پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۵۸۲۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
در آستانه فرارسیدن آخرین پنجشنبه سال/
شهردار تهران ظهر امروز در حاشیه افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهید سرلشکر صالحی طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت:توجه به فرهنگ ترافیکی می تواند بیش از احداث پل ها، تونل ها و اصلاحات هندسی بر روان سازی بار ترافیک تاثیرگذار باشد.
به گزارش  شهر، دکترمحمدباقر قالیباف ضمن تبریک سال جدید ابراز داشت: یکی از نقاطی که در حوزه حمل ونقل شهری همیشه با گره ترافیکی روبرو بود و مخصوصا در مقاطع خاصی از سال این گره ترافیکی تشدید می شود، مجموعه بهشت زهرا(س) است . چرا که در اینجا مجموعه های زیادی وجود دارد ومخصوصا درشب جمعه آخر هر سال  ترافیک شدیدی را شاهد هستیم. به این دلیل که شهروندان به خاطر تجدیدمیثاق با امام (ره) و زیارت قبورشهدا و  رفتگان خود به بهشت زهرا (س) مراجعه می کنند. 
وی خاطرنشان ساخت: البته این زمان یک فرصت بزرگ فرهنگی و تربیتی به شمار می رود ، اما همیشه دسترسی به بهشت زهرا(س) محدود بوده است. همانطور که حتما شهروندان عزیز به خاطر دارند هنگامی که درگذشته مردم می خواستند از میدان جهاد و سه راه نعمت آباد وارد این منطقه شوند ،با مشکلاتی روبرو بوده اند. در حالی که امروز شاهد هستیم دسترسی ها به این نقطه گسترش پیدا کرده است، به نحوی که مجموعه میدان جهاد به همراه اتوبان های شهید کاظمی ، شهیدهاشمی ، دسترسی اتوبان امام علی (ع) و اتصال آن به حرم حضرت امام (ره) و بهشت زهرا (س) تردد مردم را تسهیل کرده است. ضمن اینکه احداث بزرگراه آزادگان- که گره ترافیکی آن یکی از مشکلات بزرگ شهر بود- باعث شد تا دسترسی به این منطقه راحت تر شود. 
دکتر قالیباف درادامه ابزار داشت :یکی از مشکلات باقی مانده ما در بحث ترافیک این محدوده، تقاطع ورودی به بهشت زهرا(س) بود چراکه همه ترافیک ها از مسیرهای مختلف به این تقاطع ختم می شد و اینجا چهارراهی بود که همه گره ترافیکی درآن قرار داشت. بنابراین همکاران ما تلاش کرده و این فرصت را برای احداث و بهره برداری از تقاطع غیرهسمطح شهید سرلشکر صالحی فراهم کرده اند . 
شهردار تهران افزود: این تقاطع یک روز قبل از پنجشنبه پایان سال که بیشترین حجم تردد در این نقطه  در این مقطع زمانی صورت خواهد گرفت، مورد بهره برداری قرار می گیرد . بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح شهید صالحی این فرصت را فراهم می کند تا شهروندانی که از اتوبان شهید هاشمی وارد می شوند بتوانند به صورت مستقیم به بهشت زهرا(س) و حرم حضرت امام (ره ) دسترسی داشته باشند. از این رو ، این تقاطع می تواند بخش بزرگی از مشکلات منطقه را برطرف کند . 
شهردار تهران ادامه داد: البته همیشه تاکید کردم که افتتاح هر تونل ، پل و بزرگراهی در عین آن که تردد ها را روان می کند از قدرت جذب ترافیک نیز برخوردار است . بنابراین مطمئنا توجه به فرهنگ ترافیکی می تواند بیش از احداث پل ها، تونل ها و اصلاحات هندسی بر روانسازی بار ترافیک تاثیرگذار باشد. 
دکتر قالیباف با اشاره به نامگذاری این تقاطع غیرهمسطح به نام شهید سرلشکر صالحی ابراز داشت: ایشان از خلبانان شجاع نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده اند. ما در بهشت زهرا (س) شهدای گمنام فراوانی داریم .همچنین شهدایی را داریم که پیکر مطهر آنها هنوز به کشور نیامده است و بخش اعظمی از آنها از شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی هستند چرا که عمدتا انها عملیات هایی را انجام می دادند که امکان بازگشتشان وجود نداشته است .علاوه بر این باید توجه داشت اینجا بهشت زهرا (س) است و بهشت زهرا (س) آمال و آرزوی همه مردم ایران به ویژه خانواده معظم شهدا است. 

دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران طی سخنانی در مراسم افتتاح تقاطع غیر همسطح شهید سرلشکر صالحی نیز که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت حرم مطهر حضرت امام(ره) و جمعی از خانواده معظم شهدا در بهشت زهرا(س) برگزار شد، ابراز داشت: امروز در کنار مرقد مطهر حضرت امام(ره) و در جوار مزار شهدا قرار داریم. همچنین در روزهای پایان سال و آستانه دهه فاطمیه هستیم و در زمانی قرار داریم که باید به یاد شهدا و امام شهدا(ره) باشیم.
وی افزود: ما نه تنها باید به یاد شهدا باشیم، بلکه باید این نعمت بزرگ را قدر بدانیم و شکر نعمت را به جا آوریم؛ شکر نعمت نیز جز ادامه راه امام(ره) و شهدا چیز دیگری نیست. امیدوارم همه ما این توفیق را داشته باشیم که مسیر شهدا و آرمان های بلند امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری به پیش ببریم.
دکتر قالیباف در ادامه عنوان داشت: ما در شهرداری تهران خودمان را مکلف و موظف می دانیم که به مرقد مطهر حضرت امام(ره)، مزار شهدا و بهشت زهرا(س) که واقعا نقطه خاصی در این کره خاکی است، توجه ویژه ای داشته باشیم. ما کجا را سراغ داریم که تا این حد شهید در یک جا دفن شده باشد؟ چنین مردان مردی که برای عزت اسلام و مسلمانان در کنار امام خود ایستادند و در چنین زمانی جنگیدند. نباید از یاد برد که شهدا در کنار امام معصوم و در زمان پیامبر مکرم اسلام(ص) و حضرت علی(ع) نبودند؛ بلکه آنها در زمانی بودند که همه دنیا مشغول مادیات و زندگی خودشان بود و در این مقطع برای اسلام ایستادند. از این جهت ما در شهرداری تهران خودمان را مکلف می دانیم که به این بخش توجه ویژه ای داشته و خدمت کنیم.
شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: ما حرم حضرت امام(ره) و بهشت زهرا را بزرگ ترین مرکز هویتی و فرهنگی خود می دانیم، از این رو حتما همه توان خودمان را صرف می کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت بزرگ برای تربیت اسلامی و حقظ هویت اسلامی و انقلابی و آرمان های بلند حضرت امام(ره) استفاده کنیم.
وی افزود: بهشت زهرا(س) بهترین محل برای کارهای فرهنگی و تربیتی است و مردم هر کدام به نوعی با اینجا سر و کار دارند، انصافا وقتی مردم با هر گرایش و سلیقه ای به بهشت زهرا (س) می آیند و گذرشان به اینجا می افتد، دل های آن ها نرم می شود. دل های ما انسان ها در این وادی مادیات هرچقدر هم سنگ باشد، این مکان دل ها را نرم می کند؛ بنابراین بهترین فرصت فراهم است تا اثر گذاری مناسب و درست را درهمین مدت زمان کم داشته باشیم. از این جهت بهشت زهرا(س) بزرگ ترین مرکز تربیتی نیز به شمار می رود.
شهردار تهرن افزود: در گذشته هم توجه به این موضوع در سیاست های ما قرار داشته است چرا که برای این کار باید بسترسازی مناسبی انجام شود. هم اکنون این بستر فراهم شده و در آینده نیز توجه به این بخش در برنامه های ما قرار دارد. امید می رود در آینده به گونه ای عمل کنیم که مدیون امام و شهدا نباشیم.
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران احداث پل شهید سرلشکر صالحی، گفت: ورود به بهشت زهرا مخصوصا در زمان های خاص یکی از مشکلات زوار حرم حضرت امام(ره) و مزار شهدا بود. مخصوصا در روزهای خاصی از سال همچون پنج شنبه آخر سال، همه عزیزانی که برای زیارت قبور شهدا و از دست رفتگان به بهشت زهرا(س) مراجعه می کردند با مشکلاتی روبرو بودند اما همکاران من با احداث این تقاطع غیر همسطح، این کار را تسهیل کردند. از این رو به سهم خودم از این زحمت کشان تقدیر و تشکر کرده و دست همه کارگران و مهندسانی که زحمت کشیده اند را می بوسم. امید می رود این امر ذخیره آخرت آن ها باشد.

نظر شما