سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۰
کد خبر: ۷۵۷۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
سینمای ایران در سال 92 مسیر پر پیچ و خمی را طی کرد تا در نهایت از برخی دشواری ها عبور کرده و با وجود برخی مشکلات، به آرامش نسبی برسد.
به گزارش شهر، فراز و نشیب های سینما در سالی که رو به پایان است بر هیچ کس پوشیده نیست، و این هنر دراین راه آماج اتفاقات متعددی قرار گرفت. مرور این مسائل خالی از لطف نیست و پرداختن به متن و حاشیه همه این اتفاقات، مروری بر نمای کلی یکسال از سینمای ایران است.

اکران نوروزی
در سال 92 فیلم های سینمایی حوض نقاشی به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی منوچهر محمدی از تولیدات حوزه هنری، رسوایی به کارگردانی و تهیه کنندگی مسعود ده نمکی، قاعده تصادف به کارگردانی و تهیه کنندگی بهنام بهزادی به عنوان نماینده سینمای مستقل و فیلم رژیم طلایی به کارگردانی رضا سبحانی و تهیه کنندگی حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی و فیلم تهران 1500 به کارگردانی بهرام عظیمی و تهیه کنندگی محمد ابوالحسنی به اکران عمومی رسید .
این درحالی است که بسیاری آثار متقاضی از جمله فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند به دلایلی نامعلوم از اکران نوروزی بازماند.
فروش این آثار سینمایی چندان امیدوار کننده نبود تا جایی که در این میان تنها رسوایی توانست در اکران نوروزی تا حدودی موفق باشد و در تهران به فروش بیش از دو میلیارد و 500 میلیون تومان برسد.
هیس دخترها فریاد نمی زنند، گذشته، پل چوبی، دربند با استقبال نسبی مخاطبان روبرو شد و فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند نیز با فروش نزدیک به 5 میلیارد تومان توانست گوی سبقت را از دیگر مخاطبان به رباید.
در سال 92 در مجموع ماهانه 6 تا 17 اثر سینمایی به اکران عمومی رسید و نمایش تعدادی از فیلم ها نزدیک به سه ماه نیز ادامه پیدا کرد.
در این سال اکران فیلم ها در ماه رمضان به رغم نیم بها شدن بلیت سینماها با شکست روبرو شد تا جایی که تقریبا در این ماه سینماها به ورطه تعطیلی کشیده شد.
از دیگر نکات قابل تامل در سال 92، نمایش فیلم سه بعدی آقای الف از علی عطشانی و فیلم تهران 1500 به عنوان نخستین انیمیشن سه بعدی سینمای ایران بود.

