جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۸
کد خبر: ۷۵۸۰۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
مدير عامل شركت بهره برداري مترو تهران گفت: مترو علاوه بر خدمات رساني و جابجايي بيش از 2 ميليون مسافر در روز به عنوان يك رسانه قوي براي تبادل ارتباطات و اطلاعات رسالت فرهنگي بزرگي را بر عهده دارد.
به گزارش شهر به نقل از مدير ارتباطات و امور بين الملل شركت بهره برداري مترو تهران ؛محسن نايبي در مراسم اختتامیه "محور مترو و حمل و نقل عمومی جشنواره مشكات" با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تالار ايوان شمس برگزار شد، گفت:  علاوه بر راه اندازي قطارهاي شهري مترو در كنار همه خدماتي كه موظف هستيم به عنوان خادمين در شهرداري و ابر شهر تهران ارايه كنيم؛  مترو را به عنوان يك گذر فرهنگي نيز به حساب  مي آوريم.

مدير عامل شركت بهره برداري مترو تهران با ابراز خوشحالي از به اشتراك گذاشتن ايده هاي شهروندان در جشنواره مشكات تصريح كرد: امسال سال اول ورود شركت بهره برداري مترو به اين جشنواره بود و اميدوارم سال هاي آينده با حضور گسترده تر شهروندان در اين جشنواره رو به روباشيم.

وي گفت: شهروندان ابر شهر تهران در حكومت اسلامي با استفاده از تبادل افكار مي توانند جزو بهترين شهروندان باشند.

نايبي با اشاره به اينكه با آمار بيش از دو ميليون سفري كه با مترو انجام مي شود فرصت بسيار مناسبي براي به ثمر نشستن اهداف خدمت گزاران در شهرداري ايجاد شده است، ادامه داد: با دريافت پيام هاي مردمي در مترو؛ و پيشنهادات سازنده آنها خدمات رساني هر چه بهتر ما تقويت مي شود.

نايبي با اشاره به اينكه مسافران مترو فرصت طلايي را براي تبادل نقطه نظرات فرهنگي براي شهروندان ايجاد مي كنند گفت: حضور مترو ميتواند به  تنهايي به عنوان يك رسانه عمل كند

مدير عامل شركت بهره برداري مترو در پايان ابراز اميدواري كرد: با اتصال خط سه به شبكه مترو ؛ فرصت تبادل اطلاعات به جنوبي ترين بخش شهر هم تسري پيدا خواهد كرد.

حضور و مشاركت مناطق 22 گانه در سومين جشنواره مشكات

در ادامه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران  طي سخناني نياز برنامه ریزی برای حضور و مشاركت مناطق 22 گانه در سومین دوره جشنواره خبرداد و گفت: محورهای معماری اسلامی و ایرانی، فضاهای بی دفاع شهری و حذف زوائد شهری از پیشنهادهایی است كه برای افزایش محورهای جشنواره می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

سید محمدهادی ایازی زمانی كه در دوره اخیر مدیریت شهری از تدوین و اجرای ماتریس فرهنگی شهر سخن به میان می آمد برخی می خواستند به روشنی ادبیات و نحوه چگونگی آن را مطرح شود. 

وی گفت: در واقع قصد داشتیم كه با تحقق ماتریس فرهنگی از تمام ساختار و سازه های شهری بهره برداری اجتماعی و فرهنگی شود. به عنوان مثال مترو  یك وسیله حمل و نقل عمومی است و در نگاه نخست اصلا ربطی به فرهنگ و اجتماع ندارد ولی ما معتقد هستیم از این فضا به سهولت می توان انتظار كاركرد اجتماعی داشت و آن را در نهادینه كردن فرهنگ شهروندی سهیم كرد. 

ایازی ادامه داد: براین اساس سعی شد تا سازوكاری طراحی شود كه متولیان اموری نظیر فضای سبز، مترو، آتش نشانی، تاكسیرانی و زیبا سازی به این موضوع به عنوان یك ضرورت بپردازند و آن را سرمایه گذاری تلقی كنند. 

وی عنوان كرد: تفاهم نامه ای بین معاونت های اجتماعی و فرهنگی سازمان ها و شركت های تابعه شهرداری تهران منعقد و مقرر شد تا بخشی از بودجه و فعالیت های این نهادها به اجرای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و آموزش های شهروندی اختصاص یابد. 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: جشنواره آموزشی و ترویجی مشكات ماحصل و نتیجه این رویكرد و اجرای ماتریس فرهنگی شهر تهران است. جشنواره ای كه در سال اول اجرا توانست با مشاركت 6 سازمان برگزار و موفق به دریافت 200 هزار اثر شود. 

