهمان همان نگاه مسجدی بود. تا زمانی که آقای فردی فوت کرد و مادر شهید به ما گفت این جشنواره مال من نیست و اگر دوست دارید می توانید دوباره به مسجد بیاوریدش.

نادری هم‌چنین افزود: امسال برای نخستین بار وجود نازنین مرحوم فردی را در کنارمان نداریم. اما رهنمودهای وی همواره مسیر راه را روشن می‌کند.

در این مراسم و پس از نمایش آخرین سخنرانی مرحوم فردی در دوازدهمین دوره جایزه شهید غنی پور، محمد ناصری دبیر این جشنواره به سخنرانی پرداخت و با قدردانی از مادر شهید غنی‌پور اظهار کرد: ایشان آرامش را به ما بازگرداند و اجازه داد ما این مراسم را دوباره در مسجد برگزار کنیم. به باور من دور شدن ما از مسجد به نفع جریان این جایزه نبود و جا عوض کردن تبعاتی داشت که اصلا خوشایند ما نبود.


ناصری با اشاره به مرحوم فردی گفت: او به معنای واقعی عشقش داستان و قصه بود و حتی پیش از انقلاب هم شاگردانی داشت و به عنوان یک قصه‌گو شاگردانش را وادار به نظر دادن، فکر کردن و نوشتن می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب فردی در همان سال‌های نخست جلسات قصه‌نویسی را در مسجد پایه گذاری کرد و رسالت خود را تربیت نویسندگان در تراز انقلاب اسلامی قرار داد؛ خسته نشد و کوتاه نیامد، چون انگیزه مقدس و بزرگی داشت.

وی ادامه داد:  مرحوم فردی تنها فنون قصه‌نویسی را به ما نیاموخت. او به ما یاد داد که یکدیگر را تحمل کنیم، نسبت به نظرات یکدیگر منصفانه نقد و نظر کنیم. یادمان داد که می‌توان با تلاش‌های بسیار کارهای قابل اعتنایی کرد و تجربیات ناب زندگی را در همین جلسات قصه‌نویسی یافت. به باور من الگوی مسجد جوادالائمه(ع) از این منظر قابل تسری است.

دبیر سیزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی پور تصریح کرد: روزی که آقای فردی جلسات قصه‌نویسی را شروع کرد، به ما آموخت که باید به عرصه ای ورود کنیم که ممکن است، در آن با کلماتی مواجه شویم که مورد قبول ما نیست. مرحوم فردی نوجوانان را دست کم نگرفت چیزی که متاسفانه امروز نادیده گرفته می‌شود. او به دست نوجوانان قلم و انگیزه داد. او شرایطی را فراهم کرد که داستان‌نویسانی تربیت شوند که در آینده توفیقات بسیاری را به دست آورند. پس از رفتن شهید حبیب غنی‌پور نیز این جشنواره را با مشارکت حداکثری همه بچه‌های مسجد تاسیس کرد.

ناصری با تاکید بر اینکه این جشنواره به اعتبار نام مسجد و نام شهید حبیب غنی‌پور برگزار می‌شود گفت: در جشنواره سیزدهم همه داوران از محفل قصه‌نویسی مسجد انتخاب شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز در عرصه فرهنگی ما، حلقه مفقوده‌ای وجود دارد، انشاءالله متولیان فرهنگی به این مهم دقت کنند. این انتخاب‌ها انتخاب‌های مسجد است بنابراین متولیانی که در امر خرید کتاب مسئولیت دارند از ارشاد گرفته تا نهاد کتابخانه‌ها، آموزش و پرورش، شهرداری و... باید نسبت به این جریان‌های فرهنگی دقت لازم را داشته باشند که متاسفانه ندارند. این یک نقص است که مکانیسم لازم برای توجه و خرید این کتاب ها توسط این نوع نهادها وجود ندارد. برای نمونه یادم هست در یکی از جلسات ما مسئولین ارشاد وعده خریداری برخی کتابها را دادند اما در ادامه هیچ حمایتی انجام نشد.

ناصری در ادامه ضمن اشاره به 12 داور این جشنواره و ارزیابی 492 کتاب در مرحله نخست در شاخه‌های چهارگانه گفت: این جشنواره در دو رتبه کتاب سال و کتاب تقدیری از آثار برگزیده تجلیل می‌کند. همچنین معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این مراسم حضور دارند که جوایز 10 میلیون ریالی برای برگزیدگان و 5 میلیون ریالی را برای شایستگان تقدیر ارائه می‌کند.