خانه سینما نقطه سرخط
ادامه مشکلات بر سر خانه سینما که از سال 89 با بسته شدن این نهاد صنفی از سوی مدیران فرهنگی وقت آغاز شده بود در سال 92 وارد مرحله جدیدی شد. 11 فروردین ماه محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت در نامه ای از آنچه که وی تنگ نظری در بازگشایی خانه سینما نامیده بود از شمقدری انتقاد کرد و خطاب به وی حل مشکل این نهاد صنفی را خواستار شده بود . نامه ای که نزدیک به سه ماه بعد در اختیار رسانه ها قرار گرفت.
در ادامه شمقدری با انتشار نامه ای اعلام کرد که مجمع عمومی خانه سینما 19 تیرماه برگزار می شود اما در ادامه با مخالفت هیات مدیره خانه سینما با مفاد اساسنامه تعیین شده از سوی وی از جمله ثبت 72 ساعته اصناف سینمایی در وزارت کشور که در عمل امکان پذیر نبود، مواجه شد، مجمعی بنام خانه سینمای ایرانیان توسط 11 تشکل توسط مدیریت وقت سینما برگزار و برای خانه سینما هیات مدیره تعیین شد.
در ادامه مشکلات خانه حل نشد و 25 تیرماه این نهاد صنفی رسما پلمپ شد ، حتی گروهی وارد ساختمان اصلی این نهاد صنفی شدند.
این موضوع موجب شد که اهالی سینما به مدت دو روز در مقابل خانه سینما تجمع کنند و در نهایت تصمیم برآن شد تا مجمع عمومی خانه سینمای اصلی 6 مردادماه برگزار شود.
این در حالی بود که گروه موسوم به خانه سینمای ایرانیان در این مدت دائما از استقرار هیات مدیره خود در خانه سینما سخن می گفتند که این امر با واکنش های متعددی روبر شد و در نهایت ساختمان اصلی خانه سینما تا حل مشکلات موجود در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت.
در نهایت با حل نشدن مشکلات، مجمع عمومی ششم مرداد ماه برگزار نشد و نمایندگان اصناف با حضور در ساختمان شماره دو خانه سینما، مفاد اساسنامه این نهاد صنفی را تایید کردند.
20 مردادماه امسال بود که سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم رسما اعلام کرد که حل موضوع خانه سینما به دولت بعد واگذار شده است.
البته در این میان تلاش برای راه اندازی اصنافی که گروهی در مورد واقعی بودن آن تردید داشتند، از سوی مدیریت وقت نیز با واکنش اهالی خانه سینما روبرو شد که از جمله آن می توان به واکنش کانون کارگردانان به تاسیس صنفی با عنوان کارگردانان سینما اشاره کرد.
با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیدها برای بازگشایی این نهاد صنفی بیشتر شد. جنتی در گام نخست حجت الله ایوبی را به عنوان رییس سازمان سینمایی انتخاب کرد و در نهایت خانه سینما در 20 شهریور ماه با ادای احترام رییس سازمان سینمایی نسبت به سینماگران بازگشایی شد.
در ادامه اهالی سینما در 21 شهریورماه نیز در میهمانی با وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی گرد هم آمدند و از تغییر ادبیات مدیریت سینمایی در دولت یازدهم از تهدید به تکریم تقدیر کردند.
در ادامه در 20 مهرماه مجمع عمومی خانه سینما طبق فراخوان رسمی برگزار و اساسنامه این نهاد صنفی به تایید هیات مدیره رسید. پس از این مجمع هریک از اصناف خانه سینما، انتخابات شورای مرکزی خود را برگزار کرده تا درنهایت در 20 اسفندماه نیزهیات مدیره خانه سینما در مجمع عمومی انتخاب شوند.

حذف جوایز مخملباف از موزه سینما
23 تیرماه بود که رییس سازمان امور سینمایی دولت دهم در نامه ای به محمد حسن پزشک مدیرعامل موزه سینما دستور برداشتن آثار مخملباف را از موزه سینما صادر کرد.
در متن نامه شمقدری به پزشک آمده است: ایام پرفیض ماه مبارک رمضان فرصتی است که درآستان و میهمانی دوست تمرین بندگی و عبودیت را به نمایش بگذاریم. ملت بزرگ و مسلمان ایران با تکیه بر باورهای دینی، انقلابی و فرهنگی خود در میان ملل جهان جایگاه ویژه ای یافته است و نقش بی بدیل آن در تحولات جهانی و منطقه ای و تاریخی غیرقابل انکار است. البته معدود افراد خود باخته و بی ریشه هستند که در مقابل عظمت ملت بزرگ ایران به دنبال کسب افتخارات رذیلانه هستند و حاضرند همه هویت و داشته های تاریخی و اسلامی خود را به تاراج بگذارند.
در ادامه این نامه آمده است: حضور یک فیلمساز ایرانی که با حمایت و پول نهادهای انقلابی و سازمان های دولت ایران ده فیلم اول خود را ساخته است تا مشق سینمایی کند امروز در آغوش غاصبان قدس و صهیونیسم جنایتکار به تجلیل از آنان و یک آئین ضاله که ساخته و پرداخته انگلیس است تمسک می جوید و درس صلح و دینداری می دهد.
در بخش پایانی نامه شمقدری خطاب به پزشک نوشته شده است: جا دارد در ماهی که جمعه آخر آن با فریادهای بلند و تظاهرات میلیونی ملت بزرگ اسلام بر علیه صهیونیست ها رقم می خورد ساحت موزه سینمای ایران از لوث یادگاری های این فیلمساز تا زمانی که در این وادی ضلالت می لغزد پاک و منزه شود.

