پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۵۸۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
روايت متفاوت معاون شهردار تهران از روند 30 ساله توسعه متروي پايتخت
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از عزم جزم مديريت شهري در ايجاد تحول بزرگ در توسعه متروي پايتخت خبر داد و گفت: با ساخت سالي 30 كيلومتر مترو در سال، پايتخت كشورمان تا 5 سال ديگر در زمره 5 شهر برتر دنيا از نظر گسترش حمل و نقل ريلي قرار خواهد گرفت و برگ زرين ديگري بر كتاب افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران افزوده مي‌شود

به گزارش شهر، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از عزم جزم مديريت شهري در ايجاد تحول بزرگ در توسعه متروي پايتخت خبر داد و گفت: با ساخت سالي 30 كيلومتر مترو در سال، پايتخت كشورمان تا 5 سال ديگر در زمره 5 شهر برتر دنيا از نظر گسترش حمل و نقل ريلي قرار خواهد گرفت و برگ زرين ديگري بر كتاب افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران افزوده مي‌شود.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي در یک‌ گفت و گويي تفصيلي، روايت متفاوتي از روند 30 ساله توسعه متروي پايتخت ارائه كرد و با طرح فراز و فرودهاي حمل و نقل ريلي و بخشي از بي ‌مهري‌ها و كم توجهي‌هايي كه در 8 سال گذشته بر مردم تهران و متروي تهران گذشته، بدون اين ‌كه از فرد خاصي نام ببرد، عملكرد دايه‌هاي مهربان‌تر از مادر كه با داعيه حمايت از مترو، اهداف و مطامع سیاسی خود را تعقیب می‌کنند را مورد نقد قرار داد.
وي در ابتداي اين گفت‌ و گو، در پاسخ به اين پرسش كه متروي تهران در بين شهرهاي دنيا از چه جايگاهي برخوردار‌ است، گفت: متروي تهران در حال حاضر با شبكه‌اي به طول 152 كيلومتر، يكي از 10 متروي پيشتاز جهان است كه با ساخت سالانه 30 كيلومتر مترو، تهران تا 5 سال دیگر در فهرست 5 شهر برتر ریلی دنيا قرار خواهد گرفت و البته فراموش نکنیم قدمت فعالیت مترو در آن شهرها به بیش از یک قرن می‌رسد.
شکوفایی متروی تهران از سال 1384 شروع شد
معاون شهردار تهران در توضيح قدمت متروي تهران، اظهار كرد: آغاز احداث مترو در تهران به سه دهه پيش باز مي‌گردد كه ساخت مترو با روندي كند، حركت آرام خود را شروع كرد اما از زماني كه آقاي دكتر قاليباف در شهرداري تهران فعاليت خود را آغاز كردند، توسعه مترو به عنوان يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي مدیریت شهری مورد توجه ويژه قرار گرفت و در واقع توسعه واقعي متروي تهران از سال 1384 شروع شد.
مهندس تشکری هاشمی در خصوص دليل توجه ويژه آقاي دكتر قاليباف به توسعه مترو، تصريح كرد: دلايل متعددي براي اين موضوع وجود داشته و دارد، از جمله اين‌ كه تهران به عنوان يك كلان شهر روزانه شاهد تردد ميليون‌ها دستگاه وسيله نقليه است كه با مصرف بي ‌رويه سوخت‌‌هاي فسيلي به عنوان سرمايه ملي، منابع حياتي كشور را مورد تحديد و سلامت ميليون‌ها شهروند را مورد تهديد قرار داده و علاوه بر اين، تردد انبوه خودروها حوادث و سوانح مرگبار ترافيكي را رقم مي‌زنند.
وی در پاسخ به اين پرسش كه متروي تهران طی 30 ساله گذشته چه روندي را پشت سر گذاشته، گفت: در دهه نخست انقلاب اسلامي، تهران با مشكلات ناشی از جنگ تحميلي و عوارض آن همراه بود اما در دهه دوم تحت عنوان دوران سازندگي، با وجود آغاز ساخت مترو هيچ ‌گاه نگاه سازنده‌اي به آن نشد و شاهد توسعه تفننی مترو به عنوان وسیله‌ای لوكس بودیم و در دهه سوم، بود که با مدیریت آقای دکتر قالیباف در شهرداري تهران توسعه واقعی مترو و در واقع دوران شکوفایی مترو شروع شد.