در ادامه نویسندگان برگزیده سیزدهمین جایزه ادبی شهید غنی پور, پس از دریافت جایزه خود از دست پدران شهدای حاضر در مسجد جواد الائمه(ع) هر یک برای دقایقی با حضور در پشت تریبون طراحی شده در این مسجد به اظهار نظر برای حاضران پرداختند.

رضا امیرخانی که با رمان «قیدار»، برگزیده بخش انقلاب و دفاع مقدس این دوره از جشنواره شد، پس از دریافت جایزه خود در سخنانی اظهار کرد: بسیار خشنودم از اینکه تنها جایزه ادبی در جهان را دریافت می‌کنم که برای دریافت آن مجبور هستیم کفش‌هایمان را در بیاوریم.


وی ادامه داد: اگر یک ساختمان 8 طبقه با طبقات و بخش‌های مختلف را در نظر بگیریم که جشنواره‌ها و فعالیت‌های متعددی را برگزار می‌کنند، زمانی که یک اسم و امضا در آن عوض شود همه چیز تغییر می‌کند. رفت‌وآمدها، برخوردها، سلام و علیک‌ها همه و همه تغییر پیدا می‌کند. اما در این مسجد کوهی مانند امیرحسین فردی می‌رود و چیزی عوض نمی‌شود. چون پسرهای بسیار خوبی دارد. من از این پسرهای خوب تشکر می‌کنم.

«عبدالصالح پاک» برگزیده بخش رمان نوجوان این جشنواره نیز درسخنانی گفت: خوشحالم که نامم در لیست دریافت کنندگان این جایزه ثبت شد. من در نوشتن بسیار کم‌کار هستم اما اولین داستانهای من در مجله «سوره بچه‌های مسجد» چاپ شد. سالها بعد از آن یک رمان منتشر کردم و اکنون با وجود اینکه سوژه‌های بسیاری در ذهن دارم اما نوشتن کاری است جانکاه و باید در خلوت انجام شود. البته من از داستان نویس بودن خوشحال نیستم و تنها می گویم که دردهای شما مردم در سینه های ما جا دارد.

ابراهیم حسن‌بیگی نیز که با رمان «امیرحسین و چراغ جادو» در این جشنواره به عنوان اثر تقدیری بخش رمان نوجوان از او تجلیل شد، پس از دریافت جایزه اش گفت: تابستان سال 61 بود که به این محله آمدیم و در منزل امیرحسین فردی میهمان شدیم. آن زمان برای نخستین بار این مسجد را دیدم. مرحوم فردی من را به طبقه بالای مسجد برد و از فعالیتهای این مسجد سخن گفت. مجله سوره بچه‌های مسجد را هم همین‌جا نشانم داد و پس از آن 2 داستان از من را در این مجله منتشر کرد. مجله سوره بچه‌های مسجد تا شماره هشتم در مسجد منتشر شد و پس از آن به حوزه هنری رفت.

وی ادامه داد: عنوان سوره که اولین بار از مسجد برخواسته بود، در حوزه هنری بسیار مورد استفاده قرار گرفت. انتشارات سوره مهر راه‌اندازی شد و حتی امروز دانشگاه سوره هم داریم. من حیفم آمد که نگویم که چرا عنوان سوره بچه‌های مسجد فراموش شده است. کاش دوستان از این نام که متعلق به این مسجد است دوباره بهره ببرند.

فرهاد حسن‌زاده نیز دیگر نویسنده‌ای بود که در هنگام دریافت جایزه خود که به خاطر کتاب «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو» آن را دریافت می‌کرد گفت: این جایزه ارزشمند از نهاد مسجد داده می‌شود و جایزه جشنواره‌ای مردمی است. چه افتخاری از این بالاتر برای یک نویسنده که چنین جایزه ای را دریافت کند.

بهنام ناصح برگزیده بخش رمان با موضوع آزاد نیز ار دریافت این جایزه به عنوان نخستین جایزه ادبی مردمی توسط خود اظهار خشنودی کرد.


همچنین در این مراسم از خانواده مرحوم امیرحسین فردی با لوح تقدیری که به امضای اعضای شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه(ع) رسیده بود تقدیر شد.

همچنین تجلیل از خانواده شهدای مسجد جواد الائمه(ع) با حضور رئیس حوزه هنری نیز از دیگر بخش های این مراسم بود.



نظر شما