حسرت اکران بین المللی فیلم های ایرانی
درسال 92 به رغم وعده های داده شده هیچ اثری از کشورمان در دیگر کشورها به صورت گسترده اکران نشد. این در حالی است که مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرده بود که انیمیشن رستم و سهراب آبان ماه امسال در روسیه، آمریکا،امارات و ایران به طور همزمان اکران می شود.
شفیع آقامحمدیان یادآور شده بود که قرارداد اکران این اثر انیمیشن در روسیه و آمریکای شمالی نیز منعقد شده است.
وی توضیح داده بود که انیمیشن سینمایی رستم و سهراب محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا (برادران دالوند) است که پخش جهانی آن در بازار فیلم کن 2012 به یک کمپانی بین المللی واگذار شد.

اهدای کارت هدیه
اهدای کارت هدیه به اصناف مورد تایید مدیریت وقت سینمایی در دولت دهم، از جمله اتفاقاتی بود که در سال اخیر رخ داد که با واکنش های مختلفی از سوی سینماگران روبرو شد.
اهدای این کارت ها به برخی نهادهای صنفی و ممانعت از اعطای آن به برخی دیگر از گروه های سینمایی شائبه خودی و غیر خودی بودن را پیش آورد.
این درحالی است که در توزیع کارت هدیه سینماگران به بهانه ماه رمضان، اتفاق عجیبی رخ داد تا جایی که امضای نامه علیه خانه سینما شرط دریافت این کارت ها بود که این امر واکنش های بسیار زیادی را درپی داشت.

تحویل سازمان سینمایی به مدیریت جدید
9 شهریور ماه بود که ایوبی بر مسند سازمان سینمایی نشست. وی با حضور در جایگاه ریاست سازمان سینمایی در مراسم تودیع خود گفت که امیدوارم از حاشیه های سینمای ایران بگذریم و به متن برسیم. ما از متن غافلیم. باید به مردم آموزش دهیم تا به سینما بروند.سال گذشته سینمای ایران فقط 10 میلیون ورودی داشته است درصورتی که در یکی از کشورهای کوچک اروپایی این رقم 200 میلیون است. صنعت سینمای ایران در حال خوابیدن است، باید با گفت وگو آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم.
وزیر ارشاد نیز در این مراسم از 350 پست سازمانی درنظر گرفته شده درسازمان سینمایی به شدت انتقاد کرد و کوچک سازی و چابک سازی این سازمان شد و ایوبی نیز در گام نخست دو معاون سازمان سینمایی را به یک معاونت تبدیل کرد.
در ادامه رییس سازمان سینمایی مدیران خود در معاونت آثار و فعالیت های سینمایی سازمان سینمایی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان ایران، موسسه رسانه های تصویری، مشاوران، مدیر روابط عمومی را معرفی کرد.
وی همچنین علیرضا رضاداد را برای دبیری سی و دومین جشنواره فیلم فجر انتخاب و تلویحا خواستار ادامه دبیری وی در دوره های بعدی جشنواره شد.

