شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۶
کد خبر: ۷۵۷۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
لاک‌پشت‌های گوش قرمز وارداتی که در ایام عید خریداران زیادی دارند روحیه تهاجمی داشته و ناقل بیماری هستند.
به گزارش شهر : «اسماعیل میران‌زاده»، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به این مطلب ابتدا به تشریح عملیات‌های محیط‌بانان در سطح پایتخت پرداخت و به خبرنگار شوک گفت: با توجه به قرار گرفتن در آستانه سال نو بعضی از سودجویان و قاچاقچیان حیات‌وحش ‌اقدام به زنده‌گیری موجودات آبزی می‌کنند و آنها را برای فروش به بازارهای محلی می‌رسانند به‌طور مثال قاچاق لاک‌پشت‌های برکه‌ای، مارهای آبی و بویژه سمندر امپراتور افزایش چشمگیری داشته است.

میران‌زاده افزود: به‌طور کلی حفاظت، گشت و پایش را در سطح شهر تهران به طور جدی دنبال می‌کنیم و با توجه به عرضه برخی از گونه های جانوری  در این ایام با افزایش گشت‌ها و همکاری همیاران محیط‌زیست مناطق غیرمجاز که احتمال عرضه این حیوان‌ها وجود دارد به‌طور مداوم زیر نظر گرفته می‌شوند و در این راستا در چند روز گذشته 100 مار آبی، 200 لاک پشت بومی و غیر بومی و 40 سمندر کمیاب و ارزشمند لرستانی که به سمندر امپراتور معروف هستند و در معرض انقراض قرار دارند کشف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: متأسفانه مردم اطلاعی از نگهداری این موجودات ندارند و از سویی نمی‌دانند سمندر امپراتور در آستانه انقراض نسل قرار دارد و باید با آموزش و فرهنگ‌سازی از بروز آسیب به اکوسیستم طبیعت جلوگیری کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: اگر مردم این حیوان‌ها را نخرند و استقبالی  صورت نگیرد افراد سود‌جو دیگر دست به قاچاق این موجودات کم نظیر و ارزشمند نمی‌زنند و در عمل خواهیم دید که آسیبی به اکوسیستم وارد نخواهد شد. متأسفانه یا خوشبختانه این سمندر در هیچ جای دنیا وجود ندارد و از مردم می‌خواهیم سال نو خود را با اسارت این دوزیست زیبا و کمیاب آغاز نکنند.

میران‌زاده گفت: حیوان‌هایی که در گشت‌ها و پایش‌ها کشف شده‌اند به ‌صورت بسیار ویژه در کلینیک پارک پردیسان نگهداری می‌شوند و محیط‌بانان آنان را به سرعت به زیستگاه طبیعی خود منتقل می‌کنند.

وی افزود: در بخش فرهنگی نیز با همکاری انجمن خزندگان پارس، اطلاعیه‌های بسیاری و به صورت رنگی تهیه کرده‌ایم و در سطح شهر مانند بازار میوه و تره‌بار، مراکز خرید و فروش حیوان‌ها و مراکز خرید  پخش کرده‌ایم و در کنار برخورد با پدیده قاچاق حیوانات، کار فرهنگی نیز صورت می‌گیرد که بدین ترتیب با آموزش و فرهنگ‌سازی قصد آگاه کردن مردم را داریم.

فرمانده یگان‌ حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت:  مدتی است لاک‌پشت‌های گوش قرمز که از اروپا به ایران وارد شده‌اند خطر جدی را برای محیط‌زیست کشورمان ایجاد کرده‌اند. این لاک‌پشت‌‌های کوچک و زیبا جزء لاک‌پشت‌های غیر بومی و حیوان‌هایی مهاجم هستند و بیشتر خانواده‌ها پس از بزرگ‌شدن، آنها را در رودخانه‌ها و برکه‌ها رها کرده و به اکوسیستم طبیعی خسارت وارد می‌کنند، زیرا این حیوان‌ها به گونه‌های زیستی حمله می‌کنند و آنها را از بین می‌برند، علاوه بر آن نیز بسیاری از آنها حامل بیماری هستند.

وی در پایان توصیه کرد: از مردم می‌خواهیم از خرید و نگهداری لاک پشت‌های گوش‌قرمز خودداری کنند.
منبع : روزنامه ایران
نظر شما