جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۷
کد خبر: ۷۵۵۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
جشنواره فرهنگی هنری اقوام با رویکرد سبک زندگی ایرانی و اسلامی عصر پنج شنبه در کنار برج آزادی کلید خورد و تا 13 فروردین در قالب برنامه های فرهنگی هنری و بخش نمایشگاهی میزبان عموم شهروندان خواهد بود.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 9 و فرهنگ­سرای رویش ، در مراسم افتتاحیه این جشنواره  که  با حضور جمعی از شخصیت ها و مسوولان فرهنگی و تعداد زیادی از شهروندان در کنار برج آزادی برگزار شد شهردار منطقه 9  از ارایه تصویر فرهنگ و زندگی اقوام اصیل ایرانی در این جشنواره خبر داد و گفت : کشورما به داشتن فرهنگ های غنی ، متنوع و با اصالت  در دنیا مطرح است و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

مهندس سید علی رضا حسینی افزود : همه ما به ایرانی بودن مان وبه رشادت  ایلات و عشایر  افتخارمی کنیم اما  هنوز از هویت خودمان شناخت  کافی و کامل نداریم و این  نوع برنامه ها و جشنواره ها این امکان را فراهم  می کند تا آداب و رسوم قوم های مختلف را بهتر بشناسیم.

وی با اشاره به غرفه هایی که در این مکان برپا  شده است  گفت : این غرفه ها تا حدودی مردم را  با ایلات و عشایر آشنا می کند  اما باید برنامه ویژه ای  برای اطلاع رسانی  بیشتر داشته باشیم و در آن بتوانیم  مردم را با آثار باستانی  و تاریخی ،صنایع  دستی  و اداب و رسوم  مربوط  به  استان ها و اقوام آشنا کنیم  تا در  سفر هایی  که به استان ها  دارند اطلاعات کافی داشته  باشند .
احیای سنتها با رویکردسبک زندگی ایرانی واسلامی

مدیر فرهنگی هنری منطقه 9 نیز در این مراسم گفت : یکی از تاکیدات شورای عالی مدیران سازمان فرهنگی و هنری احیای سنت های اسلامی – ایرانی است .
فرزاد قاسم زاده  : این جشنواره با تاکید بر احیای سنت ها  با رویکرد سبک زندگی ایرانی و اسلامی طراحی و اجرا می شود .

وی  با اشاره به بر پایی ده ها غرفه  فرهنگی ،کارآفرینی ،صنایع دستی و هنرهای سنتی در این جشنواره  گفت : با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر احیای سبک زندگی ایرانی – اسلامی  با تکیه به داشته های فرهنگ بومی  این جشنواره در آستانه نوروز  به مدت یک ماه برگزار می شود .

دبیر جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایرانی  به ایجاد فضای شاد و نشاط انگیز برای  شهروندان در برنامه های این جشنواره اشاره  کرد  و گفت :این برنامه با غرفه های متنوع  فرهنگی و هنری ،بازارچه های خود اشتغالی ، نمایش سبک های زندگی سنتی و اصیل ایرانی ،اجرای موسیقی بومی ، عرصه هایی تفریحی و در عین حال آموزشی  را برای نسل جوان و شهروندان خسته از هیاهوی شهری فراهم می کند.

به موقعیت وجایگاه خودمان احترام بگذاریم
دکتر علی اکبر حسن زاده مشاور خانواده و کارشناس  علوم اجتماعی  سخنران دیگر مراسم بود که  به  احترام به جایگاه افراد اشاره کرد و گفت :ما باید به موقعیت  و جایگاه  خودمان احترام بگذاریم و در قاعده  زندگی باید  به معناها توجه کنیم و به معنی  معنویت خودمان  پی ببریم .
این مشاورخانواده به  پایگاه های  زندگی  اشاره کرد و گفت : اولین پایگاه احترام به شخصیت خودمان و دومین پایگاه احترام به همسر است و توجه به فرزندان و والدین پایگاه  های  بعدی است و اگر این پایگاه ها رابدانیم  دچار آسیب ها و طلاق های عاطفی و فیزیکی نمی شویم . باید پایگاه و هویت ایرانی اسلامی مان را احیا کنیم.
او برنامه هایی  که برای مشاوره خانواده و ترویج فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی  در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ  برگزار می شود را  موفق  عنوان کرد و گفت : شهرداری در این سال ها موقعیت های مناسبی را برای خانواده ها   فراهم  کرده تا با مشاوره و فرهنگ سازی  یک زندگی ایده  ال را معرفی کنند و راه های  رسیدن به آن را نشان می دهند .
برنامه هاخانواده محورواجتماع محوراست
مهندس فخاری معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 9  به برنامه های  متنوعی  که در این جشنواره  اجرا می شود اشاره کرد و  گفت :امیدواریم  با اجرای  این برنامه هاو جشنواره ها زمینه مناسبی رابرای آموزش خانواده ها  فراهم  کنیم .
فخاری  تاکید کرد :این برنامه ها  خانواده محور و  اجتماع محور است و از مزایای این برنامه ها این است که خانواده ها را کنار هم جمع می کند و امیدورایم  با ادامه این  نوع برنامه ها و   تعامل بین مجموعه  شهرداری و مدیریت سازمان فرهنگی  هنری  اوقات فراغت خوبی برای خانواده ها فراهم کنیم .
او با اشاره به اینکه این  جشنواره   تا 13  فروردین ادامه خواهد داشت  گفت :  برنامه های  جشنواره در ایام  فاطمیه متناسب با این ایام ادامه خواهد داشت .

اجرای گروه عاشیق  شهبازی  و گروه کردی مهاباد
اجرای گروه عاشیق  شهبازی  از جمله برنامه های روز نخست جشنواره بود .این گروه  مقام اول  موسیقی فولکلور را در جشنواره  روسیه  به دست آورده  است.
عاشیق سلجوق  شهبازی سرپرست گروه" دده قورقور "گفت:  عاشیق  ها خنیاگرانی  هستند که هم  خواننده هستند و هم  نوازنده  و هم باید اجرای  موسیقی را  کارگردانی کنند .
او پس از اجرای چند  قطعه موسیقی آذری  در مورد آداب و رسوم  ایام عید در آذربایجان گفت : در گذشته   در  روزهای مانده به عید افراد از  دریچه هایی که بالای  سقف  اتاق های  روستایی  بود  شال  بلندی  را  آویزان  می کردند و  صاحب  خانه بدون اینکه  بداند    شال را چه کسی  به اتاق  انداخته در گوشه  شال  نقل و شیرینی  یا  نبات وسنجد و میوه می  پیچید  و فردی که در بالای  دریچه بود شال را می کشید .
عاشیق سلجوق  شهبازی  به  دوستی و مهربانی مردم در گذشته  اشاره کرد و گفت : مردم و همسایه ها همدیگر را درک می کردند و  روز اول  عید همه اهالی  روستا به همراه ریش  سفیدان به منزل  کسی که در آن سال ازدنیا  رفته بود می  رفتند و به خانواده سر سلامتی می دادند و در راه باز گشت آتش روشن می کردند و رسیدن نوروز  را به هم تبریک  می گفتند .
برنامه هنری گروه کردی مهاباد به سرپرستی  هیواجاف  از دیگر برنامه های هنری روز نخست جشنواره بود.
نظر شما