جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۱
کد خبر: ۷۵۵۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
رئیس گروه توسعه بهداشت و ایمنی مدارس کشور با تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه در مدارس همزمان با چهارشنبه آخر سال گفت: آموزش معلمان، والدین و دانش آموزان در زمینه اطلاع رسانی از خطرات ناشی از استفاده مواد محترقه در روزهای پایانی سال یکی از مهمترین برنامه های ما در مدارس است.
به گزارش شهر،مجید ارشادی با بیان این مطلب گفت: آموزش و پرورش برنامه های گسترده ای در حوزه ایمنی دانش آموزان برای تمامی کارکنان از جمله مدیر، معاون، سرایدار مدرسه، والدین و خود دانش آموزان دارد تا از طریق آموزش و فرهنگسازی بتوان از حوادث غیرمترقبه و خطرناک در روزهای پایانی سال و مراسم چهارشنبه سوری پیشگیری کرد.

وی افزود: از قبل از آغاز سال تحصیلی دستورالعمل آموزش های پیشگیری از حوادث از جمله چهارشنبه سوری به تمامی استانها و ادارات ابلاغ شده تا بتوان در کنار آموزشهای لازم از ظرفیت دستگاههای دیگر نیز استفاده کرد.

به گفته ارشادی، تاکید بر اجرای دوره های آموزشی ضمن خدمت اصول ایمنی و مراقبت در برابر حوادث و سوانح، کمک های اولیه و فوریت های پزشکی و کمک های امدادی زمینه را برای مشارکت دانش آموز، انجمن اولیا و مربیان و دستگاههای مختلف فراهم می کند.

رئیس گروه توسعه بهداشت و ایمنی مدارس کشور به عقد تفاهم نامه با سازمان هلال احمر برای طرح دادرس ( دانش آموز آماده در روزهای سخت) اشاره کرد و گفت: سازمان هلال احمر از جمله ارگانهایی است که می تواند برای ارائه آموزش ها به آموزش و پرورش کمک کند به همین دلیل از سال گذشته تفاهم نامه ای با هلال احمر به امضا رسیده تا طرح دادرس در مدارس اجرا شود. امسال این طرح در 12 هزار مدرسه در قالب تیم های چهارنفره در بخش های مختلف از جمله روش های اطفای حریق، امدادرسانی و ... اجرا شد.

به گفته وی، همچنین کارگروه ایمنی و پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال در همه استانها تشکیل شده است تا کارهای آموزشی و هشدارهای لازم به دانش آموز، اولیا و معلمان و کادر مدرسه داده شود.

ارشادی ادامه داد: طرح تعامل ما با سایر دستگاهها برای کاهش اثرات حوادث و سوانح غیرمترقبه ادامه دارد و امسال قرار شده آموزش های پیشگیرانه با همکاری وزارت کشور، آتش نشانی، اورژانس در حوزه های مختلف از جمله جشن چهارشنبه سوری به دانش آموزان داده شود.

رئیس گروه توسعه بهداشت و ایمنی مدارس کشور درباره اینکه در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان اقدام به خرید مواد محترقه و آوردن آن به مدارس می کنند، توضیح داد: به اعتقاد ما مهمترین کار آموزش و فرهنگسازی است، قطعا اگر یک دانش آموز بداند نگاه داشتن این مواد تا چه اندازه می تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد هیچگاه اقدام به خریداری این مواد محترقه تنها برای یک لحظه شادی نمی کنند. بنابراین من معتقدم آموزش و فرهنگسازی و اطلاع رسانی گسترده مهمترین عامل برای پیشگیری است.

وی ادامه داد: ما اعلام کرده ایم همزمان با کشف چنین مواد محترقه ای باید به آن دانش آموز، آموزش، آگاهی و تذکر داده شود تا دیگر شاهد ورود این مواد به مدارس و کلاس های درس نباشیم.

ارشادی پیشنهاد داد: بهتر است همزمان با روز چهارشنبه سوری، خانواده ها و والدین در کنار هم  باشند و دانش آموز تحت حمایت والدین جشن چهارشنبه آخر سال را برگزار کند. ضمن آنکه والدین می توانند با ایجاد برنامه های جذاب برای فرزندانشان محیطی را فراهم کنند تا دیگر آن فرزند یا دانش آموز هیچ گرایش و تمایلی برای خرید مواد محترقه و ترقه نداشته باشند.

رئیس گروه توسعه بهداشت و ایمنی مدارس کشور همچنین توصیه کرد بهتر است در این روزها نیروی انتظامی، نیروهای گشت خود را در اطراف مدرسه بیشتر کنند تا افراد و سودجویانی که در صدد فروش مواد محترقه به دانش آموزان هستند این امکان را نداشته باشند.

نظر شما