شکایت از آرگو
یکی از اقدامات مدیریت وقت سینمایی درابتدای سال جاری و همزمان با دولت دهم، استخدام ایزابل کوتان پیر برای وکالت ایران به منظور شکایت از سازندگان فیلم آرگو بود ، این وکیل مدت های مدیدی را نیز در ایران سپری کرده و دستمزد گرفته بود.
ایوبی پس از پذیرش تصدی مدیریت سازمان سینمایی 21 شهریورماه در گفت وگو با اهالی رسانه در خانه سینما در این باره گفت که ایزابل کوتان پیر وکیل فرانسوی است و متاسفانه من وی را کاملا می شناسم و به این دلیل، اگر قراردادی هم برای شکایت از آرگو داشت قطعا فسخ می کردم.
وی یادآور شد: تا آنجا که من اطلاع دارم این وکیل فرانسوی قراردادی برای شکایت از آرگو منعقد نکرده و صحبت های وی شفاهی است و هر بار با ارائه عملکرد خود به افرادی که وی را استخدام کرده اند از آنان پول می گرفته است.
رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: اگر جست و جویی در اینترنت داشته باشید درمی یابید که برخی وکلا که تعداد آنان در اروپا کم نیست معروف به وکیل شیطان هستند و وکیل افرادی هستند که به اصطلاح بی وکیل هستند؛ البته منظور من کوتان پیر نیست.
ایوبی با یادآوری اینکه آدم هایی همچون کوتان پیر، افراد پیگیر شکایت از پروژه آرگو نیستند توضیح داد: در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که شکایت از یک فیلم را این گونه مطرح کند؛ فرض کنیم که این دادگاه در کشور فرانسه تشکیل شد و سازندگان فیلم آرگو محکوم هم شدند، باید دید این اقدام چه سودی برای ما و سینمای کشور خواهد داشت؟ چرا باید این کار را انجام دهیم؟ ضمن این که به نظر می رسد با این کار افراد بسیاری را به تماشای این فیلم بی ارزش ترغیب خواهیم کرد.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: بسیاری از دستگاه های نظارتی از ابتدا با شکایت در این سبک سیاق از فیلم آرگو مخالف بودند و مطمئن باشید پولی به این وکیل فرانسوی نمی دهم.
کوتان پیر نیز در واکنش به این صحبت ها در زمان ترک ایران گفت که این یک تصمیم اشتباه خواهد بود؛ اولین نقطه منفی اش نیز این خواهد بود که یک بی اعتباری برای وزارت ارشاد و دولت ایران است که یک تصمیم را گرفته و ادامه نداده است و این را در غرب خواهند گفت که می توان بر این نکته حساب کرد که اگر در ایران تصمیمی گرفته و اعلام شود، ممکن است در تهران به راحتی از آن عقب نشینی کنند.

حاشیه های جشنواره افق نو و هالیوودیسم
برگزاری دوره دوم جشنواره افق نو به دبیری نادر طالب زاده در ماه های اخیر حاشیه هایی را به وجود آورد. رییس سازمان سینمایی درباره این رویداد گفت: گزارشی قبل ازاینکه آقای جنتی به وزارت بیایند مرقوم شده که این جشنواره را موفق ندانستند. اینکه به قول مدیران قبل نباید ادامه یابد. خود آقای شمقدری گفته بودند. می توانم نامه مدیران قبل از ما در مورد عدم برگزاری این جشنواره را تقدیم و منتشر کنم.
ایوبی افزود: نه پولش را دارم و نه در مورد بودجه صحبتی می کنم. خود آقای نادر طالب زاده گفتند که ارشاد توقف نکرده و کار وزارت خارجه است. من هم بی اطلاعم که چرا امسال برگزار نشده است.
واکنش طالب زاده به این موضوع و عدم برگزاری همایش هالیوودیسم به جشنواره فجر ادامه داشت تا در نهایت در دیدار وی با رییس سازمان سینمایی، برخی اختلافات حل شد.
وی در این باره گفت: ابهامات موجود در باره این جشنواره برطرف شد. البته کارشناسی که درباره این رویداد به وی داده بودند که نظر اشتباهی درباره این رویداد داشتند و کارشناسان به افق نو و میهمانان حاضر در آن اشراف نداشتند.