ایازی گفت: دومین جشنواره مشكات 207هزار شهروند را با خود همراه و 460هزار اثر دریافت كرد. این موفقیت بزرگی است و مدیران شهری به آسانی از كنار این اعداد و ارقام نخواهند گذشت.همه این آثار برای مجموعه شهرداری تهران بسیار گرانقدر است و به مجریان جشنواره پیشنهاد می كنم در داستان های كوتاه ارسالی به این بخش در قالب داستان های شهری مترو منتشر و دیگر آثار نظیر نقاشی ها  در گالری های هنر مترو استفاده شود. 

وی تصریح كرد: سومین جشنواره مشكات از ابتدای سال آینده با مشاركت 22 منطقه شهرداری تهران و دیگر سازمان كلید خواهد خورد. معماری اسلامی و ایرانی، فضاهای بی دفاع شهری، زوائد شهری از مواردی هستند كه می توانند به عنوان محورهای مشكات 3 مطرح شوند. 

ارسال 11هزارو 533اثربه  جشنواره مشكات حمل و نقل و مترو 

در ادامه اين برنامه معاون فرهنگی و اجتماعی مترو با تاكید بر اهمیت آموزش های شهروندی افزود: این جشنواره با مشاركت سازمانها و شركت های وابسته به شهرداری تهران در محلات 374گانه در موضوعات گوناگون شهروندی با اهدافی همچون ایجاد اعتماد و همبستگی متقابل بین شهروندان و مدیران شهری، ایجاد شهری پایدار و یادگیرنده، نمونه سازی و الگوسازی فعالیتهای آموزشی و ترویجی شهروندی، رونق و نشاط آفرینی در فضای آموزشی شهروندی، كشف و معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های گوناگون شهروندان ساكن تهران و ارتقای سطح آگاهی عمومی شهروندی برگزار شد 

حجت الاسلام جعفر پور گفت: جشنواره مشكات در محور مترو و حمل و نقل عمومی به منظور تقویت مشاركت شهروندان در تصحیح رفتارهای ترافیكی در سه محور، متروی ناب با احترام به یكدیگر و رعایت حقوق دیگران، متروی شاداب بدون آسیب های اجتماعی، رفاه و آسایش در مترو با رعایت قوانین شهروندی و احترام به قانون،در گروه های سنی كودك در قالب خاطره نویسی و نقاشی و گروه سنی نوجوانان در قالب داستان كوتاه، عكاسی، تصویربرداری و گروه سنی بزرگسال در قالب عكاسی، كاریكاتور، پوستر آموزشی، ایده خلاقانه برگزار گردید.

وي  در خصوص اجرای جشنواره مشكات در مترو تهران تصريح كرد: شركت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه با رویكرد سرعت، دقت، سلامت در صدد است برای ارتقاء كیفیت خدمات خود به شهروندان ایمنی، اطمینان و نظم همراه با نشاط و شادابی را در كارهای خود حاكم سازد و با اجرای برنامه های متنوع و جذاب رفاه و آسایش را برای شهروندان به ارمغان آورد.

وي با اشاره به استقبال خوب شهروندان از این طرح خاطر نشان كرد: آثار ارسالی از طریق دبیرخانه مراكز جمع آوری و كدگذاری گردید و در طی دو مرحله مورد داوری هیئات داوران در هر رشته قرار گرفت و پس از بررسی نهایی آثار برگزیده انتخاب گردید. 

جعفرپور در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم ارتقا فرهنگ استفاده از مترو اشاره كرد و افزود:يكي از دغدغه هاي شركت بهره برداري مترو فرهنگ استفاده بهينه از مترو است .

در پايان مراسم آیین اختتامیه دومین جشنواره آموزشی و ترویجی مشكات با محور مترو و حمل ونقل عمومی پس از تقدير از برگزيدگان مناطق، 5نفر از كاركنان مترو حسن كوهي، امير حسين قليچ خاني، داريوش جبريلي، اميد نجف قلي زاده و يحي معدني كه دراين جشنواره شركت كرده بودند به عنوان برگزيده تجلیل به عمل آمد.

نظر شما