دکتر قالیباف مترو را به اولویت اول تهران تبدیل کرد


معاون شهردار تهران در توضيح بیشتر وضعیت مترو در دهه‌های دوم و سوم انقلاب اسلامي و مقایسه آن¬ها با هم اظهار كرد:    در دهه دوم، ميانگين ساخت سالانه مترو در داخل تهران دو كيلومتر متروی زیر زمینی به علاوه دو و نيم كيلومتر متروی       رو زمینی در مسير تهران ـ كرج بود و روند كند توسعه مترو محدود به ساخت ناقص سه خط بود اما در دهه سوم، با رويكرد علمي و نگاه عملیاتی و نیز دوراندیشی و کلان‌نگری آقای دکتر قالیباف، مترو به اولویت اول مدیریت شهری تبدیل شد.
مهندس تشکری هاشمی در خصوص ساز و كار تبديل مترو به اولويت نخست مديريت شهري، تصريح كرد: آقاي دكتر قاليباف با درك دقيق و شناخت عميق از شرايط اجتماعي و اقتصادي موجود و آينده كشور، به سال‌ها غفلت و بي ‌توجهي مسئولان به مترو پايان داد و با وجود ‌اين‌ كه حمايت‌هاي دولتی از مترو و اختصاص منابع مالي دولت‌هاي گذشته به این منظور، جاي خود را به انواع محدوديت‌ها و كارشكني‌ها در راه توسعه مترو داده بود، با روحيه جهادي خویش توسعه مترو را مورد توجه ويژه قرار دادند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه مترو داراي چه ويژگي بود كه مورد توجه ويژه شهردار تهران قرار گرفت، گفت: علاوه بر آثار اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي فراوان، مترو به عنوان وسيله‌اي ايمن، سريع، در دسترس و در عين حال با قيمت مناسب، مي‌توانست به انتخاب اول مردم تهران به ويژه طبقات متوسط و ضعيف جامعه تبديل شود، چنان‌چه در حال حاضر مترو با سه ميليون جابه‌جايي روزانه، نقش انكار ناپذيري در حمل و نقل شهري تهران ايفاء مي‌كند.


مترو هم در تحریم خارجی بود و هم تحریم در  داخلی


معاون شهردار تهران در توضيح وضعیت متروي تهران قبل از آغاز به كار آقاي دكتر قاليباف در شهرداري تهران، اظهار كرد: مترو قبل از حضور ايشان با 5/36 كيلومتر خط درون شهري و 5/42 كيلومتر خط برون شهري، تنها 37 ايستگاه داشت و 372 واگن آن روزانه 660  هزار نفر را جابه‌جا مي‌كرد و اين اعداد و ارقام، حاصل دو دهه عملكرد مديريت حاكم بر متروي تهران و     دولت¬های حامی آن بود كه با رويكرد شجاعانه‌ آقاي دكتر قاليباف، توسعه مترو دستخوش تحولي اساسي و جهشي تاريخي شد.
مهندس تشکری هاشمی در خصوص نا مهربانی‌های دولت گذشته نسبت به متروی تهران تصریح کرد: در دولت گذشته متروی تهران مورد بی مهری مطلق قرار گرفت که عدم پرداخت كامل اعتبارات قانوني مترو، محرومیت مترو از امکان استفاده از حساب ذخيره ارزي و صندوق توسعه ملي، عدم پرداخت سهم حمل و نقل ريلي از محل درآمدهاي طرح هدفمندي يارانه‌ها، عدم پرداخت مبالغ مصوب در قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت و عدم پرداخت يارانه بليت مترو، از مصادیق نا مهربانی های دولت نسبت به مردم تهران بود.
وی در پاسخ به اين پرسش كه آیا مشكلات مديريت شهري در  توسعه مترو صرفا به همين موارد محدود مي‌شد، گفت: علاوه بر اين، تورم افسار گسيخته، افزايش 300 درصدي نرخ ارز و سايه سنگين آن بر خريدهاي مربوط به تجهيزات مترو و تحريم‌هاي ناجوانمردانه خارجي از سوي قدرت‌هاي استكباري و از آن تاسف‌بار‌تر، تحريم‌هایي بود که مترو در داخل با آن¬ها ‌رو ‌به رو بود.