گذشته و اسکار
هفتم مهرماه بود که فیلم گذشته از اصغر فرهادی برای دومین سال پیاپی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار معرفی شد.
این انتخاب در حالی صورت گرفت که همان زمان بسیاری از کارشناسان و اهالی سینما اعتقاد داشتند گذشته به دلیل زبان فرانسوی و تهیه کننده خارجی اش نمی تواند نماینده ایران در اسکار باشد.
این انتخاب با واکنش های متعددی از سوی اهالی سینما روبرو شد تا جایی که برخی فیلمسازان این انتخاب را شکست خورده و عده ای نیز تایید کردند اما در نهایت فیلم گذشته راهی برای حضور در جمع فیلم های خارجی زبان در اسکار پیدا نکرد.
مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست،مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا، امیر اسفندیاری و فاطمه معتمد آریا هیات داوری برای انتخاب نماینده ایران برای حضور در اسکار بودند.
هیات انتخاب اسکار این اثر را از فهرست نامزدها حذف کرد.

حقایق تکان دهنده درباره پروژه لاله
17 مهرماه بود که سید مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از به هدر رفتن بودجه 7 میلیاردی تولید فیلم لاله خبر داد.
وی گفت که 3 میلیارد نیز تا پایان این پروژه بودجه نیاز است و این در حالی است که مالکیت این اثر سینمایی نیز در اختیار یک شرکت کانادایی به مدیریت اسد الله نیک نژاد است و به عبارتی با وجود این هزینه ها، مالکیت فیلم لاله در اختیار مرکز گسترش نیست.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تاکید کرد که رییس سابق سازمان سینمایی از جزییات این پروژه باخبر بوده است.
طباطبایی نژاد همچنین از درنظرگرفتن دستمزد 100 میلیون تومانی برای دستیار تهیه کننده، 200 میلیون تومان برای تهیه کننده و هزینه های بی حساب دیگر در این پروژه خبر داد.
نیک نژاد کارگردان لاله نیز با حضور در برنامه هفت، با اشاره به حاشیه های حضورش در ایران و قراردادن اسکلت در رختخوابش خبر داد و مالکیت شرکت کانادایی بر فیلم لاله را تایید کرد.
در نهایت پروژه لاله تا اطلاع ثانوی مسکوت خواهد ماند تا تکلیف مالکیت آن روشن شود.

لغو امتیاز موسسه شمقدری
28 مهرماه بود که رییس سازمان سینمایی از لغو مجوز موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی که در اواخر دوره مدیریت جواد شمقدری در سازمان سینمایی بنا نهاده شده بود، خبر داد.
رییس سازمان سینمایی به ایرنا گفته بود که این موسسه در دقیقه 90 دوره مدیریت سابق سینما تشکیل شد.
وی یادآور شد: سه مدیر دولتی سینمایی، یک موسسه خصوصی تاسیس و وزیر ارشاد و خیلی دیگر از مدیران را به عنوان هیات امنای خود انتخاب کردند.
ایوبی تاکید کرد: وزارت ارشاد با تاسیس این موسسه که در دقیقه 90 از سوی مدیران دولتی تشکیل شده مخالف بوده و از این رو مجوز این موسسه لغو شده است.
موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی به همت شمقدری و معاونان وی در سازمان سینمایی در آخرین روزهای مدیریت وی در این سازمان تاسیس و مجوز آن از سوی این مدیر سابق سینمایی صادر شد.
در این موسسه جمال شورجه به عنوان رییس، مهدی عظیمی میرآبادی معاون شمقدری به عنوان نایب رییس و مدیرعامل و علیرضا عاقل زاده به عنوان خزانه دار هیات مدیره این موسسه انتخاب شده بودند.
شمقدری، جلیل عرفان منش و مهدی عظیمی میرآبادی با عنوان هیأت موسس، این موسسه را تاسیس کردند.
این موسسه چهارم شهریور ماه و دقیقا پنج روز مانده به مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان سینمایی به ثبت رسیده بود.
این اقدام در نهایت با واکنش ایوبی و سایت های نزدیک به وی روبرو شد اما در نهایت لغو مجوز این موسسه لغو شد چرا که در اساسنامه آن از وزیر ارشاد و تنی چند از مقامات کشور به عنوان هیات مدیره یاد شده بود.

صحبت ایوبی با کارگردانان بزرگ سینما
23 آذرماه بود که رییس سازمان سینمایی گفت که وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ازچند کارگردان بنام عرصه سینما برای تولید فیلم در سال 93دعوت به عمل آورده و آنها نیز آمادگی خود را اعلام کرده اند.
ایوبی در بازدید از مجتمع فرهنگی، سینمایی کوروش افزود: گفت وگوهایی با رخشان بنی اعتماد، بهمن فرمان آرا، عباس کیارستمی، ناصر تقوایی ، حسن فتحی و خسروسینایی صورت گرفته است.
وی افزود: این کارگردانان پس از سال ها دوری از عرصه هنر هفتم به سینما باز می گردند ، این مهم در آشتی دوباره مخاطبان با سینما اثرگذار است.
بعد از این صحبت ها بود که برخی فیلمسازان بزرگ از جمله بهمن فرمان آرا کار تولید فیلم دلم می خواهد را آغاز کردند.
همچنین حبیب الله کاسه ساز در گفت وگو با ایرنا از تلاش برای حضور دوباره بهرام بیضایی به منظور فیلمسازی در ایران خبر داد. رخشان بنی اعتماد نیز فیلم قصه ها را راهی جشنواره سی و دوم کرد.

بازگشت موش ها به سینما
تولید فیلم سینمایی شهر موش ها 2 به کارگردانی مرضیه برومند از دیگر اتفاقات سینمای ایران بود که در اوایل مهرماه امسال رخ داد.
این اثر سینمایی به تهیه کنندگی علی سرتیپی و منیژه حکمت برای اکران در عید فطر سال 93 آماده خواهد شد.
در این فیلم، موش های دوست داشتنی مخاطبان سینما از جمله نارنجی، کپل، دم باریک و... زندگی جدیدی را آغاز کرده و هریک مشغول کاری هستند.
از دیگر اتفاقات سینما در عرصه تولید در سال 92 حضور دوباره کمال تبریزی در عرصه ساخت فیلم بود. وی طبقه حساس را راهی جشنواره سی و دوم کرد که این اثر در ایام نوروز 93 به اکران عمومی خواهد رسید.
حضور شهاب حسینی به عنوان کارگردان برای تولید فیلم ساکن طبقه وسط از دیگر اتفاقات سینمای ایران در سال 92 بود.

پدیده سرمایه گذاری زنجانی در سینما
سایه سرمایه دار خاص کشور بر سینما از دیگر حاشیه های سینمای ایران بود. سرمایه گذاری بابک زنجانی در تولید فیلم های هیچ کجا هیچ کس، سیزده و نقش نگار نگاه ها را به وی جمع کرد اما با بازداشت این سرمایه دار، حاشیه هایی برای فیلمسازان همکار با وی و آثار تولید شده با سرمایه گذاری زنجانی در سینما ایجاد شد.
این در حالی است که زنجانی در جلسه ای که به مناسبت پایان فیلمبرداری فیلم نقش نگار در یکی از رستوران های خود در تهران برگزار کرد از تلاش برای ایجاد استودیوهای مجهز فیلمسازی و واردات آخرین تجهیزات سینمایی روز دنیا به کشور خبر داده بود.