دکترقالیباف رشد هفت برابری مترو رارقم زد


 معاون شهردار تهران در توضیح چگونگی رویارویی با این موانع اظهار کرد: هر یک از این مشکلات مي‌توانست منجر به توقف كامل توسعه مترو شود اما مجموع این موانع حتي براي لحظه‌اي نیز باعث تأخير در توسعه مترو نشد و شهردار محترم تهران با درايت و شجاعت در مقابل تمام فشارهاي بين‌المللي و محدودیت¬های داخلي ايستاد و خم به ابرو نياورد و به معنای واقعی کلمه، فعل خواستن را به توانستن تبدیل کرد.
مهندس تشکری هاشمی در خصوص اين كه آیا تغییرات مدیریتی در مترو از سوی آقای دکتر قالیباف پس از تصدی شهرداری تهران، توسعه جهشي مترو را رقم زد، تصریح كرد: مديريت مترو و عزيزاني كه در اين مجموعه فعاليت مي‌كردند، همان كادر قبلي بودند اما تنها تغییری که اتفاق افتاده بود، حضور اقای دکتر قالیباف در راس مدیریت شهری بود که در قالب يك برنامه‌ريزي آگاهانه، منطقي و هدفمند و با نظارت مستمر و منسجم، چشم‌انداز ساخت سالانه 15 كيلومتر مترو ترسيم شد و اين مهم به عنوان يك هدف راهبردي با حمايت و هدايت ایشان طراحی و اجرا شد.
وی در پاسخ به اين پرسش كه رشد 7 برابري ساخت متروي زير زميني در تهران چگونه به دست آمد، گفت: رشد جهشي مترو كه در ابتدا آرزويي بلند پروازانه به نظر مي‌رسيد، پس از توكل به خدا، با تدابير شهردار محترم تهران و پشتيباني كامل ایشان از مديران، مجريان، مشاوران، كارشناسان و کارگران خدوم مترو حاصل شد و باعث گرديد تا مترو به عنوان خدمتي ارزشمند و یادگاری ماندگار، در دسترس نسل حاضر و نسل های اینده قرار گیرد.


توفیقات مترو موفقیت نظام است 


معاون شهردار تهران در توضیح وضعیت حال حاضر متروي تهران اظهار کرد: با كمال افتخار مي‌توانيم به مردم عزیز تهران گزارش بدهيم كه امروز خطوط متروي تهران به 152 كيلومتر افزايش يافته و ناوگان ريلي پايتخت با حدود 1100 دستگاه واگن كه بخش قابل توجهی از آن در کارخانه واگن‌سازی تهران ساخته شده‌اند، هر روز سه ميليون مسافر را از طریق 85  ايستگاه در اقصی نقاط شهر جابه‌جا مي‌كند. 
مهندس تشکری هاشمی در خصوص ارزيابي¬اش از توسعه مترو تصریح کرد: امروز توسعه متروي تهران به الگوي مثال زدني در توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل عمومي تبديل شده و عنايت مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) در ديدار اخير با شهردار محترم تهران و قدرداني از اهتمام شهرداری تهران در گسترش مترو به عنوان اقدامي كاملاً برجسته و مهر تاييد معظم‌له بر این اقدام، به عنوان بزرگ‌ترين سرمايه مديريت شهري، انگيزه دست‌اندرکاران مترو براي كار و تلاش بيشتر را مضاعف كرده است.
وی در پاسخ به پرسش چرایی برخي اظهار نظرها در مورد توسعه متروی تهران، گفت: با کمال تأسف و تعجب، عده‌اي با ارائه  آدرس غلط و اطلاعات نا درست به مردم، سعي در وارونه جلوه دادن توفيقات مترو كه به منزله موفقيت نظام در شرايط تحريم محسوب مي‌شود، دارند و به جاي اين‌ كه نهال اميد و نشاط را در جامعه بكارند، تخم يأس و نا اميدي را در جامعه مي‌پراكنند و سعي دارند تا شيريني پيشرفت‌هاي مدیریت شهری از جمله مترو را در كام مردم تهران تلخ كنند.


تبلور و تجلی مدیریت جهادی را در مترو شاهد هستیم


معاون شهردار تهران در توضیح اين كه چه شيوه مديريتي باعث پيشرفت‌هاي مديريت شهري از جمله رشد جهشي مترو شد، اظهار کرد: بدون ترديد مديريتي كه مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) در ديدار اخير با شهردار محترم تهران سه بار بر آن تأكيد فرمودند، يعني «مديريت جهادي»، کلید واژه و رمز موفقيت پيشرفت‌هاي 8 ساله مدیریت شهری در تهران بود و فعالیت¬های شهرداری داشته كه تبلور و تجلي آن را در توسعه مترو شاهد هستیم.
مهندس هاشمی تشکری در توضیح این که روحيه جهادي چه نقشی بر پيشبرد امور شهر و طرح¬های شهری داشته، تصریح كرد: فرهنگ جهادي حاكم بر مديريت شهري تهران به عنوان الگويي از یک مدل کارآمد مديريتي، از اراده استوار و روحيه مستحكم خدمت‌گزاران شهرداری تهران و اعتماد و اعتقاد كامل آن‌ها نسبت به هدف متعالي خدمت به شهروندان تهراني و مسيري كه به منظور نيل به اين هدف انتخاب كرده‌اند‌، ناشي مي‌شود.
وي در پاسخ به این که دلیل بعضی اظهارات نا اميد كننده در خصوص عملكرد مترو چیست، گفت: به نظر می¬رسد افرادي كه موفقيت‌هاي نظام و توفیقات مديريت شهري را بر نمي‌تابند، سعی دارند تا با طرح مسائل واهی آب به آسیاب دشمن بریزند اما چنین سخنانی نه تنها خادمان شهرداری تهران را دلسرد نمي‌كند بلكه آن‌ها را دلگرم‌تر کرده و عزمشان را در  مسیر خدمت به مردم جزم‌تر كرده، ضمن اين كه چنين حرف¬هایی در بين مردم كه هر روز شاهد راه‌اندازي ايستگاه‌ها و خطوط جديد مترو هستند و رشد روز افزون مترو را با گوشت و استخوان خود حس می کنند، هيچ تأثيري ندارد.