جشنواره فیلم فجر و چند حاشیه
جشنواره سی و دوم فیلم فجر به عنوان نخستین دوره این رویداد در دولت تدبیر و امید در بهمن ماه امسال با استقبال اهالی سینما روبرو شد تا جایی که 125 فیلم بلند و 45 فیلم اول به این رویداد رسید که این آمار در نوع خود بی نظیر بود.
در این رویداد 32 اثر سینمایی در بخش مسابقه سودای سیمرغ و 20 فیلم نیز در بخش نگاه نو به رقابت پرداختند.
در زمان برگزاری این رویداد، برخی رسانه ها با ایجاد حاشیه برای فیلم عصبانی نیستم تلاش کردند که این رویداد را از متن دور کنند. با توجه به حساسیت های ایجاد شده، دست اندرکاران فیلم عصبانی نیستم برای دوری جشنواره از این حاشیه ها، این فیلم را از مسابقه خارج کردند اما این امر خود حاشیه های بیشتری برای جشنواره در پی داشت تا جایی که فرامرز قریبیان اعلام کرد که جایزه نقش اول مردم جشنواره به نوید محمد زاده بازیگر فیلم عصبانی نیستم اهدا شده بود که با انصراف دست اندرکاران فیلم عصبانی نیستم، سیمرغ بلورین این بخش به رضا عطاران برای بازی در فیلم طبقه حساس رسید.
در ادامه انتقاد های تند و تیز ابراهیم حاتمی کیا از جشنواره فیلم فجر در نشست خبری فیلم شیار 143 ، عدم حضور وی در مراسم اختتامیه این رویداد و ادامه انتقادات وی به جشنواره امسال در قالب گفت وگو در محافل دانشگاهی بر حاشیه های جشنواره امسال افزود.
همچنین انتقاد های او از علی معلم عضو هیات انتخاب جشنواره نیز حاشیه هایی را به همراه داشت تا جایی که علی معلم نیز به این کارگردان سینما به دلیل آنچه که وی نگاه دانای کلی حاتمی کیا در سینما خوانده بود واکنش نشان داد.

تشکیل شورای صنفی نمایش فیلم در سازمان سینمایی
پس از انتقاد از عملکرد شورای صنفی نمایش فیلم که زیر نظر صنف واحد تهیه کنندگان سینما اداره می شد، مدیریت سینمایی تصمیم گرفت که برای این شورا ساز و کار تازه ای تعریف شود از اینرو ایوبی در نامه ای به محمد احسانی معاون آثار سازمان سینمایی در 19 آذرماه اعلام کرد نظر به مأموریت حوزه جناب عالی در خصوص امر اکران و نمایش مقتضی است در اسرع وقت شورای ˈتدوین آئین نامه و ضوابط نمایش سال 93ˈ با ترکیب 3 نفر از سینماداران،3نفر ازتهیه کنندگان، 3 نفر از پخش کنندگان و یک نفر کارگردان تشکیل شود.
در ضمن لازم می دانم از زحمات شورای صنفی نمایش فعلی که مأموریت آنها در پایان جشنواره فجر 92 به پایان می رسد تشکر و قدردانی نمایم. بدیهی است هرگونه تصمیم گیری در خصوص نمایش نوروز 93 وبعد از آن،پس از تصویب آئین نامه جدید انجام خواهد شد.
در ادامه جلساتی با حضور گروه های مختلف سینمایی در وزارت ارشاد برای تدوین اساسنامه این شورا تشکیل و در نهایت نخستین جلسه این صنف سینمایی به منظور تعیین ترکیب اکران های نوروزی، دوشنبه 5 اسفندماه برگزار شد.

دیجیتالی شدن سینماها
دوم آذرماه بود که معاون آثار سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 80 تا 100 درصد بودجه مورد نظر برای دیجیتالی شدن سالن های سینمایی سراسر کشور را تامین خواهد کرد.
محمد احسانی گفت که جلسات کارشناسی دیجیتالی شدن سینماهای سراسر کشور در موسسه سینما شهر و اداره کل نظارت و ارزشیابی از مدت ها قبل آغاز شده بود و در این جلسات سینماها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته شد.
وی یادآور شد: کمک وزارت ارشاد برای دیجیتالی شدن سالن های سینمایی بین 80 تا 100 درصد بودجه مورد نیاز برای سینماها خواهد بود. در طرح دیجیتالی شدن سینماها، بخش خصوصی به صورت خاص در نظر گرفته شده و عملا از حمایت بیشتری هم برخوردار خواهد بود.
این طرح در اکران فیلم های سینمایی در بیش از 30 سینمای نمایش دهنده آثار سینمایی در جشنواره سی و دوم فیلم فجر انجام شد و کار دیجیتالی کردن سالن های سینمایی همچنان ادامه دارد.
مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر به خبرنگار ایرنا گفت که این امر تا اواسط سال 93 محقق خواهد شد.
منبع: بانی فیلم

نظر شما