خویشتنداری مدیریت شهری باعث گستاخی بدخواهان نشود 


معاون شهردار تهران در توضیح راهبرد مديريت شهري در دوره جديد براي توسعه مترو، اظهار کرد: در برنامه راهبردي شهرداري تهران، نگاهي آرماني و علمي و در عين حال اجرايي و عملياتي به موضوع توسعه حمل و نقل عمومي با محوريت حمل و نقل ریلی داشته‌ايم كه در آن ساخت سالانه 30 كيلومتر مترو و احداث 150 كيلومتر مترو را ظرف برنامه‌ 5 سال پيش‌بيني کرده‌ایم.
مهندس تشکری هاشمی در خصوص تخريب‌هاي برنامه‌ريزي شده عملکرد مترو از سوي برخي سياسيون، تصریح کرد: این گونه اقدامات با هدف زیر سوال بردن عملکرد مدیریت شهری و كوچك نشان دادن اقدامات بزرگ شهرداری تهران در حوزه مترو، پيامدی جز یادآوری ناكامي‌هاي اخیر این افراد در ورود به عرصه‌ مديريت شهري و عدم كاميآبي در عملكرد گذشته¬شان ندارد.
وی در پاسخ به این که دلیل عدم واکنش مدیریت شهری به تخریب¬های هدفمند در خصوص عملکرد مترو چیست، گفت: خدمت¬گزاران شهرداری تهران با صبوری و  متانت سعی دارند تا با کار و تلاش بیشتر پاسخ برخورد‌های تخریبی را بدهند اما به نظر می‌رسد این خویشتنداری اندازه¬ای ‌دارد و نباید منجر به گستاخی بعضی سیاسیون و طرح ادعاهای طلبکارانه از سوی افرادی شود که برای تطهیر عملکرد و کتمان ناکارآمدی‌ گذشته‌شان، واقعیت‌های موجود را انکار کرده و حقایق را وارونه جلوه دهند.


بعضی برای رد گم کردن فریاد می زنند: بگیرید! بگیرید!


معاون شهردار تهران در توضیح بیشتر این موضوع اظهار کرد: به این دوستان توصیه می‌کنیم تا به جای دست زدن به شیوه‌های نخ‌ نما شده‌ای همچون زیر سوال بردن عملکرد دیگران برای موفق نشان دادن عملکرد خودشان، چنان‌چه واقعا حرفی برای گفتن دارند، گزارشی از دوران طولانی فعالیت خود را منتشر کنند تا مردم در مورد میزان کار‌آمدی آن‌ها قضاوت کنند، ضمن این که فراموش نکنند فرصت خدمت‌گزاری برای تمام علاقه مندان واقعی خدمت در حکومت اسلامی فراهم است.
مهندس تشکری در خصوص دلیل واقعی این گونه رفتارهای تخریبی، تصریح کرد: اظهار نظرهای مخرب در مورد عملکرد یک نهاد خدمت‌گزار که مورد اعتماد مردم است، به جای پاسخ‌گویی به افکار عمومی در خصوص عملکرد این افراد در دوران مدیریتشان، مصداق داستان معروف فردی است که در حال فرار از دست مردم بود اما برای این که رد گم کند فریاد می‌زد: بگیریدش! بگیریدش!


رییس هیأت مدیره متروی تهران در پایان خاطرنشان کرد: بهترین گواه بر حقانیت مدیریت شهری و عملکرد افراد بی ادعایی که به صورت شبانه روزی در این مجموعه مشغول به کار می باشند در مقایسه با افراد مدعی، سه میلیون مسافری است که هر روز با مترو جابه¬جا می‌شوند و گواهی آن‌ها بر رشد روزافزون و حرکت شتابان مترو در مسیر پیشرفت و عدالت، بهترین گواه بر عملکرد مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل ریلی است و با وجود تمام فرا فکنی‌ها، اولویت اول مدیریت شهری تامین آرامش و راحتی مردم تهران است که توسعه مترو، از مهم‌ترین راهکارهای تحقق این مهم محسوب می‌شود.

نظر شما